Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:29

Ik kan niet geloven dat Jo wel 'commentaar' geeft op de singel, dus duidelijk aangeeft dat ze het opzadelen/singelen niet grappig vindt en dat ze zo'n gruwelijk, vreselijk, dubbelgebroken bit zonder 'commentaar' aanneemt. En ik heb het niet over mond openduwen, bit erin. Nee, ik heb het over al beginnen te happen naar het bit als het hoofdstel maar in de buurt komt (ze heeft regelmatig stukken hoofdstel in haar mond als ik niet snel genoeg het bit fatsoenlijk voor haar neus hou, en dit is zonder overdrijven).

Ik hou het bit voor haar neus en ze eet het zo op. Zou ze het dan echt zó vreselijk verschrikkelijk vinden?

En nee, ik ben niet per definitie pro-bit en anti-bitloos. Ik ben zo'n logicaltypje en ik ben bereid overal vraagtekens bij te zetten en logisch over na te denken. Ik zou heel graag eens bitloos proberen, gewoon omdat je alles geprobeerd moet hebben.

Ik sta er heel dubbel in. Ik geloof nooit dat een bit een regelrecht martelwerktuig is, maar ik geloof ook dat sommige paarden het beter doen zonder bit. Misschien Jo ook wel? Nou, en dan is de keus toch snel gemaakt.

Al dat overspannen gedoe dat iedereen die met bit rijdt een regelrechte beul is: hou toch op zeg.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:46

lieve mensen...

nogmaals..ik heb nog nooit ervaren dat wanneer ik een bit inhang bij mijn paardjes, (die ze allemaal makkelijk innemen overigens dus zonder duwen en trekken..) ze plat op de grond gaan van de pijn en de intense druk op de zenuwen. Volgens het stukje krijg je wel die indruk. je zou zelfs gaan denken dat een bit zo veel pijn doet en zoveel schade aanricht, dat een paard toch op zijn minst op de grond zeigt op het moment dat een ruiter zijn hand sluit. laat staan wat er met een paard gebeurd als hij in de handrem gaat hangen... als het nou toch allemaal zo verschrikkelijk is, waarom zie ik dit dan niet terug in mijn eigen paarden? ik heb ook bitloos gereden op mijn oude pony, maar na een aantal weken oefenen onder goede begeleiding zijn we weer terug gegaan op het bit want die hackemore was leuk hoor, maar het hielp destijds niet om het paard rustiger in de hand te krijgen. daarnaast moest ik er echt mee leren rijden, want de ervaring was dat je erg voorzichtig moest zijn want een neusbeentje breekt nogal snel!! fantastisch!! zon waarschuwing werd ik zelf niet geruster van!

Ik snap best dat iemand anders denkt en andere ervaringen heeft dan ik, maar wat er telkens weer wordt beweerd over de huidige manier van paarden houden en rijden vanuit de bitloos, boomloos stalloos, dekensloos, ijzerloos etc. hoek, zie ik zelf absoluut niet terug in mijn dagelijkse praktijk met paarden, nu en de afgelopen 20 jaar! dat er mensen zijn die lomp en onbenullig met hun dieren omgaan zie ik ook wel eens en dat hoort ook absoluut mniet, maar dat zijn mi persoonlijke flaters en niet op de grote hoop af te wenden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:50

Kawa heb ik altijd een etappes aan moeten singelen...
Ik reed hem vaak met een borstuig, kon het in het begin wat losser blijven
En ja het zadel paste, hij deed het ook bij een longeer singel..gewoon echt op de singel.

Maar hij zou prima op een bit lopen en niks laten merken als hij dat vervelend zou vinden?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:06

Nou RK, we zijn het eens volledig met elkaar eens!

Al heb ik wel zojuist het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop besteld omdat ik toch wel erg van het experimenteren ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:08

Ik ben benieuwd hoe het je bevalt.
Bij Kawa reed ik er zo mee weg Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:17

Vanitymay, jij reed met een hackemore, wat toch wel even iets anders is dan het bitloze hoofdstel waar ik tegenwoordig mee rij. Ik zou echt niet weten hoe ik het neusbeen van mijn paard moet breken namelijk Verward . Ik zou een hackemore veel te scherp vinden, inderdaad, daarom wil ik ook nooit van mijn leven een hackemore gebruiken. Maar dat is mijn persoonlijke mening, naast het feit dat ik het ook niet nodig vindt bij mijn paard om met zo'n scherpe bitloze optoming te rijden.

