Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 14:07

Esperanza schreef:
Avalanche schreef:
Haha ik merk door de reacties hier dat ik wel iets genuanceerder ben wat betreft zadels. Plak broeken: ik houd er niet van. Maar zonder vinden is bijna onmogelijk. Harry's horse broeken plakken wel minder erg vind ik dan. Maar ik heb nog een aantal oude broeken die helemaal niet plakken :)

Klopt, maar daar leren wij weer van :') Het is voor mij bijna niet meer te doen omdat ook nog met zadels te gaan doen :o Gewoon qua focus, tijd enz. Ik doe dat al op het gebied van rijden, qua voeding en gezondheid/ huisvesting, hoefverzorging.... Ergens lukt het niet op alle vlakken en verlies je altijd wel wat uit het oog -O-

Joh, je kunt het nooit perfect doen, en dat hoeft ook niet. Je paard verwacht dat ook niet van je.

Je doet het zo goed als je kunt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:22

lies schreef:
Nee, je vliegt ook gewoon je zadel uit met de siliconen als je paard je er af wil hebben :)) Maar je zit wel 'vaster' in het zadel. Wat Oji zegt idd, je balans is beter.

De siliconen zijn ook slecht voor het leer, heb ik me laten vertellen door de zadelmaker. Sterker nog, mijn zadelmerk (Edix) geeft geen garantie op het leer als je siliconen broeken draagt. Dus wat ik had aan siliconen gebruik ik niet meer.

Ik had een zomerbroek van eurostar met siliconen (kon geen zomerbroek in leggingvorm, zonder plakkers vinden..) en daar schuurde ik mijn dijbenen en zitvlak wel mee kapot. Kunstleer vind ik dan wel weer prima gaan, daar heb ik ook eentje van in leggingvorm gevonden. Maar weer veel te warm voor de zomer, dus op zoek naar een zomerlegging zonder siliconen (nog iemand tips? :D ).

Maar goed, we zijn eigenlijk totaal offtopic en das uiteindelijk mijn schuld :oo

Volgens mij heeft Kingsland wel leggings zonder siliconen, of misschien met alleen wat op de knie. Eurostar is wel de star in zomerbroeken met siliconen knie of helemaal geen plak, de enige met echt goede dunne stoffen. Siliconen op de zit is echt een no-no voor mij, maar ik heb dan ook leren zitten ooit :)) :):)

Avalanche

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 14:24

Die Eurostar broeken zijn idd echt heel fijn :j

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:53

pikeur heeft ook nog broeken zonder plak en Cavallo. Beide ook zeer fijne merken. Verder lees ik vooral mee, vindt het een interessante discussie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:08

Farjen schreef:
Ik denk dat je door die blokken soms je er op miskijkt. Ter vergelijking, een blokken-zadel en een "gewoon" zadel

[ [url=m/1cy4n2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vyxNhd.png]Afbeelding[/url] ]

De blokken zijn veel meer "in your face" maar als je dan vanaf de voorkant kijkt, is er niet zoveel verschil
[ [url=m/mPMcB4.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f7G2Wc.png]Afbeelding[/url] ]

Het ene block zit op het zadel en het andere block onder het zadel. :+

Gaat trouwens wel erg offtopic wbt de rijbroeken. O:)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:13

Ja sorry :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:35

Silicone heeft ook weer weinig te maken met een goede zit of niet. Blijft een aparte opmerking, je gaat niet goed zitten van zo'n broek. Als je slecht zit blijf je dat doen. En als het echt zo zou plakken wil je het ook niet bij knieën hebben.

Ik merk weinig verschil tussen de broeken zonder en met Silicone trouwens. Ik vond leer veel vervelender en beperkende rijden. En dat plakspul wat er vroeger veel gebruikt werd was ook stugger als de rijbroeken die ik heb :+ er zit ook een enorm verschil tussen verschillende merken en soms al gewoon tussen de modellen. Sommige koop ik niet, want dat vind ik te heftig. Net als dat ik sommige gladde broeken in een bepaalde stof niet koop omdat ik dat weer te glad vind en niet prettig vind zitten/voelen. Net als dat sommige leermiddelen zadel veel gladder maken als andere.

