Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:12

Anoniem, dit was niet overanalyseren, dit was een zadel dat overduidelijk niet goed lag en het alleen maar heel goed is van TS dat ze raad vroeg bij haar twijfels. We hebben het hier niet over een tv die tegenvalt, we hebben het over een product dat bij verkeerd aanmeten serieuze medische klachten voor zowel paard als ruiter kan opleveren. Nu heeft TS na 2 keer rijden het zekere voor het onzekere genomen en het zadel maar niet meer op haar paard gelegd. Maar wat als TS dat niet had gedaan, geen topic was gestart, had vertrouwd op de kennis en kunde van de zadelpassers (ik begrijp dat dit er 2 waren) en idd gedacht dat dit zadel in moest zakken. Dan had ze misschien de rug van haar jonge paard dusdanig beschadigd, dat zij daarna hele hoge DA kosten zou hebben of een paard dat volledig in de staak gaat. Dat is de schade die een slecht aangemeten zadel kan aanrichten en voor die schade zul je bij geen enkele zadelmaker thuis krijgen vrees ik.

Ik hoop voor Balou-K en Fabienne-Z een vergelijkbaar nette oplossing wordt gevonden.

En wat mij ondanks de nette oplossing wel zorgen blijft baren, is dat er dus kennelijk 2 zadelpassers van dit bedrijf waren, die exclusief deze zadels verkopen, die vonden dat het zadel super lag. Ik mag hopen dat het bedrijf ook actie op het gebrek aan kennis van deze 2 zadelpassers gaat nemen, want dat zijn degene die je bedrijf juist schaden, niet TS, niet Bokt en de bokkers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:13

Fijn dat het zadel is terug genomen; de enige juiste oplossing hier denk ik.
Bij een goede service hoort ook het zadel terugnemen als het zo overduidelijk niet goed is gegaan. Wat natuurlijk altijd wel een keer kan gebeuren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:15

Nu bij de andere Bokkers nog..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:32

Blij dat het naar tevredenheid is opgelost TS! Hopelijk vind je een fijn goed passend zadel.

Nog even in reactie naar het bovenstaande, ja een bedrijf moet de kans krijgen om het probleem op te lossen, zeker waar, maar als je zo’n post plaatst als zadelfabrikant over kwaliteitscontroles en weet ik niet wat dan had ze dit zadel nooit mogen uitleveren. Dat is natuurlijk een beetje krom.
En als het overgrote deel van de grazioso klanten tevreden is zal 1 zo’n topic heus niet een bedrijf verwoesten. Ik vind de posts hier over dit zadel en de post van de verkoper hard maar terecht. Zoals ook al eerder gezegd: met elk merk en met elke zadelpasser vind je goede en slechte ervaringen. Een oud stalgenootje had een minder goede ervaring met de zadelpasser over wie ik juist heel tevreden ben

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:11

Wat fijn @TS

@anoniem ik begrijp wat je zegt. Een bedrijf/persoon afkraken is niet netjes. Echter, in dit geval was er zo'n overduidelijk niet passend product geleverd dat dit makkelijk door de zadelmaker zelf had kunnen voorkomen. Zelfs een leek ziet dat het niet goed ligt. Dus dat is het imo wel grotendeels de schuld van de persoon die het zadel toch afleverd onder de noemer dat het past.
Het zadel lag zo dusdanig slecht dat het paard er op den duur best last van zou kunnen krijgen. Dan mag dat best gezegd worden.
TS had het wellicht enkel met de zadelmaker op kunnen pakken, dat misschien wel. Maar uit andere ervaringen in dit topic leidde dat dus niet altijd tot een goede oplossing. Nu wel, en hopelijk voor de andere klanten ook.
In ieder geval wel netjes dat het product terug genomen is.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:04

Ik snap ook wel wat dat die kant hier belicht wordt. Uiteindelijk zijn er wel 12-13 pagina's aan negativiteit over dit bedrijf geschreven. Als je er vanaf een afstandje naar kijkt is er een week na het leveren gemaild en daarna binnen enkele werkdagen het probleem opgelost. We weten natuurlijk niet hoe dit was gegaan als er geen topic was geweest maar daar wil ik haar graag het voordeel van de twijfel in geven. Ik lees al een tijdje mee in het algemene topic over deze zadels en daar voert een positieve service vaak de boventoon voor mijn gevoel. Over de kunde doe ik verder geen uitspraken, daar heb ik niet genoeg verstand van:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:28

