[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:10

dorientjuh schreef:
Waarom heeft de Barefoot Cheyenne eigenlijk van die belachelijk lange singelstoten?

Als je hem bijvoorbeeld op een trekpaard of shire legt zijn die lange singelstoten een must :)

En aangezien boomloze zadels voor ALLE paarden geschikt zijn vind ik dat ze hier goed over nagedacht hebben.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:27

Maar bestaan er dan geen extra lange singels voor die paarden?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:31

dorientjuh schreef:
Maar bestaan er dan geen extra lange singels voor die paarden?

Dan is het nog fijner voor lange singelstoten te hebben!

Ik snap trouwens niet zo goed waarom je de lange stoten een probleem vind? Als je een dressuursingel hebt kun je de singelstoten er gewoon in weg stoppen :)

Marcella

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:34

Ik snap eigenlijk ook niet wat voor een probleem het is die lange singelstoten van de Cheyenne. Heb ook wel een heel stuk over, maar dat stop ik gewoon bij de singel of laat het gewoon loshangen (gemakzucht van mij).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:57

Een vraagje over de Barefoot zadels..

Kunnen deze tegen water? As zomer ga ik misschien buitenrijden en dan hebben we de mogelijkheid om eens lekker het water in te gaan (mits pony het water indurft :') )

Maar kan het geen kwaad als die flink nat word mits ik hem goed laat drogen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:01

De drytex wel volgens mij, maar de leren weet ik zo niet. Denk als je het zou doen wel in een goede verwarmde ruimte moet laten droog, maar niet op of te dicht in de buurt van een verwarming.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:04

Een regenbuitje of door een plas crossen zou ik niet erg vinden, maar ermee gaan zwemmen zou ik niet doen :n

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:04

Vind het gewoon lelijk staan. :P Ookal stop ik ze weg in mijn singel, ze steken nog steeds een stuk uit. Maar het is niet het ergste probleem van de wereld. ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:06

Tja dan ga je toch naar de schoenmaker en laat je een stuk inkorten. :)*

Alleen een nadeel wat eraf is kan je er niet meer eraan zetten. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:35

pmarena schreef:
Het is natuurlijk wel ideaal om tenminste 1 zadeltje achter de hand te houden, als je toch nog vermoed dat je wel eens een zadeltje nodig gaat hebben.

Je zou de eerste niet zijn die "nu" een zadeltje verkoopt omdat je denkt het niet meer nodig te hebben, en sneller dan je denkt verandert er ineens weer iets in je eigen situatie waardoor een zadel toch wel weer handig zou zijn....en dan baal je als een stekker dat je een fijn zadel verkocht hebt en je nu geen zelfde meer kan vinden :=

Dus aan de ene kant: denk je het echt niet nodig te hebben en ben je ook weer niet extreem gehecht er aan, dan is verkopen wellicht handiger met het idee dat je beter geld dan onnodige spullen kunt hebben die ook nog eens nutteloos ruimte innemen en die niet meer waard gaan worden maar waar je wel het risico loopt dat ze minder waard worden.... denk bvb. ook diefstal, muizen op stal...dat soort ongein :=

Ben je er wel erg aan gehecht en weet je helemaal niet zo zeker dat je echt geen zadel meer nodig hebt: lekker houden, scheelt heel veel gedoe van weer op zoek moeten :j

Klopt wel :j Heb me voorgenomen dat als het zadel gaat, dat die als laatste gaat .. Heb nog héél veel andere dingen die moeten gaan en mezelf kennende wordt dat een meerjaren-plan .. Dus dat komt helemaal goed :Y) :))

Heb me ook wel al eens afgevraagd waarom daar zo'n lange singelstoten moeten aan zitten :j En soms heb ik wel problemen met ze weg te steken (duw je ze erin, komen die aan de andere kant er weer terug uit :+ ) maar ach, er zijn ergere dingen denken we dan maar, haha.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:55

Ik ben juist dol op lange singelstoten! Zeker nu ik een stevige /3 heb, zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:40

