[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:03

Hallo dames,
Ik zit er over na te denken om een Barefoot Fellsattel aan te schaffen. Want mijn barefoot basic bbp schuift toch erg veel naar voren op mijn ronde en overbouwde drumhorse. Schuift de fellsattel ook zo erg of blijft het juist beter liggen door het andere ontwerp?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:27

@ Helene - gave foto's! +:)+ (heb je een gecoupeerde staart?)

@ Miriam: ik had het over boomloos van de slappe soort, of een BBP, of helemaal zonder. Verder kan je beter een gewoon keurig klein kontje hebben, des te beter pas je in een wat kleiner zadel :o :D

Helene83

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:36

Ja klopt.. Kiwi heeft een gecoupeerd staartje :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:12

Dan snap ik hem inderdaad. Ik durf ook echt niet met goed fatsoen op een slappe barebackpad te gaan zitten, laat staan lang op [***] zonder zadel met mijn botjes in zijn rugspier gewrikt... Ik was al speciaal voor het scenario dat ik met barebackpad/zonder zadel zou moeten rijden gaan sporten zodat ik [***] biltechnisch wat extra interne padding kon bieden. Dat lukte heel aardig, vervolgens was ik anderhalve week ziek, zwak en misselijk en hoppa, alle spekjes weer weg. -O-

Maar goed, terug naar geen ruggengraatvrijheid: wat vind jij dan van de Zoutewelle barebackpad? Ik vind het een wat apart ding en heb ze nooit in het echt gezien, maar volgens mij heeft die geen ruggengraatvrijheid.

@Helene: gefeliciteerd! +:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:28

Hebbie een plaatje van dat ding?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:28

Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:56

Kwetal schreef:
Hebbie een plaatje van dat ding?

Hier staan foto's en uitleg: http://www.zoutewellebarebackpad.nl/pag ... pport.html
Volgens mij waren ze opgebouwd uit traagschuim en hebben ze nergens ruggengraatvrijheid. Blijkbaar kan dat, maar met een 3punts singelbevestiging zou dat betekenen dat er op 3 punten een riem over de ruggengraat heenloopt?
Dan zou ik de singel maar vrij los houden. Maar misschien heb ik het fout en zitten ze aan een interne plaat vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:01

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:39

Ik had ze gevonden Miriam - ik vind het jammer dat er niet wordt uitgelegd hoe en wat met de singelstoten, maar vanaf foto's heb ik niet de indruk dat ze over het hele zadel lopen (dus over de wervelkolom)

Traagschuim is een vaag begrip - er zijn veel kwaliteiten in - en inderdaad, bij warmte wordt het zachter - maar ik kan niet oordelen of het te zacht zal worden....

Maar het principe van geen ruggengraat vrijheid zal zeker geen probleem zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:50

Ik kan ook nergens lezen waar het precies uit opgebouwd is, behalve dan traagschuim. Wel schreef iemand in een barebackpadtopic op Bokt dat ze in de zomer de ruggengraat en schoft kon voelen als ze erop zat zonder boomloze pad eronder en in de winter niet doordat de pad dan koud en stugger is. In de zomer zak je door de warmte dus wat door de pad heen. Dat vind ik het grote nadeel van traagschuim. Dat zou voor mij een reden zijn om bijvoorbeeld ook iets van moosgummi middenin de pad te verwerken, maar ik weet dus niet of dat hier ook gebeurd is.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:04

Zal morgen nog eens er op leggen en fotos maken, heeft iemand van jullie whatsapp dat ik via daar wat fotos mag sturen? Mijn nummer stuur ik graag via pb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:18

Ik helaas niet.

Wel vond ik toen ik mijn Trekker aan moest passen een interessante tip over hoe je het zadel aan kunt passen aan je paard op Pferd.de. Je hebt er wel 2 mensen voor nodig:
- Doe een elastieken dekensingel om je paard
- Duw de panelen/kussens onder de dekensingel op de plek waar ze volgens de bouw van je paard moeten liggen (dus 3 vingers achter het schouderblad, 6 cm ertussen op de ruggengraat, en met de rugspier mee op ongeveer horizontale hoogte naar de schouders en dus niet mee omhoog naar de schoft
Als ze goed (en gelijk!) liggen dan leg je er een doorzichtige plastic zak op zodat het klittenband is afgedekt en het zadel niet meteen vastklit. Vervolgens leg je het zadel erop en dat schuif je net zolang tot het goed ligt boven de kussens. De schroef aan de onderkant van de voorboog moet op het kussen vallen en het zadel mag aan de voorkant niet op de schoft rusten - doet het dat wel dan maak je de voorboog smaller, net zolang tot de schoft vrijligt ook as je druk op het zadel uitoefent. Dan vraag je de andere persoon om het plastic voorzichtig tussen zadel en kussens uit te trekken zodat het zadel op de kussens vastklit.
Als laatste trek je de dekensingel ertussenuit en dan ligt je zadel (in elk geval in halt 8-) ) goed.

