Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:01

Mijn paard heeft ook een voorkeur (liefst géén singel :)) ), maar zit ook nog met het probleem van schuivend zadel, omdat ze zo rond (vierkant) is. Dus elastiek is al niets, tenzij het heel strak elastiek is. De vorm kom ik ook nog niet helemaal uit.
Ben aan het wachten op de lemieux gel tek (was niet direct leverbaar). Als m’n paard dat ook niets vindt of mijn zadel blijft daarmee niet goed liggen, dan probeer ik ook een koordsingel.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:18

Waar heb je die singel gekocht miereneter? Ik kan 'm online niet vinden. Alleen de synthetische van stubben maar katoen of wol lijkt me fijner. Ben ook benieuwd naar zo'n singel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:20

Ben niet miereneter, maar ik zag er eentje bij Kramer voor 20 euro. Die leek mij ook wel prima.
edit; die is katoen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:24

Oh wat top, dat is een fijn prijsje ook om te proberen. Ik ga kijken, bedankt! Edit: dat is een veelzijdigheid model zie ik nu. Jammers.

Nog een edit, nu toch de dressuur variant gevonden :Y)
Laatst bijgewerkt door Phrono op 29-06-23 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:27

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:00

Ik heb hem bij Horze besteld, de Kieffer dus. De Kramer is veel vriendelijker geprijst, maar die zag er niet zo mooi afgewerkt uit. Bovendien had ik de gespbeschermers er dan los bij moeten kopen, bij de Kieffer zitten die eraan vast.

https://www.horze.nl/kieffer/kieffer-co ... l?color=WH

Laat je weten hoe de Kramer bevalt? Een goedkoper alternatief is natuurlijk nooit weg.

Maddy_Paola

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:46

Ik heb de kramer variant, een in 50 voor aan mn longeersingel, een in 80 en 2 in 70, ze heeft ongeveer maat 75. Afwerking is inderdaad niet mega netjes, maar stuk gaan ze niet. Ik heb er ook gewoon al gewassen in de wasmachine en komen er gewoon goed uit.
De gespen liggen hier dus direct op de huid, maar dat is echt geen probleem.

Mijn merrie heeft een stuk minder singelnijd met de koordsingel, maar verschilt inderdaad per paard.
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:56

Maddy_Paola schreef:
Ik heb de kramer variant, een in 50 voor aan mn longeersingel, een in 80 en 2 in 70, ze heeft ongeveer maat 75. Afwerking is inderdaad niet mega netjes, maar stuk gaan ze niet. Ik heb er ook gewoon al gewassen in de wasmachine en komen er gewoon goed uit.

Mijn merrie heeft een stuk minder singelnijd met de koordsingel, maar verschilt inderdaad per paard.
[ [url=m/xivLpe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou hier nog wel een gesp beschermer om de gespen doen, zoals bij deze:
https://www.agradi.nl/stubben-koordsing ... n-80cm.htm

Ook los te kopen:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... te-singels

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:16

Tijd terug hier advies gevraagd maar er nog steeds niet uit gekomen, advies was rechte singel 75cm. Dit werkte duidelijk niet, 75 was serieus te lang en een recht singel ligt gewoon niet mooi, trekt naar voren, dus de stoten trokken ook schreef. Na uitvoerig overleg met heel veel foto’s heen en weer sturen met Gooisepaarden uitgekomen op een Mattes asymmetrisch singel 65 cm.

Vandaag voor het eerst mee gereden en alles is mooi blijven liggen en paard lijkt ook tevreden, nu even hopen dat dit ook zo blijft _/-\o_

Afbeelding

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:25

Maddy_Paola schreef:

Klopt het dat ze echt nog 10 cm uitrekken?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:27

Ja, die vraag heb ik ook. Twijfel heel erg tussen twee maten. De 1 is (eerst) echt te kort, ze blaast zich enorm op als ik het zadel erop leg, maar als ie zoveel uitrekt is een maat langer te lang..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:40

Mooie singel, die Mattes. Een vorm als de Prolite/Fairfax zou misschien nog iets meer ruimte bij de elleboog geven. Maar als dit goed is, is het goed. Als het paard maar tevreden is, hé.

