Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:34

lakshmi schreef:
echter uit paleontologisch onderzoek is gebleken dat het zeer waarschijnlijk is dat de Berber wél een lokale wilde voorouder heeft, die de ijstijd heeft overleefd.

Graag bronnen. Ik ken geen wetenschappelijk studie in wat voor taal ook waar tussen 20.000 en 2.500 b.c. het paard wordt aangetoond. Ik ben daar al járen naar op zoek.
De rotskunst waarop paarden ziijn afgebeeld zijn voor zover mij bekend hóóguit van 2.5000 b.c.
Ik ken maar één vage melding van een ´recent´ fossiel paard in NW Afrika.
De wetenschappelijke bronnen zouden me heel welkom zijn.

Wat het gesleep betreft: de ijstijden zijn voor het iberische schiereiland een non probleem geweest.
De continuïteit van de paarden is er geen probleem.
Heel vlakbij, echt vlákbij, is een grot die van 200.000 - 20.000 b.c. door Neanderthalers is bewoond en de resten tonen het paard en een ezelachtige aan.
Het paard is hier nooit weggeweest dus de aanwezigheid ervan híer hoeft niet verklaard te worden ;)

Verrekte interessant studie overigens. Omdat het een locale grot is, ligt een exemplaar van deze vier telefoonboeken dikke studie in de dorpsbibliotheek.
Zo blijkt de wolf hier nooit gekomen te zijn omdat er een restpopulatie van een wilde hond leefde.
Ook de luipaard heeft hier tot verbázend ´recent´ van de iberische steenbokken geleefd.
Het is een wonderlijke situatie als je hier in de bergen steenbokken tegenkomt en je realiseert dat exact díe populatie steenbokken gedurende bijna tweehonderduizend !!!! jaar het hoofdvoedsel van de Neanderthalers waren in exáct hetzelfde uitzicht als waar jíj staat.
Ik heb twee sets hoorn van die iberische steenbok (voor drinkbekers). Gister nog een geit van gezien.
Bandida heeft er op een rit hier met mij ook een paar gezien.
Nee, het paard is hier nooit weggeweest, alleen maar gedomesticeerd. Dat proces van domesticatie is een ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:03

Huertecilla schreef:
Ik ben daar al járen naar op zoek.

Het is een beetje een kernonderwerp voor studie van me.
Was bezig in een viertal boeken zoals http://press.princeton.edu/titles/8488.html en ´even´ gestopt vanwege een cadeau van Bandida; http://www.amazon.com/Mind-Cave-Conscio ... 0500051178 wat me nu al máánden bezighoudt omdat het een heel nieuw horizon van denken opent.
Het plaatst prehistorische kunst in een heel nieuw perspectief. Ook die van 2.000 jaar b.c. in de Sahara.

Voorbeeld;
Ik heb een museum-replica van de Venus van Willendorf http://witcombe.sbc.edu/willendorf/willendorf.html voor mijn neus staan. Dat beeldje fascineert me al sinds de lagere school.
Het boek van Lewis-Williams geeft een heel nieuwe en volstrekt logisch manier van denken mbt de kunst die ook dit beeldje omvat welke totáál afwijkt van de info in de link.

Ik wil nu nóg gragerderder naar Tassili n´ajjer :D

Even terug naar zadels icm het bovenstaande en de berber.
Hier een on-line boek over ruiterij en rotskunst in de Sahara; http://www.mr.refer.org/numweb/spip.php ... tpage=1-46
Sadko G. Solinki baseert zijn eerst boek over rijkunst, R,R & R voor een belangrijk deel op deze rotskunst.
Zijn filosofie doet hem het Malibaud zadel ontwerpen op basis van de McClellan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:42

Huertecilla schreef:
http://www.amazon.com/Mind-Cave-Conscio ... 0500051178 wat me nu al máánden bezighoudt omdat het een heel nieuw horizon van denken opent.
Het plaatst prehistorische kunst in een heel nieuw perspectief. Ook die van 2.000 jaar b.c. in de Sahara.

