oji schreef:Ik heb geen oordeel verder over plakbroeken, maar er werd gevraagd of het veel verschil maakt. Ik vind dat het in zitten veel verschil maakt, maar ik heb een heup afwijking (en inmiddels een kunstheup) waardoor ik een beetje mee moet kunnen schuiven in het zadel, anders komt er teveel druk op mijn heup en krijg ik pijn. Om diezelfde reden rij ik ook alleen maar met sprenger bow balance beugels, naast veiligheid haalt dat druk van mijn heupen af.
Maar goed, wat ik al zei, paar keer met wasverzachter en de plak is weg.
En dat is dus ook weer extreem persoonlijk. Ik kan niet met die bow balance of andere beweegbare beugels rijden. Dan gil ik het binnen 2 rondjes uit van de pijn. Zelfs beugels die niet als bewegelijk beschreven staan maar bijvoorbeeld met 2 losse stukken aan de beugelriemen zitten beweegt voor mijn heupen te veel. Ook medisch maar juist weer compleet tegenovergesteld nodig qus beugels.
Maar in die categorie heb je steeds meer. Bredere voetbedden, ijzeren blokjes die minder glad zijn noem alles maar op. Anti slip teugels 
Je hebt een gedeelte die het vanwege medische dingen nodig heeft. Maar ook een gedeelte die een stukje van houding en zit op probeert te lossen met materiaal. En dan vanwege pijn in knie bijvoorbeeld andere beugels probeert, terwijl die pijn komt door verkeerde houding. Of verkeerd zadel zelfs. Er zou wel wat kritischer gekeken mogen worden, maar aan de andere kant is dat wel een geaccepteerd hulp middel. Is dat dan zo verkeerd? Ja, er zou meer aandacht voor houding en zit mogen zijn, net als meer aandacht voor correct passend zadel voor paard en ruiter. De discussies zie je op bokt al als mensen een nieuw paard zoeken en zelf bijvoorbeeld een 18 inch zadel nodig hebben en types / rassen willen waarbij je blij moet zijn als 17,5 past, maar je meer kans hebt op 17 inch.
Maar daarnaast iets om het makkelijker te maken vind ik niet slecht. Als hulpmiddel, niet als vervanging van dus.