[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:05

@ dorientjuh : dat ziet er al een stuk beter uit dan hier. Ik zal ook eens een foto proberen te maken. Hier heb ik de indruk dat zijn vel gekneld zit tussen de twee singelstoten, omdat die over zijn buik naar beneden lopen tot aan de singel. Het knelt niet echt, ziet er alleen zo uit, maar ik voel me er niet gerust in.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:07

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:09

Zo'n korte singel "moet" je ook gewoon helemaal niet gebruiken joh, die is eigenlijk gewoon niet geschikt :=

Singel altijd zo lang mogelijk zodat je zo min mogelijk singelstoot over de ribben hebt lopen.
Is comfortabeler, en de trekkracht wordt beter verdeeld. En de gespen zitten op een handigere plek :)

Kirsha

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:13

Hoe moet dat eigenlijk bij de westernzadels? Want ik heb nu dus de Arizona, en ik kan de singel zeg maar nog 1x om de ring ( := ) heen wikkelen zodat je dus 3 lagen singel hebt als het ware (ik hoop dat jullie het snappen). Dan kan ik hem vastmaken op het zesde gaatje, maar naar mijn idee is de singel zelf enorm kort. Hoe doen jullie dat? Want als ik een langere singel neem moet ik hem er dus vaker omheen wikkelen, maar het aansingelen lukt nu al bijna niet omdat het steeds blijft hangen :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:35

Ik hou niet van western-gedoe, maak er dan liever gewoon gaten in zodat ik normaal aan kan singelen :P

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:55

@ ewona, als je nu met je korte singel eens opzadelt en normaal/goed aansingelt en zorgt dat de singel aan beide kanten op hetzelfde gaatje zit. Dan meet je daarna met een meetlint van het gat waar de singel in zit, naar het gat waar je hem op zou willen hebben. Is dat 10 cm bijvoorbeeld, dan doe je dat keer 2 en plus de maat van de singel die je nu hebt. In dit voorbeeld dus 10x2+40=60 cm.dan moet je nieuwe singel ongeveer 60ccm zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:36

Western singel doe ik altijd met stropdassen knop en gebruik dus geen gaatjes. :+

Moest even zoeken maar een foto gevonden waar het een beetje te zien is. ;)
Afbeelding

Zal anders even kijken voor een duidelijkere foto als ik testzadel heb afhankelijk van de singel bevestiging.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:18

Graag, thanks :D Moet nu aardig kracht zetten om die singel strak te krijgen en paardlief kijkt me dan niet bepaald gezellig aan. Ik heb geprobeerd de linkerkant vast te laten zitten en rechts aan te singelen, maar dat wil ook niet, de gespjes gaan heel moeilijk los _-:(

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:22

Kirsha schreef:
Graag, thanks :D Moet nu aardig kracht zetten om die singel strak te krijgen en paardlief kijkt me dan niet bepaald gezellig aan. Ik heb geprobeerd de linkerkant vast te laten zitten en rechts aan te singelen, maar dat wil ook niet, de gespjes gaan heel moeilijk los _-:(

Hm ja hier het zelfde.. Mijn paard vind het ook écht niet leuk als ik haar zo aansingel :(:)
Vind het ook erg lastig om te beoordelen wanneer 'ie nou echt strak genoeg zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:04

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:12

Ik denk dat ik maar gewoon een langere singel koop, denk dat dat al heeeel veel gaat schelen :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:22

pmarena schreef:
Maar aan 1 kant aansingelen is sowieso niet ideaal....dan trek je de hele boel snel scheef :)

Over aansingelen op de western-manier:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/weste ... evestigen/

Heb die link er inderdaad meerdere keren bij gehad, maar dan singel je in principe ook aan 1 kant aan toch?
Vind het wel lastig hoor, dat systeem :=

Mijn singel is wel lang genoeg :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:32

Met singels kan ik jullie niet helpen helaas. heb een Trekker en dat is toch anders dan met BF. De trekker pony van dochter heeft bijv een singel van 40 cm en dan zit ik zowat tegen het zadel aan ermee. Smalle pony :P Ik kon de singelstoten van de Stella die wij hadden onder haar buik vastknopen :Y) Aan elkaar dus... ze waren allen te stug. Anders had t echt gelukt.

