Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:51

Mijn zadel is klaar. Ik krijg hem donderdag weer terug. Dan maak ik wel foto's voor de liefhebbers.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:29

Is het zadelmerk DeLLaValle hier bekend? Ik ben aan het rondkijken naar "nieuwe" zadels En iemand verkoopt heet mooi zadel van dat merk, type Portuguesa.

Alleen nu kan ik op internet niks vinden over dat merk.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:09

Iemand interesse in een American Flex?
ladiesreiner, stitchdown black. Zegt mij niet zo veel maar zijn dus soort orthoflex kopieën geloof ik...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:17

Ligt aan de lengte van het zadel Moragh en heeft 't roundskirts of niet?
American Flex is idd orthoflex copie, wel gemaakt van het zelfde materiaal (Delrin, een high tec materiaal uit de ruimtevaartindustrie) maar de bars van het zadel zijn in lagen opgebouwd en zijn dus wel anders dan die van orthoflex. Ik heb me laten vertrellen dat de meeste Orthoflex-kopiën (zéker als die niet van Delrin gemaakt zijn) te veel flexen en dus te veel rock krijgen door het rijden waardoor ze druk op de ruggegraat kunnen gaan geven. Heb er zelf geen ervaring mee dus ik weet niet of dit ook voor de American Flex geldt.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:51

Heb zelf ook geen enkel idee hoor, ook niet precies van de lengte. Maar kreeg verzoek om in te ruilen, maar dat doe ik normaal niet...
Ding moet ook nog wel een net bedrag kosten want is nagenoeg niet gebruikt...
Is dit model geloof ik: Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:01

Hoor dat 16" zadel is...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:13

16" is de seatmaat. Hij heeft in ieder geval round skirt. De lengte die ik wil weten is gewoon van voor naar achter over de rug gemeten zeg maar, i.v.m. zadelruimte op de rug. Verder zou ik dan ook wel willen weten of hij veel of weinig rock heeft (veel of weinig ronding in de bars in lengterichting). En kun je beoordelen of het een brede of smalle boom is en wat is 'een net bedrag'?
Ben nog steeds zoekende en niet persé naar een westernzadel maar dat 't past is belangrijker dan wel of geen knop d'r op ;) Fenders zitten op de goede plek voor een equitationseat zo te zien dus da's goed (voor mij dan). Hoe zit 't met de rigging?

Levi_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:43

Pffffrt, ik ben inmiddels bezig met mijn paard te trainen zodat zijn buik eindelijk wat weg gaat.. Ben afgelopen weken elke dag ongeveer een uur met hem aan het wandelen, lekker doorstappen en stukjes draven. Hij begint nu eindelijk een beetje minder rond te worden, maar volgens mij duurt het nog wel even voordat ik hem helemaal mooi strak heb getraind. Ben bang dat ik mijn zadel nog maar wat verder naar achteren moet schuiven, want ik wil hem wel aan laten meten als hij op het punt is dat hij in ieder geval daar een beetje in de buurt gaat blijven qua gewicht. Dan is Esther ook weer even op de hoogte ;)
Opzich trouwens niet erg dat t nu wat langer duurt, want straks heb ik hopelijk ook wat meer budget voor een tweedehands.
Had t ook wel een mooi zadel gevonden trouwens, die round skirt.

Off topic; hebben jullie wel eens meegemaakt dat je paard in de sloot is gevallen/ gesprongen? Ik ben me gisteren tijdens het wandelen helemaal rot geschrokken.. We wandelden op een smal weggetje waar precies één auto op past, met aan beide kanten een sloot/greppel. Door het hoge gras kan je de greppel alleen niet zien. Toen paardlief plotseling schrok, sprong ie zo het 'hoge gras' in: *PLONS* in de sloot. En die was dieper dan ik dacht, ik kon alleen nog maar zn hoofd door t hoge gras zien. Paard natuurlijk helemaal in paniek en t lukte em eerst niet om omhoog te komen. Gelukkig kreeg ik hem gekalmeerd en is ie er alsnog uitgeklommen. Hij was helemaal nat tot aan zn hals, arm paard. Hij stond helemaal van schrik de wiebelen op zn beentjes (en ik ook trouwens;)) gelukkig heeft hij alleen een schram op zn rechter voorbeen, voor de rest helemaal niks.. Maar ben me wel kapot geschrokken, had ook heel anders kunnen aflopen.. #totzoverofftopic

