mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:50

en daar slaan jullie de spijker op zijn kop! het grootste deel bestaat uit onwetendheid. kijk naar het shetten voorbeeld: de eigenaar (een Jan Trapzoetjes die er zelf óók niet het minste van weet) zegt dat een shet 80 kilo kan dragen, dus wij mogen erop rijden en doen dat ook. een verzorgster neemt dat aan, want iemand die paarden heeft zal het wel weten.

zo heb ik zelf ook jaren rondgelopen, tegenwoordig neem ik niets meer aan zonder het te dubbelchecken, zie ook mijn zadelverhaal. ik laat in het midden of het wel of niet terecht is, maar ik doe waar ik en mijn paard ons goed bij voelen, en niet alleen datgene wat een ander zegt. erover nadenken en info zoeken doe ik overigens wél.

maar goed, zo is er ook het bontje verhaal... (tja het blijft voor mij iets waar ik me aan stoor) het staat mooi, en is lekker zacht... dus waarom niet? zonder na te denken (want dit is iets wat je zelf met logisch redeneren ook kunt verzinnen) wordt het ding onder het zadel gegooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:56

Dat is het ook vaak. Onwetendheid, niet nadenken. Ik ga er morgen even uitgebreider op in, slaap lekker!!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:47

ruitje schreef:
Zo ver kun je bij ons ook wel gaan, maar dat kan je alleen kopen via het buitenland:

http://www.finntack.com/images/products/11111.jpg

Roze hoofdstel, roze lijnen, roze borst en roze tuig

Later, als ik veel geld heb Haha!

Maar ik bedoel meer pastel kleuren enzo...

Is het niet ook onwijs seizoensgevoelig, dat je bij Anky de ene keer alleen bepaalde kleuren kan krijgen? Of valt dat mee?

Dat roze hoofdstel!!! Gimme Gimme Gimme!
Gaaf zeg, ik cross in het roze, en precies die kleur! Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:00

Voor mij liever een goed passend zadel dan iets wat ten koste gaat van mijn paard. maar denk dat ik qua tuigage niet mag klagen. Al onze paarden hebben nooit rug klachten gehad. Binnenkort weer even de zadelmaker laten komen om te checken of alles goed ligt. Wij hebben thuis alleen maar kieffer zadels, en een Jc.

Zowiezo vind ik al dat gedoe met setjes zoooo'n onzin, tuurlijk houd ik van mooie sjabrakjes enzo. Maar een goed zadel liever Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:15

hihi nou ik krijg een op maat gemaakte nu, een oudere Stübben Parzival. ik heb er plaatjes van opgezocht maar vind het vanaf de foto's niet echt een mooi zadel om te zien. mijn huidige zadel is wél mooi (vind ik), maar ja, die rotknol vindt het niet lekker liggen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:57

merrieveulen schreef:
hihi nou ik krijg een op maat gemaakte nu, een oudere Stübben Parzival. ik heb er plaatjes van opgezocht maar vind het vanaf de foto's niet echt een mooi zadel om te zien. mijn huidige zadel is wél mooi (vind ik), maar ja, die rotknol vindt het niet lekker liggen.

Een ander paard eronder kopen is ook een optie Nagelbijten / Gniffelen
Maar even zonder gekheid...wat ik hier lees is zondermeer waar...goed advies is moeilijk te vinden.Het grootste gedeelte is dit omdat het kader ontbreekt...iedereen kan tegenwoordig maar een bedrijf beginnen met paarden en zich ergens deskundig in noemen terwijl ze er zelf de ballen verstand van hebben.
Als je een goede babbel hebt kom je al een heel eind er verschijnen er zelf hele scharen mensen achter je die je van alles wijs kunt maken Clown .
Zelf al genoeg dingen gezien die onder het mom "deskundige" eigenlijk meer leek op zakkenvullerij dan op het daadwerkelijk helpen van de problemen die de paarden hadden.
Zal kijken of ik hier vanavond nog even wat dieper op in kan gaan...moet helaas nu zelf even mij paarden af gaan ranselen met een buitenrit en ze daarna heel afschuwelijk de wei inschoppen zodat ze een paar uur heel zielig kunnen struinen om te zien of er nog wat grassprieten zijn die zich durven te vertonen Haha! Knipoog

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:34

drukplekken van een bontje???

dat gebruik ik juist zodat mijn paarden geen drukpleken krijgen!!

tja...

ik snap wel wat je bedoeld..

maar ik heb ook mijn spullen bij elkaar..

alles is (voor alle 2 mijn beestjes) zwart, wit, bruin of beige..
zorg ook dat bandages en dekje matchen...

ik geloof niet dat het echt kwaad kan om 'voor de sier' bepaalde dekjes of beschermers te kopen..

en springschoenen omdat het mooi is?? dan zal ik wel de enige zijn die die dingen juist vreselijk lomp vind Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:40

Je paard kan van een bontje echt drukplekken krijgen omdat je zadel dat niet meer past... Ach gut

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:49

ik gebruik 1 zadel voor alle twee... rijd ze met bontje gelpad en een dik dek (ANKY of PK)...

de een is een NRPS'pony'..de ander een grote KWPNer.. dus best verschillende bouw.