Ja fantastisch boek, iedereen die graag wat over prehistorie leest.. deze is een aanrader.

off-topic: Ik stuur je binnenkort nog eens eentje ;) Geen prehistorie, maar wel interessant in functie van paardrijden (of communicatie in het algemeen).. we hadden het er al eens over.
http://www.proxis.be/BENL/Product/Slimm ... etail.aspx

Hier voorlopig weinig schot in de zadelzoektocht. Ik ben wat aan het klikkeren gegaan met de puberpaarden, gezien we hier 's winters toch dikwijls 'vast' gaan zitten. Entertainment voor in de schuur ;)
Voorlopig blijft de wens 1x Gaston Mercier Compiègne en 1x Marjoman Riano

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:48

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 00:00

Wat grappig, dat is de webwinkel van onze 'sellerie'! (de eerste). Dat is de plaats waar ik het over had in verband met eens proefzitten, niet ver uit de buurt hier :D (20 km)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:50

Nou nou stelletje archeologen ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:09

scoxxx schreef:

Nu even niet; zit nog steeds bultjes open te drukken waar dan een stukje doorn uitkomt :D
De batida was trouwens op een finca waar een Visigotische necropolis is. Heb ik Bandida mee naar toe genomen te paard. Heb je een goed zadel voor nódig ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:12

Bandida schreef:
Wat grappig, dat is de webwinkel van onze 'sellerie'! (de eerste). Dat is de plaats waar ik het over had in verband met eens proefzitten, niet ver uit de buurt hier :D (20 km)

Die is geweldig.
Dit http://cgi.benl.ebay.be/Selle-de-recons ... %26ps%3D63 zadel lijkt me de moeite waard van het proefzitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:17

scoxxx schreef:

Tja dat is een knopje wat na het werk erg moeilijk uit gaat ;)
Het is ook zeer moeilijk te vatten dat dat niet iedereen zijn passie is hehe :+

Ik heb nog tot 1:30 zadels gekeken op e-bay en een paar andere sites, maar of ik ben er niet zo goed in, of er was niks echt interessant :O :D

Citaat:

Ja die had ik gezien. Ik heb zo het idee dat hij te lang gaat zijn voor zowel Rayo als Zorro, kijk eens naar dat dekje.. dat is zo'n groot barok ding. Maar zeker eentje om eens naar te vragen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:23

Bandida schreef:
off-topic: Ik stuur je binnenkort nog eens eentje ;) Geen prehistorie, maar wel interessant in functie van paardrijden (of communicatie in het algemeen).. we hadden het er al eens over.
http://www.proxis.be/BENL/Product/Slimm ... etail.aspx

Krijg ik spontaan kippenvel van. Dat is inderdaad interessant en recht op de nagel van waar ik op de achtergrond al een jaar of vijf mee ´bezig´ blijf.
De hardware zelf en de ´harde´ programmering van neuronenverbindingen van vaardigheid is verstrekkend.
De fysieke constructie van onze menselijke hersenen is zó leerzaam voor begrip van het rijden. Dat is fascinerend omdat ook dit via ´bewust onvaardig´ nieuwe horizons ontsluit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:27

Bandida schreef:
Ja die had ik gezien. Ik heb zo het idee dat hij te lang gaat zijn voor zowel Rayo als Zorro, kijk eens naar dat dekje.. dat is zo'n groot barok ding. Maar zeker eentje om eens naar te vragen.

De zweetbladen zijn slechts een leren slabbetje ;)
De panelen lijken me niet zo lang. Als het de linnen overtrokken kussen zijn, is de effectieve lengte relatief kort zelfs. Gewoon kijken.
Ik heb de vaquera eigenlijk overcompleet, maar het is hier economisch kommer en kwel, maar anders zou dit een zadel zijn wat ik zou overwegen ter vervanging.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:34

Huertecilla schreef:
De zweetbladen zijn slechts een leren slabbetje ;)
De panelen lijken me niet zo lang. Als het de linnen overtrokken kussen zijn, is de effectieve lengte relatief kort zelfs. Gewoon kijken.
Ik heb de vaquera eigenlijk overcompleet, maar het is hier economisch kommer en kwel, maar anders zou dit een zadel zijn wat ik zou overwegen ter vervanging.

Ze worden op vraag gebouwd door Marjoman, dus ik vermoed dat een andere snit van de zweetbladen wel mogelijk is. Die zakjes om hoefijzers in te zetten hoeven er ook niet aan, die mogen ze met een stiksel symboliseren (als ze niet van hun reconstructietekening af willen wijken, wat ik wel zou begrijpen). Ik vraag het zeker eens na bij Sellerie Collet!

Hier kan je dat zadel in actie zien: http://www.2dragons.be/ Leuke foto's!
Er zijn twee modellen van..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:10

Bandida schreef:
Die zakjes om hoefijzers in te zetten hoeven er ook niet aan, ..

