voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:56

Dat is van boomloosrijden he, daar had ik al gekeken, maar geen cheyenne maat 1 en veel oude advertenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:06

zolang is de arizona niet?
mijn pony heeft een hele korte rug...maar de arizona ligt prima op hem.
cherokee is ook een leuk zadel.
enige dat ik totaal niet prettig vindt zijn de kniewrongen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:38

@ Uudje, ja dat klopt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:00

Weten jullie misschien of het erg is dat een flexibel boomlooszadel brugt als je er niet op zit? Als ik er op ga zitten is het bruggen weg.

En weten jullie misschien of een Startrekk dressuur (= ander zadel dan in bovenstaande vraag hoor) iets te lang mag zijn net als een flexibel boomlooszadel of is de Startrekk daar te stug voor?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:32

Anoniem schreef:

Een arizona maat 1 is nog langer dan een cheyenne maat 2 dus is echt te lang voor mijn fjord, een cheyenne of cherokee maat 1 kan net.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:34

uudje schreef:
Dat is van boomloosrijden he, daar had ik al gekeken, maar geen cheyenne maat 1 en veel oude advertenties.

Ik heb nog wel een cheyenne maat 1. Heb nog niet te koop gezet. Maar als je itnresse hebt kunnen we er over praten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:36

Maikaatje schreef:
uudje schreef:

Ik heb nog wel een cheyenne maat 1. Heb nog niet te koop gezet. Maar als je itnresse hebt kunnen we er over praten

Heb zeker interesse stuur je even een pb.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:04

Jennyxx schreef:
Weten jullie misschien of het erg is dat een flexibel boomlooszadel brugt als je er niet op zit? Als ik er op ga zitten is het bruggen weg.

En weten jullie misschien of een Startrekk dressuur (= ander zadel dan in bovenstaande vraag hoor) iets te lang mag zijn net als een flexibel boomlooszadel of is de Startrekk daar te stug voor?

Eerste vraag: volgens mij is dat niet zo erg, het zadel zal waarschijnlijk nog moeten vormen naar de rug en nog wat stijf zijn en daardoor bruggen. Maar pmarena heeft er het meeste verstand van hier :)

Ik zou geen te lange startrekk willen hebben, weet niet of het net zoals een boomzadel slecht voor de nieren is (lijkt me wel) maar het beperkt dan ook extra in de beweging (lengtebuiging).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:43

uudje schreef:
Anoniem schreef:

Een arizona maat 1 is nog langer dan een cheyenne maat 2 dus is echt te lang voor mijn fjord, een cheyenne of cherokee maat 1 kan net.

een arizona is 58 cm.
een cheyenne maat 2 is 60.

niet om je aan te vallen overigens...
de arizona lijkt lang...maar waar ik vond dat de cheyenne maatje 1 lang leek op mijn pony,lijkt de arizona mooier te liggen.
ik hoop dat je snel een fijn zadel vindt.. :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:48

Ik zou een startrekk niet te lang willen, het is een stug zadel en er zit zelfs een versteviging van leer of vilt in. Het zadel is te weinig flexibel en verdeelt de drukt over een groter oppervlak (net zoals een boomzadel) waardoor het is mijn optiek niet te lang mag zijn.
Ik ben trouwens sowieso geen fan van te lange boomloze zadels, ik heb zijn mijn paard en ook bij andere paarden gezien dat een te lang zadel, ook al is het een flexibele boomloos, toch in de weg kan zitten. Ik snap ook nooit zo goed waarom mesen met bnoomloos ineens een stuk minder kritsch worden, er is tegenwoordig zoveel keus in boomloze zadels dat er bijna altijd wel mogelijk is om een model te vinden waarbij je, voor je paard, geen consessies hoeft te doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:51

Swift, mijn pony is extreem kort (vermoedelijk 40 cm, ik kan 18e rib niet goed vinden/volgen, dacht eerst 45 maar waarschijnlijk is het nog korter..) en ik heb maat 38, dus een passend boomloos zadel is wel errugg moeilijk te vinden hoor ;) Maar als je suggesties hebt, heel graag :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:28

tja jennyx, dat wordt afvallen he :P

om heel eerlijk te zijn zorg ik er nu ook voor dat ik straks nog in een maat 0 pas, maar er is ook een bokker met maat 38 die in een 0 rijdt.
maar die is erg lang en dun.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:04

Ik heb ook in een maat 0 gereden (Stella) :)) paste inderdaad prima (na ja ik ben wel 1.70 lang..) Alleen is een maat 0 nog iets van 58 cm lang...

Volgens mij wordt de fabrikant die hele korte brede boomloze zadels (boom zadels trouwens ook) erg rijk :j Er zijn toch ook veel korte IJslanders, Tinkers, Haflingers ed.