Ontopic: iemand die toevallig dit merkje herkent op het leer? Is dit soms zo'n Phoenix Cambiar?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:39

ja ik vind het ook een mooi zadel, maar ik heb geen geld :P.

ik heb wel eens bijna in de sloot gelegen met mijn bijrijdpaard. de eigenaresse reed vlak voor mij op hun andere paard(in rengalop)die ineens stopte. Daardoor ging mijn paard naar rechts waar een greppel zat van ong. 1 meter breed, en daarna een sloot. pfff ik ging bijna voorover met paard en al de sloot in, gelukkig kon ik net op tijd mijn evenwicht terug krijgen(en het paard ook) en hadden we ons gered. om het ontopic te houden:p... als ik hier in verlichte zit had gezeten was ik wel gevallen, en misschien het paard ook wel.

was even schrikken, maar achteraf alleen maar erg grappig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:47

Levi_love schreef:
Pffffrt, ik ben inmiddels bezig met mijn paard te trainen zodat zijn buik eindelijk wat weg gaat.. Ben afgelopen weken elke dag ongeveer een uur met hem aan het wandelen, lekker doorstappen en stukjes draven. Hij begint nu eindelijk een beetje minder rond te worden, maar volgens mij duurt het nog wel even voordat ik hem helemaal mooi strak heb getraind. Ben bang dat ik mijn zadel nog maar wat verder naar achteren moet schuiven, want ik wil hem wel aan laten meten als hij op het punt is dat hij in ieder geval daar een beetje in de buurt gaat blijven qua gewicht. Dan is Esther ook weer even op de hoogte ;)
Opzich trouwens niet erg dat t nu wat langer duurt, want straks heb ik hopelijk ook wat meer budget voor een tweedehands.
Had t ook wel een mooi zadel gevonden trouwens, die round skirt.

Off topic; hebben jullie wel eens meegemaakt dat je paard in de sloot is gevallen/ gesprongen? Ik ben me gisteren tijdens het wandelen helemaal rot geschrokken.. We wandelden op een smal weggetje waar precies één auto op past, met aan beide kanten een sloot/greppel. Door het hoge gras kan je de greppel alleen niet zien. Toen paardlief plotseling schrok, sprong ie zo het 'hoge gras' in: *PLONS* in de sloot. En die was dieper dan ik dacht, ik kon alleen nog maar zn hoofd door t hoge gras zien. Paard natuurlijk helemaal in paniek en t lukte em eerst niet om omhoog te komen. Gelukkig kreeg ik hem gekalmeerd en is ie er alsnog uitgeklommen. Hij was helemaal nat tot aan zn hals, arm paard. Hij stond helemaal van schrik de wiebelen op zn beentjes (en ik ook trouwens;)) gelukkig heeft hij alleen een schram op zn rechter voorbeen, voor de rest helemaal niks.. Maar ben me wel kapot geschrokken, had ook heel anders kunnen aflopen.. #totzoverofftopic

Ontopic: iemand die toevallig dit merkje herkent op het leer? Is dit soms zo'n Phoenix Cambiar?