Is bepaald niet onhandig want ik knoop nu vaak een oud hoefijzertasje aan het zadel voor mes/krabber/touw/leerveter/mobiel.
Zo´n geïntegreerde zak zit een stuk stabieler en ´vergeet´ je nooit; is nooit ´teveel gedoe´ om eraan te knopen :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:40

Bandida schreef:
Hier kan je dat zadel in actie zien: http://www.2dragons.be/ Leuke foto's!
Er zijn twee modellen van..

...en veel meer interessante info. Ook voor het zustertopic ´stijl´ +:)+

2 draken is ssang yong in het koreaans ;)

Bor krijgt geen genoeg van de schietfoto http://www.2dragons.be/ans07.php
Hij zit hier te scháteren _O-

abeltje_xx

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:36

die schietfoto is ook echt hilarisch :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:57

Huertecilla schreef:
Is bepaald niet onhandig want ik knoop nu vaak een oud hoefijzertasje aan het zadel voor mes/krabber/touw/leerveter/mobiel.
Zo´n geïntegreerde zak zit een stuk stabieler en ´vergeet´ je nooit; is nooit ´teveel gedoe´ om eraan te knopen :o

Mja.. daar zit wel wat in. Maar toch, ik vind het gewoon niet mooi. Ben wel benieuwd om die eens in het echt te zien.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:23

Leuk topic ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 01:05

Aaaaah jij verkoopt mijn droom :P

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:18

Bandida schreef:
Aaaaah jij verkoopt mijn droom :P

haha, zoals ik het begrijp de droom van wel meer mensen! :D

Ik ben ook nog steeds op zoek naar leuke uitbreidingen van het assortiment, dus helemaal zonder "ulterior motives" zit ik hier niet ;)
Maar afgezien daarvan ben ik ook gewoon altijd geïnteresseerd in aparte (goede!!!) zadels het alles wat daarmee te maken heeft, dus ik zal ook mijn steentje bij proberen te dragen!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:45

Huertecilla: ik heb het artikel in een Tunesische krant gelezen, dat er een fossiel was gevonden van zeker 4000 bc in de buurt van Tassili. Er werd aangenomen dat de Berber van het het noord-afrikaans/midden oosterse paard van voor de ijstijd afstamde, en deze dus net als de Arabier onafhankelijk had overleefd. Dit was echter zeker 4 maanden trug, en ben bang dat de krant gebruikt is om een puppyplasje op te vegen :o
Als je een paar mooie links hebt voor me, ik lees er ook graag over bij! Ook over de Iberische paarden. Blijft inderdaad erg interessant. Wat mooi dat er vlak bij zo'n grot ligt, dan ga je je er zeker meer in verdiepen :) Helaas kan ik die boeken nu niet bestellen, in Tunesie wordt bij de douane alles opgemaakt en al het interessante/waardevolle eruit gepikt, ik spreek helaas uit ervaring. Het online boek ziet er interessant uit, zal het zeker lezen :) lees jij zelf ook in het Frans?
Die Malibaud lijkt me een geweldig zadel, ben alleen zo bang dat het toch niet blijkt te passen.. Jij zei dat deze zadels eigenlijk vrij smal vallen? Deze (http://www.horseman.nl/horsemanoutfitte ... gory_id=19) heeft namelijk een wijde boom.

Bandida: wat leuk, ik ben net in deze http://www.bol.com/nl/p/boeken/intuitie ... index.html bezig, lijkt iets soortgelijks.

Moragh: geweldig, jouw shop :) heb je niet iets liggen wat op een smal, kort maar rond paardje van zo'n 1.58 met een hoge schoft maar verder rechte rug past?? ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:40

lakshmi schreef:
lees jij zelf ook in het Frans?

Ja.

Mbt het paard in NoordAfrika is een journastiek stuk in een locale krant over één vondst van een laat skelet alleen een vraag, geen antwoord.
Dat is hoe dan ook geen enkel bewijs voor continue aanwezigheid van voor de sahara. ´De ijstijd´ bestaat niet en is verder een non-probleem voor de wilde paarden geweest.
Tot nu toe is het enige bewijs met context de import door de Hyksos in Egypte en er is geen aanwijzing dat het van daar door de Lybische woestijn westwaards gekomen is voor de arabisering.
Het paard is ´ineens´ aanwezig in NW Afrika in geschiedschrijving en rotskunst.
Bijvoorbeeld de rijtuigen in de rotskunst presenteren een raadsel. Het zijn geen egyptische strijdwagens en de imazighen nemen het niet over.
Dat de Mauri optomingsloos de geschiedenis binnen rijden is een ander raadsel. Dat duidt op een eigen ontwikkeling óf op een anachronisme uit de tijd dat ´men´wellicht nog optomingsloos reed, voor het bit mogelijk voor mennen in gebruik kwam en overgenomen werd.
Allemaal hippotheses (bb).
Het líjkt aannemelijk dat de mens zonder bit en hooguit rudimentaire optoming is begonnen paard te rijden ruím voor een complete set paard en wagen met mentuig in een graf geplaatst werd, maar helaas kan een archeoloog niet vinden wat niet gebruikt werd en het betreft een periode vóór het schrift.