Maanling, ben heel benieuwd hoe het hoofdstel jou gaat bevallen. Ik heb zelf helaas geen goede ervaringen met die van de ruitersportshop en heb 'm laatst verkocht. De release van de neusriem viel erg tegen (hij zat altijd strak) en mijn paard vond de druk op zijn kaak niet fijn, wat me logisch leek, aangezien hij aan het wisselen was. Maar goed, ik ken ook mensen die er wel heel tevreden mee zijn, hoor Knipoog . Daarom wil ik nogmaals zeggen dat het zoeken van de juiste bitloze optoming een persoonlijke zoektocht is en de uitkomst is bij iedereen anders.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:23

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, zal er wel een topic aan wijden.

@Nadya: ik begin maar gewoon ergens. Bevalt het niet, dan verkoop ik het en probeer weer iets anders. Zul je zien dat ik straks nog bij die van jou uitkom Knipoog (maar dat is ff erg offtopic)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:28

Grrrrrr, had je een heel verhaal gePBt, maar doordat er thee op mijn toetsenbord is gekomen gisteravond, doen mijn toetsen nogal raar. Hele verhaal weg.
Maanling, ik denk dat het uitproberen van die hoofdstellen heel persoonlijk is. Wie weet bevalt het jou super. Ik ben heel benieuwd!!!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:39

Waarom verzetten ruiters zich zo tegen bitloos?
Als je dezelfde resultaten kan boeken zonder al dat ijzer ´in´ een paardenmond dan is dat toch veel fijner voor alle partijen?!
Ik rij voor een groot deel bitloos, soms caveson en bit gecombineerd maar ophoudingen geef ik altijd op de caveson.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:41

geen idee,maar andersom geldt ook,de bitlozen zetten zich af tegen de bitters(die niet rukken en trekken...ja,die bestaan ook!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:01

Ik verzet me niet tegen bitloos
Ik verzet me tegen de bekeringsdwang van sommige mensen ervan Lachen

Wat fijner is, ligt aan de interpertatie van de verschillende mensen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:10

Het lijkt me duidelijk dat iedereen eens een poging zou moeten wagen zonder bit.
Leren net zo netjes te rijden zonder al te veel hulp- en dwangmiddelen lijkt mij een ultiem doel voor iedere ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:14

En als je dat al gedaan hebt
Ook met touwtje om de nek gesprongen?
Wissels eenvoudig en vliegend op een stalhalster met dik bont... Gewoon een hele Z proef op stalhalster

En je merkt dat je paard op een bit niet minder ontspannen loopt... wat dan?
Dan ben je een beul, want je rijd met een bit Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:25

In de mensport stond ook een samenvatting van dit onderzoek.
Daarbij werd ook uitgebreid ingegaan op hoe slecht het afbuigen van het hoofd onder druk van het bit was. Daarbij werd gesteld dat bij de atlas, de oorspeekselklier en de botvliezen rondom de gewrichten bij de nek bij de onderzochte paardenhoofden vaak ernstig beschadigd waren. Bloeduitstortingen, gescheurde vliezen en membranen, noem maar op.
Dat lezende rijst bij mij de vraag: voor dit specifieke stukje is niet het bit schuldig...maar de ruiterhand.
In mijn ogen kun je met een bitloze optoming die inwerken op de aangezichtszenuw en op de nek, evenzogoed deze schade aanrichten als je te hoge druk uitoefent op het paard.
Daarnaast wordt er ingegaan op de zenuwen in de mond van het paard en hoe gevoelig deze zijn.
Langs de neus, op de plekken waar bitloze optomingen inwerken lopen ook zeer gevoelige zenuwen. Dat is de reden dat paarden ook op druk daar reageren.
Naar mijn idee is het daarom lood om oud ijzer en staat of valt de inwerking van welke optoming (bitloos of met bit) met de ruiterhand die het bedient.
Wil je echt super paardvriendelijk te werk gaan en het paard in zijn geheel niet meer hinderen....dan zul je wellicht zonder optoming moeten gaan rijden (neckrope?).
En misschien moeten we het rijden in zijn geheel maar afschaffen...want als je paarden verder gaat onderzoeken op slijtage en wat al niet meer, dan zul je ontdekken dat een 15 jarig sportpaard in zijn gewrichten aanmerkelijke gebruikssporen heeft, ten opzichte van een 15 jarige fokmerrie bijvoorbeeld, die nooit is ingezet voor de sport.

