[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:46

Heb het besteld, ben erg benieuwd. Hopelijk dat dit de laatste stap is in het passend maken van alles, en dat we eindelijk eens kunnen gaan rijden :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:53

Het is handig dat ze dit nu los verkopen :j Engelse singels zijn in veel meer varianten verkrijgbaar dan westernsingels en zijn vaak ook veel fijner vind ik..Met tie strap en off billet vind ik ook vaak zo lastig aansingelen..Je kan die off billet niet of amper nasingelen en moet hem dan al meteen op het juiste gaatje doen,terwijl ik zelf liever aan beide kanten na wil singelen..Dat gaat met engels veel fijner :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:02

Ik heb een paar keer contact gehad met western zadelmakers en die vertelden mij allemaal dat het Western singelsysteem veel beter was dan het Engelse - alleen kon niemand mij uitleggen waarom?
Bij mijn weten kun je met het Engelse systeem meer kanten op aangezien je 2 singelstoten hebt die vaak op 3 punten aan de boom (of andere plek) bevestigd zijn zodat de druk beter verdeeld is. Toch bleef Western volgens hun beter. Ik vraag me nog steeds af waarom dan. :o?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:06

Wat ik me wel kan bedenken wat een plus is bij western is dat je het singel system evt traploos kan gebruiken. Bij engels zit je aan de gaatjes vast.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:12

xyzutu2 schreef:
Ik heb een paar keer contact gehad met western zadelmakers en die vertelden mij allemaal dat het Western singelsysteem veel beter was dan het Engelse - alleen kon niemand mij uitleggen waarom?
Bij mijn weten kun je met het Engelse systeem meer kanten op aangezien je 2 singelstoten hebt die vaak op 3 punten aan de boom (of andere plek) bevestigd zijn zodat de druk beter verdeeld is. Toch bleef Western volgens hun beter. Ik vraag me nog steeds af waarom dan. :o?

Dat snap ik dus ook echt niet he :o? Hoe komen ze er op := En dan vooral het stukje van het niet uit kunnen leggen klinkt als:het is gewoon zo omdat het altijd al zo is geweest :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:38

Geeft aan hoeveel kennis die van zaken hebben ;)
Bij engels zitten de singelriemen naast elkaar, waarbij meestal de buitenste 2 gebruikt worden omdat de gespen anders in elkaars weg zitten. Maar mocht er eentje breken heb je altijd een reserve.

Afbeelding

Bij boomloze zadel willen de singelbevestigingen nog wel eens eentje voor en eentje achter zitten. Dit is om de aansingeldruk te verdelen en het houdt het zadel zowel voor- als achter mooi op zijn plek.

Afbeelding

Bij westernzadels heb je maar één riem (wel een dikke) die je meerdere keren (2 of 3) door de ring haalt voor je hem vast maakt. Dit geeft al meer zekerheid tegen afbreken zéker als je een kunststofriem gebruikt :D
Verder heeft een westernzadel vaak meerdere 'gaten/ringen' om uit te kiezen afhankelijk van de singelplek die een paard nodig heeft. Of je gebruikt ze beide als 'tussen'weg.
Afbeelding
Ook dit kan met een extremere drukverdeling zijn
Afbeelding

Ik wil niet zeggen dat een normaal engels zadel slecht is qua aansingeling, maar ik vind de western manier wel steviger met meer mogelijkheden.

Overigens kun je ook op een western zadel nog steeds een engelse singel gebruiken met de converter

Afbeelding

En om helemaal kompleet te zijn kun je dus ook van engels naar western converteren :D

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:56

De 3 stoten bij dressuurzadels zijn er van origine niet voor als reserve. Ze hebben met de opleiding van het paard (balans) te maken.
Kom er morgen uitgebreider op terug

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:08

Kijk, dáár heb ik me dan weer niet in verdiept :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:16

Interessant dames :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:34

op mijn SS heb ik de westernrigging vervangen door een beugelriem. gesp eraf. ev extra gaatjes erbij. Een kant in de gesp, door de ring halen en de andere kant door de gesp. werkt prima en je hebt direct een V singelsysteem.

Afbeelding
Hie4 was het nog niet aangesingeld. eenmaal ok ligt de singel mooier.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:37

O dat is denk ik ook wel een fijn systeem toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:43

DubbelDun schreef:
Bij westernzadels heb je maar één riem (wel een dikke) die je meerdere keren (2 of 3) door de ring haalt voor je hem vast maakt. Dit geeft al meer zekerheid tegen afbreken zéker als je een kunststofriem gebruikt :D
Verder heeft een westernzadel vaak meerdere 'gaten/ringen' om uit te kiezen afhankelijk van de singelplek die een paard nodig heeft. Of je gebruikt ze beide als 'tussen'weg.[/img]

Ik wist niet dat je meerdere gaten had bij Western, goede uitleg! +:)+
Buitenzinnig heeft tijdens Horse Event laten zien hoe je de westernsingel bij de Ghost Western vastmaakt; echt, na drie keer met die riem heen en weer was ik de draad al kwijt. Heel apart systeem. Helemaal omdat je dus aan 1 kant van je paard meer lagen riem onder je knie hebt dan aan de anderen?