Klopt, maar volgens de zadelmaker was er geen probleem. Het zadel zou nog moeten inzakken.
Fijn dat het inmiddels wel is opgelost, al had dit volgens mij eerder en transparanter gekund.
Maar goed: het is nooit fijn om negatieve reviews te lezen over je eigen bedrijf.
En dan nog: Ongeacht welke smid, dierenarts of zadelpasser het is, er zijn altijd mensen met goede en minder enthousiaste verhalen over hun kunnen.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:53

Ook ik heb inmiddels contact gehad en er is mij, na een prettig en open gesprek, verzekerd dat we linksom of rechtsom tot een passende oplossing gaan komen.
Waar ruimte is voor kritiek moet ook ruimte zijn voor een positieve noot en het siert José dat ze deze hele situatie zo heeft opgepakt. En dat is ook wel het stuk service wat ik gewend ben.
Daarnaast wil ik wel zeer sterk benadrukken dat dingen zoals "gag orders" zoals werd geopperd eerder in dit topic, echt totaal niet aan de orde zijn en ik dat ook wel lelijkdoenerij vind. Zoals ik al zei, ik durf kritisch te zijn maar zeker ook positief als dat kan en ik ben hoopvol dat we uiteindelijk weer fijn rond kunnen rijden!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:20

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Altijd vervelend, maar het belangrijkste is dat het goed opgelost wordt en er daarna aan verbetering binnen het bedrijf wordt gewerkt om het in de toekomst te voorkomen.

Je leest online vaak meer negatieve berichten van positief, maar die zijn er vast wel. Anders bestond het bedrijf niet al 10 jaar.

Fijn dat het voor jullie opgelost is/wordt!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:58

Dan is er in ieder geval de service die je bij een 4000 euro kostend zadel mag verwachten. Fijn dat het opgelost is en wordt voor de gedupeerden.
(En trekt het bedrijf hier lering uit.)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:35

TS wil je nog wel een foto delen van het zadel wat het straks wel gaat worden? ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt. Geldt ook voor de andere dames die dit zadel hebben ingeleverd.
Gewoon interesse

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:16

Desi_2409 schreef:
TS wil je nog wel een foto delen van het zadel wat het straks wel gaat worden? ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt. Geldt ook voor de andere dames die dit zadel hebben ingeleverd.
Gewoon interesse

Bij mij komen ze in februari, maar ik zal zeker updaten.

Ik mag en kan hier trouwens ook gewoon vrijuit praten. Er is mij geen ‘gaggebeuren’ opgelegd. Waar deze verhalen vandaan komen weet ik dan ook niet. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:19

Fijn Fabienne_Z en Balou_K!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:22

Er zijn leveranciers die wel dreigen je niet meer te helpen als je teveel praat. Dus toen TS en Balou zich niet meer roerden in dit topic, is her idee ontstaan dat zoiets hier mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Er is nooit gesteld dat het ook zo was, het was misschien. Maar niet dus.

Ik hoop voor jou ook een nette oplossing, Balou.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:29

Balou_k schreef:
Desi_2409 schreef:
Gewoon interesse

Bij mij komen ze in februari, maar ik zal zeker updaten.

Ik mag en kan hier trouwens ook gewoon vrijuit praten. Er is mij geen ‘gaggebeuren’ opgelegd. Waar deze verhalen vandaan komen weet ik dan ook niet. :)

Fijn dat er nu oplossingen komen :j

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:46

Fijn dat er een oplossing is gekomen! Dat siert ze zeker.
Ga je nu weer een zadel bij hen afnemen? Zelf zou ik een zadelmaker willen met veel zadels op voorraad, zodat ik er meteen een af kan nemen.

Overigens heb ik ook een fijne ervaring met hen. Ging wel om iets minder groots, namelijk de aankoop van een hoofdstel dat niet paste op een beurs, maar toch. Ze dachten fijn mee met hoe ze me die beurs (Indoor Brabant) op konden krijgen de volgende dag, zodat ik het hoofdstel kon ruilen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:14

Het ziet er naar uit dat het nu netjes wordt opgelost. Fijn voor alle drie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:25

Dees schreef:
Er zijn leveranciers die wel dreigen je niet meer te helpen als je teveel praat.