Van mij hoeven ze ook niet zo lang te zijn, maar beter mee verlegen dan om verlegen denk ik dan maar, je kan er immers altijd een stuk af (laten) halen als je het te gek vindt :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:34

Help, er zit een vouw in de seatsaver van mijn Arizona :oo Precies in het midden, van voor naar achter! Hoe kan dat nou? -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:48

Dat is raar :?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:55

Is er niet ooit een aantal zadels geweest die dit probleem hadden door een foutje? Was al wel lang geleden, weet niet hoe oud je zadel is?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:57

Is dat zo? Mijn zadel is 2 jaar oud, geloof ik. Zal morgen even naar het serienummer kijken. Het gekke is dat die vouw er eerst niet in zat, en na de laatste rit wel :?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:59

Volgens mij was dat veel langer terug... Heb ooit een keer iets gelezen over onverklaarbare vouwen in seatsavers, pmarena kan je er vast meer over vertellen...
Het is wel vreemd als zo'n vouw spontaan ontstaat... Zit de seatsaver er wel goed/recht op?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:00

Dat zie je wel vaker zo heel af en toe, dat een zadel een rimpel op de zitting gaat vormen als het materiaal van het zadel zich zo extreem aan moet passen dat het niet meer glad opgevangen kan worden zeg maar.

Heeft je paard een rug met veel rondingen wellicht? Het gebeurt te weinig om er echt een paard-profiel voor op te stellen, maar het komt toch door materiaal dat op een rare manier onder spanning staat :)

Kun je de seatsaver niet even loshalen en op een rijklaar opgezadeld paard weer even secuur terugplakken zodanig dat hij niet onder spanning staat? Dat kan veel helpen bij zulke dingen :)

Voor dit soort zaken heeft Barefoot juist die (lelijke...) losse zitting zodat je de spanning er af kunt halen wanneer het zadel zich heel erg aan moet passen aan een wat lastigere rugvorm :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:04

Daar heb ik inderdaad naar gekeken, hij zit sowieso recht en volgens mij ook gewoon op de juiste plaats. Hij komt in ieder geval goed uit en er zitten geen bobbels o.i.d. onder. Het is ook echt alleen de bovenste laag...

Mijn merrie is vrij rond, niet meer tonnetjerond maar wel een stevige Tinker. Ik zal morgen inderdaad na het opzadelen even de seatsaver eraf trekken en opnieuw vastplakken. Ik heb de laatste keer wel met dubbele inlages gereden, kan het daar misschien iets mee te maken hebben? Omdat het zadel dan toch wat meer van de rug afstaat of zoiets? Ik heb wel de indruk dat dit zadel hiervoor op een totaal ander paard heeft gelegen, vanwege de dubbele inlages maar ook vanwege het feit dat hij er echt torenhoog bovenop lag in het begin, hij stond echt heel smal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:31

Kan best zijn dat het geheel nu aan het zoeken is naar een manier om die andere rugvorm op te vangen die gevolgd moet worden, en dat je daardoor een plooi ziet ontstaan :j

Als hij er voorheen niet zat dan is het wel goed als je nu meteen die seatsaver glad legt op de ronding van het zadel op jouw paard, voordat je die kronkel er echt in rijdt zeg maar.

Kan ik me zo voorstellen hoor, zoals gezegd is het iets dat niet vaak genoeg voor komt om er echt een draaiboek voor te hebben :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:43

Als ik het zo hoor dan heeft het dus meer met mij en paard te maken dan met het zadel zelf. Gelukkig maar, want dat biedt mogelijkheden om het op te lossen :D Morgen maar even aan de knutsel dan. Dank je wel! :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:46

Natuurlijk heeft het met jou en je paard te maken !
Dat arme zadel is gemangeld tussen jullie beiden ... als het rustig op zijn bokje had gelegen, was er niks mee gebeurd -O-

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:49

Gemangeld nog wel := Nee maar ik bedoel meer, zal je altijd zien, ik koop iets tweedehands en dan heb ik dit weer. Ik zie dan meteen rampscenario's :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:50

Ik plaag je ook maar :(:)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:55

Ohhh :)*