Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:10

Mosh schreef:
Uhm ik had het helemaal niet over een fantasie leven hoor?

Maar kun jij mij aantonen dat standaard zadels per definitie slecht zijn voor een paard ?

Zoals niet iedereen dezelfde schoenmaat heeft heeft niet ieder paard dezelfde boommaat,
Het gaat er dus niet zozeer om dat je schoenen aangepast zijn maar dat het de juiste schoenmaat is,dan kom je al een heel eind Knipoog

Daarbij ben ik het alles behalve eens dat een paard dat op de top loopt zich per definitie goed voelt
Er zijn juist teveel paarden aan de top die giga vast zitten en slecht passende zadels hebben en op een onverklaarbare manier halen ze nog punten ook voor hun 'kunstjes' want dressuur kan ik dat niet noemen!

Natuurlijk begrijp ik dat iemand die regelmatig paarden verkoopt niet voor elk paard een ander zadel kan aanschaffen.
Zelf zou ik dan kiezen voor zadels met flair en keus in verschillende boommaten Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:33

voor Faram is toen op een zeker punt een zadelmaker geweest met een bus vol, en daar zat een standaard zadel bij (3 zelfs) die hem goed paste. uit die drie heb ik het zadel gekozen wat voor mij ook fijn zat. twee van de zadels waren van Euroriding, en ééntje van KN als ik me niet vergis.

voor ons werkt een standaard zadel dus prima, maar het zal na verloop van tijd wel aangepast moeten worden verwacht ik. Faram neemt inmiddels al lekker toe in bespiering, en wanneer dat ook aan de rug en achter de schouders gebeurt zal het zadel toch aangepast moeten worden. verder hou ik de vulling altijd zelf goed in de gaten, zodat die op tijd vervangen/ bijgewerkt kan worden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:55

Heb laatst mijn zadel ook laten aanpassen, mijn merrie begint meer schouder op te bouwen ivm spieren. Ook de achterhand wordt sterker.

Een kleine aanpassing en het ligt weer goed, maar als ik dat niet had gedaan belemmerde dat de spieropbouw van mijn paard.

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 07:38

ik heb een rossner zadel op maat laten maken wat niet goedkoop was ik heb 2 sipele dekjes en 1 setje peesbeschermers ik vind een goed passend zadel, hoofdstel en bit veel belangrijker
het zadel moet wel confortabel voor jou EN je paard zijn het hoofdstel moet de goede maat hebben en goed aansluiten en niet in de ogen zitten. het bit moet goed passen en niet te klein zijn of te groot bij te klein kan een watertrens de mondhoeken beschadigen maar dit kan ook bij een passende of een te grote kortom ik vind dat zadel,hoofdstel en bit goed moeten passen! de rest komt later wel

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:14

alles moet goed passen, ik doe mijn paard ook geen goedkope peesbeschermers meer om, hij is zwart. Wil geen witte drukplekjes, dus zonder ijzers geen peesbeschermers. En met ijzers eskadron allround Lachen Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:03

Goedkope peesbeschermers zijn niet per definitie slecht natuurlijk. Voor mijn paarden is de pasvorm van bijvoorbeeld de Norton goed. HH daarintegen weer niet maar het ligt natuurlijk ook aan de benen van het paard zelf Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:05

Zijn er in deze huidige maatschappij nog wel spullen die echt slecht zijn.

Dan moet je maar eens in india gaan kijken of egypte dan zie je pas slechte dingen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:35

Mijn paarden zijn Friezen, met snel druk plekken. Zelfs mijn Br peesbeschermers gebruik ik niet meer, misschien overbezorgt. Maar ik wil niet dat hij er last van heeft, of druk plekken krijgt Scheve mond

tita; Meen je nou serieus dat hier alleen maar goede spullen zijn?? Een zadel met een scheve boom waar niemand weet van heeft is goed? een slecht passend zadel, een bit dat te hoog hangt. Peesbeschermers die knellen. Dekens die knellen.. Zal ik nog even door gaan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:40

tita schreef:
Zijn er in deze huidige maatschappij nog wel spullen die echt slecht zijn.