Nou en of. Die ken ik. Een bekende zadelpasser. Pasconsult gehad op vrijdag. Heb ik me in een bijna 5000 kostend zadel laten L*llen. Na een nachtje erover te hebben geslapen heb ik een appje gestuurd dat ik het zadel toch niet wilde afnemen. Mijn twijfels waren te groot (paard gooide nog de tong over het bit). Het pasconsult ging supersnel; heb weinig kunnen passen en werd al snel naar het duurste zadel geleid wat volgens hen het beste was. Het paard had echt een moeilijke rug, het was al eens misgegaan en eigenlijk zag ik te weinig verbetering. Dus durfde ik het niet aan.
Op mijn appje op zaterdagochtend geen reactie. Dat kan nog want het is weekend denk je dus maandag opnieuw gebeld en geappt en dinsdag kreeg ik eindelijk reactie. Afbestellen kon niet meer, zadel was zaterdag al besteld.
Lang verhaal kort: Ik heb het zadel zelf afbesteld bij de buitenlandse leverancier en deze heeft dat netjes gedaan. Vervolgens dat gemeld aan de zadelpasser en gevraagd om retournering van het aankoopbedrag minus het zadelpasconsult. Kreeg nul op request. Wijzend op hun algemene voorwaarden. Die ik niet had gelezen want ze stonden wat verborgen in kleine lettertjes op hun website. Dat mag wettelijk ook niet. ALV moeten je worden overhandigd dan wel meegestuurd met de koopovereenkomst. Zodat de leverancier er zeker van is dat je die ziet of leest, voordat je tekent.
Ik kwam er later achter dat met het aanvragen van een pasconsult - en dat moet via het contactformulier op hun website - je automatisch akkoord gaat met de algemene voorwaarden (zie kleine lettertjes onder het contactformulier). Dat mag wettelijk gezien niet. Wel heel cheezy. Hier is goed over nagedacht.

Argumenten om annulering af te wijze waren o.a. ze zijn een winkel en dan geldt geen 2 weken bedenktermijn. En dat annulering alleen met instemming van de zadelpasser mag en kan.
Het zadel is maatwerk (niet helemaal geval natuurlijk) en niet aan de orde want het zadel is niet gemaakt.
En verder een hoop blabla.

Toen ik de ALV dus vond in kleine lettertjes in dat donkere hoekje van de website schrok ik daar behoorlijk van. Een lijvig document met nogal bijzondere voorwaarden die je normaal niet in een ALV vindt.
Deze zadelpasser schrijft werkelijk alle verantwoordelijkheid als adviseur van zich af. Je kunt letterlijk alle juridische disputen lezen die ze hebben gehad. Om maar even een voorbeeld te noemen, de zadelpasser is niet verantwoordelijk voor:
"gewichts- en gevoelsveranderingen van de ruiter of het paard, het schuiven van het zadel, het scheefzakken van het zadel, het klapperen van het zadel, verkleuring van het zadel, verandering van de structuur van het leer, maar ook de noodzaak tot het aanpassen van de vulling, de onderkussens, het kopijzer, het frame of de balans. Daarnaast is de klant bij het uitzoeken, de aankoop en het plaatsen van een bestelling van een zadel volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit, de aanpasbaarheid, het type of de afmeting van de kniewrong, de lengte en afmeting van het zweetblad, het type leder en de daarbij horende kwetsbaarheid, het (zit)comfort, de zithouding, de zit- inchmaat, de kleurstelling en de kleurencombinaties. Vermeende afwijkingen vormen geen gebrek of tekortkoming die voor rekening en risico van (naam zadelpasser) komt"
De zadelpasser accepteert ook geen 2nd opinion of zadeldrukmeting als bewijs dat het zadel niet goed is aangemeten

Met andere woorden: Koop maar gewoon een zadel in een winkel of online want. De zadelpasser neemt zelfs geen verantwoordelijkheid voor zijn eigen advies als dat niet goed blijkt te zijn.

Ook mijn juridisch geschil stond enige tijd later in hun ALV:
(naam zadelpasser) sluit haar overeenkomsten met klanten met haar bestelbus op de locatie van de klant, aldus in of bij de stal waar het paard of de pony van de klant staat. De klant verzoekt (naam zadelpasser) naar de locatie van het paard of de pony te komen, nu (naam zadelpasser) immers daar (bij het paard of de pony) de pasvorm en de geschiktheid van een eventueel nieuw zadel zal kunnen beoordelen. Met het oog hierop stellen partijen dan ook vast dat de bestelbus van (naam zadelpasser) op de locatie van de klant de gebruikelijke verkoopruimte van (naam zadelpasser) is, zoals (onder meer) bedoeld in art. 6:230g BW. Ook stellen partijen vast dat een zadel altijd een maatwerkproduct betreft, nu bij de vervaardiging van het zadel immers rekening wordt gehouden met de specifieke door de klant gewenste eigenschappen, kleuren en de pasvorm van de ruiter en het betreffende paard of de pony. Met het oog hierop geldt aldus dat het ontbindingsrecht zoals opgenomen in art. 6:230o BW op de (consument)koopovereenkomst is uitgesloten, aldus op de overeenkomst tussen (naam zadelpasser) en de klant niet van toepassing is.

