Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:11

als DC haar overtollige vetjes kwijt is gaat ze er eens serieus over denken,hahaha

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:18

Hahahaha dat wordt op de hometrainer hele dagen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:19

misschien kan ik daar ook een bontje op monteren dan :)*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:20

Je hebt er 1 in de aanbieding...dus... :+ ;)

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:58

Een vriendin gaf mij de Christ Iberica als tip.

Ik heb een jonge Andalusier die ik nu rustig aan, aan het beleren ben. 1 probleem, een passend zadel. Mijn zadel was passend gemaakt (ik ha nog een zadel liggen van een Lusitano die ik eerder gereden heb), maar in twee maanden tijd is mijn paard al weer zo veranderd dat het zadel niet meer past. Op advies van de zadelmaker moest ik de eerste komende 2 jaar maar op een zadel gaan rijden wat niet heel duur is en de boom makkelijk te vervangen is, zodat ik niet elke keer een investering hoef te doen. Nu heb ik een wintec geprobeerd, maar die ligt op geen enkele manier goed. En zelfs zo slecht dat hij er vrij heftig op reageerde.

Mijn wens is ook eigenlijk om een Iberisch zadel te rijden, dus een investering in een engels zadel wil ik dus sowieso niet doen. Nu zijn de Iberische zadels die ik op het oog heb (van equimaro) nogal aan de prijs en voor ik daarvoor ga, wil ik toch graag dat Igneo wat meer uitgegroeid is.

Nu had ik ook al gedacht aan een bbp, maar het idee dat ik weinig steun zou hebben stond me een beetje tegen. Zeker, omdat Igneo erg vlug kan zijn.

Na het lezen in dit topic (en de tip dus van die vriendin) ben ik wel warmgelopen voor dit 'zadel'. Ik ga er nog even rustig overnadenken (voordat ik een impulsaankoop ga doen) Maar het lijkt me een goede oplossing! En zo te lezen zit het dus ook nog eens zalig :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:41

Zasread - ik denk zeker dat zo'n Iberica (of ander Christ Velzadel) een goede keuze kan zijn om een jong paard in te rijden - en wanneer hij eenmaal aan een "echt" zadel toe is, kan je er altijd nog gebruik van blijven maken voor bepaalde oefeningen of de afwisseling.
Mooi paard, trouwens.
Equimaro verkoopt ook boomloze zadels in Spaans model.... die blijven veel langer passen, vooral wanneer je voor de modellen kiest met de verstelbare pommel.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:45

Hoi Sanne,
Ongelooflijk dat Igneo al zo'n vent is dat je hem aan het inrijden bent zeg.... Wat gaat de tijd hard :-)
Denk er wel aan dat het rijden met beugels met een dergelijk zadel geen echte optie is. Ondanks dat veel mensen het wel doen kun je er niet echt op steunen ivm puntbelasting. Dat vraagt van de ruiter een stabiele zit. Onderschat dit niet! Ik heb dat wel onderschat (met een branderup zadel) en Sam heeft daar atrofie aan overgehouden. Achteraf gezien had ik het zadel prima kunnen houden maar had ik gewoon de beugels er af moeten slopen.... als je alles van te voren weet.... :-)
succes!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:46

Buitenzinnig schreef:
Dat dekje is hysterisch!!! *\o/* Fantastische zeg - dat moet toch kunnen bij zo'n paard +:)+

Als je de bbp/ het velzadel netje wilt houden dmv een dekje er onder, is dat prima hoor. Lamsvacht is bijzonder huidvriendelijk, ventilerend etc. maar het is niet zo dat het geheel ineens niet meer werkt omdat je er een dekje onder gebruikt. Ik zou hooguit opletten dat de vacht het dekje niet strak over de rug trekt (met name de schoft)

Ik weet het! Mensen reageren er of heel enthousiast op, of echt vol walging :')
Krijg er binnenkort nog een paar binnen. Dan zal ik wel nieuwe foto's maken.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:57

jeetje :) ben je een weekend weg, heb ik heel wat bij te lezen en te kijken.
Fijn dat iedereen zo enthousiast (Nu duurt het wachten nog langer :)).
Ziet er mooi op de foto's (Lusitano en Calimeroootje), hou me aanbevolen voor de dekjes post Lusitano :)

Zasread, ik heb dit zadel gekocht ter afwisseling van mijn Espaniola van Deuber (die equimaro ook heeft), het fijne van het Espaniola zadel is dat je em redelijk makkelijk aan kan passen (mijn paard was en is nog steeds in de groei).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:32

maar is het niet zo dat je door een dekje onder de bbp je de weinige ruggegraadvrijheid die je hebt door de inlages eigenlijk teniet doet ? Omdat het dekje dan wel strak over de rug trekt ?!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:38

Wauw lusitano, dat dekje is echt kei gaaf, zeker op jou paard met die christ bbp, vind het erg chique staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:39

Maris: Naar mijn mening wel... ik hou er niet zo van.

