Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 16:44

aslo schreef:
Arabesk schreef:
ja alleen jammer dat nou juist dat eetreflex ervoor zorgt dat de huig slecht gaat sluiten en dat zorgt weer voor een verstoring van de ademhaling

Oké, even resumerend:
met bit = eetreflex = speekselvorming = goed voor de phwaarde van de maag, maar zorgt voor een verstoorde ademhaling.
bitloos = geen speekselvorming = slecht voor de phwaarde van de maag, maar belemmert de ademhaling niet.

daling van de pH waarde is met name van belang wanneer het paard LANGE TIJD zonder ruwvoer staat, bijvoorbeeld 's nachts omdat het paard 's avonds om tien uur twee plakjes hooi heeft gehad die hij binnen een uur op had, vervolgens moet het paard tot de volgende ochtend wachten voor een nieuwe maaltijd. In die uren gaat de pH dalen tot een kritiek niveau.

en is dus niet van toepassing gedurende het uurtje trainen van het paard

wij laten tijdens dagtochten wel altijd onze paarden na twee uur rijden een half uur eten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:52

De rest van de discussie verder hier niet gevolgd maar over het filmpje.

Het zegt me niets omdat ik niet weet over de conditie van de getoonde pony. Zijn zijn stembanden nog in orde en hoe lang loopt het dier al in die behoorlijk kleine longeerton.

Als ik mijn paard losliet(dus zonder bit) hoorde ik hem ook hijgen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het onzin is hoor. Maar op deze manier zegt het me niet zo veel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:12

Arabesk schreef:
daling van de pH waarde is met name van belang wanneer het paard LANGE TIJD zonder ruwvoer staat, bijvoorbeeld 's nachts omdat het paard 's avonds om tien uur twee plakjes hooi heeft gehad die hij binnen een uur op had, vervolgens moet het paard tot de volgende ochtend wachten voor een nieuwe maaltijd. In die uren gaat de pH dalen tot een kritiek niveau.

en is dus niet van toepassing gedurende het uurtje trainen van het paard

wij laten tijdens dagtochten wel altijd onze paarden na twee uur rijden een half uur eten.

Oké, maar hoe zit het dan met bijv. endurance paarden of SGW. Deze gaan langdurig onder het zadel en krijgen in die tijd ook niets tot mss heel weinig eten? En hoe zit het met paarden die luchtzuigen? Dit zou samenhangen met maagproblemen en continu aanbieden van voedsel zou het beste zijn, oa om die ph waarde op peil te houden. Of als je met je paard op wedstrijd gaat en zowel aan springen als dressuur deelneemt. Over het algemeen ben je dan al gauw heel wat uurtjes bezig, waarbij er ook geen tot weinig eten aangeboden wordt. Dat deze groep paarden met bit gereden worden, lijkt me dan juist bevorderlijk?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:21

Endurance paarden krijgen altijd eten tussen door, ze worden gecontroleerd op darmgeluiden, als de maag dus leeg is zijn er niet genoeg darmgeluiden en mag je niet verder starten.

En bijna alle wedstrijd paarden hebben gewoon een hooi net in de trailer hangen, ik neem aan dat als je als ruiter weet dat je lang op wedstrijd gaat je gewoon zorgt dat je paard genoeg te eten krijgt. Maakt niet uit of je nu met of zonder bit rijdt, dat is je verantwoordelijkheid als ruiter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:54

arabesk schreef:daling van de pH waarde is met name van belang wanneer het paard LANGE TIJD zonder ruwvoer staat, bijvoorbeeld 's nachts omdat het paard 's avonds om tien uur twee plakjes hooi heeft gehad die hij binnen een uur op had, vervolgens moet het paard tot de volgende ochtend wachten voor een nieuwe maaltijd. In die uren gaat de pH dalen tot een kritiek niveau.

het feit dat een paard binnen een uur een plakje hooi op heeft wil natuurlijk niet zeggen dat het ook al de maag uit is.
Daar zijn wat meer uren voor nodig....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:20

Maar in die uren verzuurt het omdat er niet meer speeksel wordt toegevoegt.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:33

@ Arabesk, misschien erg off topic, maar weet jij toevallig of er onderzocht is hoe lang een paard maximaal zonder ruwvoer kan, zonder dat die PH waarde daalt?

Dat onderzoek naar de invloed van hoofd/halshouding op de ademhaling vind ik erg interessant!
Laatst bijgewerkt door Umpiedumpie op 12-11-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:39

jodi schreef:
Maar in die uren verzuurt het omdat er niet meer speeksel wordt toegevoegt.

ik mag toch hopen dat een paard ook nog drinkt,door het hooi krijgt hij dorst,drinkt en zo verdunt het maaguur zich weer.
arabesk heeft overigens wel gelijk,dat veel paarden een maagzweer hebben door een tekort aan ruwvoer(speeksel aanmaak..)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:02

geerke schreef:
arabesk heeft overigens wel gelijk,dat veel paarden een maagzweer hebben door een tekort aan ruwvoer(speeksel aanmaak..)

Daar heeft ze hartstikke gelijk in idd. Vooral paarden op zaagsel met een plakje hooi voor de ochtend en een plakje hooi voor de avond Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:09

klopt, mensen weten soms niet hoe belangrijk ruwvoer is

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:53

Interessant topic. De informatie die gegeven wordt in de openingspost vind ik zeer zinnig en zet aan tot denken. Sommige mensen hier zeggen dat de informatie die Arabesk geeft eenzijdig is, en dat de andere kanten van het onderwerp te weinig belicht worden. Ik vind het jammer dat mensen hier over vallen, ik zie het namelijk zo:

Iedereen heeft zo zijn eigen 'paardenreligie'. De een vindt dat visie A het beste is, de ander zweert bij visie B. De TS heeft ook zo haar bevindingen en die zijn haar uitgangspunten voor een topic.
Of we het nu 'eens' zijn met die bevindingen, doet het niet eens toe. Ze verschaft Bokt informatie en zet meerderen aan tot denken.