Die van Engels naar Westernsingel-converter ziet er niet uit: hoeveel gespen wil je wel niet onder je zweetblad hebben? :x 8-)

Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar de reden van die drie singelstoten; het komt me vaag bekend voor dus het zou kunnen dat ik de reden al eens gelezen heb, maar echt geen flauw idee meer hoe het zat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:44

Ik kan dat niet echt een V-singelsysteem noemen, daarvoor heb je te weinig ruimte in de V. Ook hoort een V als V te staan en niet omgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:47

Grappig genoeg heb je wel een 'officiele' singel die hetzelfde doet, maar dan omgekeerd. Dus dat er door het uiteinde van de singel een riem met aan elke kant een gesp omhoog wordt geslagen. Als je de ene gesp dus omhoog trekt gaat de andere omlaag en andersom.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:56

Oke bij deze haha.

Waar de 3 singelstoten bij boomzadels vanuit klassiek oogpunt voor zijn; 
De voorste 2 gebruik je voor het beginstadium bij het beleren van je paard, dus als hij nog wat op de "voorhand" loopt. De voorste stoten gebruiken helpt vaak dus bij het naar voren schuiven van zadels. Als je dan wat verder bent in de opleiding gebruik je de 1e en de 3e (paard is meer in balans) en bij het hogere, verzamelde werk gebruik je de laatste 2 stoten. 

Bij bijvoorbeeld dikkere paarden (of drachtige merries, paarden met een hangbuik) is het slim om de voorste 2 te gebruiken. Het zadel zal naar voren willen, omdat de singel uiteindelijk wat achter de elleboog wordt geduwd door de buik. Dan is het slim om de voorste 2 stoten te gebruiken. 
Bij paarden waarbij het zadel sneller naar achteren schuift kun je daarom de achterste 2 stoten gebruiken. 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:01

Aha, duidelijk!
Hoewel ik me niet kan voorstellen dat [***] en ik ooit het stadium van hyperverzameling zouden bereiken waardoor we speciaal de achterste stoten moeten gebruiken omdat het zadel anders van pure verzameling naar achteren schuift... :')
Wishful thinking...

Ik moet zeggen dat ik wel verwend ben door het zo fijn flexibele driepunts singelsysteem van de Ghost; bij de Trekker moet je het met 2 aan het zadel vastgenaaide singelstoten doen en dat voelt toch wel iets primitiever...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-16 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:13

DubbelDun schreef:
Ik kan dat niet echt een V-singelsysteem noemen, daarvoor heb je te weinig ruimte in de V. Ook hoort een V als V te staan en niet omgekeerd.

Met V bedoelde ik dat de 2 stoten onafhankelijk kunnen glijden. bij deze merrie hoef ik zo geen banaansingel te gebruiken :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:22

xyzutu2 schreef:
Maar goed, terug naar geen ruggengraatvrijheid: wat vind jij dan van de Zoutewelle barebackpad? Ik vind het een wat apart ding en heb ze nooit in het echt gezien, maar volgens mij heeft die geen ruggengraatvrijheid.

@Helene: gefeliciteerd! +:)+

Ik heb de zoutewelle gehad en vond het een heel fijn ding! Ruggengraatvrijheid had ik ook mijn twijfels over en daarom heb ik er een pad met inlages onder gebruikt. Grote nadeel: ik zat breeeed. Uiteindelijk zonder de pad eronder zat ik nog te breed en schoot het regelmatig in mijn heup na opstappen. Maar verder zat het heerlijk stevig en mijn paard liep er echt swingend onder! Een superfijne bbp maar wel voor smalle paardjes en het liefst met pad+inlages eronder. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:22

Haha interessant :j Ik denk dat ik hoe dan ook nooit verder kom dan de twee voorste stoten 8-) :=

Het singelsysteem van ghost is echt geweldig!Vond het systeem van de trekker zelf ook echt niet zo fijn..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:33

Interessant zeg over de singelsystemen.

Ik heb vanavond de ghost van vriendin nog eens getest op mijn paard.
Het is mij goed bevallen qua stevig zitten etc. Echter viel mij na het rijden wel op dat ik niet hele mooie egale zweetafdruk heb.
Aan 1 kant meer dan aan de andere kant (ik zit dus erg scheef?) en vooral nat aan het einde van pad/kussens en ook vooraan ter hoogte van schouder. Verder onder stijgbeugel ophanging was het ook wel nat.
Hoe kan het zo ongelijk zijn? Wat doe ik verkeerd of begint het zweet ook eerder achteraan? En qua ongelijk van kanten, kan dit ook zijn dat kussens niet goed zitten voor haar.

Ik kom wel aardig tegen de wrongen aan met de quilty, ik hoop dat dit beter is met een quevis :)

Afbeelding

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:40

Welke Western pads kun je ook prima onder de Arizona nut doen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:50

Ik heb een burioni western barrel pad..Denk dat die ook wel perfect onder de arizona pastAfbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:53

Zo wie zo westernpads die ruggegraad vrijheid hebben. En voor de rest is ook kijken wat een goed combi is voor je paard.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:55

Hij moet niet te lang zijn denk ik. En inlagen zijn dan ook "verplicht"
Hkm had ook wel leuken,
En zou een lakota pad ook willen? Die zijn toch met vaste inlagen? Of verschilt dat
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 01-09-16 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:17

Dan moet je voor de maat 75x75 gaan heb deze ook voor mijn fjord.