Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_R

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:05

Een K&K Ultra Aurigan,kreeg ik bij mijn paard mee,en hij loopt er erg fijn op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:41

@ woeliej, da's een bekend gegeven. als het niet lekker loopt, zullen 9 van de 10 ruiters naar een scherper bit grijpen. in mijn ervaring is het vaak juist andersom, en is verzet tegen het bit vaak een gevolg van een te scherp en/ of onprettig bit.

ik kies dan ook altijd voor een zo zacht mogelijk bit, passend bij het paard. wat zacht is, wil nogal per paard verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 04:01

Dressuur rijden we op een dubbelgebroken watertrensje. Daarop zijn we ooit overgestapt omdat het paard op een enkelgebroken bustrens nogal stug was. Op het dubbelgebroken bitje loopt 'ie nog steeds lekker.
Buiten gebruik ik een pessoabit. Daarmee doe ik zowel het paard als mijzelf een groot plezier, hoe raar dat misschien ook kan klinken...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 07:33

dubbelgebroken watertrens en niets...was naast het bitloos om op zoek naar een zo licht mogelijk bit, dit werkt tot nu prima!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:19

Ik gebruik voor de één een enkelgebroken trensje en voor de ander een dubbelgebroken.
Beiden bij allebei uitgeprobeerd en deze liggen lekker in de mond.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:29

Ik kreeg toen als advies een dubelgebroken watertrens met plat tussenstukje, want daar liep ie zo fijn op. Ben inmiddels overgestapt op een koper dubbelgebroken watertrens, met bescherming aan de uiteinde en een bol tussenstukje en hij loopt ermee als een trein! Nu bij mn nieuwe paardje beide bitjes ook geprobeerd en ook zij loopt beter op het koperen bit!
Erg handig is ook dat het vel van de mondhoek en niet tussen kan gaan, wat bij een andere watertrens wel kan.
Afbeelding

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:45

Das een apart bitje!
Klinkt wel heel fijn :j

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:35

De een rijd ik op een K&K Dynamic, de ander op een Myler level 2 met D-ringen en aan lage tongboog.
Allebei laten aanraden bij de ruitersportzaak en ze lopen er heerlijk op :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:42

Mijn paard loopt het beste met een ongebroken bustrens. Hij houd absoluut niet van te veel beweging in zijn mond.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:59

Mariska89 schreef:
Das een apart bitje!
Klinkt wel heel fijn :j

Is t ook, heb zoveel verschil gemerkt bij mn 1e paard en bij mn nieuwe paard nu ook weer!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:13

Mijn bijrijdpaardje had eerst een enkel gebroken watertrens maar toen we wat fanatieker gingen doorrijden gaf hij veel verzet! We rijden nu op een dubbelgebroken bitje met plat tussenstuk en vanaf de eerste minuut was het een ander paard om te rijden!!!
Met mijn friesje ga ek bij het inrijden beginnen met een dubbelgebroken knevelbit. Dit lijkt mij lekker stil liggen en zacht in haar mond.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:57

Afbeelding
Ik ben van plan om het onderste bit te kopen 18mm dik is ie ong. is dat dik voor een bit? Ik rijd mijn paard nu op een enkel gebroken bit, maar ik wil toch een keer iets anders proberen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:24

Ik men met een liverpoolstang, licht gebogen en met zeem erom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:24

Paard wat mee gaat op wedstrijd rijd ik met een dubbelgebroken Happy Mouth bitje, heeeel veel problemen gehad qua bitten, mevrouw werd érg sterk in het parcour, waardoor we er oa. een kleine pessoa in hebben gehad, maar uiteindelijk dit een keer geprobeert en 't loopt als een trein.... :)
De 4 jarige die 4 maanden OHZ is liep eerst ook met een HMappel bitje, maar die werd daar erg onrustig van, die heeft nou gewoon een enkelgebroken watertrens. :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:35

Nino, wel opassen want wat nu goed is kun je met een ander bitje heel makkelijk verpannekoeken.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:15

Cynthiaaapje schreef:
Nino, wel opassen want wat nu goed is kun je met een ander bitje heel makkelijk verpannekoeken.