het artikel geeft stof tot nadenken...maar men moet niet doorslaan in allerlei extremismen, vind ik.
I.p.v. volledig in te zoomen op wel of geen bit...zouden we moeten werken aan de ruiterhand...en aan de vraag of de manier waarop wij paarden rijden (zoals we ze graag zien lopen in wedstrijden) , of dat wel het juiste is...gezien de schade aan de nek en oorspeekselklieren...???
Misschien zou dat nog eens een aardige discussie zijn?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:30

ik ben nog opzoek naar een onderwerp voor mijn thesis volgend jaar voor mij afstuderen, mss kan ik dit onderwerp wel nemen.. is zo te zien veel over te doen en dan kan ik zelf onderzoek doen.. sta er nuchter tegenover, mijn schet reageert beter zonder bit mijn paard heeft geen problemen met het bit, maar ik hoef dan ook niet zo nodig een s&t erin te hebben, hij reageert super op zijn appelbitje..

vind het overgens wel vreemd dat er nog steeds niet een aantal bitloze optomingen bij wedstrijden (dressuur) toegestaan zijn..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:30

Kuggur schreef:
Waardeloos artikel vanuit wetenschappelijk oogpunt. Zeer polemisch geschreven, met veel emotioneel geladen termen. Vooral de regel over de "laffe dierenartsen" is nogal belachelijk.

De universiteit van st Petersburg http://www.spbu.ru/e/Science/institutes.html
Er is geen afdeling forensische wetenschap, ( meestal gebeuren wetenschappelijke onderzoeken via universiteiten) Belangrijke vragen zijn; hoeveel paarden zijn onderzocht , welke meetbare methoden zijn er gebruikt en zijn die te toetsen? Als het onderzoek niet is te toetsen dan kun je het verwijzen naar pseudo-wetenschap Jammer dat er in het artikel ook niet verwezen wordt welke wetenschappers er aan mee hebben gewerkt, dat is wel gangbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:40

runningkawa schreef:
Wissels eenvoudig en vliegend op een stalhalster met dik bont... Gewoon een hele Z proef op stalhalster

En toch als ik kijk naar Marijke de Jong van paarden begrijpen is zij wel mijn voorbeeld. Ik heb eigenlijk net zo een paard als zij en kijk nu ze op een andere manier is gaan rijden, is het gewoon een kanjer van een paard. Zo is het echt leuk om met je paard bezig te zijn. Dat is niet meer werken, maar spelen met je paard. Het is dat ik het geld niet heb voor zo een uitgave, maar ik zou wat graag een tijdje bij haar gaan lessen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:42

runningkawa schreef:

Nee, dan ben je geen beul, maar ik vraag me af waarom je dan uberhaupt nog met bit zou willen rijden?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:44

Ninx schreef:
Het lijkt me duidelijk dat iedereen eens een poging zou moeten wagen zonder bit.
Leren net zo netjes te rijden zonder al te veel hulp- en dwangmiddelen lijkt mij een ultiem doel voor iedere ruiter!

Als je goed rijd doe je dat zowiezo ook.
Volgens mij zijn er veel foute aannames die naturals maken, zoals je zou extra op je zit moeten rijden enzo. Wat totalle banana is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:46

Wat ik al minsetens 10 keer heb gezegt, dat ik bij mijn paard niet merk dat hij er een hekel aan heeft.
En dat heb ik ook niet gemerkt bij de heel veel paarden die ik in het verleden heb gereden.
Ja sommoge hadden er een hekel aan toen ze op stal kwamen.
Maar niet meer toen ze verkocht werden Lachen

Idd extra op je zit hoeft niet.
Als je netjes rijd doe je dat al.
Vandaar dat voor mij met bitloos rijden ook gewoon ging.
En gelukkig ken ik een heleboel mensen waarvan ik zeg...die kan gewoon zo overstappen zonder extra oefening.

