Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kwetal schreef:Hebbie een plaatje van dat ding?
xyzutu2 schreef:Ik helaas niet.
Wel vond ik toen ik mijn Trekker aan moest passen een interessante tip over hoe je het zadel aan kunt passen aan je paard op Pferd.de. Je hebt er wel 2 mensen voor nodig:
- Doe een elastieken dekensingel om je paard
- Duw de panelen/kussens onder de dekensingel op de plek waar ze volgens de bouw van je paard moeten liggen (dus 3 vingers achter het schouderblad, 6 cm ertussen op de ruggengraat, en met de rugspier mee op ongeveer horizontale hoogte naar de schouders en dus niet mee omhoog naar de schoft
Als ze goed (en gelijk!) liggen dan leg je er een doorzichtige plastic zak op zodat het klittenband is afgedekt en het zadel niet meteen vastklit. Vervolgens leg je het zadel erop en dat schuif je net zolang tot het goed ligt boven de kussens. De schroef aan de onderkant van de voorboog moet op het kussen vallen en het zadel mag aan de voorkant niet op de schoft rusten - doet het dat wel dan maak je de voorboog smaller, net zolang tot de schoft vrijligt ook as je druk op het zadel uitoefent. Dan vraag je de andere persoon om het plastic voorzichtig tussen zadel en kussens uit te trekken zodat het zadel op de kussens vastklit.
Als laatste trek je de dekensingel ertussenuit en dan ligt je zadel (in elk geval in halt) goed.
Ik heb deze tip zelf niet geprobeerd, maar vond hem wel interessant omdat je hiermee echt vanuit het paard begint. Ik denk dan wel dat het helpt als je kussens al soepel zijn van zichzelf, want met echt nog harde plankjes zul je het lichaam niet voldoende met een dekensingel kunnen volgen.
Kwetal schreef:Serieus???Wat een gedoe zeg???!!!
Kwetal schreef:Zorg dat de kussens niet zo kort zijn, dat er meer dan 2cm uitsteekt aan beide kanten (liever nog minder en de kussens tot bijna aan de rand) - korte kussens werken averechts. Je zadel "kiept" over de rand van de kussens zodra je er gewicht op zet. Dus: als de kussens te lang zijn voor je paard, is de Trekker geen zadel voor jou.