voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:15

Afbeelding

Omdat ik toch ook niet helemaal goed kon zitten in de barefoot heb ik uiteindelijk gekozen voor het (semi-boomloos, zadel heeft een lederen boom) deuber duett zadel. Zit minder breed en voor mij erg fijn. Helaas komt het pas van het voorjaar weer uit de kast, mijn paardje mag eerst bij komen van haar verhuizing en daarna gaan we eerst het werken aan de hand oppakken. Maar ik ben erg positief over dit zadel.. De aanpasmogelijkheden zijn ook geweldig :j (op de foto iets teveel naar achter)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:23

Roelke_ schreef:
Afbeelding

Omdat ik toch ook niet helemaal goed kon zitten in de barefoot heb ik uiteindelijk gekozen voor het (semi-boomloos, zadel heeft een lederen boom) deuber duett zadel. Zit minder breed en voor mij erg fijn. Helaas komt het pas van het voorjaar weer uit de kast, mijn paardje mag eerst bij komen van haar verhuizing en daarna gaan we eerst het werken aan de hand oppakken. Maar ik ben erg positief over dit zadel.. De aanpasmogelijkheden zijn ook geweldig :j (op de foto iets teveel naar achter)

Ik weet niet wat je leverancier gezegd heeft - maar dit ligt echt niet te ver naar achteren hoor!

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:52

Erger nog , als men het heeft over "boomloos" dan gaat het vaak over dat ene zadeltje dat men ooit eens een keer heeft geprobeerd , zonder zich verder te verdiepen in de mogelijkheden die er allemaal zijn. Als dat ene lukraak geprobeerde zadeltje niet bevalt , valt meteen heel "boomloos" af :P

Minder breed is leuk , maar staat gelijk aan "hoger opgebouwd" en dus minder flexibiliteit en paard-gevoel.... doe mij maar gewoon een Barefoot Arizona , Atlanta of een Ghost. Zit niet breed en heeft tenminste nog de voordelen van boomloos : goed flexibel en veel contact met je paard :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:33

Ik heb een Bob Marshall incl. skito pad op de kop kunnen tikken voor weinig! Ben helemaal blij, ik kan hem volgende week ophalen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:59

pmarena schreef:
Erger nog , als men het heeft over "boomloos" dan gaat het vaak over dat ene zadeltje dat men ooit eens een keer heeft geprobeerd , zonder zich verder te verdiepen in de mogelijkheden die er allemaal zijn. Als dat ene lukraak geprobeerde zadeltje niet bevalt , valt meteen heel "boomloos" af :P

Minder breed is leuk , maar staat gelijk aan "hoger opgebouwd" en dus minder flexibiliteit en paard-gevoel.... doe mij maar gewoon een Barefoot Arizona , Atlanta of een Ghost. Zit niet breed en heeft tenminste nog de voordelen van boomloos : goed flexibel en veel contact met je paard :)

Niet zo bescheiden - echt, wanneer men het over boomloos heeft, dan bedoelen ze een Barefoot. Net zoals een Aspirientje een hoofdpijnpilletje is, ongeacht merk en samenstelling. Terwijl "Aspirine" toch echt een merknaam is van Bayer. (en in dat geval was Torsion er eerder/grondlegger voor dit principe)

Als je smal wil zitten is idd de Ghost een uitkomst, maar de Trekker True Talent ook - dat is net zo weinig zadel als de Ghost.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:00

Voor iedereen een heel fijne jaarwisseling en een goed begin in 2012!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:03

Vewrgis je niet hoor BZ , tegenwoordig hoor ik vrij vaak dat mensen een boomloosje van 100-300 euro van Marktplaats hebben geprobeerd en daarop "boomloos" afrekenen als schoftdrukkende vaatdoekjes :=

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:08

En zelfs die vaatdoekjes kan je prima rijden - zolang je ook KUNT rijden en de juiste accessoires er bij gebruikt.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:06

De betere wel ja , echter bvb. die neoprene mormels van 100 euro die je wel eens ziet , die zijn echt tè erg....komt dichtbij dat goudkleurige zadeltje van die lieve moeder voor Sinterklaas :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:12

maar toch,die goedkopere zadeltjes hebben wél bijna allemaal de vorm en opbouw 'gejat'van de barefoot.
en ik ben eerlijk,toen ik jaren terug info zocht over boomloos kwam ik ook snel bij barefoot uit.
ben er ook totaal niet op tegen maar voor mij en mijn pony als combi bevalt de trekker beter.
elk zadel is weer anders tenslotte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:43

Nou , ze hebben grofweg het uiterlijk gejat , maar daar houdt de vergelijking ook wel aardig op hoor , er zit gewoon veels te weinig "model" in , het is allemaal veels te recht en simpel in elkaar gestekkerd :)

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:42

hahahahah Buitenzinnig.... grappig filmpje, spannend muziekje, hahaha. Leuk in elkaar gezet!