Annulering van een koopovereenkomst door de klant is slechts mogelijk met instemming van (naam zadelpasser) en in dat geval onder door (naam zadelpasser) te stellen voorwaarden.

In geval van annulering is (naam zadelpasser) in ieder geval gerechtigd aan de klant alle tot dan gemaakte kosten in rekening te brengen, alsmede een percentage van 20% van het bedrag dat met de overeenkomst is gemoeid ter zake van winstderving (het positief belang van de overeenkomst).
Wat ongeveer neerkomt op een bedrag van 1000,-- bij een zadel van 5000,--. Naast de tot dan gemaakte kosten zoals het pasconsult. Voor.... niks doen. Dat is nog eens lekker verdienen.

Met als kers op de taart, jawel, de geheimhoudingsplicht:
In het geval (naam zadelpasser) instemt met annulering van de overeenkomst, dan geldt dat zij (als onderdeel van de alsdan te maken afspraken) altijd geheimhouding op straffe van verbeurte van een boete zal bedingen. Dit betekent dat partijen over elkaar en over en weer algehele geheimhouding zullen betrachten en dat zij zich over en weer niet negatief over elkaar zullen uitlaten, op welke manier en via welk medium dan ook. Partijen stellen vast dat (naam zadelpasser) belang heeft bij een dergelijke bepaling nu zij immers de reputatie van haar onderneming dient te beschermen.

Dus werd het rechtsbijstand en is onder veel getouwtrek, bedreigingen van hun advocaat en poot stijf houden van onze kant uiteindelijk het volledige aankoopbedrag terug ontvangen. Ze hebben me nog even onder druk gezet met een geheimhoudingsplicht maar dat heb ik afgewezen. De geheimhoudingsplicht in de ALV was trouwens ook nieuw.

Feitelijk komt het erop neer dat een leverancier vanalles in zn ALV kan zetten, maar de wet (in dit geval de consumenten koopwet) en het BW gaat daarboven. Dan gaat het over de interpretatie daarvan, maar kopersbescherming staat hoog in de rechtspraak en de leveringsvoorwaarden van de zadelpasser zijn daar in grote mate strijdig mee.
Wel is het effect hiervan dat veel kopers met een dispuut bij deze zadelpasser het toch niet zo snel zullen juridificeren.

Maar het beste advies dat ik kan geven is: ga op zoek naar de ALV van de verkoper, lees die van tevoren en besluit dan of je in zee wil gaan met zo'n partij. Je zult geen negatieve berichten over deze zadelpasser vinden via google o.i.d. want deze partij heeft alle kanalen voor het achterlaten van reviews dicht gezet. De Gag-orders zijn zodanig van aard dat er maar weinig zijn die hun ervaringen durven delen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:45

En ondertussen hou je je wel aan de geheimhoudingsplicht, want je noemt geen naam. Daar ben ik nu dus wel benieuwd naar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:46

germie schreef:
En ondertussen hou je je wel aan de geheimhoudingsplicht, want je noemt geen naam. Daar ben ik nu dus wel benieuwd naar.

Stukje tekst uit de ALV googlen en je hebt het direct gevonden :)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:25

Als ik google kom ik op *** bv
Voor wie ook nieuwsgierig is :D
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-01-25 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:27

marije1109 schreef:
Als ik google kom ik op *** bv
Voor wie ook nieuwsgierig is :D

Ik ook. Nu mag de naam kennelijk wel genoemd worden.

Overigens is het voor mij een onbekende zadelverkoper/passer (ze maken niet zelf, want verkopen gewoon bekende merken). Verder prima hoor, zijn an sich prima merken die ze verkopen. Maar heb er geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-01-25 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit quote verwijderd

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:32

Super dat nu eea netjes wordt opgelost, dat siert het bedrijf idd wel!

Wat een verhaal Babootje dat je zo sneaky in een overeenkomst geluisd wordt. En dan bij dit soort bedragen… onbegrijpelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:35

Oh hemeltje, Babootje, wat erg!

Met een stukje tekst uit die ALV zijn ze idd zo gevonden. Want zulke schandalig eenzijdige bepalingen vind je niet gauw bij andere leveranciers....

Oh, wat slecht!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-01-25 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:38

manzano schreef:
germie schreef:

Stukje tekst uit de ALV googlen en je hebt het direct gevonden :)

Precies dan komt de juiste site meteen bovenaan in je zoekresultaten *D