Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:47

Ik heb een gladleren bruine teugel bij Ooteman besteld die er prachtig bijpast.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:28

Hoi hoi,

Ik lees en post hier bij tijd en wijle :) ik ben op dit moment weer helemaal in de mood om dit hoofdstel aan te schaffen en heb zojuist de maten gemeten van mijn huidige hoofdstel. Echter komt de maat van het kopstuk totaal niet overeen met de maat die ik terug vind op de matentabel van het micklemhoofdstel op deze site http://www.mzm-geestig.nl/micklem/maten.html
Ik meet van bitring, over de hals, naar de andere bitring en meet dus veel meer centimeters dan maat full van de micklem terwijl mijn hoofdstel maat cob is. Weet iemand hoe dat zit?

Dan nog een vraag :) is er iemand die een competition hoofdstel heeft maar toch op dat hoofdstel de sidepull optie gebruikt? Ik weet wat het verschil is tussen de multi en de competition. Ik wilde in eerste instantie de multi vanwege de opties voor bitloos. Echter heb ik op mijn vorige paard verschillende bitloze optomingen uitgeprobeerd en kwamen we steeds op de simpele sidepull terug. Mijn nieuwe paard heb ik nog niet bitloos gereden, maar ik verwacht dat hij hetzelfde reageerd als mijn vorige paard. Dus dan zou ik alleen de multi gebruiken met bit en als sidepull. Ik heb teugels met musketonhaken die je dus heel makkelijk om kleine ringetjes kan doen. Dus ik dacht opeens of het niet mogelijk is om op de competition de teugels vast te klikken aan de ringetjes aan de zijkant en dat je die dus ook als sidepull gebruikt. Zou dat kunnen?
Reden waarom ik dit vraag :) ik vind messinggespen echt uber lelijk :) en heb alles in zwart met zilver :+
Misschien dat ik anders eerst de neppert van equiplay koop, alle varianten uitprobeer en dan pas de multi of de competition koop...

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:58

mij was verteld bij het opmeten dat ik van de onderkant van het jukbeen naar de andere onderkant van het andere jukbeen moest meten... ik weet niet of jouw bitringen toevallig daar zitten? Ik heb trouwens de imitatie van equiplay en ben er echt super blij mee! Ik denk dat als je bij de competition de sidepull optie gebruikt zoals jij in gedachten hebt, dat het niet werkt, dat zijn toch die hoge ringetjes die je dan bedoelt? boven de bitriempjes? Volgens mij gaat dan het sidepull effect verloren.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:16

Als alles goed gaat, heb ik morgen mijn Rambo Multi Birdle!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:33

Gisteren gelest, voor de eerste keer ook echt met het Micklem gereden, als sidepull. Ben super enthousiast. Had (duurde even, want hoewel hij 10 is, heeft hij nog net veel km's op zijn tellertje ;-)) aanleuning en hij werd zowaar nageeflijk ook. Was voor de tweede keer les, had zo'n progressie nooit verwacht.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:35

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een gladleren bruine teugel bij Ooteman besteld die er prachtig bijpast.

Ohh...Weet je toevallig nog welke? Had bij Vroegop een mooie bijpassende....kom ik thuis...is het een ponymaat... Had nu de zwarte teugel van het hoofdstel van zijn mams gepakt, maar dat is geen potje. Ik zoek wel een hele fijne soepel teugel.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:41

Heb je die teugels maat pony nog paars? :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:54

Yep. Zitten geen martingaalstops aan, dat is wel even goed om te weten. Wil je ze overnemen? Ze passen denk ik, opgerold, door de brievenbus.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:17

Ik heb de vantaggio geloof ik.
Moet je wel goed in olieën, maar ik vind m wel fijn, hij is mooi smal, ik hou niet van brede teugels.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:20

Dit is mijn paardje met de Multi bridle:

Afbeelding

Ik hoop dat hij zo goed zit? Als ik de neusriem hoger moet doen, past de riem rond zijn kaak niet meer, nu past die ook maar nét. De neusriem zit net boven het gevoelige neusbeentje.

