Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coventry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:43

mijn zadel is aangemeten op mijn pony en paard dus ik gebruik geen bontje. Daarmee maakt je het zadel alleen maar smaller en dan past het dus niet meer. :)

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:31

een schapen vacht is het beste, die moet je dan onder de schabrak leggen dat ademd en verdeelt de druk.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:58

Dennisch schreef:
een schapen vacht is het beste, die moet je dan onder de schabrak leggen dat ademd en verdeelt de druk.

Geen één bontje is goed voor een zadel dat is aan gemeten op paard/pony. Maar een bontje doen ze meestal tussen het shabrak en het zadel in. ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:21

Andante schreef:
Mizora schreef:
Een zadel wordt er dus krapper door gemaakt. Dat zeg je zelfs zelf, want als het zadel met bontje knelt, was het daarvoor ook al te krap, maar vaak knelt het dan nog net niet.
Een bontje veranderd de ligging van het zadel, dat is gewoon een feit (trouwens weldegelijk bewezen, een andere kant op ook (zadel was ietwat ruim)). Een zadel dat ietwat krap kan ermee door, met bontje veroorzaakt het problemen. Een zadel dat ietwat ruim is kan er ook mee door, maar zal bij een juist bontje beter passen. (dikke pad werkt trouwens ook). Maar het beste is nog altijd een zadel dat gewoon perfect past, dat zal minder passen als er een bontje/dikke pad/combi van deze twee onder ligt. Daarom worden er voor zulke zadels daadwerkelijk aangeraden dunne dekjes te gebruiken, puur voor de bescherming van het zadel.

Ik wilde net zeggen, een dikke pad ligt ook onder zadels waarvan ik weet dat ze perfect zijn aangemeten.
Rij zelf wel met bontje en af en toe ook met een dik pad. Het zadel past prima, ligt heel mooi maar de pony heeft een erg gevoelige rug, naast een vrij hoge schoft (wondjes e.d.). Als er dan een keer wat gebeurt of ik sla helemaal terug het zadel in dan zit ik niet gelijk aan een rugblessure vast.

Bontjes veroorzaken juist rugblessures, en niet zo'n klein beetje ook. Niet voor niets slecht voor jonge paarden die nog een zwakke rug hebben maar ook voor de rest van de oudere paarden. Buiten het feit dat bontjes misschien knellen of niet..wordt er in dit topic vergeten dat door de hitte van bont de rugspieren vernield worden..de schade is niet te overzien. Onder het zadel staan de spieren in vuur en vlam. Vooral in combinatie met een pad.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:49

Ik volg deze discussie nu al een tijdje en wordt er maar niet wijzer van, ik zou nu wel eens van een ECHT deskundig iemand willen lezen wat die ervan vindt, of willen weten of er wel eens een onderzoek is gedaan naar het effect van bontjes op paarden/pony ruggen.

Snoevie

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:35

er zijn meerdere deskundigen die ieder toch een andere mening hebben(denk aan verschillende zadelmakers)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:06

Snoevie schreef:
er zijn meerdere deskundigen die ieder toch een andere mening hebben(denk aan verschillende zadelmakers)

Precies, maar er zal toch wel 'iemand' zijn die dit onderzocht heeft?

gambalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:03

als je zadel goed past hoeft er geen bontje onder

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:22

Ik niet of het hier thuishoort, maar ik had hierover ook nog een vraag.
Mijn zadel op mijn fries ligt voor mijn gevoel, omdat ze een redelijk hoge schoft heeft laat maar zeggen met de achterkant iets lager.
Maar zou ik verder dan met een bontje verschil kunnen maken om het wat rechter te laten liggen?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:19

Nee, want het bont is overal even dik, dus je zadel blijft hetzelfde liggen alleen wat 'hoger'. Is je boom wel breed genoeg? Ik zou er eerst eens een goede zadelmaker naar laten kijken als ik jou was. Het bont kan wel de druk wat verdelen en verzachten maar in dit geval zou ik het niet als oplossing gebruiken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:59

je maakt de druk denk ik hoger,omdat de boommaat waarschijnlijk al te klein is,en dan doe je er nog een dik bontje tussen ook.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:07

Het zadel past dus gewoon goed. De boom is ook niet te klein, maar zou ik het zo moeten laten liggen, of er iets voor gebruiken of ondernemen?