mbt Malibaud: zoals al meermalen geschreven is, is ´wijd´ is de wijde Málbaud, niet wijd in absolute zin.
Zo is een ´brede´ berber nog steeds een smal paard.....
Maak een mal van schoft en ribwelving ter plaatse van voor- en achterzijde zadelplek, zet dat op rasterpapier en ik wil voor je kijken of dat mógelijk zou kunnen passen mbt breedte.

@Esther: leuk dat je hier een ´abonnement´hebt genomen +:)+

@Bandida: net de zwijnschedel-vraag doorgeven aan de jachtorganisator.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:56

lakshmi schreef:
Die Malibaud lijkt me een geweldig zadel, ben alleen zo bang dat het toch niet blijkt te passen.. Jij zei dat deze zadels eigenlijk vrij smal vallen? Deze (http://www.horseman.nl/horsemanoutfitte ... gory_id=19) heeft namelijk een wijde boom.

Moragh: geweldig, jouw shop :) heb je niet iets liggen wat op een smal, kort maar rond paardje van zo'n 1.58 met een hoge schoft maar verder rechte rug past?? ;)

Wijd bij malibaud is niet mega wijd hoor, maar soortgelijk schrijft HC ookal.

En of er iets past? Deel van de zadels zijn op het paard gemaakt, dus als ik wat meer maten heb en weet wat je precies wil doen met paard en zadel kan ik wel met je mee proberen te denken! Ik heb de fot van je paard gezien, erg leuk dier!
(ben op mijn zoektocht naar een nieuw paard ook bij wat berber-arabieren aangekomen, ze spreken me erg aan!)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:15

@Lakshmi: ja dat boek raakt er aan :D

@HC: *\o/* vinden ze vast een vreemd verhaal dat je zo'n kop naar België wil sturen :=

@Moragh: Kan ik op je site vinden hoe ik maten moet opnemen voor een zadel? Ik had ooit (jaar of twee geleden) als eens gemaild met de vraag hoe ver je wilde komen om te zadelpassen, maar het was wat te ver voor één zadel (begrijpelijk) en nu ben ik nog verder weg verhuisd ;) Ik veronderstel dat dat nog steeds niet gaat lukken?
Ah en nog een vraag, is zo'n Gaston Mercier nog aanpasbaar als het paard uitzet? Mijn hengst is nu pas 3,5.. in de lente 4, die gaat nog wel wat van vorm veranderen de komende jaren. Ik kan niet zo goed inschatten of die zadels erg kritisch zijn in de breedte. De Malibaud die ik nu heb helemaal niet (behalve bij mijn grootste paard -1,60-, die nl. ongespierd al tegen de maximumgrens voor de wijde boom zat, dan zit er geen rek meer op natuurlijk)

Hier nog een leuk linkje voor de Berberliefhebbers (ik ook!! mijn paard lijkt er op, dat is ook al iets :P )
http://rupestres.perso.neuf.fr/page76/a ... 2008-d.pdf

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:16

@ Bandida: beetje off topic natuurlijk maar ik ben bezig om wat te gaan ontwikkelen om ook meer op afstand te gaan doen. Maar ik heb ook een documentje wat je kan opvragen dus mail nog maar een keer? Ik kom ook wel naar België, maar de grens qua afstand is wel zo'n beetje 200 km.

De GM's kunnen nieuwe panelen of een nieuwe boom krijgen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Nu probeer ik altijd wel vooruit te kijken met leeftijd, bouw en werk, maar helaas heb ik nog steeds geen voorspellende gaven (zou wel handig zijn trouwens!)

Ik hou al tijden mijn eigen paarden bij qua maat en het leuke is dat mijn oudste paard al meer dan 4 jaar hetzelfde is gebleven. Alle vaste waardes (huisvesting, training, voer ect) blijven constant, dus het paard ook!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:29

Fijn, een topic waar een aantal dingen in staan die ik in de standaard literatuur niet kan vinden. Zit zelf ook een beetje met de eeuwige zoektocht naar een goed passend zadel.