In principe is het natuurlijk het beste om een goede ruggengraatvrijheid te behouden door goede dikke / schokdempende / wat drukverdelende inlages te gebruiken.

Maarja BZ heeft natuurlijk ook wel gelijk: in heel veel gevallen gaat het gewoon goed als je je niet te druk maakt :P

Er rijden ook best wel wat mensen rond op 1 van de eerste Barefootjes....zonder pad met inlages , met een gewoon dun dekje , en ook echt niet superslank of perfect rijdend en dat gaat ook gewoon goed.

Zo zal het met beugels rijden met een Fellsattel , met of zonder dekje er onder, in veel gevallen ook gewoon prima gaan :)

Ik neem zelf liever het zekere voor het onzekere :o

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:57

En onder gewone bbp zitten ook geen inlages toch?
En daar word ook mee gereden.
Wel vind ik dat je een bbp dus ook deze niet als een zadel moet beschouwen en er dus ook geen lange ritten mee moet maken, kan me niet voorstellen dat dat goed is voor een paardenrug, al heeft deze wel inlages en is het wat beter dan zonder, maar toch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:01

Dat is ook zo.

Maar sowieso is het hele ruggengraatvrijheid iets dat niet voor iedereen belangrijk is.

Kijk naar Engelse zadels waar de dekjes vaak strak onder trekken.
En Westernpads die vaak ook gene ruggengraatvrijheid hebben.

Natuurlijk drukken de kussens van deze zadels wel voornamelijk naast de ruggengraat maar toch trekt de stof nog vrij strak.

Voorheen vond ik dat niet zo'n probleem maar ik merkte bij mijn paardje echt dat ze veel prettiger loopt als de ruggengraat vrij ligt :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:21

Pads zijn een wetenschap op zich -:)
Mensen pakken vaak een dikke pad, trekken die netjes in de kamer van het zadel, omdat dan de schoft vrij ligt en vergeten dat ze daarmee de kamer kleiner maken. Onder boomloos met kussens en verstelbare pommel geen punt, want dan maak je het zadel iets breder. Boomloos zonder kussen is al helemaal geen punt, want jouw achterwerk vormt al een kamertje op zich en een zachte inlage die op de wervelkolom ligt is niet zo hinderlijk (ik heb het niet over paarden met een opliggende "nok" op de rug!!!!)

Een pad die heel strak trekt over de schoft maakt dat er schuurplekjes kunnen ontstaan en een gevoelig paard zal dat als hinderlijk ervaren (nog steeds blij met je prinses op de erwt Bianca? :+ ) @Maris: dat aansluitende dekje onder de BBP is alleen irritant als er een dikke harde naad zit.

Een deken voor je paard ligt ook op de ruggengraat maar zal zelden hinder veroorzaken. De vrijheid voor de wervelkolom is er ook voor de ventilatie. In ons klimaat zal dat ook zelden een punt zijn. ;) Bepaalde materialen ventileren heel goed; zoals lamsvacht, sommige synthetische vachten, Sympanova (de goede, van HAF etc.)en bepaalde foam soorten. Schuim dat vocht opneemt is irritant, dan loopt je paard bij hevig zweten met een soort natte spons op de rug. Enkele materialen ventileren zo goed, dat de spieren van het paard te snel afkoelen!!!!

Ik denk dat het afhankelijk is van het paard, de ruiter en de intensiteit van de rit of dat wel of niet kan met een barebackpad zoals de Iberica. Persoonlijk verwacht ik geen moeilijkheden.

En dan nog maar een keer: in de zadel pre-historie reden de mensen op een lamsvachtje zonder mooie inlagen dwars door heel Europa (Attila de Hun bijvoorbeeld) Dat waren geen ritjes van 2 uur door het bos op een mooi geharkt ruiterpaadje. :P

En tot slot - waarom denkt niemand na over dekjes en drukverdeling als ze met een slecht passend, maar heel duur zadel, kilometers afleggen en de rug van hun paard aan gort rijden en gaan ze pas nadenken zodra we het over het door de millennia heen beproefde concept van boomloos gaan hebben??? :roll:

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:34

@ buitenzinnig, ik weet natuurlijk niet hoe die paarden in de pre historie er na zo'n rit bij liepen en jij, ik zou dat met wat ik nu weet in ieder geval niet doen.
En inderdaad over die knellende duren zadels zullen we het maar niet hebben, want dan kun je zo een nieuw topic starten :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:55