Ik vind dat 'brede' zitten wel lekker eigenlijk, maar misschien voelt dat voor mij anders omdat ik nogal lange benen heb.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:45

Ik heb voor Morrekje een BF, heerlijk ding overigens, maar nu mijn arab terug is ga ik toch voor de Trekker. Lijkt me iets minder gecompliceerd namelijk. Inlages, pads, enz!
Er is me al aangeraden om ook onder de trekker een iets dikker pad te doen, maar ik reed voorheen zoiezo met niks anders als Anky pads, QHP pads en Polypads van EJ, dus dat is overigens geen enkel probleem.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:59

Dankje Trijn :)

Jolindaa, een Anky of Polypad is prima hoor!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:00

Buitenzinnig: ik pb jou morgen even. ben mijn camera met de fotos op stal vergeten en moet mijn ouders ook nog even inlichten :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:05

Doe maar rustig aan hoor - het is oudejaarsavond - dus geniet daar maar allemaal van!!! Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:57

Mooi zadel is dat zeg, Roelke_! Mag ik heel brutaal naar de prijs vragen :o ?

Ziet er erg fijn uit, ligt imo ook op de juiste plek :) Alleen jammer van die singelstoot die wat scheef lijkt te trekken. Heb je er al mee gereden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:50

:wave:

Mag ik mij hier melden? Ik heb nu al een jaar of zes een BF Cheyenne. Een van de eerste modellen en hij doet het nog steeds goed.

Mijn ruin van 4,5 komt nou steeds een beetje meer onder het zadel, ik heb hem zadelmak gemaakt en ingereden met mijn 'oude' BF. Maar nou komt de tijd dat hij een eigen zadel verdient :j Nou heb ik mijn oog laten vallen op de BF London. Ik heb goede ervaringen met BF, zowel met de zadels als de service. Daarnaast is mijn Tinkerknul nou 1.65 en nog steeds volop in de groei ( ^) ). Een zadel met boom gaat gewoon niet werken aangezien hij elke week een andere vorm heeft. Maar aangezien ik in hem wel een leuk dressuurpaard zie en graag een zadel met wat meer sjeu zou willen: de BF London.

Hoe zijn de ervaringen hiermee? Is het qua zit te vergelijken met de BF Cheyenne? Er zit sowieso VPS in, dat heeft mijn zadeltje niet. Ik ben gewend aan de enorme zitvrijheid die ik in mijn huidige BF heb, ik word helemaal naar in een 'echt' dressuurzadel. Hoe is dat met de BF London? Ook die grote mate van vrijheid en daardoor een onafhankelijke zit? Mijn merrie kan springen, huppen, bokken en steigeren wat ze wil maar ik kom niet los van het zadel. Ideaal! En dat wil ik dus niet kwijt.

Ik ga hem sowieso nog testen, rij dan even naar Beilen en haal hem dan op. Maar zou ook graag jullie ervaringen horen :j

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:53

@ safiera: Ik Zal anders wel antwoorden. Wat research gedaan naar die zadels. En daar betaal je dan wel minimaal 1350.- voor. Maar volgensmij zijn het wel super qualiteits zadels. Ik zelf zou dan wel liever voor die van trekker gaan (flexible saddles). Vind zelf de Flexible Bascule zo gaaf! Maar weet niet of die in nederland te leveren zijn.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:15

Na heel wat twijfelen, tellen en testen heb ik besloten dat ik een Barrydale ga kopen :D
Kan niet wachten tot ik dat prachtige zadel in mijn bezit heb :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:04

Berdien...
Mijn ervaringen met de London zijn niet bijster oké.
Ik heb korte, brede bovenbenen en ik had zeer weinig steun aan de 'kniewrongen'.
Ik glibberde er overheen, ook door het gladdere leer.
Heb veel meer steun van mijn Cheyenne :+

Je bent vrij lang hè? Ik zou een Lexington overwegen, dat zit veel fijner dan een London, is mijn mening.
Meer steun en Nigel liep er spectaculair goed onder. Alleen daar waren mijn korte pootjes ook een probleem.
De zweetbladen kwamen ongeveer bij mijn enkel :')

Wendy, ben jaloers, ik wil ook een Barrydale!
Eerst maar eens verhuizen, kost genoeg geld :+

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:16

Ook hier een betere ervaring met de cheyenne dan de london! Ook hier korte, in verhouding brede bovenbenen en daardoor weinig steun. De cheyenne zit voor mij daarintegen hartstikke fijn. Maar als je wat langer bent kan je volgens mij ook wel aardig uit de voeten met de london.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:20

He Puchje, ook bij mij was het tellen hoor, zware beslissing :D
Maar ik denk dat het zadel het meer dan waard zal zijn :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:30

Steun heb ik niet nodig, heb ik nou ook niet en dat vind ik wel net zo prettig. Maar erover heen glibberen is dan ook weer zo wat.

Ik ben inderdaad 1.80m met bijbehorende lange benen. Geen stokjes, heb dan ook wel een maat 2 nodig.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:46

Nou Berdien, lijkt de Barrydale je niet wat? Ik vind 'm erg ongedwongen zitten, met kniewrongen waar je niet overheen glibbert...