Misschien te veel off-topic :o maar hebben jullie een idee waar de 18e rib op haar rug eindigd? Eerste 2 foto's ligt het grasje op de wervel die iets uitsteekt. Laatste 2 foto's ligt het grasje op waar ik vermoed dat de 18e wervel rond omhoog loopt. Pony zat hier nog in wintervacht en is wat dik, kan die inmiddels vervloekte wervel gewoon niet vinden :')

http://www.mijnalbum.nl/Album=FCA6YOFG

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:44

Lastig om zo te zeggen van de foto, maar ik denk dat je wel ongeveer goed zit. De kussens zouden van het zadel voor het mooie wel iets korter mogen zijn, maar ik heb verder ook geen ervaring met dat merk.
Ik denk ook inderdaad dat als iemand korte brede zadels ontwikkeld flink geld kan vangen. :j Heel veel zadels zijn net weer 2 cm te lang of net ietsjes te smal.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:50

joliene schreef:
Lastig om zo te zeggen van de foto, maar ik denk dat je wel ongeveer goed zit. De kussens zouden van het zadel voor het mooie wel iets korter mogen zijn, maar ik heb verder ook geen ervaring met dat merk.
Ik denk ook inderdaad dat als iemand korte brede zadels ontwikkeld flink geld kan vangen. :j Heel veel zadels zijn net weer 2 cm te lang of net ietsjes te smal.

Bedankt voor het kijken. Maar op welke foto's denk je dat ik goed zit? De eerste 2 zijn meer naar achteren genomen (bij uitstekende wervel en ter hoogte van waar haren flank lopen. De laatste 2 foto's zijn iets meer naar voren, waar misschien de ronding van de 18e wervel uitkomt. Ben benieuwd wat je gaat zeggen :j ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:53

Oeps sorry. :o Ik bedoelde de 3de en 4de foto, maar het is zo lastig om te zeggen van een foto. Het is per paard anders. Voel je haar 18de rib helelmaal niet ook niet helemaal onderaan?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:57

Ja ik voel hem wel onderaan. Op 1 van de foto's (met schaduw handen) heb ik daar ook een grasje gelegd. Maar volgens mij moet je hem schuinomhoog volgen toch? En daar raak ik hem kwijt. Deels door het vet en deels omdat ik dus wat harder moet drukken en ze dan haar spieren spant..

Jammer dat je de onderste 2 foto's bedoelde ha ha was er al bang voor. De afstand tussen schouder en 1e 2 foto's is 45 cm. Op de onderste 2 foto's is die ruimte dus nog korter....snif.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:30

@ darkchrystal.
Je hebt gelijk hoor maar je hebt het dan wel over arizona maat 1 en dat scheelt maar 2 cm met een cheyenne maat 2[al hoewel mijn cheyenne ook 58cm en niet 60]een cheyenne maat 1 is 53 cm en die moet ik dus hebben en liefst nog kleiner, maar dan pas ik er niet meer in.
Vandaar dat ik de arizona dus te groot vind.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:37

Jennyxx schreef:
Ik heb ook in een maat 0 gereden (Stella) :)) paste inderdaad prima (na ja ik ben wel 1.70 lang..) Alleen is een maat 0 nog iets van 58 cm lang...

Volgens mij wordt de fabrikant die hele korte brede boomloze zadels (boom zadels trouwens ook) erg rijk :j Er zijn toch ook veel korte IJslanders, Tinkers, Haflingers ed.

Misschien te veel off-topic :o maar hebben jullie een idee waar de 18e rib op haar rug eindigd? Eerste 2 foto's ligt het grasje op de wervel die iets uitsteekt. Laatste 2 foto's ligt het grasje op waar ik vermoed dat de 18e wervel rond omhoog loopt. Pony zat hier nog in wintervacht en is wat dik, kan die inmiddels vervloekte wervel gewoon niet vinden :')

http://www.mijnalbum.nl/Album=FCA6YOFG

Nee hoor een maat 0 is 48 cm, ten minste de cheyenne dan.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:42

ik denk ook dat je bij de laatste foto's goed zit, vind het zadel dus aan de lange kant, zo ligt hij ook op Udo en daarom staat mijn zadel nu te koop.Vind hem echt te lang, ben nu weer met mijn boomzadel aan het rijden, maar merk wel dat hij dan makkelijker inbuigd en loopt dan met een te grote cheyenne.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:29

Heeft er hier iemand ervaring met drytex, ik kan een barefoot cheyenne drytex kopen, maar weet eigenlijk niet hoe het zit en hoe de kwaliteit daar van is.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:59

hej ik be dat ook aan het uitzoeken! :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:23

Ik rij nu een tijdje al op een drytex. Hij kraakt wel maar na een tijdje hoor je dat niet meer (dat ligt ook wel aan jezelf of je er gewend aan kan raken) gewoon omdat je eraan gewend bent dus.... Hij zit goed, dacht toen k hem voor het eerst in mijn had dat hij echt niet lekker zou zitten maar hij zit super zacht en goed stevig ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:41

Vind kraken wel heel iritant, mijn barefoot van leer deed dat ook vooral op de plek van de pommel, heb toen de binnenkant en de pommel :)* in het vet gezet en probleem opgelost, maar ja dat gaat met drytex niet lukken natuurlijk, wacht nog even af wat er nog meer van reacties komen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:43

korrie22 schreef:
hej ik be dat ook aan het uitzoeken! :D

Ik zou zeggen in de gaten houden, [heb je geen interesse in een leren barefoot maat 2, die van mij staat te koop.]