Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodievanmij

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:44

unamie schreef:
Jodievanmij schreef:
Ok ik heb Meneer Kootstra uit Groningen net een uur aan de telefoon gehad. Hij heeft mij alles over zadels verteld en ben nu een heel stuk wijzer. Hij komt zeer betrouwbaar over en ik geloof hem. Zoals hij het argumenteert is het eigenlijk allemaal heel logisch. Ik ben dus overtuigt dat een diepe zit helemaal niet verkeerd hoeft te zijn! Het is gewoon de combinatie van alles en natuurlijk de pasvorm van het zadel....

wat zijn zijn argumenten dan?
anders blijft het weer zo vaag

Ik zou zeggen bel hem maar eens dan hoor je ze wel.. Ik kan het lang niet zo goed uileggen dan hem en ik wil niet dat het dan weer verkeerd over komt dus als je het wilt weten bel hem maar.. Je kan me pben voor zijn nummer. En ja hij weet volgens mij als geen ander waar hij het over heeft. En kijk top ruiters zoals anky, edward, Hans Peter , Marlies etc.. die rijden toch ook heus wel met de zadels waar wij ook wel mee rijden en moet je zien hoe ver die zijn. Dus het hoeft niet per definitie niet goed te zijn als je een diepe zit hebt. Het past alleen bij het ene paard wel en bij het andere paard niet. + dat het bij de paarden (bij welk paard dan ook) gewoon wel goed aangemeten moet zijn anders kan elk zadel( ook een vlak zadel) funest zijn voor de rug..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:50

Er zijn dus nu 2 personen (waar ik het zo van weet) die zeggen bel desbetreffende zadelmaker maar op, is het dan zo'n ingewikkeld verhaal?

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:57

sronnie schreef:
Er zijn dus nu 2 personen (waar ik het zo van weet) die zeggen bel desbetreffende zadelmaker maar op, is het dan zo'n ingewikkeld verhaal?

Nou nee maar kijk wij kunnen het wel gaan uitleggen maar zoals meerdere hier al aangeven er wordt vaak sneller naar zadelmaker (wat ook logisch is want je verwacht dat zij het antwoordt weten) geluisterd dan naar medebokkers. Het is inderdaad een verhaal dat je moet snappen en dan is het heel logisch. Kootstra bijv. die komt erg betrouwbaar over en volgnes mij levert hij ook echt maar dan ook echt vakwerk. En vaak als je het van zn man zelf hoort dan kan je het beter redeneren.

Als het uit mijn of een andere bokkers mond komt (naja hier getypt staat) komt het misschien niet goed over dus vandaar voor de mensen die het echt willen weten ga is bij zn zadelmaker als kootstra langs of bel hem eens op. (moet natuurlijk niet heel bokt die arme man gaan bellen want denk niet dat hij een secretaresse heeft Tong uitsteken )

Maar ik denk dat je er wel wijzer van wordt ja.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:05

De Stübben Schultheiss is nieuw verkrijgbaar dressuurzadel met een normele vlakke zit en geen overbodige wrongen.
Verkrijgbaar bij Vrielink in Apeldoorn, nieuwprijs ongeveer € 1800,- kaal.

Passier Patron is ook behoorlijk vlak, qua zit komt hij erg overeen met de Passier Precision, dit is weliswaar een close contact springzadel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:53

unamie schreef:
dan kan het zijn dat er toch geen slag in de boom zit
nogmaals ...zeker weten doe je het pas als de kale boom op de bokt gelegd word

Hoe kun je dan vertellen dat een diepe zit per definitie slecht is voor de rug als je niet weet welke boom er in zit en/of die boom wel of geen 'slag' heeft?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:20

Alane schreef:
unamie schreef:

Hoe kun je dan vertellen dat een diepe zit per definitie slecht is voor de rug als je niet weet welke boom er in zit en/of die boom wel of geen 'slag' heeft?

onder een diepe zit versta ik een zadel met een slag in de boom
zoals al vele malen eerder genoemd als voorbeeld! een wintec (o.a. het springzadel)heeft ook een diepe zit maar vanaf de buitenkant lijkt het een heel vlak zadel
je kunt dus niet altijd vanaf de buitenkant zien of er een diepe zit in zit(dus een slag in de boom)

een diepe zit dus een slag in de boom kun je alleen zien als je het zadel uit elkaar haalt!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:30

taffy schreef:
onder een diepe zit versta ik een zadel met een slag in de boom
zoals al vele malen eerder genoemd als voorbeeld! een wintec (o.a. het springzadel)heeft ook een diepe zit maar vanaf de buitenkant lijkt het een heel vlak zadel
je kunt dus niet altijd vanaf de buitenkant zien of er een diepe zit in zit(dus een slag in de boom)

een diepe zit dus een slag in de boom kun je alleen zien als je het zadel uit elkaar haalt!!