Ik heb deze tip zelf niet geprobeerd, maar vond hem wel interessant omdat je hiermee echt vanuit het paard begint. Ik denk dan wel dat het helpt als je kussens al soepel zijn van zichzelf, want met echt nog harde plankjes zul je het lichaam niet voldoende met een dekensingel kunnen volgen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:24

Toch nog lastiger dan gedacht haha

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:15

Zo, dat is enorm interessant xyzutu2! Dat ga ik hier denk ik ook eens proberen. Moet dan wel een dekensingel zien te regelen :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:33

Waarom ik blij ben met de BF Barrydale:
Afbeelding

Hij sjouwt er wel zo vreselijk machtig fijn onder :D (mijn pissige hoofd was omdat hij vandaag best een beetje stout was. Maar lopen deedtie wel :)) )

Overigens een hele interessante discussie over opbouw zadel, bouw paard en 'wat er dan onder' :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 23:51

xyzutu2 schreef:
Ik helaas niet.

Wel vond ik toen ik mijn Trekker aan moest passen een interessante tip over hoe je het zadel aan kunt passen aan je paard op Pferd.de. Je hebt er wel 2 mensen voor nodig:
- Doe een elastieken dekensingel om je paard
- Duw de panelen/kussens onder de dekensingel op de plek waar ze volgens de bouw van je paard moeten liggen (dus 3 vingers achter het schouderblad, 6 cm ertussen op de ruggengraat, en met de rugspier mee op ongeveer horizontale hoogte naar de schouders en dus niet mee omhoog naar de schoft
Als ze goed (en gelijk!) liggen dan leg je er een doorzichtige plastic zak op zodat het klittenband is afgedekt en het zadel niet meteen vastklit. Vervolgens leg je het zadel erop en dat schuif je net zolang tot het goed ligt boven de kussens. De schroef aan de onderkant van de voorboog moet op het kussen vallen en het zadel mag aan de voorkant niet op de schoft rusten - doet het dat wel dan maak je de voorboog smaller, net zolang tot de schoft vrijligt ook as je druk op het zadel uitoefent. Dan vraag je de andere persoon om het plastic voorzichtig tussen zadel en kussens uit te trekken zodat het zadel op de kussens vastklit.
Als laatste trek je de dekensingel ertussenuit en dan ligt je zadel (in elk geval in halt 8-) ) goed.

Ik heb deze tip zelf niet geprobeerd, maar vond hem wel interessant omdat je hiermee echt vanuit het paard begint. Ik denk dan wel dat het helpt als je kussens al soepel zijn van zichzelf, want met echt nog harde plankjes zul je het lichaam niet voldoende met een dekensingel kunnen volgen.

Serieus??? :P Wat een gedoe zeg???!!! En terwijl je zo aan het knutselen bent, beweegt je paard geen oor - blijft keurig vierkant staan en tijdens het verwijderen van de zak en de dekensingel verschuift er niets??? Hebben ze Dynamo daar voor ingehuurd??? :+
Het is toch heel erg simpel - klit de kussens altijd zo dat de schroef er op valt. Zorg dat de kussens niet zo kort zijn, dat er meer dan 2cm uitsteekt aan beide kanten (liever nog minder en de kussens tot bijna aan de rand) - korte kussens werken averechts. Je zadel "kiept" over de rand van de kussens zodra je er gewicht op zet. Dus: als de kussens te lang zijn voor je paard, is de Trekker geen zadel voor jou. :n
Hoe ver ze uit elkaar moeten, is afhankelijk van de bouw van je paard - maar verder uit elkaar dan ca. 8-9cm is meestal ook geen goed plan. (of je moet een heel erg breed paard hebben, maar zo ver kan dat boogje niet uit elkaar draaien)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 00:14

welke schroef?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 00:19

Waarmee de pommel aan de basis zit - die zie je ook aan de onderkant. De "takken" van de pommel moeten ondersteund worden door de kussens, anders zijn je kussens te kort (of heb je ze verkeerd geplakt)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 00:58

Oke bedankt! Die zie ik zitten, daar moeten de kussens dus sowieso opliggen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:32

SecretLIN schreef:
Oke bedankt! Die zie ik zitten, daar moeten de kussens dus sowieso opliggen

+:)+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:19

Ik ga het nog eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:01

Kwetal schreef:
Serieus??? :P Wat een gedoe zeg???!!!

Een zadel goed aanpassen is altijd gedoe en je bent er altijd meer dan 1 dag mee bezig. Ik vond het een interessante manier om het te doen en blijkbaar bevalt hij in praktijk goed want in Duitsland wordt deze manier wel vaker gebruikt. :j
Het helpt natuurlijk wel als je handig bent en je een rustig hooi etend paard hebt (bij voorkeur op borsthoogte etend), maar dat deze methode niet voor iedereen handig is betekent nog niet dat hij voor iedereen onhandig en onhaalbaar is. ;)
Het belangrijkste is vooral dat je na afloop het zadel van je paard haalt en controleert of de kussens symmetrisch liggen, want als je vanaf het paard opbouwt dan sluipt zijn asymmetrie ernatuurlijk mee in.