Ik rijd ze met een Passier zadel.. en het ligt eigelijk op alle paarden goed.
ook op de mijne, terwjl ze totaal verschillend zijn.

met het bondje en de gelpad rijd ik ze al jaren, en ze hebben nog nooit ( correctie, de pony ooit van een borstbeschermer onder haar deken Knipoog ) een drukking of last van hun rug gehad.

mijn moeder is ook tegen het gebruik van bondjes en gelpads, omdat het volgens haar je zadel inderdaad smaller maakt. hier valt wat voor te zeggen, maar het zadel komt ook verder van de rug te liggen.
en de druk wordt goed verdeeld.

nu heeft mijn moeder een paar keer met mijn gelpad gereden omdat ze niet goed door kon zitten ( en haar zadel ligt ook echt goed!!)..
en wat blijkt, ze heeft er zelf ook maar snel een aangeschaft, want haar paard durfde ineens veel beter zijn rug los te laten.. hihi.

uiteraard, als je zadel niet goed meer ligt, moet je zonder rijden, maar ik rijd alles mijn eigen zadel om problemen zoals evt. beschadigingen te voorkomen, + bontje en gelpad, en het werkt voor mij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:01

Dan is het prima, toch? Maar goed, jij weet dan wat je doet, maar er zijn genoeg mensen die zo'n ding er klakkeloos onder leggen omdat er in de Divoza-gids staat dat het goed is... of omdat het zo hip is. Dat vind ik dan niet kunnen, je moet wel weten wat je doet.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:50

Sorry hoor, dan mag je nog weten waar je mee bezig bent, maar als je al een bontje + gelpad + dikke ankydek onder je zadel legt is er iets niet juist hoor. Hoe breed moet dat zadel wel niet zijn dat je dat er allemaal bij onder krijgt?

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:51

mijn paarden klagen niet Ach gut

sterker nog, ze lopen er al jaren erg fijn mee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:57

Mandyke schreef:
Sorry hoor, dan mag je nog weten waar je mee bezig bent, maar als je al een bontje + gelpad + dikke ankydek onder je zadel legt is er iets niet juist hoor. Hoe breed moet dat zadel wel niet zijn dat je dat er allemaal bij onder krijgt?

Oef, alle 3 eronder? Hmmm dat vind ik wel teveel idd. Ik dacht dat je of/of deed. of gelpad en pad, of bontje en pad. Mss zadel eens passend laten maken, dit vind ik idd ook veel te veel...
Hoe belangrijk om goed te lezen... Bloos

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:05

MisDaad schreef:

Je weet natuurlijk wel niet hoe ze zouden lopen met een perfect passend zadel ...

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:05

gege... het is een standaardzadel... en moet op meerdere paarden passen. Action is pas 7 en loopt makkelijk zijn Z2 proeven... hij beweegt heel soepel en is kaarsrecht. echt last zal hij er niet van hebben denk ik Knipoog

En ik ga niet 3 zadels kopen natuurlijk, als het zo ook kan, kan er toch maar op 1 tegelijk zitten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:12

Dat snap ik niet. Ik zou voor ieder paard een eigen, passend zadel kopen. Paarden hebben toch niet allemaal dezelfde rug?

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:19

kijk.. opzich past het zadel wel, alleen omdat ze toch anders zijn inderdaad, gaat een zadel zich naar de rug aanpassen, en minimaal anders liggen, hierdoor kun je wel kleine drukplekjes krijgen. en daar hebben mijn paarden geen last van nu Haha!

de andere paarden rijdt ik doorgaans maar tussen het halfjaar en jaar, en daar ga ik niet steeds een nieuw zadel voor kopen.

bij mij op stal loopt denk ik 60 % zo, en ( op een enkeling na) allemaal erg goed.

dat de paarden zo makkelijk lopen onder het zadel, geeft toch al aan dat ze nergens last van hebben lijkt me?

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:20

Mandyke schreef:
MisDaad schreef:

Je weet natuurlijk wel niet hoe ze zouden lopen met een perfect passend zadel ...

jahoor.. het zelfde Knipoog
de kleine heb ik niet altijd zo gereden, en die is er alleen maar makkelijker op geworden.

kijk.. als je paard moeilijker gaat lopen, moet je misschien zonder gaan rijden, maar als ze beter gaan lopen er mee.. is er toch niets mis mee???