Ik las juist dat de katoenen en wollen koordsingels kunnen krimpen als je ze wast. Hier dus alleen maar handwas, ik vind 'm namelijk een fractie te kort voor het mooie. Dus als hij gaat rekken, helemaal prima.

Tijdens het rijden is hij inderdaad wel een stukje gerekt, ik merkte na het rijden dat ik best een losse singel had. Nog even uitvogelen op welk gaatje hij goed zit. Aan de andere kant: alles bleef mooi liggen, en ik heb liever een losse dan een te strakke singel.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:47

Daphara schreef:
Maddy_Paola schreef:

Ik zou hier nog wel een gesp beschermer om de gespen doen, zoals bij deze:
https://www.agradi.nl/stubben-koordsing ... n-80cm.htm

Ook los te kopen:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... te-singels

De singels gebruik ik bijna 3 jaar nu, en heb sinds kort de beschermers erbij maar dan krijgt ze juist weer wondjes dus ik gebruik ze niet, ieder zn keus. :Y)

Phrono schreef:
Maddy_Paola schreef:

Klopt het dat ze echt nog 10 cm uitrekken?

5 a 10 cm moet je wel rekening mee houden ja, de laatste 2 die ik heb gekocht zijn maar 5 uitgerekt, beide kanten 1 gaatje.

Overigens was ik ze in de machine op fijnwas 30 graden, en ze komen er dezelfde maat uit als ze erin gaan *D

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:48

Tweedehands QHP Banana gekocht, 65cm maar helaas toch een maat te klein. Zo’n spijt dat ik twee jaar terug mijn 75cm heb verkocht want het is nu echt onvindbaar. Ja, nieuw maar ik vind €90 voor een singel nogal prijzig en alles ligt zo mooi met die singel.
Foto van vandaag met de 65cm. Geen charmante foto, beide kanten gelijk aangesingeld. (Zadel wordt nog gecheckt, ligt niet in balans nu)
Afbeelding

Mocht iemand er een hebben in 75cm, hoor ik het graag

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:12

Zo ik het zie mag je zelfs wel naar 85 cm.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:13

Avalanche schreef:
Zo ik het zie mag je zelfs wel naar 85 cm.

Die bestaan niet van de qhp banana helaas. Ik zal dit weekend een betere foto maken aangesingeld

Edit: het zadel is een veelzijdigheid richting dressuur. Bestaan er ook 85cm vzh singels banaanvorm? :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:15

Ik vind deze vorm niet ideaal eigenlijk. Ik vind hem heel erg in de ellebogen zitten. Als het voorbeen naar achter komt, komt paard gelijk de singel tegen. Voor dit paard lijkt me de Edix niet verkeerd, en dan in 85.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:24

Avalanche schreef:
Ik vind deze vorm niet ideaal eigenlijk. Ik vind hem heel erg in de ellebogen zitten. Als het voorbeen naar achter komt, komt paard gelijk de singel tegen. Voor dit paard lijkt me de Edix niet verkeerd, en dan in 85.

Dit is een banaansingel zoals hij hoort, voor bolle paarden. Ja een maat (of 2?) te klein
Helaas ken ik niemand met een edix singel, tweedehands zijn die ook al €100 gelijk.

Ik heb wel een standfoto zonder zadel evt

Afbeelding
Afvallen staat zeker op de planning, we zijn aan het bootcampen na een paar maanden struggles met rijden (lang verhaal, hij staakte met alles)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:32

Haha, mijne ziet er ook zo uit na een (verplichte) pauze van 4 weken :+
Komt vast wel goed.
Ik denk wel dat je een banaan nodig hebt (langer, zoals Avalanche zegt, een 80/85), maar heb je de singel niet verkeerd om?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:45

https://www.agradi.nl/kavalkade-maansin ... 1vEALw_wcB

Ik zou zoiets zoeken voor hem, dan heb je ook elleboogvrijheid :j even voor het idee he, deze gaat namelijk ook over de 100 heen.