Zijn flexibele beugels dan ook alleen voor mensen die niet kunnen zitten? Die waren er vroeger ook niet en vangen dus ook bewegingen op. :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:06

Er is zeker wel een overeenkomst tussen badkuipzadels en siliconenzitvlakken op rijbroeken. Ruiters die kunnen zitten en daar zelf kritisch op zijn, kunnen dat op elk zadel en in elk type rijbroek, denk ik. Ook dit soort ruiters ontwikkelt een persoonlijke voorkeur voor een zadel, leertype, wrongvormen en rijbroekbeplakking en dat mag.
Maar... de groep ruiters die er allemaal geen moeite voor wil doen en er niet goed in begeleid wordt (met zitles) gaat graag voor de quickfix die niet teveel moeite kost en koopt een leunstoelzadel/badkuip met stroef leer bovenop en nog een plakbroek bovendien. Tevens een soepel laarsje dat je nauwelijks in hoeft te lopen en ze zitten er patent bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:13

Daar heb je misschien wel een punt, ja. :') Alleen helpt het niet, want van die broek ga je niet ineens wel goed zitten, van een zadel ook niet. Je zal altijd moeten investeren in jezelf, continu. Die goede zit moet je onderhouden en dan maakt het idd niet zoveel uit wat je erbij gebruikt. Maar er is geen wondermiddel om die slechte zit goed te krijgen zonder te investeren in houding en zit les.

Het wordt gevaarlijk als je gaat denken dat je zelf alles goed doet en anderen alles fout als ze het op een andere manier doen. Eigenlijk ben ik van mening dat hoe meer je leert/weet, hoe meer je je beseft dat het niet zo zwart wit is en dat je een hoop juist niet weet. Ik houd dus ook niet van merken oid die allerlei voorbeelden van anderen laten zien die het volgens hen allemaal fout doen en zij natuurlijk helemaal goed. Je hoeft anderen niet zwart te maken, daar word je zelf niet beter van. Voor mij een afknapper en juist een teken dat je niet zo sterk bent, want dan hoef je anderen niet af te kraken om zelf beter te lijken.

Maar goed, ik heb ook moeite met mensen die commentaar hebben op anderen, het zelf volgens zichzelf wel helemaal goed doen maar zelf niks laten zien of niet kunnen incasseren haha. Iets genuanceerder is veel productiever.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 16:42

Eens hoor, aan het eind van de dag zit een ruiter die goed kan zitten met zo'n zadel en broek ook prima, en als je niet kan zitten, gaan broek en zadel dat niet oplossen.

Voor de duidelijkheid: ik gooi er een stelling in om discussie te triggeren. Ik zie het zelf ook echt niet zo zwart wit. Er zit een heel groot grijs gebied tussen geen wrong en een enorm blok. Met die broek: goh, er zit ook een groot grijs gebied tussen iets wat zo glad is als ijs, en een plakbroek lijkt me. Nuance is een mooi ding.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:48

lies schreef:
Mooie vergelijkingsfoto Farjen (mooie dekjes ook :o ). Ik vraag me wel af of het blok op het 'blokkenzadel' niet verder naar achter zit? En ander verschil is dat je been natuurlijk nog wel over de wrong kan schuiven, maar helemaal niet over het blok. Qua cm's scheelt het dan misschien niet veel, maar qua rijden wel, lijkt me?

Inderdaad, zo denk ik er ook over.
Ik zou wel eens dezelfde ruiter in beide zadels willen zien zitten en rijden.
Ik denk dat je weldegelijk een verschil in beenligging tussen beide zadels zult zien.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:52

Ik heb geen oordeel verder over plakbroeken, maar er werd gevraagd of het veel verschil maakt. Ik vind dat het in zitten veel verschil maakt, maar ik heb een heup afwijking (en inmiddels een kunstheup) waardoor ik een beetje mee moet kunnen schuiven in het zadel, anders komt er teveel druk op mijn heup en krijg ik pijn. Om diezelfde reden rij ik ook alleen maar met sprenger bow balance beugels, naast veiligheid haalt dat druk van mijn heupen af.
Maar goed, wat ik al zei, paar keer met wasverzachter en de plak is weg.