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:23

Natuurlijk zou je voor ieder paard een ander zadel moeten aanschaffen. Maar dat is bijna niet te doen...
Zouden al die handelstallen of iedereen die een aantal paarden rijdt, voor elk paard dat ze rijden een ander zadel moeten kopen?

Lijkt me echt niet mogelijk...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:31

Mwoah, ik heb twee paarden en drie zadels...(handelsstallen zijn natuurlijk een ander verhaal.)
Dat vind ik echt de normaalste zaak van de wereld. Geen rug is hetzelfde dus dan investeer ik liever in een goed tweedehands zadel dan dat ik later in de Veearts moet investeren omdat ik zelf de rug naar z'n grootje heb geholpen.
Je verwacht dat je paard presteert, maar dat gaat niet zonder goed materiaal.
Ik vind het een plicht naar je paard toe om te zorgen dat je goed passend spul gebruikt. Mijn zadels worden ook ieder jaar gecheckt door de zadelmaker. Daar geef ik liever geld aan uit dan aan mooie dekjes....(mijn zadels passen dus ik heb alleen maar dunne katoenen dekjes nodig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:33

Dat bedoel ik ook idd. En als ik paarden voor een ander rijd, verwacht ik toch echt dat de eigenaar een passend zadel heeft.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:37

weet je wat.. ik ga me niet zitten verdedigen hier toch????

mijn paarden presteren.. ik verwacht het niet alleen, maar ze doen het ook, ze hebben een mooie ronde bespierde rug, lopen makkelijk er soepel, pakken het werk makkelijk op, en zijn totaal NIET gevoelig op hun rug.

zoveel mensen, zoveel wensen.

als het niet nodig is, waarom dan duizenden euro's uit gaan geven aan iets wat je niet hoeft te hebben??

vertel mij dan eens waaraan jij ziet dat je paard geen last van je zadel heeft, of waaraan je het zou zien als dit wel het geval was????

som maar op, en dan zal je zien dat ze er echt geen last van hebben Lachen

maar ik rijd dus liever op mijn eigen zadel.
mocht er iets beschadigen, is het van jezelf, en daarbij, dat zit het lekkerste.
deze 'andere' paardne zijn over het algemeen jonge onbeleerde dieren, of dieren die ergens een rijtechnisch probleem hebben..
ik ga geen rodeo rijden op een zadel waar ik niet lekker in zit, en mocht je vallen of ergens langs schuren, heb je het zadel van een ander beschadigd.
dan kost het me meer dan het me opleverd.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:08

Mijn grootste verbazing zijn die Anky-shabrakken: ze zijn gewoon vierkant! Als het deel dat over de rug ligt recht is, maar de rug zelf niet, dan moet dat shabrak wel ergens gaan vouwen/knellen, hoe dik of dun 't ook is. En als je het dekje goed de kamer intrekt, zodat het niet knelt, dan zakt 't tijdens het rijden wel weer naar beneden, omdat er geen enkele bevestiging is van het dek aan het zadel, zodat het alsnog gaat knellen.

Leuk hoor, die kleurtjes, maar ik zie liever een voorgevormd dek van de Lidl dan een Anky-dek. Prijs zegt niet altijd iets over pasvorm, maar pasvorm zegt wel iets over kwaliteit.

MisDaad: Hier staan 13 pagina's met "het tuig moet passen, dat is belangrijker dan of 't mooi is". Als twee paardenruggen zeer verschillend zijn, kan één zadel, hoe goed van merk ook, niet op beide ruggen passen. Een zadel moet op de blote paardenrug kunnen liggen (dus zonder iets tussen zadel en paard) zonder drukkingen te veroorzaken. Bontjes zijn bedoeld om gevoelige paardenruggen te beschermen, niet om een zadel passend te maken. En een rug is niet gevoelig "omdat het zadel niet past", maar een rug kan gevoelig zijn door bijvoorbeeld een trauma, of langdurige verkeerde belasting (door een slecht zadel bijvoorbeeld!).
Eigelijk is het jammer dat de eigenaren van die paarden die je maar kort rijdt, er niet op toezien dat je hun zadel gebruikt, in plaats van je eigen zadel. Hoe lekker dat ook voor jou zit, het paard moet op de eerste plaats komen.

Éen van de grote problemen is dus, dat goede voorlichting niet makkelijk te vinden is. Maar een ander zeer aanwezig probleem is dat mensen ondanks goede voorlichting niet willen inzien dat ze fout zitten, en dus hun manieren niet veranderen ten goede van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:34

Helemaal mee eens!!!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:37

Clitia schreef:
Bontjes zijn bedoeld om gevoelige paardenruggen te beschermen, niet om een zadel passend te maken.

Afgod