Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Andante schreef:Mizora schreef:Een zadel wordt er dus krapper door gemaakt. Dat zeg je zelfs zelf, want als het zadel met bontje knelt, was het daarvoor ook al te krap, maar vaak knelt het dan nog net niet.
Een bontje veranderd de ligging van het zadel, dat is gewoon een feit (trouwens weldegelijk bewezen, een andere kant op ook (zadel was ietwat ruim)). Een zadel dat ietwat krap kan ermee door, met bontje veroorzaakt het problemen. Een zadel dat ietwat ruim is kan er ook mee door, maar zal bij een juist bontje beter passen. (dikke pad werkt trouwens ook). Maar het beste is nog altijd een zadel dat gewoon perfect past, dat zal minder passen als er een bontje/dikke pad/combi van deze twee onder ligt. Daarom worden er voor zulke zadels daadwerkelijk aangeraden dunne dekjes te gebruiken, puur voor de bescherming van het zadel.
Ik wilde net zeggen, een dikke pad ligt ook onder zadels waarvan ik weet dat ze perfect zijn aangemeten.
Rij zelf wel met bontje en af en toe ook met een dik pad. Het zadel past prima, ligt heel mooi maar de pony heeft een erg gevoelige rug, naast een vrij hoge schoft (wondjes e.d.). Als er dan een keer wat gebeurt of ik sla helemaal terug het zadel in dan zit ik niet gelijk aan een rugblessure vast.
Joceline schreef:Buiten het feit dat bontjes misschien knellen of niet..wordt er in dit topic vergeten dat door de hitte van bont de rugspieren vernield worden..de schade is niet te overzien. Onder het zadel staan de spieren in vuur en vlam. Vooral in combinatie met een pad.
aslo schreef:Joceline schreef:Buiten het feit dat bontjes misschien knellen of niet..wordt er in dit topic vergeten dat door de hitte van bont de rugspieren vernield worden..de schade is niet te overzien. Onder het zadel staan de spieren in vuur en vlam. Vooral in combinatie met een pad.
Dan heb jij je nog nooit verdiept in de eigenschappen van schapen/lamswol e.d. Deze zijn juist temperatuur regelend, absorberen daarnaast heel veel vocht (zweet).
KylaSanne schreef:FriesWytske schreef:Mijn ene paard krijgt nu ook een bontje onder het zadel. Maar ik doe eerst het bontje dan het dekje en dan het zadel. Zij heeft een wondje gehad onder het zadel. Wat niet door het zadel kwam. En zolang ze hier nog wat gevoelig is krijgt ze er een bontje overheen.
Veroorzaakt dit geen drukplekken?
Maar wat heeft het sjabrak dan voor een functie?