voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:04

Ik ben al een tijdje aan het revalideren met mijn pony en het gaat beter dan ooit (doe nu al dik anderhalf jaar alleen grondwerk/spieropbouw). Zijn er mensen die daadwerkelijk voorbeeldverhalen hebben van paarden met rugproblemen die onder een boomloos zadel wel weer goed zijn gaan lopen?

Ook ben ik altijd bang dat ik mijn paard met mijn zitbeenknobbels in de weg ga zitten. Hoewel ik niet dus ben heb ik in mijn boomzadel twee 'kuilen' van die knobbels... bij boomloos komen die dan in de rug van het paard toch (overigens heb ik alleen op een Bob Marshall en een Barefoot western gezeten, dus weet niet of het bij freeform, startstrekk of bv trekker anders is)?

pffft moeilijk hoor. En sparen voor 1000 euro is niet erg maar wel als het totaal geen nut heeft voor mijn paard natuurlijk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:40

@Sallandval: Er zijn meerdere gevallen bekend van paarden die weer enorm zijn opgeknapt van een boomloos zadel - vooral omdat ze er ook onder kunnen groeien (+ spieren opbouwen) Het hangt natuurlijk ook af van de ruiter en diens manier van rijden. Je zitbeenknobbels drukken echt niet in de rug van je paard - zeker niet wanneer je de bijpassende dekjes gebruikt - je kunt dat zelf proberen door er eens je handen onder te steken terwijl er iemand opzit. Uiteraard voel je altijd het gewicht van de ruiter, maar niet dingen zoals zitbeenknobbels.

Bij een aantal bedrijven kan je een zadel testen, eventueel samen met je instructrice of de therapeut, als je dat prettiger vindt. Sommige hebben ook een passervice.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:42

Zijn er hier ook mensen met scoliose? Hoe ervaren die boomloos?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:04

vorig jaar deze tijd hobbelde ik met m'n testzadel door de sneeuw :))

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:09

Coentjuh schreef:

Mijn wederhelft en die vindt het prima gaan - maar hij heeft het niet heel erg en rijdt niet dagelijks.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:36

heb wel een kronkel in mn rug, maar er is nooit een naampje opgeplakt.
boomloos rijden ervaar ik als zeer prettig.
met een boomzadel kreeg ik vaak rugpijn door gedwongen en gespannen rechtop zitten.
met boomloos zit ik nu ook mooi rechtop, maar veel ontpannender.
ook merk ik dat de spieren in mijn rug zich hebben ontwikkeld (en mn buikspieren btw ook). :P

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:38

Coentjuh schreef:

Ik heb scoliose en heb zeker goede ervaring met boomloos. Als je het zadel eenmaal door hebt met hoe je er op moet rijden zijn er totaal geen rugklachten meer. Ook niet bij gekke bewegingen van het paard endergelijke.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:04

Iemand toevallig ervaring met de Cheyenne Drytex (met vps)?
Hoe bevalt die stof qua 'grip' zeg maar?

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:11

MarvanTom schreef:
Iemand toevallig ervaring met de Cheyenne Drytex (met vps)?
Hoe bevalt die stof qua 'grip' zeg maar?

Ja ik :)

Ik vind zelf wel lekker rijden, maar ik voel wel snel dat ding waar je beugel aan vast zit :=

Iemand die toevallig een aparte wollen seatsaver heeft? Dus niet zo een van 100 euro :=

Ong 50?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:42

Ik moet wel zeggen dat ik sneller pijn in mijn rug krijg in mijn boomloze zadel, als in mijn westernzadel. Maar in mijn dressuurzadel krijg ik weer sneller pijn in mijn rug als in mijn boomloze zadel.
Ik rijd met het boomloze zadel omdat mijn paardje het als zeer prettig ervaart en naast de rugpijn die ik ervan krijg, moet ik bekennen dat zadelpijn verleden tijd is. Dit heb ik dan wel weer met mijn westernzadel, haha.

Ik ben wel op zoek naar een lamswollen pad voor onder mijn boomloze zadel. Peerdie heeft een zeer korte rug en daarom wilt het pad wat ik er nu onder heb nogal eens een beetje schuren. Niet dramatisch, maar ik irriteer me eraan als ik hem sta te poetsen.

Iemand die er eentje verkoopt? Kan je mij dan even PB-en? Dankuuu :D!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:34

Wel nieuwe Jolindaa

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:33

Hier alleen 1 op de aanbiedingen-pagina.

Fijne dagen allemaal !