Wel valt mij op dat je op wedstrijdterrein vaak van een afstandje al de ruiters herkent die met een zadel met hele diepe zit en veel block in combinatie met plakbroek herkent. Die zitten in mijn ogen te gefixeerd en te weinig mee in de beweging. Niet allemaal, maar wel vaak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:00

MyWishMax schreef:
Daar heb je misschien wel een punt, ja. :') Alleen helpt het niet, want van die broek ga je niet ineens wel goed zitten, van een zadel ook niet. Je zal altijd moeten investeren in jezelf, continu. Die goede zit moet je onderhouden en dan maakt het idd niet zoveel uit wat je erbij gebruikt. Maar er is geen wondermiddel om die slechte zit goed te krijgen zonder te investeren in houding en zit les.

Het wordt gevaarlijk als je gaat denken dat je zelf alles goed doet en anderen alles fout als ze het op een andere manier doen. Eigenlijk ben ik van mening dat hoe meer je leert/weet, hoe meer je je beseft dat het niet zo zwart wit is en dat je een hoop juist niet weet. Ik houd dus ook niet van merken oid die allerlei voorbeelden van anderen laten zien die het volgens hen allemaal fout doen en zij natuurlijk helemaal goed. Je hoeft anderen niet zwart te maken, daar word je zelf niet beter van. Voor mij een afknapper en juist een teken dat je niet zo sterk bent, want dan hoef je anderen niet af te kraken om zelf beter te lijken.

Maar goed, ik heb ook moeite met mensen die commentaar hebben op anderen, het zelf volgens zichzelf wel helemaal goed doen maar zelf niks laten zien of niet kunnen incasseren haha. Iets genuanceerder is veel productiever.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Het is ook heel makkelijk om te oordelen over een ander ipv te vragen waarom iemand iets doet. :) Terwijl dat laatste juist heel leerzaam kan zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 19:10

Eens oji. Het ziet er dan ook niet los en soepel uit imo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:11

Veronica2 schreef:
Er is zeker wel een overeenkomst tussen badkuipzadels en siliconenzitvlakken op rijbroeken. Ruiters die kunnen zitten en daar zelf kritisch op zijn, kunnen dat op elk zadel en in elk type rijbroek,

Elk type rijbroek wel denk ik. Elk soort zadel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:24

Farjen schreef:
Ik denk dat je door die blokken soms je er op miskijkt. Ter vergelijking, een blokken-zadel en een "gewoon" zadel

[ [url=m/1cy4n2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vyxNhd.png]Afbeelding[/url] ]

De blokken zijn veel meer "in your face" maar als je dan vanaf de voorkant kijkt, is er niet zoveel verschil
[ [url=m/mPMcB4.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f7G2Wc.png]Afbeelding[/url] ]

Blokken of niet, deze zadels passen niet.

1Mandine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:31

Silicone heeft veel voordelen, maar persoonlijk ben ik niet voor langdurig gebruik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:21

oji schreef:
Ik heb geen oordeel verder over plakbroeken, maar er werd gevraagd of het veel verschil maakt. Ik vind dat het in zitten veel verschil maakt, maar ik heb een heup afwijking (en inmiddels een kunstheup) waardoor ik een beetje mee moet kunnen schuiven in het zadel, anders komt er teveel druk op mijn heup en krijg ik pijn. Om diezelfde reden rij ik ook alleen maar met sprenger bow balance beugels, naast veiligheid haalt dat druk van mijn heupen af.
Maar goed, wat ik al zei, paar keer met wasverzachter en de plak is weg.

En dat is dus ook weer extreem persoonlijk. Ik kan niet met die bow balance of andere beweegbare beugels rijden. Dan gil ik het binnen 2 rondjes uit van de pijn. Zelfs beugels die niet als bewegelijk beschreven staan maar bijvoorbeeld met 2 losse stukken aan de beugelriemen zitten beweegt voor mijn heupen te veel. Ook medisch maar juist weer compleet tegenovergesteld nodig qus beugels.

