lakshmi schreef:echter uit paleontologisch onderzoek is gebleken dat het zeer waarschijnlijk is dat de Berber wél een lokale wilde voorouder heeft, die de ijstijd heeft overleefd.
Graag bronnen. Ik ken geen wetenschappelijk studie in wat voor taal ook waar tussen 20.000 en 2.500 b.c. het paard wordt aangetoond. Ik ben daar al járen naar op zoek.
De rotskunst waarop paarden ziijn afgebeeld zijn voor zover mij bekend hóóguit van 2.5000 b.c.
Ik ken maar één vage melding van een ´recent´ fossiel paard in NW Afrika.
De wetenschappelijke bronnen zouden me heel welkom zijn.
Wat het gesleep betreft: de ijstijden zijn voor het iberische schiereiland een non probleem geweest.
De continuïteit van de paarden is er geen probleem.
Heel vlakbij, echt vlákbij, is een grot die van 200.000 - 20.000 b.c. door Neanderthalers is bewoond en de resten tonen het paard en een ezelachtige aan.
Het paard is hier nooit weggeweest dus de aanwezigheid ervan híer hoeft niet verklaard te worden

Verrekte interessant studie overigens. Omdat het een locale grot is, ligt een exemplaar van deze vier telefoonboeken dikke studie in de dorpsbibliotheek.
Zo blijkt de wolf hier nooit gekomen te zijn omdat er een restpopulatie van een wilde hond leefde.
Ook de luipaard heeft hier tot verbázend ´recent´ van de iberische steenbokken geleefd.
Het is een wonderlijke situatie als je hier in de bergen steenbokken tegenkomt en je realiseert dat exact díe populatie steenbokken gedurende bijna tweehonderduizend !!!! jaar het hoofdvoedsel van de Neanderthalers waren in exáct hetzelfde uitzicht als waar jíj staat.
Ik heb twee sets hoorn van die iberische steenbok (voor drinkbekers). Gister nog een geit van gezien.
Bandida heeft er op een rit hier met mij ook een paar gezien.
Nee, het paard is hier nooit weggeweest, alleen maar gedomesticeerd. Dat proces van domesticatie is een ander verhaal.