Dan moet je maar eens in india gaan kijken of egypte dan zie je pas slechte dingen

haha nou vergis je niet hoor! weleens een eenvoudig 200 Euro-zadeltje uit elkaar geplukt zien worden? of gemaakt zien worden... beide even erg, laat staan het rijden ermee. als het maar verkoopt, dan wordt het dus ook gemaakt én gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:41

Een goed zadel dat niet past kan minstens zoveel schade toebrengen als een goedkoop zadel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:45

[***] schreef:
Een goed zadel dat niet past kan minstens zoveel schade toebrengen als een goedkoop zadel.

je hoort mij ook niet zeggen dat dat niet zo is. een zadel moet passen. echter, er zijn nou eenmaal goedkope prullen in omloop die nooit geschikt zullen zijn om op een paardenrug te gebruiken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:59

helaas wel, en gelukkig zijn er genoeg mensen die dat soort zadeltjes niet kopen Lachen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:20

en jammer genoeg zijn er ook een hoop mensen die het wel kopen, en er ook mee rijden. dat vind ik zo zonde.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:23

troep wordt er altijd verkocht, zolang ze maar geld vangen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:26

lotjj92 schreef:
troep wordt er altijd verkocht, zolang ze maar geld vangen Knipoog

precies, zolang het gekocht wordt wordt het ook gemaakt.

een hoop mensen denken dat spullen die per definitie niet goed voor het paard zijn niet verkocht/ gemaakt worden, maar dat is gewoon super naïef. bij de gemiddelde ruitersportzaak kan elke pennydame een agressief bit kopen zonder dat er vragen gesteld worden, en zo is het met zoveel dingen. het ergste vind ik nog zadeldealers die troep verkopen (en dat wéten!), maar gewoon lekker doorverkopen omdat het toch wel gekocht wordt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:00

Dat is helaas niet alleen zo in de paardenwereld, mensen willen graag geld vangen. Ook al is het voor troep

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:01

[***] schreef:

Ben ik het helemaal mee eens!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:38

die produkten zijn niet altijd slecht het is de eigenaar die niet beter wil en geen geld wil uitgeven.

zadel dat niet past, dat ligt niet aan het zadel..maar aan het paard dus eigenaar moet wat anders zoeken.
Zadel met scheve boom was niet scheef toen het opgeleverd werd maar beschadigd door gebruik, de schuldige is de eigenaar die hem toch gebruikt.

ik blijf van mening dat niet echt slechte produkten hebben maar dat het aan de eigenaar ligt of het op de markt blijft of niet

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:53

Worden genoeg scheve zadels in omloop gebracht hoor en niet van de goedkoopste merken Knipoog Van de beste zadels komen er wel scheve zadels op de markt. Mijn zadelmaker controleert de zadels als ze binnenkomen of ze wel recht zijn, als dat niet het geval is gaan ze retour.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:01

ben ik het mee eens, gewoon de zadelmaker laten komen en niet zelf gaan lopen gokken.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:27

ik krijg een nieuw paard, hier zit geen zadel bij.. dit heb ik nog nooit gehad, dus ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. misschien hebben jullie tips voor me? ik wilde het op laten meten zodat ik geen slecht zadel koop, wat niet goed op de rug ligt. is dat een goede manier?

geef maar gewoon kritiek/tips hoor!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 08:29

waar ligt koudekerk ongeveer?

de divoza is een ruitershop in leek
ooteman zit over de afsluitdijk in noord holland
je hebt in arum een ruitershop horse&outdoor( heb ik mijn zadel vandaan,goede service)
in scharnegoutum (sneek) de beerens.
hardegarijp bosgra (heeft mijn zusje haar zadel vandaan erg goed aangemeten, proffesioneel)

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:47

lotjj92 schreef:

je hebt in arum een ruitershop horse&outdoor( heb ik mijn zadel vandaan,goede service)
hardegarijp bosgra (heeft mijn zusje haar zadel vandaan erg goed aangemeten, proffesioneel)

ligt in zeeland.. maar ik hoor nu net van een vriendin dat 2 ruitersportshops in de buurt ook aanmeten.. dat is wel verstandig he?!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 08:49

oorklep schreef:
lotjj92 schreef:

ligt in zeeland.. maar ik hoor nu net van een vriendin dat 2 ruitersportshops in de buurt ook aanmeten.. dat is wel verstandig he?!

ooh ik dacht dat dat in friesland ligt. maargoed in de buurt is wel handiger ja

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:49

Je kan het beste naar een zadelmaker gaan, vind ik verstandiger dan een ruitershop, mits de ruitershop een kundige zadelmaker heeft