Juut schreef:laurapathuis schreef:We zijn er ook achter gekomen dat ze vast zit! Spieren in de rug etc... zoeken dus nu een goeie osteopaat (goed maar niet overdreven duur) die in nieuwe pekela (gr) kan komen! Mocht iemand suggesties hebben! (Ze is voor iets minder dan een jaar gecontroleerd en nagekeken door osteopaat en weer los gemaakt)
Goed dat je dit hebt achterhaald. Onthoud dit voor de toekomst. Tuurlijk kan een paard een dag strontvervelend zijn, maar wanneer gedrag langer aanhoudt is er echt wat aan de hand... (en op zo'n dag kan het ook interessant zijn te kijken hoe jij zelf in je vel zitMijn haflinger spiegelt mij enorm, en als ik mijn dag niet heb maar serieus wil rijden, wordt hij enorm vervelend...)
Let wel op: osteopathie is een vrij beroep. Iedere kip kan en mag zich osteopaat noemenCheck dus goed welke opleiding is gedaan, gediplomeerd en of bijscholingen worden gevold.
Op het begin is 1 behandeling onvoldoende: je tinker heeft zich een bepaalde houding en manier van bewegen aangeleerd, en dat patroon is niet in 1 behandeling doorbroken. Ook zullen spieren en vooral bindweefsel zich niet na 1 behandeling spontaan hersteld hebben. Overleg hiervoor met osteopaat of je een masseur kunt laten aanvullen in de behandeling. Houdt spieren en bindweefsel langer los na behandeling van osteopaat, en scheelt wat in kosten. De mogelijkheid hiervoor is afhankelijk van het probleem, goed overleggen dus. Ook voor paardenmasseurs geldt: iedere kip mag zich (sport)masseur noemenDe opleidingen hebben registers met gediplomeerden, verder is er de vereniging sportmasseurs: vpsn.
Met alleen behandeling ben je er niet: ook training dient aangepast te worden. Osteopaat zal je hier adviezen in geven: bespreek dit met je instructeur. Optimale training ondersteund de behandeling. Vraag een verslag van bevindingen, en bewaar deze zodat wanneer je een andere professional inschakelt je deze info kunt delen. Kijk ook of je deze info nog terug kunt vinden van de vorige behandeling: waar precies zat er een blokkade, welke structuren/ spieren waren betrokken, hoe is er behandeld, en wat was het resultaat. Zal voor komende osteopaat zeker waardevolle aanvulling wezen.
Ga ook nu alvast na wat symptomen waren. op welk moment in training begint tinker het hardste te races, verschil linksom en rechts om, altijd gedaan, of wanneer verergerd? Verschil op zachte of harde ondergrond, rechtuit of op volte? Kreupelheden? Gevoeligheden bij borstelen? wanneer is zadel aangepast, en wat is er toen precies gedaan? Enz enz. Hoe specifieker jij kunt zijn, hoe beter de behandelaar de oorzaak van het probleem kan achterhalen.![]()
Succes!
Bedankt voor je reactie! Heb inderdaad wat gevallen gehad van hé is er iets mis? Bijvoorbeeld met het opzadelen ging ze telkens draaien, dat deed ze een paar dagen en daarna bleef ze weer gewoon staan en de ene hand galop en draf was inderdaad veel moeilijker voor haar dan de andere... nogmaals bedankt voor je advies dat ga ik zeker meenemen !