Op dit moment gaat het niet zo goed met rijden :') dus misschien is verandering wel een keertje goed :j Tuurlijk kun je dat niet met een bit oplossen, maar wil gewoon een keer wat anders proberen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:19

Nu gebruik ik voor mijn paard een dubbelgebroken appelbitje, want zijn ene bitje liep hij niet heel lekker op, nam hem niet fijn aan.
Toen dacht ik ik ga eens wat bitjes proberen, en wij wat gevraagd bij de winkel, en zij zeiden dat een appelbitje vaak heel fijn is bij dat soort paarden. (zit een beetje een verhaaltje achter) En sinds we dat bitje hebben doet hij zijn mond al open als je aan komt met het bit zo'n beetje, hij loopt lekkerder en laat veel meer toe qua rijden.
Werkt dus heel goed bij mij en mijn paard :j

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:35

Bitloos, op zich is mijn bijrijdpaard heel braaf en makkelijk en rijden we alleen maar recreatief in het bos. De laatste tijd echter wel wat moeite met direct stilstaan als ik het vraag. Misschien toch een keer een dubbelgebroken bit proberen. Daar heeft de vorige bijrijder mee gereden. Maar het liefst blijf ik zonder rijden.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:39

Ik rijd mijn merrie op een milde S&T :D
Daar heeft die van mij veeeeeeeeel meer respect voor dan wat voor enkel trensje dan ook. Stang hoef ik niet te gebruiken maar dat ie erin hangt is voor mijn merrie al genoeg om goed te gehoorzamen :j

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:39

ik rijd al mn paarden op een dubbel gebroken trens.
paard op stang en trens heeft een dubbel gebroken bitje en een zachte stang. heb wel eens wat anders geprobeert, maar dat wordt niet geaccepteerd door de paarden. ze willen gewoon dubbel gebroken van aurigan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:43

Elmo1987 schreef:
Bitloos, op zich is mijn bijrijdpaard heel braaf en makkelijk en rijden we alleen maar recreatief in het bos. De laatste tijd echter wel wat moeite met direct stilstaan als ik het vraag. Misschien toch een keer een dubbelgebroken bit proberen. Daar heeft de vorige bijrijder mee gereden. Maar het liefst blijf ik zonder rijden.

direct stilstaan en blijven staan doe je mi op je zit, daar heeft een bit niks mee te maken. stemhulp erbij, maar als je gaat halthouden staat je bit daar los van, in mijn ogen tenminste.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:18

merrieveulen schreef:
Elmo1987 schreef:

direct stilstaan en blijven staan doe je mi op je zit, daar heeft een bit niks mee te maken. stemhulp erbij, maar als je gaat halthouden staat je bit daar los van, in mijn ogen tenminste.

heb je zeker gelijk in. maar is ook maar net hoe je je paard geleert hebt en aan je hulp uberhaupt heb staan.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:08

Ik heb een vraagje voor de mensen hier ,

Ik rijd een paard die op pelham gereden is(al 14 jaar en dus erg hard in de mond) en ik wil graag op een pessoa bit gaan overstappen
omdat dit mij iets vriendelijker lijkt dan de pelham/stang!(het zal nooit een gewoon dubbel/enkelgebroken bit worden want hier is ze niet mee
te sturen/stoppen dit is al uitgeprobeert)

Mijn vraag is heeft dit wel nut om over te stappen of werken ze alletwee even scherp in? Ik kan het namelijk niet testen want dan moet ik eerst een Pessoa bit kopen, heb deze helaas niet te leen van iemand.

En voordat er commentaar op komt, dit is niet om het paard in de krul te trekken want het gaat nu alleen nog maar om recreatieve bosritjes(waar het paard wel heet/sterk is)
Maar ik wil liever wel van een stang afstappen!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:10

Dubbelgebroken watertrens van HH met een smaakje.

ze had vanaf het begin toen ik met haar begon al een dubbelgebroken watertrens.
Later kocht ik er zelf 1 omdat die andere vol met deuken zat en deed ik er maar 1 met smaakje.

Ik ben vanplan om een D-trens rolletjes bit te kopen omdat Queeny vaak d'r bit vastzet of gewoon sterk in de mond is :+

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:12

louiisie schreef:
dubbelgebroken, reed hem eerst met een enkelgebroken bustrens, liep die niet zo lekker op toen een keer wat anders geprobeert een enkelgebroken watertrens was ook niet veel beter voor hem. Toen een dubbel geprobeert en hij liep er veel fijner op. :D

voor mij hetzelfde ja
:+