Ik zag het zadel ook staan, lijkt me een Keltisch kruis of zo iets, dat merkje. Dat zadeltje lijkt me geen Phoenix, 't is anders dan zijn stijl, Phoenix werkt vooral met zacht kussenleder op de seat, deze lijkt me inderdaad een hele goede copie van de Malibaud. Er zijn er zoveel, van die onbekende zadelmakerijen, van die hobby-isten zadelmakers in Duitsland, die McClellans maken (McClellan is daar heb ik zo de indruk, populairder dan in België en NL). Kan best gewoon een copie zijn.
Schrikken zeg van je paard, dat moet een vreselijk moment geweest zijn!
Ik heb door een gewond paard ook uren langs de baan gestapt, elke dag opnieuw. De kunst was om het paard vertrouwen te laten krijgen, want in begin haalde ze zelfs met het gewonde been de meest spectaculaire hogeschool oefeningen uit (frustratie van de verplichte boxrust) en sloeg naar de auto's als die naderbij kwamen alsof ze naar de vijand op het slagveld sloeg zoals alleen een Veiga tekeer kan gaan, was echt een ellendige periode....
Ik clickerde om de rust erin te brengen en vooral, stukjes stappen en terug keren, weer een stuk verder en terug keren, tot paardlief zich meer op het gemak voelt. Ze is nu de braafste van de hoop geworden en is echt bomproof geworden. Door al dat stapwerk en bezig zijn met haar wellicht. Ik heb zelfs zonder dat ze zadelmak is, een paar weken geleden op haar rug gekropen tijdens het terug keren van de wandeling (punt waar we draaien om weer huiswaards te keren). Toen ik over haar rug lag, deed ze niets, stond braaf stil, been erover en rechtop zitten, nog geen reactie. Bloed gierde wel door m'n aderen, maar wonder boven wonder heeft ze me gewoon op haar rug terug naar huis gedragen. braaf paard :D , ze is dus kontmak, nu nog zadelmak maken :D
Ik denk soms dat die kwetsuur m'n redding was, anders had ik nooit zoveel bezig geweest met haar en gezien haar karakter zou het wel eens erg gevaarlijk kunnen geweest zijn om haar in te rijden. Zo zie je maar, hoe belangrijk grondwerk is voor de veiligheid van paard en ruiter...

Ik wou nog eens vragen, kent iemand deze meneer:http://www.marc-lubetzki.com/?
Ik heb even z'n online cursussen besteld, hele vriendelijke man ook. Ben nieuwsgierig...

Moragh, ik weet niet of American Flex zo goed is...ik wou een ortho flex proberen (die toch betere kritieken krijgt dan American Flex), maar toen ik dit las was m'n vertrouwen toch ook geslonken:http://thecorrector.net/id28.html, vind ik wel straf dat Len Brown dat op z'n eigen site zet om een ander merk naar beneden te halen...lijkt me gewoon een slechte partij zadels.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:35

Btw, als je een goeie McCellan wil met een aangename seat, Len Brown van de corrector zadels maakt ze ook:
I just made a very close contact McClelland tree and now have to finish building the saddle. It will be very light and not overstuffed in the seat with padding. Just a little foam rubber in a very comfortable seat with a narrow waist that you would enjoy. The flaps are more rounded than the Patriot I designed a long time ago. The rigging is done in-flap, like the E.T. (english trail), that you can see on my site now. The price will be much less than the E.T.

Ikzelf heb zo m'n bedenkingen over die zadels met flexpanelen. Ik denk dat ik toch eerder zou kiezen voor een goed passende McClellan die aangenaam zit voor het vrouwe-bekken, op een corrector voor de drukverdeling voor de rug van het paard...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:15

Cambiar schreef:
Moragh, ik weet niet of American Flex zo goed is...ik wou een ortho flex proberen (die toch betere kritieken krijgt dan American Flex), maar toen ik dit las was m'n vertrouwen toch ook geslonken:http://thecorrector.net/id28.html, vind ik wel straf dat Len Brown dat op z'n eigen site zet om een ander merk naar beneden te halen...lijkt me gewoon een slechte partij zadels.