Ik merkte na het rijden wel een groot verschil: normaal gaat paardlief altijd direct met zijn neus schuren tegen zijn been (om er weer gevoel in te krijgen), en nu niet!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:36

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:40

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:50

Dit is Iris met haar multibridle.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En in het bos :)
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:29

Marije_jiplover schreef:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... leder?N=15
Volgens mij heb ik deze, iig geheel glad leer en normale gespsluiting.

Gisteren naar Ooteman...helaas pindakaas, zw moeten 'm bestellen want ze hebben 'm niet hangen. Ik zoek dus nog maar even verder. Vind een Saumur sluiting ( dat is zo'n haaksluiting) ook wel mooier, maar vrees toch dat ik nog een tijd verder moet zoeken. Ze hadden er wel eentje met van die leren antislip dingen erop. Dat vind ik niet mooi en niet lekker rijden.
Ik tuf dus nog even verder met een zwarte helaas ;-).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:32

Ik heb er zelf losse koperkleurige teugelclips bijgekocht en daar de teugels aan gedaan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:38

Ja, die heb ik ook, dat kan ook, die had ik aan die ponyteugels ook vastgemaakt. Als ik ze niet kan vinden, dan laat ik Ooteman zulke bestellen die jij nu hebt. Er zijn tegenwoordig best veel mensen met een voorkeur voor bruin tuig, maar toch zijn die teugels los dun bezaaid. Aan de hoofdstellen zit tegenwoordig bijna allemaal springteugels. De teugels die bij het competition hoofdstel horen heb ik ook in handen gehad, die zijn echt dik zeg!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:34

Hoofdstellen zien er mooi uit op jullie paardjes zeg! Denken jullie dat de multi ooit met zilvere gespen gaat komen?

@ Tisby: ik denk dat ik ook die neppert ga kopen, puur om uit te proberen welke opties we allemaal gaan gebruiken van het hoofdstel! Overigens zie ik op fotos bij de multi dat de sidepull inderdaad bevestigd is aan de ringetjes aan de zijkant bij de neusriem en volgensmij zitten bij de competition die ringetjes op dezelfde hoogte als bij de multi?! Dus dan vraag ik me af waarom je bij de competition niet aan die ringetjes je teugels kan klippen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:54

je kunt er ook prima mee grazen... :D
Afbeelding

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:35

Ik word helemaal gek van dat hoofdstel. Als ik de neusriem een gat hoger doe krijgt hij wondjes bij de botjes bij z'n oog. Doe ik die een gat lager zodat ie daar geen wondjes krijgt, krijgt ie weer wondjes op z'n neus. En ook bontjes helpen helaas niet. Dus ik ga denk ik weer terug naar een 'gewone'.

Bij deze dus: http://www.bokt.nl/markt/ad/63534/rambo ... -als-nieuw

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:35

O dat is zonde zeg! Als je het ringetje uit de neusriem haalt, dan blijft z'n neus mss heel? Ik heb dat ringetje er meteen afgehaalt, want ik voelde daar heel duidelijk een harde plek aan de binnenkant, was ook bang dat dat problemen zou geven.

Teugelprobleem is ws. opgelost, heb bij Hippodam een stangteugel gekocht, blinde sluiting, iétsjes korter dan mijn zwarte dressuur teugel, maar zou moeten kunnen. Moet 'm nog uitproberen, maar kleur is perfect. Mooi smal ook! Hopelijk ook stevig, want hij was wel errug goedkoop....

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:32

Mn paard heeft een heel teder huidje. Alleen de bolling is al genoeg voor een wondje :(

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:15

zit er nou heel veel verschil tussen de multi en de compititie of is dat echt alleen maar dat ringetje?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:31

Bij de multi zitten ook stukken bij zodat je op 3 verschillende manieren bitloos kunt rijden!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:06

Mandarijn12 schreef:
Mn paard heeft een heel teder huidje. Alleen de bolling is al genoeg voor een wondje :(

Ja...die bolling blijft voelbaar idd. Zat al te overwegen daar door de zadelmaker een stiksel te zetten. Zodat die bolling eruit is. Heb er nu 2x mee gereden, hij is er gelukkig nog niet kaal. Maar dat is wel een risico. Bij jou is het ringetje er dus ook al uit? Dan ga ik idd maar richting zadelmaker!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:31

Nee ringetje zit er nog, maar goed, hij krijgt al wondjes van alles, en verder rijdt hij met gewoon hoofdstel écht fijner.