Ja klopt hoor, Edix is erg duur. Ik vond nog wat goedkopers maar was 60 cm, dus daar heb je niets aan. Ik snap dat afvallen op de planning staat, maar ik denk dat het wijs is nu ook voor comfort te kiezen, idd ook met het staakverleden :(:)

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:50

Avalanche schreef:
https://www.agradi.nl/kavalkade-maansin ... 1vEALw_wcB

Ik zou zoiets zoeken voor hem, dan heb je ook elleboogvrijheid :j even voor het idee he, deze gaat namelijk ook over de 100 heen.

Ja klopt hoor, Edix is erg duur. Ik vond nog wat goedkopers maar was 60 cm, dus daar heb je niets aan. Ik snap dat afvallen op de planning staat, maar ik denk dat het wijs is nu ook voor comfort te kiezen, idd ook met het staakverleden :(:)

Naast dat deze met bont is, vind ik het stukje na de gesp te lang. Ik vrees dat de gesp dan nog steeds op de verkeerde plek uitkomt.

Ik ga idd voor comfort voor hem. Ik rijdt nu met een harrys horse freefit maar mijn singelstoten gaan uiteraard niet recht naar beneden nu. Trekt, zoals te verwachten met de verkeerde vorm, het zadel naar voren.. beter iets dan niet. Zou een simpele neopreen in de goede maat al iets helpen voor hem?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:25

Ja, dat denk ik wel. Voor deze vorm paard zijn point billets (waarbij de voorste singel vastzit aan het kopijzer) bedacht. In mijn opinie is het zo dat als de singelstoten op de juiste plek uitkomen dat je met een vrij simpel singeltje klaar bent. Ik denk dat we te vaak een niet optimaal passend zadel met een singel proberen op te lossen.

Dit type zadel: https://www.thorowgood.com/t8-saddles/i ... ow-profile is ontworpen voor jouw type paard. En dan kom je denk ik met een heel simpel singeltje van 25 euro weg.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:02

Avalanche schreef:
Ja, dat denk ik wel. Voor deze vorm paard zijn point billets (waarbij de voorste singel vastzit aan het kopijzer) bedacht. In mijn opinie is het zo dat als de singelstoten op de juiste plek uitkomen dat je met een vrij simpel singeltje klaar bent. Ik denk dat we te vaak een niet optimaal passend zadel met een singel proberen op te lossen.

Dit type zadel: https://www.thorowgood.com/t8-saddles/i ... ow-profile is ontworpen voor jouw type paard. En dan kom je denk ik met een heel simpel singeltje van 25 euro weg.

Het staken is opgelost mede door het zadel
Een semi-boomloze Startrekk. Aan de singelstoten verander ik dus niks. Ik denk dat ik maar eens een simpele in de juiste maat bestel en kijk hoe ik uitkom. Kerbl neopreen denk ik?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:29

Maar blijft mijn vraag staan; heb je de bolling naar achteren of naar voren?
Op de foto lijkt ie naar voren te zitten, maar kan het niet helemaal goed zien.
Als ie andersom zit (bolling naar achter) dan zit ie volgens mij al stukken beter (buiten het feit dat ie te kort is).

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:57

lies schreef:
Maar blijft mijn vraag staan; heb je de bolling naar achteren of naar voren?
Op de foto lijkt ie naar voren te zitten, maar kan het niet helemaal goed zien.
Als ie andersom zit (bolling naar achter) dan zit ie volgens mij al stukken beter (buiten het feit dat ie te kort is).

De bolling naar achter!