Mwah.... Meneer Brown heeft wel een achtergrond met de Orthoflexen natuurlijk...
Hij heeft de 1e versies (mee)ontwikkeld... en hoe dat later allemaal verder is gegaan is op zijn site uiteraard zijn visie...
Hij is nogal stellig in alles dus als er een kleine nuance hier en daar wordt aangebracht valt het allemaal nog wel mee.

Overigens denk ik niet dat ik iets met American Flex ga doen hoor, alleen bood iemand er mij 1 aan en ik heb dus geen interesse. Maar wellicht hier wel dus daarom even de melding....

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:14

Heeft iemand nog intresse in een cavaleriezadel??

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:38

Moragh schreef:
Mwah.... Meneer Brown heeft wel een achtergrond met de Orthoflexen natuurlijk...
Hij heeft de 1e versies (mee)ontwikkeld... en hoe dat later allemaal verder is gegaan is op zijn site uiteraard zijn visie...
Hij is nogal stellig in alles dus als er een kleine nuance hier en daar wordt aangebracht valt het allemaal nog wel mee.

Overigens denk ik niet dat ik iets met American Flex ga doen hoor, alleen bood iemand er mij 1 aan en ik heb dus geen interesse. Maar wellicht hier wel dus daarom even de melding....

Len Brown heeft een heel interessante McClellan ontworpen, ik ga ervoor :-) (alhoewel dat het zadel erg duur is ...), na al wat ik gepast en gekocht heb, blijf ik erbij dat McClellan in combinatie met corrector, beste zadel is voor de rug van het paard. Zeker jonge paarden die scheef zijn. Boomloos rij je gewoon de scheefheid erin en bij een zadel met kussens, als de boom al niet vervormd na een tijdje, rij je de kussens ongelijk.
Dit topic heeft me enorm laten nadenken. Ik besef nu hoe belangrijk een zadel is en het feit dat je kritisch moet blijven.
In het topic van de boomlozen zag ik zaken voorbij komen waarvan ik dacht, oh my God...ook de Trekker valt voorgoed af na wat ik weet...
Ik heb me zelf even gewaagd aan boomloos omdat de startrekk espaniola me aanvankelijk een goede boomloze leek door de rigide structuur en de mooie pasvorm in combinatie met de corrector, maar zie nu dat de scheefheid gewoon in het zadel kruipt en je je paard op die manier al helemaal niet meer kan gaan rechtrichten. De rigide structuur zet zich volledig naar de vorm van je paard zoals een schoen dat doet:
Confronterend:
http://www.mijnalbum.nl/Album=JISHBMAV
http://www.mijnalbum.nl/Album=MXSU88ZJ

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:49

De scheefheid van je paard kan je nog steeds rijtechnisch gaan oplossen hoor, vergt alleen iets meer gevoel en balans van jezelf ;)
(en evt kan je nog wat met shims doen natuurlijk :)* )

Ook boomzadels kunnen zich nl aanpassen aan de scheefheid van je paard... mn wolvulling zal meer of minder inklinken
Dus daarin is het ook altijd opletten geblazen! Boomloos of boom!

Wat van belang is is dat je de juiste interface voor jou en je paard vindt om in balans (alle kanten op) te zitten zodat je je paard niet hindert. Ik denk dat dat voor verschillende mensen en paarden een verschillend zadel zal zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:00

Moragh schreef:
De scheefheid van je paard kan je nog steeds rijtechnisch gaan oplossen hoor, vergt alleen iets meer gevoel en balans van jezelf ;)
(en evt kan je nog wat met shims doen natuurlijk :)* )

Ook boomzadels kunnen zich nl aanpassen aan de scheefheid van je paard... mn wolvulling zal meer of minder inklinken
Dus daarin is het ook altijd opletten geblazen! Boomloos of boom!

Wat van belang is is dat je de juiste interface voor jou en je paard vindt om in balans (alle kanten op) te zitten zodat je je paard niet hindert. Ik denk dat dat voor verschillende mensen en paarden een verschillend zadel zal zijn.

