Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:20

Ga je hem restaureren? Lijkt me wel de moeite bij deze..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:31

Ik heb eigenlijk geen idee. Ik heb hem vandaag ik mijn handen gedrukt gekregen anders ging hij bij het grof vuil.
Ik heb hem eerst maar eens schoongemaakt. Originele singel hangt er volgens mij ook nog aan.
Van resaureren heb ik helemaal geen verstand. Ik wilde eigenlijk wel de wrongen weer dichtnaaien (zit een soort van bruinachtig kokosvezelachtig iets in. Aan de achterkant zitten twee metalen handels waarmee je volgens mij de kussens mee kan verstellen.

Ik zal morgen maar eens langsgaan om te kijken of hij nog meer grof vuil heeft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:33

Oeps, ja doen!

Er is een hele wereld van mensen die dit soort materiaal verzamelen en opknappen, tot en met opnieuw gebruiken. Dus als je er zelf niets mee wil is het zeker nog wel een verkoopbaar zadel.
Hier een linkje voor je:
http://www.1cheval.com/membre/forum/gen ... rs-anciens

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:42

Ik spreek geen Frans.

Voorlopig krijgt hij een mooi plekje op de zadelsteun. Ik hoop dat hij dan nog wat bijtrekt Qua vorm.

Wie weet dat ik ooit geld genoeg heb om het te laten restauren zodat ik er zelf mee kan gaan rijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:44

hotchocolat schreef:
Voorlopig krijgt hij een mooi plekje op de zadelsteun. Ik hoop dat hij dan nog wat bijtrekt Qua vorm.

Ja kan je doen, gewoon ingevet houden, en dan kan die nog jaren 'wachten' zonder dat het er slechter van gaat worden. Leuke vondst hoor!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:29

Super leuk topic op chavl1 forum Bandida, heel interessant ook...
Deze lijkt enorm op de opbouw van de espaniola:
http://5c.img.v4.skyrock.net/5c0/jevends83/pics/2931694309_1_3.jpg
http://5c.img.v4.skyrock.net/5c0/jevends83/pics/2932426683_1_3.jpg
http://5c.img.v4.skyrock.net/5c0/jevends83/pics/2931692587_1_3.jpg
http://5c.img.v4.skyrock.net/5c0/jevends83/pics/2932429423_1_3.jpg

http://www.1cheval.com/membre/forum/general/sujet-2787323-1-avis-selles-et-mors-anciens
De Espaniola:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PXFVCG4Z

Ik ben via dit topic aan een tweedehandse corrector geraakt, zoek er nog twee, heeft er nog iemand eentje tweedehands te koop?
Maak er m'n eigen pads mee. Soort grandeurpad maar dan van rendiervel met een corrector op:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SZFVLHSI

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:55

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:40

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:07

felicia95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:14

hoeveel zou je willen hebben voor dat zadel?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:43

Ok, nog even een second opinion hier vragen.
Weet iemand van jullie of een stocksaddle (en ik weet nu niet wat voor boom er in zit, kwalitatief goed zadel maar 'merkloos'. Géén Horseman Outfitter in ieder geval en zeker ook geen zadelmarkt) qua breedte aan de voorkant kan aanpassen? Ik heb nu van een particulier een mooi zadel, wat kort genoeg is om op Raya te passen (de HO's zijn allemaal te lang, dit zadel is maar 52 cm) maar van voren is het net wat te smal. Vulling er uit halen is niet voldoende, de hoek van de boom is gewoon te nauw en met minder vulling blijft dat een probleem, zeker als ze schouderspieren gaat ontwikkelen als ik ga rijden.
Ik wilde Herman bellen maar die is met vakantie, Fleur die ook bij de CM werkt en saddlefitter is gaf aan dat het niet kan, maar ik dacht dat engelse bomen een kopijzer hebben wat uitgebogen kan worden, ik ken iemand die haar stocksaddle wel wijder heeft laten maken. Dus... kan't wel of kan't niet? En is er misschien een handige manier om zonder het zadel te beschadigen/open te maken te zien of er een engelse of 'western'boom in zit? Want met een westernboom kan't in ieder geval niet maar door de stugheid van de kussens kan ik het niet voelen.
Heb het zadel goedkoop op de kop kunnen tikken, als dit 't niet wordt moet ik gewoon echt doorsparen voor duurders maar aangezien ik net te horen gekregen heb dat ik waarschijnlijk m'n baan ga verliezen zit dat er voorlopig niet in.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:16

Het zadel kan je wel openmaken maar dan moet je wel weten hoe dat moet. Niet alle engelse bomen kunnen probleemloos wijder gebogen worden, er komt dan, als de gaten van de popnagels precies de juiste maat hebben, druk op die popnagels te staan waardoor die eruit kunnen knallen. En dan kan je boom breken, niet wat je wilt denk ik zo. Als het gat iets ruimer is dan de popnagel kan het een klein beetje verbogen worden zonder dat er teveel druk op de popnagels komt te staan. Uiteraard vervalt de fabrieksgarantie als dit gedaan is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:15

