[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:57

teteletee heeft wel de test zitting van piccolo de Roma

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:59

Hallo,

Ik lees af en toe mee in deze topic.
Mijn tinkermerrie heeft nu een kent en masters zadel en ik wil graag een nieuwe.
Heb verschillende boomloze zadels getest. Vond het heel fijn, maar heb de dag er na te veel last van m'n rug. (rugpatient)
Nu zat ik te denken aan flexibele zadels. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Ik ben wel scheef en wil dat mijn paard daar zo weinig mogelijk van voelt. (aan mijn scheefheid is helaas niet veel aan te doen. Ik doe wel veel aan rechtrichten met het paard)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:05

Gurly schreef:
Hallo,

Ik lees af en toe mee in deze topic.
Mijn tinkermerrie heeft nu een kent en masters zadel en ik wil graag een nieuwe.
Heb verschillende boomloze zadels getest. Vond het heel fijn, maar heb de dag er na te veel last van m'n rug. (rugpatient)
Nu zat ik te denken aan flexibele zadels. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Ik ben wel scheef en wil dat mijn paard daar zo weinig mogelijk van voelt. (aan mijn scheefheid is helaas niet veel aan te doen. Ik doe wel veel aan rechtrichten met het paard)

Welke boomloze zadels heb je getest? Er zit wel verschil in namelijk (kijk maar eens rond op voorgaande pagina's).

En wat bedoel je met flexibele zadels: met semi-flexibele boom? Een boomloos is tenslotte ook flexibel...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:19

missanita84 schreef:
teteletee heeft wel de test zitting van piccolo de Roma

Nee, ze heeft de Quevis piccolo en sinds van de week de Quilty piccolo (korte zweetbladen versie van de Roma)
Ze heeft een normale Roma :)

paddraigh

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:27

Oja sorry dat was idd die zonder zweetblad . De namen zijn soms nog beetje abracadabra voor me. :)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:30

Ik heb een tweedehands Trekker gekocht en nu vraag ik me af hoe ik kan bepalen dat het zadel de juiste breedte heeft. Te breed is makkelijk want dan ligt het zadel op de schoft maar hoe zorg ik ervoor dat ik het zadel niet te smal zet? De Trekker heeft 2 haken voor de beugelriemen. Wat wordt normaal gesproken gebruikt de 1e of de 2e haak?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:05

Julu72 schreef:
Waar gaat jullie voorkeur naar uit: dressuur, springen, western...? En hebben jullie ook wedstrijdambities of is het vooral lekker recreatief en genieten maar?

Sommige Ghostzadels zien er inderdaad leuk uit, maar ik ben de westernkant op gegaan en dan is er geen echt Ghostmodel wat zou kunnen. Ik had wel begrepen dat je fenders kon bestellen, maar ja, dan heb je nog geen fork en een echte westernlook.
Zelf vind ik de Bob Marshall heerlijk zitten (en in de winter gratis 'kontverwarming') en op mijn Barefoot Cherokee heb ik nu al twee vakanties heerlijke (lange) buitenritten gemaakt zónder pijnlijke spieren achteraf. Gewoon echt genieten dus.

Voor mijn tinker: puur recreatief, ik heb zeker geen wedstrijdambitie! Ik rij nog maar een jaar (ben dus begonnen met paardrijden op mijn 36ste), ik maak me geen illusies over mijn superieure rijkunsten ;) .

Mijn dochter wil met Chumani eventing doen. Ik denk dat de Bob marchall voor haar niet zou gaan, te korte benen hè. Ze is net 11 geworden.

Maar ik heb ondertussen een mailtje naar Teteltee gestuurd, ik denk dat dit de beste keuze is om ons te laten begeleiden bij de keuze van een flexibel zadel voor beide paarden. Ben heel benieuwd!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:51

Verstandig Marein! Kijkt er meteen iemand mee. Ik vond het consult van Teteltee echt wel fijn, ook al ben ik al best wel bekend met boomloos.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:29

Anita, snap ik ;) Is ook niet makkelijk, al die modellen haha.
Marein, leuk! Ben benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:15

Super keuze hoor!

Ik kan wel zeggen dat ik al aardig wat hele enthousiaste reacties ontvangen heb van mensen die een pasconsult van Teteltee (ofwel Lilianne) gehad hebben +:)+

Mensen zeggen echt dat het erg prettig en interessant was, veel verduidelijkt heeft en ze er echt veel aan gehad hebben dus dat is altijd goed :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:23

Die reacties krijg ik inderdaad ook!super fijn!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:55

Ik ben benieuwd, morgen komt ze bij mij :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:57

Klinkt goed Marein !