Verkeerd antwoord op mijn vraag Tong uitsteken

Afbeelding
met de vraag diepe of geen diepe zit:
antwoorden:
Unamie schreef:
duidelijk een diepe zit

Germie schreef:
De middelste is een zadel uit 1980, een Hopfner Ahlerich. Dus toen maakten ze al zadels met een diepe zit.

reactie Unamie:
Citaat:

en daarop dus mijn reactie/vraag/opmerking dat je dus niet per definitie kunt zeggen dat een diep zadel slecht is Haha! Want Unamie schreef ook (pagina 1 van dit topic)
Unamie schreef:
vanaf 1995/1996 zijn de zadel fabrikanten begonnen om zadels te maken met een diepe zit,
dit alleen maar omdat er vraag naar was door de consument
die niet weet wat voor concequentie's dit kan hebben voor de paardenrug!!

Immers schreef Taffy op pagina 1 van dit topic:
Taffy schreef:
een diepe zit is inderdaad slecht voor de rug van je paard
mijn zadelmaker is er echt op tegen....

Haha!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:35

Alane:
Citaat:
Immers schreef Taffy op pagina 1 van dit topic:
Taffy schreef:
een diepe zit is inderdaad slecht voor de rug van je paard
mijn zadelmaker is er echt op tegen....

had je niet begrepen dat het gaat om de slag in de boom waaronder ik een diepe zit versta? Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:53

@alane
kon even geen touw vastknopen aan je verhaal, maar na 10 keer gelezen te hebben
denk ik dat ik weet wat je bedoelde
maar ik ben er nog niet achter of jij nu blond bent of ik Blond Haha!

het kan zijn dat een zadel een diepe zit lijkt te hebben
maar dat er bij nadere inspectie toch géén slag in de boom zit (van triest weet uit zijn hoofd welke modellen een vlakke boom hebben)
zo'n zadel is niet nadelig voor de rug
die slag is juist funest omdat de boom maar een klein gedeelte kan dragen, en de vulling de rest over moet nemen en daar gaat het fout

een nieuw zadel heeft áltijd een slag in de boom, zelfs als de boom op het 1e gezicht vlak lijkt zoals bij de KN symfonie

van triest kan een (iets)diepe zit aardig uitgevlakt krijgen
maar hij zegt zelf altijd dat ie zo'n zadel voor 85% goed passend krijgt (terwijl het zadel er toch keurig op ligt)
en een vlakke zit 100%
dus is voor mij de keus niet moeilijk

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:04

Jodievanmij schreef:
Ok ik heb Meneer Kootstra uit Groningen net een uur aan de telefoon gehad. Hij heeft mij alles over zadels verteld en ben nu een heel stuk wijzer. Hij komt zeer betrouwbaar over en ik geloof hem. Zoals hij het argumenteert is het eigenlijk allemaal heel logisch. Ik ben dus overtuigt dat een diepe zit helemaal niet verkeerd hoeft te zijn! Het is gewoon de combinatie van alles en natuurlijk de pasvorm van het zadel....

als het zo logisch is.... moet het toch heel simpel uit te leggen zijn!
wat ik vreemd vind is, dat je het moeilijk uit kan leggen
maar wel overtuigd bent dat een diepe zit niet verkeerd hoeft te zijn
en dat, na een telefoongesprek van een uur Scheve mond
ik heb er jaren over moeten doen om tot de conclusie te komen dat van triest wel eens gelijk zou kunnen hebben
pas nadat ik het met eigen ogen heb kunnen zien met de uitleg erbij, raakte ik steeds meer overtuigd

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:24

unamie schreef:
@alane
kon even geen touw vastknopen aan je verhaal, maar na 10 keer gelezen te hebben
denk ik dat ik weet wat je bedoelde
maar ik ben er nog niet achter of jij nu blond bent of ik Blond Haha!

even terzijde, als mijn reactie onduidelijk is voor jou, vraag dan om uitleg en wordt, als mijn reactie je niet geheel aanstaat, niet gelijk persoonlijk Haha!
En ik zou het zeer prettig vinden als je niet persoonlijk wordt, dit topic liep net zo lekker iedereen kon zijn haar zegje doen en werd in zijn/haar waarde gelaten...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:30

taffy schreef:
had je niet begrepen dat het gaat om de slag in de boom waaronder ik een diepe zit versta? Lachen

Schijnbaar niet, omdat dit topic over diepe zit ging , dat jullie jezelf tegenspreken/onduidelijk zijn is niet mijn schuld.