Dat is wat we doen natuurlijk, heb een lesgeefstertje die daar een crack in is. Gewoon in stap, eerst voelen hoe het paard loopt en van daaruit in slangenvoltes de schouders gelijk leren belasten. Razend interessant en je voelt het verschil! Tuurlijk eerst kijken naar de voetjes, want ook van daaruit oa ontstaat het scheve probleem. Toch gaat de scheefheid in het lichaam niet in 123 weg, dat is een proces van jaaaaaaren als je geen prof bent die de luxe heeft om elke dag te trainen.
Dat met die shims ben ik nog niet aan uit...ik wou het ook zo doen, maar werd me afgeraden...daar wil ik toch serieus advies voor krijgen waar en welke shim ik juist moet steken.
Idd, zei ik al dat een zadel met kussens ook kan gaan aanpassen, daarom vallen deze ook weg voor mij.
Is voor iedereen verschillend waar je je goed bij voelt (ook al door dat verschil in ons bekken, vrouw breder in de zitbeenknobbels maar smallere twist nodig vanvoren), maar boomloos en zadel met kussens zullen altijd onderhevig zijn aan de scheefheid van je paard...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:20

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:57

Voor de liefhebbers een traditioneel Turkmeens zadel van iets dichterbij bekeken:
boom met huid erover, op paard afgestemde en op maat gemaakte onderlegger en achterkant. De gehele zadels heb ik hier al eens de revue laten passeren en niet al te lang geleden nog eens. :j
Zo ligt het "pad" onder het zadel. Vervolgens werd er ook gebruik gemaakt van een handgeweefd zadeldek en een zitkussen. De singel ging over het geheel heen.

Met als resultaat en met ruiter.
Tekening door Lev Dmitriev-Kavkazsky 1887.
(Of in opgezette variant aangezien de traditie vrijwel is uitgestorven...)

Alaman type met zadel.
Moderner Turkmeens type. Doorgaans is de knop (horn) trouwens in de vorm van een zwanenhals.

In voorgaande posts van mij staan trouwens ook goede (misschien wel betere) voorbeelden. :j Toch handig dat die met 1 druk op de knop terug zijn te halen.
Zo af en toe kom ik eens wat tegen voor het topic. Er is trouwens ook veel overeenkomst met andere Centraal Aziatische zadels.

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:08

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:28

Ik zou even mijn bronnen moeten nazien, maar zo uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat de buikdeken voornamelijk bijgeloof is (of daar wetenschappelijk nog iets voor te zeggen valt moet nog onderzocht worden). De buik wordt namelijk gezien als kwetsbaar en moet daarom afgedekt worden. Buikvlekken worden om die reden bijvoorbeeld ook gezien als een ongeluksbrenger. Het verdere nut van het inpakken heeft te maken met het klimaat; naar eigen zeggen doen ze dit ter bescherming tegen zon, wind, kou, ongedierte en ter bevordering van de vochtbalans/vetbalans. Het inpakken van de buik hoort daar ook bij. Sterker nog, de traditie gebiedt het inpakken van het paard direct achter de oren tot voorbij de staartaanzet, waarbij alleen hoofd en benen 'bloot' blijven.

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:38

Ik ken de plaatjes van volledig ingepakte paarden idd. Ik dacht altijd dat dat was om de dieren te beschermen tegen rondvliegende projectielen en andere narigheid dus ter fysieke bescherming van het exterieur zeg maar. Had hier niet direct een klimaat oorzaak bij gedacht.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:08

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:12

Lijkt me een Duits officierszadel uit WOI of net ervoor.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-07-12 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:17

Ik woon idd in Duitsland. Het dorp grenst aan het voormalige trainingskamp van Hitler.

Ik heb het van een dorpsgenoot.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:19

Heb mijn post nog gewijzigd, want het is een type dat in WOI ook al gebruikt werd.