Uudje - er zijn opgravingen gedaan en aan de botjes was niets te zien - slechts 1 geval bekend van het krijgspaard van een Romein bij de Muur van Hadrianus, waar rond de 18e wervel een botwoekering zat, mogelijk van een te dikke Romein die op de cantle zat (of een ongeluk met het paard uiteraard) We kunnen er rustig van uit gaan dat niet 1 paard er beter van wordt als je er op gaat zitten - zeker niet heel erg lang, maar ik heb zo het vage vermoeden dat er destijds geen ergere blessures waren dan nu.
Ik vrees dat er meer ellende ontstaat door kneuterig rijden (ik vind het zo'n mooie Bianca :D ) dan door een boomloos zadel zonder de nodige beschermlagen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:03

Er zijn toch ook speciale pads voor meer ruggengraatvrijheid? Zijn die dan niet beter voor onder de BBP's?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:10

pmarena schreef:
Dat is ook zo.

Maar sowieso is het hele ruggengraatvrijheid iets dat niet voor iedereen belangrijk is.

Kijk naar Engelse zadels waar de dekjes vaak strak onder trekken.
En Westernpads die vaak ook gene ruggengraatvrijheid hebben.

Natuurlijk drukken de kussens van deze zadels wel voornamelijk naast de ruggengraat maar toch trekt de stof nog vrij strak.

Voorheen vond ik dat niet zo'n probleem maar ik merkte bij mijn paardje echt dat ze veel prettiger loopt als de ruggengraat vrij ligt :)

lees ik een ondertoon of ben ik overgevoelig? :(:)
Ik heb eigenlijk, geef ik volkomen naief en eerlijk toe, niet heel veel zorg gehad over de ruggegraatvrijheid omdat onder een dressuurzadel hetzelfde ontstaat lijkt mij?
Heb er zelfs geen moment aan gedacht dat het misschien een negatieve inwerking zou hebben..... Ik houd het in de gaten!

Don, wat voor extra pads/inlages waren er nu nog meer voor de Christ? Hij zit in principe echt helemaal prima zo, maar ik wil geen gaten in mijn paard prikken met mijn puntbillen :+ dus wellicht dat ik er nog een extra inlage in doe als ik op langere buitenritten ga. Hoe hebben jullie dat geregeld in jullie zadel?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:47

Don? Passen die van een grandeur ook in de christ

Ga trouwens maar even hardlopen denk ik, tot mijn iberica er is, nog wat kilootjes slijten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:08

Lusitano: ik ben me niet bewust van een ondertoon, geloof niet dat die er in zit ? Wat denk je te lezen dan ? :)

BZ: het blijft een aparte materie en enorm ergerlijk dat sommige mensen inderdaad heel kritisch naar boomloos kijken....en dan niet naar hun boomzadel. Doe het naar allebei : dat is fair.

Maar dat iemand die bvb. op zijn te krappe Kieffer rondkachelt gaat roepen dat hij / zij wel interesse heeft in boomloos maar het 1 of ander niet aandurft WANT *bla* ... terwijl die Kieffer nog veel erger is... is altijd zooo jammer :P

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:18

het stukje dat ruggegraatvrijheid niet voor iedereen zo belangrijk is. Maar het was meer een grapje mijnerzijds...

het is een aparte beweging idd. En heel menselijk! Dat is dan buiten wat nu 'normaal' geacht wordt. En alles wat niet 'normaal' is heeft even wat tijd nodig om in te zinken voor mensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:22

O , tja ik heb er verder ook niet zo'n waarde-oordeel over hoor :P

IK vind ruggengraatvrijheid belangrijk , maar in hoeverre het ook echt heel vervelend / schadelijk is....tja daar valt weer over te twisten natuurlijk :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:32

Jasia schreef:
Er zijn toch ook speciale pads voor meer ruggengraatvrijheid? Zijn die dan niet beter voor onder de BBP's?

Als die BBP dat zelf al in zich heeft??? Het kan wel, maar dan voor hele lange ritten.

Citaat:
Don? Passen die van een grandeur ook in de christ

Nog gekker: Grandeur maakt speciale pads voor onder de Christ .... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:37

Ik heb onder mijn Butterfly nu ook een Christ pad liggen met dan die Heavy Duty inlages van Barefoot er in , met een flexibel plaatje. Zou veel liever de inlages in de Butterfly zelf hebben maar ze hadden geen Butterfly Plus liggen en ik wilde wel een bruine :P

Maargoed, zo eerst maar eens een singel van een km lang gaan scoren want ik heb hem nog steeds niet kunnen proberen, Zul je zien als ik die singel heb dat de beugelriemen ook niet kort genoeg kunnen :')