Er is in dit topic meerdere keren gevraagd waarom een diepe zit per definitie funest zou zijn, en meerdere keren gesteld/gefilosofeerd of het mischien niet afhankelijk is van meerdere factoren.. en met stelligheid werd beweerd van niet.
Ik heb voormezelf de feiten op een rijtje gezet en kom dan van schmerzones tegen, bijv. dat hopfner zadel van 1980.
De bomen die passier gebruikt/zegt te gebruiken, en wat zij verstaan onder een diepe zit enzovoort. Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:58

Het opzienbarende van het verhaal van Van Triest is dat dit dus niet uit druktesten blijkt.
Bij goede vulling is er overal evenveel druk gemeten per 10 gram.
Wat die knik betreft heeft ieder zadel dat, zowel nieuwe als oude.
Dat heeft te maken met de twist van de lamellen.
Wat mij ten zeerste verbaast is dat van Triest vervolgens bomen verbreed terwijl de producenten dit ten stelligste afraden daar om te vervormen de lijmlaag moet worden verweekt en de boom weer opnieuw moet worden gebakken.
Ik geloof niet dat Van Triest dit zo doet maar ik kan mij vergissen.

Maar weer on-topic:
Wat met name de boom diep maakt is de hellingshoek van de kop en de hellinhshoek samen met de hoogte van de lepell
Beiiden gaan naar boven en hebben dus nauwelijks effect op de rug.
Bovendien is om dit te laten zien een bok niet geschikt, daar wiebelt alles op.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:33

unamie schreef:
Jodievanmij schreef:

als het zo logisch is.... moet het toch heel simpel uit te leggen zijn!
wat ik vreemd vind is, dat je het moeilijk uit kan leggen
maar wel overtuigd bent dat een diepe zit niet verkeerd hoeft te zijn
en dat, na een telefoongesprek van een uur Scheve mond
ik heb er jaren over moeten doen om tot de conclusie te komen dat van triest wel eens gelijk zou kunnen hebben
pas nadat ik het met eigen ogen heb kunnen zien met de uitleg erbij, raakte ik steeds meer overtuigd

Maar jou heb ik het ook nog niet echt horen uitleggen?
Ja een verwijzing naar wat je met eigen ogen gezien hebt maar verder niets.

Overigens nog een vraag vooral voor de mensen die er ''zeker'' van zijn dat een diepe zit slecht is, waarom denken jullie dat dit niet samenhangt met meerdere factoren?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:50

@alane mijn blond reactie was grappig bedoelt en zeker niet beledigend Lachen

harnessmaker schreef:
Het opzienbarende van het verhaal van Van Triest is dat dit dus niet uit druktesten blijkt.

maar wel uit zeer positieve en tevreden klanten die zo'n beetje met alle zadelmakers uit nederland al aan het tobben zijn geweest
en hij eindelijk het probleem op kon lossen door een zadel te adviseren zonder diepe zit
én heel belangrijk correct gevuld

harnessmaker schreef:

dat heb jij het ws over een andere knik dan ik
ik bedoel een slag (daar waar de achterkant van de boom omhoog loopt en daardoor zijn draagvlak mist)
er is wel degelijk verschil in een oude of nieuwe boom
maar ik neem aan dat jij dat toch ook wel weet?

harnessmaker schreef:
Wat mij ten zeerste verbaast is dat van Triest vervolgens bomen verbreed terwijl de producenten dit ten stelligste afraden daar om te vervormen de lijmlaag moet worden verweekt en de boom weer opnieuw moet worden gebakken.
Ik geloof niet dat Van Triest dit zo doet maar ik kan mij vergissen.

daar heeft ie zo zijn eigen manier voor
geen boom is ooit bij hem gebroken en sommige zadels zijn zelfs meerdere keren verbreed!!
en fabrikanten verkopen natuurlijk liever een nieuw zadel Knipoog

harnessmaker schreef:
Bovendien is om dit te laten zien een bok niet geschikt, daar wiebelt alles op.

daar sla je dus de spijker op zijn kop
inderdaad!!
met het verschil dat een oude boom NIET wiebelt maar muurvast ligt
en de nieuwe lijkt net een wip wap zoals van Triest dat altijd zegt (ik noem het een schommestoel)
en daar ligt nu juist het probleem
dat wiebelen kun je verminderen met vulling maar nooit helemaal weg krijgen
als een kale boom schommelt op de bok doet ie dat ook op de paardenrug... au!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:00

sronnie schreef:

Overigens nog een vraag vooral voor de mensen die er ''zeker'' van zijn dat een diepe zit slecht is, waarom denken jullie dat dit niet samenhangt met meerdere factoren?

ik probeer al 13 bladzijdes mijn best te doen om het uit te leggen
en ga ook foto's maken heb ik al eerder gezegt,
maar het duurt nog zeker een maand voordat ik er weer naartoe ga

ik ga geen 5 uur rijden, om even fototjes te gaan maken dat begrijp je wel Sigaar

