welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 18:41

Juut schreef:
laurapathuis schreef:
We zijn er ook achter gekomen dat ze vast zit! Spieren in de rug etc... zoeken dus nu een goeie osteopaat (goed maar niet overdreven duur) die in nieuwe pekela (gr) kan komen! Mocht iemand suggesties hebben! (Ze is voor iets minder dan een jaar gecontroleerd en nagekeken door osteopaat en weer los gemaakt)

Goed dat je dit hebt achterhaald. Onthoud dit voor de toekomst. Tuurlijk kan een paard een dag strontvervelend zijn, maar wanneer gedrag langer aanhoudt is er echt wat aan de hand... (en op zo'n dag kan het ook interessant zijn te kijken hoe jij zelf in je vel zit :P Mijn haflinger spiegelt mij enorm, en als ik mijn dag niet heb maar serieus wil rijden, wordt hij enorm vervelend...)

Let wel op: osteopathie is een vrij beroep. Iedere kip kan en mag zich osteopaat noemen ;) Check dus goed welke opleiding is gedaan, gediplomeerd en of bijscholingen worden gevold.

Op het begin is 1 behandeling onvoldoende: je tinker heeft zich een bepaalde houding en manier van bewegen aangeleerd, en dat patroon is niet in 1 behandeling doorbroken. Ook zullen spieren en vooral bindweefsel zich niet na 1 behandeling spontaan hersteld hebben. Overleg hiervoor met osteopaat of je een masseur kunt laten aanvullen in de behandeling. Houdt spieren en bindweefsel langer los na behandeling van osteopaat, en scheelt wat in kosten. De mogelijkheid hiervoor is afhankelijk van het probleem, goed overleggen dus. Ook voor paardenmasseurs geldt: iedere kip mag zich (sport)masseur noemen ;) De opleidingen hebben registers met gediplomeerden, verder is er de vereniging sportmasseurs: vpsn.

Met alleen behandeling ben je er niet: ook training dient aangepast te worden. Osteopaat zal je hier adviezen in geven: bespreek dit met je instructeur. Optimale training ondersteund de behandeling. Vraag een verslag van bevindingen, en bewaar deze zodat wanneer je een andere professional inschakelt je deze info kunt delen. Kijk ook of je deze info nog terug kunt vinden van de vorige behandeling: waar precies zat er een blokkade, welke structuren/ spieren waren betrokken, hoe is er behandeld, en wat was het resultaat. Zal voor komende osteopaat zeker waardevolle aanvulling wezen.

Ga ook nu alvast na wat symptomen waren. op welk moment in training begint tinker het hardste te races, verschil linksom en rechts om, altijd gedaan, of wanneer verergerd? Verschil op zachte of harde ondergrond, rechtuit of op volte? Kreupelheden? Gevoeligheden bij borstelen? wanneer is zadel aangepast, en wat is er toen precies gedaan? Enz enz. Hoe specifieker jij kunt zijn, hoe beter de behandelaar de oorzaak van het probleem kan achterhalen. :)

Succes!

Bedankt voor je reactie! Heb inderdaad wat gevallen gehad van hé is er iets mis? Bijvoorbeeld met het opzadelen ging ze telkens draaien, dat deed ze een paar dagen en daarna bleef ze weer gewoon staan en de ene hand galop en draf was inderdaad veel moeilijker voor haar dan de andere... nogmaals bedankt voor je advies dat ga ik zeker meenemen !

lailapri

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:42

Dat is heel leuk dat je het zo gaat doen en het allemaal mee vind vallen omdat je geen western bit rijdt maar ik vraag me dus af of het allemaal wel zo mee valt?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:00

Als je paard in de rug volledig vast zit, dan zul je haar moeten leren hoe ze haar rug beter moet gebruiken (nadat die weer is losgemasseerd) en dat kan door haar goed voorwaarts neerwaarts te laten lopen, neusje vóór de loodlijn, en dan zul je haar voelen veren omdat ze niet anders kan dan haar buikspieren aan te spannen in die houding. Het tempo zal er dan ook uitgaan, en dat merk je heel goed in draf. Voordat ze dit goed beheerst, en spieren heeft opgebouwd, ben je een paar maanden verder.
Ik weet niet of je ook een Facebook hebt: maarHIERis een mooi duidelijk filmpje erover.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 20:02

Floortz schreef:
Als je paard in de rug volledig vast zit, dan zul je haar moeten leren hoe ze haar rug beter moet gebruiken (nadat die weer is losgemasseerd) en dat kan door haar goed voorwaarts neerwaarts te laten lopen, neusje vóór de loodlijn, en dan zul je haar voelen veren omdat ze niet anders kan dan haar buikspieren aan te spannen in die houding. Het tempo zal er dan ook uitgaan, en dat merk je heel goed in draf. Voordat ze dit goed beheerst, en spieren heeft opgebouwd, ben je een paar maanden verder.
Ik weet niet of je ook een Facebook hebt: maarHIERis een mooi duidelijk filmpje erover.

Bedankt voor het filmpje! Wat makkelijker te zien dan te begrijpen via een bericht..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:11

Sjolvir schreef:
Dus je rijdt nog helemaal niet zo lang en hebt dus maar heel beperkte ervaring, dat is niet erg, iedereen moet een keer beginnen en die ervaring gaan opdoen.
Altijd lasting om dan te bepalen wat wel de goede of niet de goede weg is omdat je dat dan vaak zelf nog niet kan beoordelen.

Mij lijkt de stelregel, het moet leuk blijven voor paard en ruiter een mooi begin punt, dus geen ongemak voor beiden.

Ik ben fan van de trainer in de link en ja, weet ik hij is onbereikbaar voor de meesten van ons. Maar zijn gedachten goed wordt ook wel door anderen onderwezen.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... uning.html

Heb er 1 stukje uitgepikt uit het artikel, omdat ik daar wel wat relevants in vond staan.

‘De meeste ruiters leggen te veel de nadruk op de aanleuning, de hoofd-halshouding’, vertelt hij. ‘Een juiste aanleuning krijg je alleen wanneer het paard de hand van de ruiter vertrouwt. Hij moet het prettig vinden, het contact met de hand. Je krijgt het dus never nooit niet voor elkaar door te gaan trekken. Elk paard gaat, als je de hand stil houdt, op een gegeven moment die hand vertrouwen en volgen. Bij de een duurt het tien minuten, bij de ander drie maanden. Het is een kwestie van niet trekken, óók niet als je paard te hard gaat. Het gewicht in de ruiterhand bedraagt maar een paar ons, minder nog dan het zweepje dat ik hier heb.’ De houding waarin het paard die ruiterhand opzoekt, mag hij zelf bepalen; hij mag zijn ‘voorkeurshouding’ aannemen. De hand blijft hetzelfde. ‘Om het met de woorden van mijn oude instructeur Piet Oothout te zeggen: “Je rijdt het lichaam van het paard naar het hoofd”. Je ziet tegenwoordig – en eerlijk gezegd vaak bij de Nederlandse ruiters – een knik in de hals, met de derde wervel als hoogste punt. Dat is geen correcte hoofd-halshouding.’

En kijk deze eens, gewoon voor iedereen begrijpelijke uitleg van de bondscoach, die eerlijk paardrijden als prio heft.
https://www.youtube.com/watch?v=5R49akf_elM

En ja, niet specifiek jouw probleem, maar gaat wel om de basis die er altijd moet zijn en dat je eerst alle voorwaarden voor elkaar moet hebben om je paard zo te rijden als je uiteindelijk voor ogen hebt, maar dat is echt niet van vandaag op morgen.

Fan!