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:08

Jullie laten me blozen! :oo Morgen een dagje Brabant en Limburg inderdaad, veel zin in!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:30

Waarom kan je hier nou geen (Y) intikken :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:27

Kwetal schreef:
Waarom kan je hier nou geen (Y) intikken :+

Dit kan dan weer wel : +:)+
:)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:20

Teteltee was voor mij ook erg verhelderend. Nu nog een tweedehands Barrydale vinden boehoe.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:34

Ik ben al heel lang aan het kijken naar boomloos. Een tijdje een Christ schapenvacht zadel gehad, maar wilde toch meer de looks van een dressuurzadel (en iets meer stevigheid, wilde geen beugels aan dit zadel hangen en destijds maakte ze nog 360 graden rodeo bokken :D ).

Voor de afwisseling met mijn boomzadel is boomloos voor dit paard gewoon heel fijn. Een boomzadel vinden was/is al een drama (heb er nu een die redelijk ligt, maar echt perfect nog steeds niet gevonden) en nog steeds denk ik dat het voor haar rug gewoon uitermate fijn is om af te wisselen.

Maar dan nu de vraag: paard wil géén druk rondom de schoft, niet van de boom, maar ook niet van leer of van het dekje... Veel boomloze zadels hebben voor haar toch snel een te smal kanaal of zijn wel breder maar zakken op de een of andere manier te dicht op de schoft. Iemand nog een idee voor een merk wat ik kan proberen én wat hopelijk nog een beetje de looks van een dressuurzadel heeft (zou leuk zijn).

Paard is wel heel lastig voor zadels, heb er echt al zoveel zadelmakers bij gehad, ook een goede zadelmaker die zelf een boomloos zadel ontwikkelde en die wist het ook eigenlijk niet meer.

Volgende vraag: waar kan je de zadels bijvoorbeeld een week testen?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:39

Nav van mijn vragen laatst over de fenders met kniewrongen en de seatseaver, uiteindelijk alles aangeschaft. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe hoog/laag de fenders precies moeten.
En nu rijden he, om het allemaal goed uit proberen.

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:42

Ik denk, na het lezen van jou verhaal, dat het slim is om teteltee eens langs te laten komen. Zij heeft verschillende modellen boomloze zadels, ghost, barefoot en een trekker. Ze kan jou goed adviseren w.b. zadels en dekjes.
Je kunt bij mij ghost zadels een week testen en bij pmarena kun je een barefoot zadel testen.
Ghost heeft modellen met een langer zweetblad, meer een dressuurzadel look.
Succes!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:46

Citaat:
Maar dan nu de vraag: paard wil géén druk rondom de schoft, niet van de boom, maar ook niet van leer of van het dekje...

Heb je daar al eens naar laten kijken???

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:56

Ja. Ze is gezond. Ik overdrijf het misschien een beetje nu, maar dat komt ook omdat tot nu toe alles bij de schoft ging knellen en veel zadelmakers dat nog goed vonden ook, want dan schoof het zadel niet... Ik zoek echt iets wat haar ruimte geeft, boom of zonder boom. Boomzadel heb ik het tot nu toe niet perfect in gevonden.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:59

mijn paard (kwpn) met normale tot hoge schoft, ligt de ghost heel goed op, ook de barefoot modellen zaten goed behalve de barrydale niet, op 1 of andere manier zat die op zijn schoft.
idd teteletee eens laten komen, hebben stalgenoot en ik ook gedaan en was echt heel erg leuk en leerzaam. en je kunt zien/ voelen wat voor jouw en je paard goed is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:59

Okay - prima - ik vroeg het me alleen af. ik denk dat een consult van Teteltee je dan in elk geval wat inzicht kan geven :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:54

pmarena schreef:
Super keuze hoor!

Ik kan wel zeggen dat ik al aardig wat hele enthousiaste reacties ontvangen heb van mensen die een pasconsult van Teteltee (ofwel Lilianne) gehad hebben +:)+

Mensen zeggen echt dat het erg prettig en interessant was, veel verduidelijkt heeft en ze er echt veel aan gehad hebben dus dat is altijd goed :j

Ik kan bovenstaande alleen maar beamen na vanmiddag! Ik heb op mijn shetxwelsh een London getest die voor m'n haflinger is (daar heeft die natuurlijk ook op gelegen, maar ze is nog niet ingereden) en kon zo heel fijn testen maat 1 of maat 2. En hoewel ik in een maat 1 pas vind ik de maat 2 toch een stuk fijner zitten. Dus daar ga ik nu voor sparen :D en voor het idee heb ik een ghost getest, hoewel ik ze niet zo mooi vind, zat die wel zalig zeg! :j

Enige minpunt was dat ze d'r hondje(s) niet had meegenomen had ik me helemaal verheugde om weer een hond op het terrein te hebben had ze m niet bij zich! :oo