Oja... nog een ervaring met de Trekker Classic: OOK met Sinterstorm ligt ie als een huis. Braaf paard, alleen de eerste keer even eng gekeken naar de hoek met kuilbalen die flapperden in de wind. verder lekker in de buitenbak gereden.

Blijf tegen de pommel aankomen. Dat wel. Puur met lichtrijden en dan vooral als Jippe aanleuning zoekt, dus zijn neus naar de grond doet. Ik zit wel beter in het zadel nu, maar omdat ik hem smaller heb moeten zetten is de boog nu hoger en kom ik er dus toch tegen aan...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:34

Tja wat is lastig ik ben het gewend en doe het dus zo even, maar in het begin toen ik net een westernzadel was het lastig. Gewoon vaak genoeg doen dan krijg je steeds meer handigheid erin. Ik heb trouwens een westernsingel met rolgesp en dit scheel ook al een hoop vind ik.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:51

dorientjuh schreef:
Ja daarom ben ik inderdaad ook (ook op aanraden van Bokkers) overgegaan op een lange singel. Ik ben gelijk voor een 'comfort' singel gegaan, ook ivm haar buik:
http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html

Dank je voor de link.
Ik ga het hier eens meten en dan ook maar een lange bestellen.
Meteen zo'n singelbontje erbij en het probleem is van de baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:51

Dank jullie voor de reacties (over het wel of niet verkopen van de zadels ;) ).
Ik heb inderdaad een Barefoot Stella, deze heb ik "nieuw-tweedehands" gekocht .. In principe zou ik die prijs er wel nog voor moeten krijgen denk ik, zeker nu .. Hoe dat over 10 jaar gaat zijn weet ik niet :+

Daarnaast heb ik nog een Freemax Evo (van Pfiff), die wilde ik sowieso verkopen omdat ik de Barefoot verkies boven dit zadel (en het zadel past niet meer omdat hij veel afgevallen is, kan nog wel passend gemaakt worden maar heb een zadel .. ;) ).

Maarja, langs de andere kant .. Misschien heb ik over x aantal jaar wel weer een rond(er) paardje waarbij die Freemax beter past dan die Barefoot (alhoewel je natuurlijk met de pommel ook veel kan, en de Stella is gewoon een super fijn zadel :Y) ). Of misschien zijn er dan zo'n leuke modellen uit dat ik daar liever voor wil gaan, en dan nog een Stella verkopen betwijfel ik of dat gaat lukken aan een leuke prijs ..

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:54

pmarena schreef:
Zo'n korte singel "moet" je ook gewoon helemaal niet gebruiken joh, die is eigenlijk gewoon niet geschikt :=

Singel altijd zo lang mogelijk zodat je zo min mogelijk singelstoot over de ribben hebt lopen.
Is comfortabeler, en de trekkracht wordt beter verdeeld. En de gespen zitten op een handigere plek :)

De singel zat bij het barefoot zadel.
Kwam van een fjord af, dus ik dacht dat het zo hoorde, omdat het ook een barefoot singel is en een fjord toch ook wat ronder is.
Maar omdat ik me er niet goed bij voel, wou ik hier toch even peilen omdat ik totaal geen ervaring heb met een boomloos zadel.
We gaan het even opmeten en een lange bestellen, want ik wil niet dat die singelstoten over de ribben komen, kan niet comfortabel zijn.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:55

Pippaa schreef:
@ ewona, als je nu met je korte singel eens opzadelt en normaal/goed aansingelt en zorgt dat de singel aan beide kanten op hetzelfde gaatje zit. Dan meet je daarna met een meetlint van het gat waar de singel in zit, naar het gat waar je hem op zou willen hebben. Is dat 10 cm bijvoorbeeld, dan doe je dat keer 2 en plus de maat van de singel die je nu hebt. In dit voorbeeld dus 10x2+40=60 cm.dan moet je nieuwe singel ongeveer 60ccm zijn.

