Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:Ik heb een paar keer contact gehad met western zadelmakers en die vertelden mij allemaal dat het Western singelsysteem veel beter was dan het Engelse - alleen kon niemand mij uitleggen waarom?
Bij mijn weten kun je met het Engelse systeem meer kanten op aangezien je 2 singelstoten hebt die vaak op 3 punten aan de boom (of andere plek) bevestigd zijn zodat de druk beter verdeeld is. Toch bleef Western volgens hun beter. Ik vraag me nog steeds af waarom dan.
DubbelDun schreef:Bij westernzadels heb je maar één riem (wel een dikke) die je meerdere keren (2 of 3) door de ring haalt voor je hem vast maakt. Dit geeft al meer zekerheid tegen afbreken zéker als je een kunststofriem gebruikt
Verder heeft een westernzadel vaak meerdere 'gaten/ringen' om uit te kiezen afhankelijk van de singelplek die een paard nodig heeft. Of je gebruikt ze beide als 'tussen'weg.[/img]
xyzutu2 schreef:Maar goed, terug naar geen ruggengraatvrijheid: wat vind jij dan van de Zoutewelle barebackpad? Ik vind het een wat apart ding en heb ze nooit in het echt gezien, maar volgens mij heeft die geen ruggengraatvrijheid.
@Helene: gefeliciteerd!