Maar idd, ik ken er ook waarvan ik weet dat het geen toegevoegde waarde zal hebben voor het paard.
Die hangen nu aan een bit en hangen dan aan de neus (en misschien oren)
Dus zal het paard niet gelukkiger van worden Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-08 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:47

dat rijden op je zit is juist wat je moet doen!
met je zit kan je alles...opwarts, voorwaarts, overgangen, halthouden...etc

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:48

Na het lezen van het artikel vraag ik me toch wel wat af... als zo'n bit zo'n pijn kan doen, waarom onspant ie dan toch tijdens het rijden?
Ik heb ook een aantal keer bitloos gereden, en me paard liep er precies hetzelfde op.
(ik heb ook die van de ruitersportshop en ben het helemaal met je eens Nadya qua release)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:53

RedPassion schreef:
runningkawa schreef:

Nee, dan ben je geen beul, maar ik vraag me af waarom je dan uberhaupt nog met bit zou willen rijden?

Waarom niet? dat kan je jezelf ook afvragen. RK geeft aan dat haar paard absoluut geen hekel heeft aan het bit en soms krijg je een paard er net iets meer doorheen met bit. Daarnaast is het in de wedstrijdring nog altijd verplicht.
Als haar paard inderdaad een hekel zou hebben aan 't bit zou je de vraag kunnen stellen maar in dit geval kun je het antwoord al wel raden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:59

Cardy schreef:
Na het lezen van het artikel vraag ik me toch wel wat af... als zo'n bit zo'n pijn kan doen, waarom onspant ie dan toch tijdens het rijden?
Ik heb ook een aantal keer bitloos gereden, en me paard liep er precies hetzelfde op.
(ik heb ook die van de ruitersportshop en ben het helemaal met je eens Nadya qua release)

Simpel; er staan grove onjuistheden in dit artikeltje...Bv dat de nervus trigeminus vanwege zijn verloop in de paardenmond ondraaglijke pijnen schijnt te veroorzaken. Vraag maar eens aan een willekeurige neuroloog wat druk op een zenuwbaan tot gevolg heeft...in ieder geval GEEN pijn.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:20

mensen die zoooo anti bit zijn omdat het naar hun mening veel ongerief en vreselijke pijnen bij hun dier veroorzaakt zouden zich ook wel eens mogen gaan informeren over wat het uberhaupt voor een paard betekend om ongebalanceerd gewicht op hun rug mee te sjouwen en wat voor gevolgen dat kan hebben voor het complete gestel van een paard.
Volgens mij staan er altijd nog meer afgedankte paarden bij de slacht die volledig naar de mallemoer zijn gereden door al die gemiddelde amateur/ recreatie ruiters, dan door een bit dat zoveel schade zou hebben aangericht. Als je natural wilt zijn moet je ook natural handelen en niet op een paard gaan zitten. Dat bij voorbaat is al niet natural.
Bitloos willen rijden om de redenen die hier over het algemeen worden aangegeven komen op mij over om het feit dat je paard rijdt te willen rechtvaardigen tov het paard terwijl dat naar mijn mening om die redenen nooit te rechtvaardigen is!
Je maakt gebruik van een "willoos" dier om aan je eigen gerieven te voldoen, dan moet je ook accepteren dat dat ook gevolgen kan hebben voor dat dier. Het is je plicht om zo goed mogelijk te zorgen dat je paard gezond en zo happy mogelijk blijft. maar het is schijnheilig om te denken dat je paard het zonder bit zoveel beter heeft terwijl je in beginsel zijn vrijheid om over zichzelf te beschikken al weggenomen hebt.

En begrijp me niet verkeerd. Ik geloof er wel in dat een paard het goed kan hebben en happy kan zijn in onze moderne wereld. Wij leven ook niet meer in grotten en zijn geevolueerd. Waarom zou een paard dat niet kunnen. Naar mijn mening kan een paard ook happy zijn met zijn situatie zoals die is met stalling, weidegang en werk. Het is hypocriet om te denken dat een mens het enige wezen op aarde is dat een gemakkelijk en luxe leven naarsstreeft enkel en alleen omdat wij een beter denkvermogen hebben.