Maar in die categorie heb je steeds meer. Bredere voetbedden, ijzeren blokjes die minder glad zijn noem alles maar op. Anti slip teugels ;)

Je hebt een gedeelte die het vanwege medische dingen nodig heeft. Maar ook een gedeelte die een stukje van houding en zit op probeert te lossen met materiaal. En dan vanwege pijn in knie bijvoorbeeld andere beugels probeert, terwijl die pijn komt door verkeerde houding. Of verkeerd zadel zelfs. Er zou wel wat kritischer gekeken mogen worden, maar aan de andere kant is dat wel een geaccepteerd hulp middel. Is dat dan zo verkeerd? Ja, er zou meer aandacht voor houding en zit mogen zijn, net als meer aandacht voor correct passend zadel voor paard en ruiter. De discussies zie je op bokt al als mensen een nieuw paard zoeken en zelf bijvoorbeeld een 18 inch zadel nodig hebben en types / rassen willen waarbij je blij moet zijn als 17,5 past, maar je meer kans hebt op 17 inch.
Maar daarnaast iets om het makkelijker te maken vind ik niet slecht. Als hulpmiddel, niet als vervanging van dus.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:22

Wat een leuk topic om te lezen, als instructeur zie ik veel verschillende zadels en ik word zelf ook niet zo blij van hele diepe zitten. Zelf volg ik ook verschillende zadelpassers op fb en het valt me op dat er momenteel echt een trend is om mensen in wat mij betreft TE kleine zadels te zetten. Knieën die echt weinig ruimte hebben en billen die bijna OP de lepel zitten. Ik vraag me echt af of je dan lang fijn op je paard rijdt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:03

Ik moest in het zadel nog aan dit topic denken.
Heel bewust opgelet wat die blokken nou wanneer doen. Met die video op die bok in gedachten.

Dit is eigenlijk het enige relevante als je een oordeel wil geven over die blokken:
Afbeelding
Afbeelding
Het is een beetje lastig om de juiste fotohoek te vinden. Maar er zit dus over de hele lengte minimaal een halve cm tussen.
In mijn basis houding liggen mijn benen gewoon vrij. Als ik en mijn paard ons ding correct doen ook. Als ik een keer een flinkere beenhulp moet geven voel ik ze wel. Dan zorgen ze er voor dat ik mijn been niet kán trekken. Wat ik op zich een goede reminder vind. Zijwieltjes effect.

Wat mij opviel was dat de blokken in stap niet 100% parallel lopen aan mijn been. Maar het was heel grappig om te zien dat dat bij het lichtrijden juist wél weer zo was. 10 punten voor mijn zadelpasser denk ik.

Maar dat is al een pak geuanceerder dan het beeld van de video van het genoemde kanaal op die bok.

Maar nogmaals: als dit zadel niet jouw maat is zal het heel anders uitpakken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:46

En toch vind ik dit nog steeds niet veel zeggen over of jouw houding tijdens het rijden negatief beïnvloed wordt door je zadel. Ziet er zo in elk geval niet mega gedwongen uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:39

Nee dat is mijn punt ook een beetje.

Als je er niet ingeklemd zit, dwingt het je dus ook niet. En kan het dus ook niet negatief beïnvloeden.

Als je er daarentegen meteen, in je basis positie, tegenaan zit hou je ook geen bewegingsruimte meer over. En dat heb je wél nodig. Want stil zitten kan helemaal niet op een bewegend dier. Dan kan ik me wel echt een belemmering en dus een mogelijk negatief effect voorstellen.

Maar dat komt dus best secuur. En ik weet niet of je dat vanaf de kant goed kunt zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:05

Hier ligt nog een heel oud Lemetex dressuurzadel, zonder wrongen. Heel fijn zadel. Knoeterhard eigenlijk, maar je krijgt geen pijn in de kont. Het is helaas net te breed voor mijn paard, maar anders had ik er nog op gereden.

Ik rij nu op een westernzadel, en vooral op Wintecjes zonder wrongen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 10:43

pol013 schreef:
Nee dat is mijn punt ook een beetje.

Als je er niet ingeklemd zit, dwingt het je dus ook niet. En kan het dus ook niet negatief beïnvloeden.

Als je er daarentegen meteen, in je basis positie, tegenaan zit hou je ook geen bewegingsruimte meer over. En dat heb je wél nodig. Want stil zitten kan helemaal niet op een bewegend dier. Dan kan ik me wel echt een belemmering en dus een mogelijk negatief effect voorstellen.

Maar dat komt dus best secuur. En ik weet niet of je dat vanaf de kant goed kunt zien.

Nee, ik vind het goed zichtbaar van de positie waar jij de foto hebt genomen, maar dat zal vanaf de zijkant idd minder goed te zien zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:53

Hier lijk je ook prima in dat zadel te passen. Je hebt geen forse bovenbenen en je knie ligt niet tegen de wrong aan.
Ik zou daar dus niet in passen.