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:55

ik vind het inderdaad ook dat het meer voor de mode en de sier is.
als het niet nodig is zal ik zelf het niet doen.

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:58

Shauni_Itica: ik heb het vaker gezien bij friesen dat de boom lager licht als de achterkant, dit is niet alleen zo bij friesen, fjorden hebben er ook vaak last van.\
het is moelijk om voor z'n paard een goed/ perfect zadel te vinden.
wie het hier niet mee eens is zeg het grust :D
gr Tamara

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:41

nouja in dat geval Shauni_Itica zou ik toch maar een zadelmaker raadplegen,een zadel hoort het diepste punt in het midden te hebben,het moet in evenwicht zijn zegmaar.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:40

ik rij met een gelpad, m'n paard is erg gevoelig op z'n rug.
dus voor mij geen modeverschijnsel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:42

Joceline schreef:
Buiten het feit dat bontjes misschien knellen of niet..wordt er in dit topic vergeten dat door de hitte van bont de rugspieren vernield worden..de schade is niet te overzien. Onder het zadel staan de spieren in vuur en vlam. Vooral in combinatie met een pad.

Dan heb jij je nog nooit verdiept in de eigenschappen van schapen/lamswol e.d. Deze zijn juist temperatuur regelend, absorberen daarnaast heel veel vocht (zweet).

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:22

Ga jij maar is in de zomer of ergens waar het warm is met je uggs aan staan (Ik krijg dan hele hete voeten dat het echt gaat prikkelen zeg maar) En uggs zijn ook van schapenwol

Edit: Ik zie dat jij je bontje op een pad draagt dus dat vocht absorberen gaat dan ook niet meer echt op, je paard zweet toch niet door die pad heen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:08

tja ondanks dat bont temperatuur regulerend zou moeten zijn,zie ik de meeste paarden daaronder toch erg zweten

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:57

bij ons rijd niemand met een bontje. Vind het ook niet zo 'mooi'. Maargoed, als het een mode verschijnsel is.. Trekt wel weer over.

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:22

Ik heb er geen bontje onder, vind het onzin.. Wel rij ik met soort gel/ aquapad op het zadel, dit omdat ik zelf rugklachten heb en het wat schokdempend werkt bij mij.

yessicamandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:04

ik gebruik geen bondje maar voor mij is het ook nie nofig :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:07

aslo schreef:
Joceline schreef:
Buiten het feit dat bontjes misschien knellen of niet..wordt er in dit topic vergeten dat door de hitte van bont de rugspieren vernield worden..de schade is niet te overzien. Onder het zadel staan de spieren in vuur en vlam. Vooral in combinatie met een pad.

Dan heb jij je nog nooit verdiept in de eigenschappen van schapen/lamswol e.d. Deze zijn juist temperatuur regelend, absorberen daarnaast heel veel vocht (zweet).

Dat is een enorme verkoop-truc..een bontje onder het zadel en dan temperatuur regelend? Volgensmij gaan mensen tegenwoordig te veel op in die praatjes..gewoon simpel nadenken. Zulk bont gaat onder het leer als een idioot gloeien, buiten dat een pad absorbeert al genoeg en is makkelijker te wassen en blijft langer mooi. Een pad + bontje is gewoon schadelijk..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:15

KylaSanne schreef:
FriesWytske schreef:
Mijn ene paard krijgt nu ook een bontje onder het zadel. Maar ik doe eerst het bontje dan het dekje en dan het zadel. Zij heeft een wondje gehad onder het zadel. Wat niet door het zadel kwam. En zolang ze hier nog wat gevoelig is krijgt ze er een bontje overheen.

Veroorzaakt dit geen drukplekken?
Maar wat heeft het sjabrak dan voor een functie?

Nee dit veroorzaakt geen drukplekken. Het sjabrak zit onder het hele zadel. En het bontje alleen op de rug.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:23

Hier zit ik dus mee. Ik ben op zoek naar een zadel, en de zadelverkoopster zei bij een bepaald zadel dat ik er 'uiteraard' een bontje onder moet doen. Ik vind dat nogal een vage opmerking. Van de week even de zadelmaker maar bellen.