Oh ik ga niet zelf prutsen hoor, dat laat ik dan fijn door Herman doen. Garantie heb ik sowieso niet, 't is een tweede of derde handsje van een particulier. Maar heb er even op gezeten (voerton op z'n kant en daar 't zadel op :)* ) en hoewel ik dacht dat 't qua seatmaat wel zou gaan blijkt ook dat toch wel behoorlijk krap, ga geheid last krijgen van de polleys. Zadel gaat dus terug naar verkoper óf de verkoop in.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:07

Francis schreef:
Maar heb er even op gezeten (voerton op z'n kant en daar 't zadel op :)* ) en hoewel ik dacht dat 't qua seatmaat wel zou gaan blijkt ook dat toch wel behoorlijk krap, ga geheid last krijgen van de polleys. Zadel gaat dus terug naar verkoper óf de verkoop in.

hahaha, dat is slim ja! Was zeker wel braaf, die voerton? :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:22

Nou, hij had nog wel een paar onverwachte zijbewegingen en probeerde even z'n kont op te wippen, maar da's het mooie van zo'n stocksaddle hé, zijn echte val-d'r-niet-af-zadels ;)
Dus ik wist em te temmen en inmiddels staat'ie braaf naast het schuurtje.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:23

Wow, je hebt helemaal selluf die stoere arabische voerton getemt!!!!!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:42

Ja, vond 't wel dapper van mezelf want sinds m'n crash met Ben ben ik echt niet meer zo'n held. Maar ik heb 't zadel er gewoon op gekwakt en zo snel mogelijk gaan zitten. :P Wel even gecheckt of er geen buren de tuin in konden kijken := Rechtop lijkt 'ie heel stoer maar horizontaal is't maar een kleintje eigenlijk.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:47

:P

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:51

Misschien kun je mij dan helpen Francis. Ik heb problemen met het africhten van mijn voerton. Terwijl ik vandaag bezig was in de wei, heeft hij Volare bij zich geroepen. Daarna is Volare denk ik gedwongen de voerton onder het draad door te slepen en de niet goed vastgezette deksel eraf te draaien.

Na een tijd vond ik het verdachte dat Volare alsmaar daar bleef staan en toen ik ging kijken zag ik dat de voerton op de grond heen en weer aan het rollen was en in dat proces Volares neus meesleurde. Op en top dierenmishandeling! Ook psychisch, de voerton had Volare al zo erg onder zijn invloed dat hij niet eens blij was toen ik hem van het ronde gevaarte bevrijdde.

Misschien moet ik hem ook eens temmen met zo'n zadel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:53

Ja, valt te proberen Arno, al klinkt jouwe wel als een heftig gevalletje. Poosje apart zetten in een andere stal helpt misschien. Of een sperriempje dat'ie z'n klep dicht houdt.
Maar dat zijn wel rigoureuze maatregelen hoor, zou 't eerst met wat grondwerk proberen, lesjes in persoonlijke ruimte enzo ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:59

Hihi, lekker melig hier ;)

Overigens is 52 cm niet heel kort, dus hoop dat het kort genoeg is voor jullie.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:59

Voor grondwerk enzo heb ik geen tijd, maar dat sperriempje klinkt als een effectieve en snelle oplossing! Had ie maar geen voerton moeten zijn ;)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:01

Jaaaaa, gewoon dichtsnoeren!! Dat lijkt mij de beste oplossing. Tsjongejonge die voertonnen worden met de dag erger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:04

sperriempje?gewoon een slofteugel eraan en stang en trens?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:08

:P Wijntje op, dan krijg je dat...

Maar Moragh, als je van westernzadels komt is 52 cm echt wel kort hoor. En kort genoeg voor Raya, ze heeft niet zo'n extreme rug als Ben ofzo, maar gewoon ook niet lang genoeg voor een zadel van rond of over de 60 cm. (welk paard eigenlijk wel? Meeste Quarters hebben ook een rug die te kort is voor't gemiddelde westernzadel). Ik had eerder een HO-stocksaddle geprobeerd en die was 58 cm. Dat durfde ik echt niet aan, die was echt te lang, maar die 52 was echt de uiterste lengte van het zadel en dan draagt een stocksaddle niet tot het uiterste omdat die kussens omhoog lopen. Die achterkant had ik dus wel aangedurfd, maar de voorkant echt niet. (en als ik iets kan vinden wat nog korter is waar m'n kont ook nog in past dan zal ik dat ook zeker niet laten hoor, 't zit op 't grensje en daar blijf ik liefst ruim onder natuurlijk).

edit: Zit je filmpjes over PP te kijken Arno, geweldig! Zit me echt af en toe krom te lachen om je droge opmerkingen. Maar jeetje joh wat een dondersmooie wei heb jij daar! Lekker lang, daar kunnen ze een sprintje trekken! Raya zou jaloers zijn als ze dat zag (ik ben het al, kan verdorie nog geen paddockje gehuurd krijgen zonder gedoe hier).