Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

delvira

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:42

lieve medebokkers, het lijkt erop alsof het een welles'-nietses spelletje wordt, nogmaals ik denk dat beide best naast elkaar kunnen, en dat het een niet beter is dan het andere......

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:52

delvira schreef:
en dat het een niet beter is dan het andere......

En dat is nu net waar de meningen over verschillen :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:01

Ik weet wel zeker dat beide naast elkaar kunnen, maar ook dat ze elk hun eigen voor- en nadelen hebben en dat je dus in bepaalde omstandigheden voor de ene of de andere optoming kunt kiezen. Waar ik niet van hou is om de woorden "altijd" en "nooit" te gebruiken, zeker niet als het gaat om paarden ;)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:04

vind ik ook waratje, wat ik het mooie van de verschillen vindt is dat de een beter kan met bit en de ander beter bitloos.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:13

Ruga schreef:
pol013 schreef:
Hier heeft ook een bit de voorkeur vanwege de directheid en precisie.

Met een bitloos ingereden paard is dat gewoon niet zo. Die gaat net zo direct en gericht op het signaal dat jij daar voor wil gebruiken, of dat nu een vinger in de hals is, een bitloos hoofdstel of een touwhalster.

Dat ik hem eerst bitloos zou moeten beleren lijkt mij een beetje overbodig. Toen ik na 13 jaar met bit rijden een touw om zijn nek knoopte en er op ging zitten kon ik daar ook zo mee wegrijden. Als hij fijn afgericht is hoef je ze volgens mij niets meer extra te leren. Ik merk alleen meer ruis op de lijn met een bitloze optoming.
tenminste... tot hij weer in een grenzen opzoek modus is. Dan wordt hij een tikkeltje brutaal.....

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:13

Mijn paard heeft 9 jaar met bit gelopen (oa stang en trens) en ik ben van de een op andere dag ook overgegaan op bitloos (nu een jaar geleden) en heb eerst alle optomingen geprobeerd. Toen kwam eruit dat hij het beste liep op een kaakgekruiste ben ik overgestapt op dat hoofdstel en rij er nog steeds mee. Mijn paard loopt er zóveel fijner mee en ik rij zowel dressuur in de bak als buiten bitloos. :)

Ninaa100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:05

Jaazeker, ik rijdt ook bitloos met mijn New-Forestpony, de eerste 2 jaar heb ik met bit gereden, daar liep-ie toen erg fijn mee!
Maar toen hij een wondje in zijn mond kreeg heb ik (eigenlijk voor tijdelijk) een bitloos hoofdstel gekocht, maar ik kwam erachter dat-ie bitloos veel beter liep, ik oefen gewoon dressuur en kan er ook mee naar buiten!
Alleen toen ik er de dressuurles mee inging vond mijn instructrice dat niet goed, ze vond het bitloos rijden op de een of andere manier maar onzin, maarja mij gaat het er meer om op welk hoofdstel mijn pony beter loopt..
In ieder geval, ik heb me nu opgezegd voor de lessen omdat ik er nu toch niet zoveel plezier meer in heb, mijn pony wil soms ook helemaal niet meer aan de teugel rijden met bit..
Xxxx

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:31

Ik rijd bitloos, omdat het paardje dat ik verzorg erg veel op druk is gereden. Als je haar nu rijdt en ze raakt gespannen wordt meteen haar tong op zo'n typische manier zichtbaar, alsof ze zich schrap zet voor pijn.
Daarbij is ze erg gevoelig voor tegenstrijdige hulpen. Ik wil het bit niet nodig hebben voor bochten en remmen, daar is mijn zit voor. Zeker bij dit paardje moet je dat bit verdienen.