Kwetal schreef:
Zorg dat de kussens niet zo kort zijn, dat er meer dan 2cm uitsteekt aan beide kanten (liever nog minder en de kussens tot bijna aan de rand) - korte kussens werken averechts. Je zadel "kiept" over de rand van de kussens zodra je er gewicht op zet. Dus: als de kussens te lang zijn voor je paard, is de Trekker geen zadel voor jou. :n

Mwah, daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Dat als algemene stelregel nemen is veel te kort door de bocht: dat hangt helemaal af van je eigen bouw als ruiter. Mijn kussens zijn precies lang genoeg voor [***], maar wel echt op het randje. Hij mag net iets meer ruimte bij de schouders hebben. Ik heb liever de zekerheid van 2 cm kortere kussens dan dat de kussens in bochten toch tegen zijn schouderbladen en lendenwervels prikken.
Mijn Trekker zitting staat op de kleinste (?) stand afgesteld; als je ziet waar mijn zwaartepunt zit (mijn zitbeenknibbels vallen toevalligerwijs precies ter hoogte van het einde van de cantle), dan kun je mij niet vertellen dat als ik de kussens aan de voor- en achterkant elk 1cm korter maak, dat mijn zadel dan achterover kiept al mijn gewicht dan ineens helemaal op de achterrand valt. :+
Daarvoor zit ik door die korte zittingstand gewoon teveel in het midden van het zadel.

Even een beloningsfoto omdat je hier precies ziet hoelang het zadel is en waar mijn zitbeenknobbels vallen (vanaf het zilveren knoopje op mijn kontzak recht omlaag). Deze lange kussens zijn trouwens wat langer dan ze op de foto lijken doordat er aan de achterkant een zwart 'dekje-aan-het-zadel-vastbind-touwtje' overheen hangt. In werkelijkheid komen deze normale maat kussens tot de achterrand van het zadel

Afbeelding

Uit mijn hoofd is de zadelbasis achter de cantle nog 3-4cm lang. Daar gaat dan 1 cm aan kussen vanaf.

Het zou eigenlijk ook heel erg gek zijn om te zeggen dat als je de 2 cm kortere kussens nodig hebt, je zadel per definitie niet geschikt is voor je paard omdat dan al het gewicht achterop de kussens komt te hangen.
Dan zeg je namelijk ook dat je de Trekker niet mag gebruiken als je de zitting op een ruimere stand zet dan mijn ultrakleine, want dan krijg je namelijk hetzelfde. :)
Aangezien mijn stand de uiterste stand is waar het zadel eigenlijk al niet echt op berekend is (het rokje/zweetblad begint al te bobbelen als ik hem in deze stand aan de voorste schroef vastmaak en aan de achterkant van de zadelbasis is de 'glijbaan' van de zittingschroeven zichtbaar) kan ik me niet voorstellen dat ik bij deze stand geen kleinere kussens kan nemen. De verhouding zittingplek-kussenlengte is dan namelijk weer hetzelfde als wanneer ik het zadel met een normale zittinggrootte met normale kussenlengte zou gebruiken.
In plaats van een normale Ghost neem ik nu bij wijze van spreken een Piccolo Ghost: bij de Ghost Piccolo zijn de kussens ook korter, maar dat betekent ook niet dat dus alle gewicht op de achterrand van de kussens komt te liggen: de zitting is namelijk ook verhoudingsgewijs korter gemaakt, net zoals bij mijn Trekker. :)

Natuurlijk snap ik wel wat je waarschijnlijk bedoelt: als je je zitting al ruim hebt staan, bijvoorbeeld met de cantle meer dan gemiddeld naar achteren, dan kun je de kussens niet inkorten aangezien je zwaartepunt dan teveel op de rand komt te liggen. Maar dat is lang niet bij iedereen het geval. Er zijn ook genoeg gevallen waar het wel kan aangezien de verhouding korte zittinglengte-korte kussenlengte dan precies hetzelfde is als bij de normale zittinglengte-normale kussenlengte, en er dus helemaal niks aan extra belasting op de achterrand komt.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:31

Heeft iemand dit in gebruik bij een Barefoot? :) Ben wel benieuwd, zit er over te denken om het te bestellen. Zadel past nu mooi, enkel de BF westernsingel is te lang. Nu heb ik nog een hele fijne anatomisch gevormde (engelse) singel liggen, die wat korter is :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... toten.html

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:38

O dat zou ik zeker doen!Diegene die ik aan mijn lazy mountain had waren bijna hetzelfde en waren erg fijn soepel leer en bovendien singelt engels veel fijner aan dan western vind ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:43

Ik heb het niet in praktijk gezien maar vind het wel een mooi systeem. :j
Het enige nadeel wat ik kan zien is dat het meer ruimte inneemt onder je been, maar als je daar geen probleem mee hebt dan kan het prima geschikt voor jullie zijn.