Handige tip, makkelijker dan met het meetlint onder zijn "buikje" (ahum) door te worstelen.
Morgen even werk van maken en dan een andere bestellen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:45

Ik heb een vrij ronde tinker en een barefoot cheyenne, ik heb net zo'n comfort singel gekocht van 50 cm en die past prima, aan beide kanten op het derde gaatje van boven.
Voor mijn BM heb ik een westernsingel die ik zo vast maak als dat voorbeeld op de barefoot site gaat ook prima.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:32

@[***], je weet niet wat voor ontwikkelingen er komen op boomloos gebied. Sinds er vps in de barefoot zadels zit, is de prijs van vpsloze zadels gigantisch gekelderd. Kijk maar op marktplaats, die prijzen zijn een greintje van de nieuwe zadels. Ik zou een keuze maken: of je vindt het zadel zo fijn en mooi dat je het houdt, of je verkoopt het om er nu een mooi bedrag voor te krijgen en dan bij je nieuwe pony een zadel kopen. Persoonlijk zou ik de Stella houden :p die is gaaf <3

Ik heb trouwens een comfort singel van 75 cm voor mijn bolle tinker, maar ik had hem achteraf liever iets korter gehad. Hij zit nu met wintervacht op het derde gat van boven. Ik hoop eigenlijk dat ze in de zomer nog zo getraind wordt dat ie te groot is. Dat is van latere zorg, voor nu zit ie dus super :)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:30

Ik heb voor mijn vlaams paard een fra singel van 65 cm. Aan iedere kant 2 soms 3 gaatjes over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:33

Haha Pippaa, de Stella is inderdaad wel een heel mooi & fijn zadel :j
Maarja, om deze te houden om misschien als decoratie te gaan dienen ... Want als ze over zoveel jaar inderdaad (en waarschijnlijk) niks meer waard zijn heeft dan verkopen ook geen zin meer ... Maar ik bekijk het nog wel even, kan momenteel er toch nog geen afstand van doen :+ :))

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:21

[***] schreef:
Haha Pippaa, de Stella is inderdaad wel een heel mooi & fijn zadel :j
Maarja, om deze te houden om misschien als decoratie te gaan dienen ... Want als ze over zoveel jaar inderdaad (en waarschijnlijk) niks meer waard zijn heeft dan verkopen ook geen zin meer ... Maar ik bekijk het nog wel even, kan momenteel er toch nog geen afstand van doen :+ :))

Dat is inderdaad ook zonde. Ik snap je punt, het is lastig. Maar mocht je nu het gevoel hebben dat er over jaaaaaaren pas een nieuwe pony komt, dan zou ik hem persoonlijk denk ik verkopen. Het blijft zich allemaal ontwikkelen en zelfs als je denkt: 'het kan niet beter' gebeurt het toch. Daarbij wordt het natuurlijk steeds paardvriendelijker gemaakt. Tja, lastig, lastig. Want het is zo'n super leuk zadel!
Het is "jammer" dat mijn Cherokee zo goed past, anders had ik je best van je Stella af willen helpen :P Nee hoor, ben onwijs gelukkig met mijn Cherokee maar ik zou ook dolgraag dry-tex willen (lui :Y) ) en dan die bruine kleur :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:10

Het is natuurlijk wel ideaal om tenminste 1 zadeltje achter de hand te houden, als je toch nog vermoed dat je wel eens een zadeltje nodig gaat hebben.

Je zou de eerste niet zijn die "nu" een zadeltje verkoopt omdat je denkt het niet meer nodig te hebben, en sneller dan je denkt verandert er ineens weer iets in je eigen situatie waardoor een zadel toch wel weer handig zou zijn....en dan baal je als een stekker dat je een fijn zadel verkocht hebt en je nu geen zelfde meer kan vinden :=

Dus aan de ene kant: denk je het echt niet nodig te hebben en ben je ook weer niet extreem gehecht er aan, dan is verkopen wellicht handiger met het idee dat je beter geld dan onnodige spullen kunt hebben die ook nog eens nutteloos ruimte innemen en die niet meer waard gaan worden maar waar je wel het risico loopt dat ze minder waard worden.... denk bvb. ook diefstal, muizen op stal...dat soort ongein :=

Ben je er wel erg aan gehecht en weet je helemaal niet zo zeker dat je echt geen zadel meer nodig hebt: lekker houden, scheelt heel veel gedoe van weer op zoek moeten :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:08

Waarom heeft de Barefoot Cheyenne eigenlijk van die belachelijk lange singelstoten?