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:03

Unamie, jij bedoelt met de knik Het switchpoint: daar waar het dragende deel overgaat in het steunende deel. Of mis ik het nou echt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:09

harnessmaker schreef:
Unamie, jij bedoelt met de knik Het switchpoint: daar waar het dragende deel overgaat in het steunende deel. Of mis ik het nou echt?

geen flauw idee Haha!

een oude boom draagt over de gehele lengte
een nieuwe maar een klein stukje.. raar maar waar Ja

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:12

unamie schreef:
sronnie schreef:

ik probeer al 13 bladzijdes mijn best te doen om het uit te leggen
en ga ook foto's maken heb ik al eerder gezegt,
maar het duurt nog zeker een maand voordat ik er weer naartoe ga

ik ga geen 5 uur rijden, om even fototjes te gaan maken dat begrijp je wel Sigaar

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn laatste vraag, zeker naar jouw mening ben ik benieuwd.
(Overigens niet verkeerd bedoeld, puur omdat je een vrij uitgesproken mening hebt als ik het zo mag noemen.)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:17

sronnie schreef:
Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn laatste vraag, zeker naar jouw mening ben ik benieuwd.
(Overigens niet verkeerd bedoeld, puur omdat je een vrij uitgesproken mening hebt als ik het zo mag noemen.)

ja hoor dat mag je best zo noemen Haha!
mijn antwoord alsnog Lachen
omdat een diepe zit op zich al problemen genoeg geeft zonder al de andere faktoren
natuurlijk moet alles kloppen, maar met een diepe zit klopt er niets meer

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:35

Dan moeten we dus duidelijker gaan definieren wat we precies bedoelen Haha!

Diepe zit is niet perse een boom met slag en vlakke zit is niet perse vlakke boom.
Hier wordt gezegd dat zadel met slag in boom niet goed is voor de rug en vlakke boom wel.

Ergo niet alle zadels met diepe zit zijn slecht voor rug omdat er vlakke boom in kan zitten.
Niet alle vlakke zadels zijn per definitie goed omdat er boom met slag in kan zitten.

Vat ik dit goed samen wat je nu bedoeld unamie?

Dan is het misschien wat makkelijker verder discussieren!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:45

haha skipper je heb alles goed op een rijtje gekregen Cool

ik heb er nog wat aan toe te voegen
elk dressuur (met een enkele uitzondering daargelaten) die gemaakt is na 95/96 heeft een slag in de boom (behalve een bepaald type barnsby)
zelfs al lijkt de zitting vlak, dan nóg kan er een slag in de boom zitten.
dit zadel bv lijkt vlak maar toch zit er een (kleine) slag in
Afbeelding

de oude zadels hebben vrijwel altijd een vlakke boom ook al lijkt de zitting misschien iets diep
ik praat nu alleen over de veel verkochte merken zoals stubben, passier, KN, kiefer etc.
een Hopfner Ahlerich is niet zo heel bekend zadel (voor mij) dus wat voor een boom daar in zit, weet ik niet

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:11

harnessmaker schreef:
Bij goede vulling is er overal evenveel druk gemeten per 10 gram.

Maar weer on-topic:
Wat met name de boom diep maakt is de hellingshoek van de kop en de hellinhshoek samen met de hoogte van de lepell
Beiiden gaan naar boven en hebben dus nauwelijks effect op de rug.

Als een zadel met of zonder knik in de boom evenveel druk zouden hebben op de paardenrug dan zou de diepe zit uhhhhh sorry boom met knik Haha! toch niet schadelijk moeten zijn?

En stel je moet nieuw zadel aanschaffen en er zijn geen bomen zonder knik, wat moet je dan in hemelsnaam aanschaffen? Boomloos!?! Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:18

Denk het niet, want dan zit de druk ook op de plek waar je zit + nogeens de stijgbeugelophanging natuurlijk.

Alhoewel ik zelf wel een boomloos zadel heb Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:21

Skipper schreef:
En stel je moet nieuw zadel aanschaffen en er zijn geen bomen zonder knik, wat moet je dan in hemelsnaam aanschaffen? Boomloos!?! Clown

in mijn wanhoop heb ik daar ook over nagedacht
de 1e optie was een goed oud model zadel zoeken die nog in nieuwstaat is (heeeel moeilijk)
de 2e een zadel vanaf de boom op laten bouwen dus er 1 laten maken
van Triest heeft zijn eigen (rechte) boom
ook kun je een oud zadel kopen waarvan de boom nog goed is en die bij het model van je paard past en die aan laten kleden
de 3 is zonder zadel gaan rijden Clown

bij ons is de 1e gelukt na kilometers door nederland crossen Sigaar