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:37

Ik val even binnen... Weet iemand hier of er in België een winkel is die Barefoot Barrydales te testen heeft?
Ik vind het er erg gaaf uitzien, en denk dat ik een maat twee moet hebben, maar vind 'm toch te duur om op de gok te kopen...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:59

Uhm dames.

Ik heb gehoord dat een boomloos zadel op de lange afstanden (als endurance) slecht is voor de paardenrug? Ik had eigenlijk een barefoot nevada besteld voor mijn arabje die terugkomt, maar hij heeft nogal een gevoelige rug en ik wil dat graag goedmaken.
Tweede keus is een Trekker Pro Endurance, die kan je aanpassen samen met je zadelmaker zodat het zadel altijd perfect ligt. Semi-boomloos is hij, zoals de meesten wel zullen weten.

Wat is aan te raden?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:00

Buitenzinnig schreef:
Wel nieuwe Jolindaa

Ik wil ook een nieuwe, maar ik vind het lastig om een goede te vinden, aangezien ik er een leek in ben }:0

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:25

Ik moet het even kwijt............ Dinsdag komt mijn zwarte-grijze Barrydale!!!!!!!!!!!!!! joepie *\o/* !!!!!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:34

Ik zit hard te denken om een trekker pro endurance aan te schaffen.

Ik kan gewoon mijn zit niet vinden op mn BF cheyenne, en dat werkt niet echt om mijn paard balans te leren vinden.

Zodra ik ga draven kom ik contanst op die cantle terecht (ik rij met een vps-loze maat 2) Mijn benen lijden een eigen leven en ik kantel naar voren.
Ik hoopte dat het beter zou worden, maar mijn pony heeft ook nog weinig balans en dan werkt het niet dat ik zo instabiel zit.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:02

tja, bij mij he, Barefoot Belgie, Loenhout. ik heb de barrydale in maat 1 en 2 liggen. tevens een in de aanbieding ook, mail maar voor meer info.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:07

ik gebruik er gewoon een engels schaapje voor, die passen wel op de maat 2. je zit dan wel met die 'rokjes' maar heb er geen last van.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:22

yankeestar schreef:
tja, bij mij he, Barefoot Belgie, Loenhout. ik heb de barrydale in maat 1 en 2 liggen. tevens een in de aanbieding ook, mail maar voor meer info.

Heb ik net gedaan :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:21

Jolindaa schreef:
Uhm dames.

Ik heb gehoord dat een boomloos zadel op de lange afstanden (als endurance) slecht is voor de paardenrug? Ik had eigenlijk een barefoot nevada besteld voor mijn arabje die terugkomt, maar hij heeft nogal een gevoelige rug en ik wil dat graag goedmaken.
Tweede keus is een Trekker Pro Endurance, die kan je aanpassen samen met je zadelmaker zodat het zadel altijd perfect ligt. Semi-boomloos is hij, zoals de meesten wel zullen weten.

Wat is aan te raden?

Barefoot is door iemand ontworpen die zelf endurance rijd, dus dat geloof ik niet, ken ook mensen die endurance rijden met een boomloos en nog nooit problemen gehad.Kan me voorstellen dat toen barefoot nog geen vps had sommige paarden dan wel problemen kregen, maar nu met vps denk dat dat geen probleem moet zijn.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:31

heb t idee dat deze meningen voornamelijk op barefoots gebaseerd zijn.
vind ik inderdaad ook erg breed zitten.
vandaag toevallig een startrekk geprobeerd en had daar geen last van, maar was door de hoge schoft van mijn paard helaas niet geschikt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:00

Helaas is het hier zo, dat wanneer men "boomloos" zegt, men aan Barefoot denkt, terwijl er nog veel meer boomloze zadels zijn met een iets andere constructie.

Heeft je paard zo'n hoge schoft???

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:04

Wat betreft mijn antwoord, ik heb zelf barefoot en ben daar ook over ingelicht.
Hoe het met de andere boomloze zadels is weet ik niet.
Want heb nooit op een andere boomloos gereden.
Een startrek is semiboomloos, en dus niet compleet boomloos toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:07

Equiflex is ook semi-boomloos, maar ik vind dit beter rijden dan een barefoot. Vind de barefoot een veels te brede zit hebben. Trekker zit trouwens ook heerlijk en ook niet zo breed als de barefoot.

Maar wat iemand lekker vind zit is voor iedereen persoonlijk en het enigste wat ik dan kan zeggen is. Probeer zoveel mogelijk verschillende zadels uit (types en merken, enz.). En dan kan je pas gaan kiezen wat echt fijn is.