Ik ben erg positief over bitloos rijden en ook in dit verhaal zie ik een kern van waarheid. Sommige bokkers twijfelen hier aan de gezondheid van de pony, misschien een idee om ook zo'n filmpje te maken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:14

Religie? Ik spreek liever over nieuwe inzichten door middel van wetenschappelijk onderzoek.

Ik ben niet zo'n 'gelover' eerder een 'beredeneerder'

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:16

Arabesk: Is het altijd zo dat een paard moeilijk ademt door een bit, of alleen als je het paard in een onmogelijke positie wil rijden? Gewoon een vraag.. Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:16

Arabesk schreef:
Religie? Ik spreek liever over nieuwe inzichten door middel van wetenschappelijk onderzoek.

waar is dat onderzoek te vinden dan?
is het al gepubliceert?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:18

TiaraBungy schreef:
Arabesk: Is het altijd zo dat een paard moeilijk ademt door een bit, of alleen als je het paard in een onmogelijke positie wil rijden? Gewoon een vraag.. Knipoog

zie beginpost
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-11-08 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote v.d. beginpost verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig. Een verwijzing is vaak voldoende.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:21

MaaikeMo schreef:
Arabesk schreef:

waar is dat onderzoek te vinden dan?
is het al gepubliceert?

moet je even in deze lijst kijken

http://www.bitlessbridle.com/cat/Articles.html

Citaat:
Robert Cook, FRCVS., PhD., Professor of Surgery Emeritus of Tufts University, Massachusetts, is a veterinarian who, for most of his career since graduating from the Royal Veterinary College, London, in 1952, has been a faculty member of clinical departments at schools of veterinary medicine in the UK and USA. He is the author of two books for horsemen, Specifications for Speed in the Racehorse: The Airflow Factors, and Metal in the Mouth: The Abusive Effects of Bitted Bridles. He has also produced a videotape Selecting Racehorses Using the Airflow Factors. His research has been focused on diseases of the horse's mouth, ear, nose and throat, with a special interest in unsoundness of wind, the cause of bleeding in racehorses, and the harmful effects of the bit method of communication.

Cook has published nearly a hundred articles in scientific journals and many articles too in horsemen's journals. These articles incorporate contributions to knowledge which have benefited the horse and been of practical value to horsemen and equine practitioners. But he believes that the work he has done since 1997 to investigate the bit method of communication in the horse and to validate the Bitless Bridle is now doing more for the welfare of both horse and rider than anything he has done previously. It is helping horsemen in all disciplines of equitation to achieve improved performance. The horse's mouth is one of the most sensitive parts of its anatomy. The application of pressure to a steel rod inserted in this cavity inflicts unnecessary pain and frightens a horse. Fear initiates a flight or fight response (bolting or countless forms of resistance). In addition, putting a bit in the mouth of a horse that is about to run, is akin to putting a muzzle on a horse that is about to eat. A bit is contraindicated, counterproductive and, in the wrong hands, potentially cruel. His research has shown that the bit is responsible for over a hundred behavioral problems. Cook is happy to endorse the Bitless Bridle as a preferable alternative to the Bronze Age technology of the bit.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:25

Okee dank je..
Maar als ik daar eens goed over na ga denken en bekijken/luisteren merk ik eigenlijk geen verschil.. Bloos
Mijn paard loopt even fijn als hij met bit of zonder bit loopt.. Ik heb een periode gehad waarin ik bitloos reed, alleen ik merkte geen verschil in ademhaling/positie van de hals enz.
Ook niet als ik helemaal niks om zijn hoofd heb..

Ik snap opzich je verhaallijn wel, alleen naar mijn mening lijken er dingen niet te kloppen.. door mijn eigen waarnemingen.
Want túurlijk; als je je paard in een rare boog/knik/positie (hoe je het noemen wil) wil hebben, zal hij moeilijk gaan ademen, dat weet bijna iedereen..
Alleen waarom kiezen paarden er dan toch voor om hun hoofd laag te houden en te ontspannen..(zoals bijv. in de western.. of met heerlijk rustige buitenritjes)

Sorry voor mijn lange verhaal.. Bloos Ik probeer alleen je standpunt te begrijpen..

edit: dat laatste is los van het bit.. gaat meer om het zgn bijzetten..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:29

De Mylers, van de bitten, zeggen het ook. Zij letten er bij het ontwerp van hun bitten ook op dat het paard altijd de mogelijkheid moet hebben om te slikken, en dus tongvrijheid moet hebben. Het is dus absoluut zweverig of nieuw ofzo.
Myler maakt ook 'reguliere' bitten, en die voldoen dus niet aan hun eigen beleid.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:30

Arabesk schreef:

Zo bedoel ik het niet, 'visie' had mijn voorkeur, maar ik kwam niet op het woord.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:31

74. Cook, W.R.: Bit-induced asphyxia in the horse: Elevation and dorsal displacement of the soft palate at exercise. Journal of Equine Veterinary Science, 22, 7-14, 2002

75. Cook, W.R.: Bit-Induced Pain; a cause of fear, flight, fight and facial neuralgia in the horse. Pferdeheilkunde, 19, 1-8, 2003

72. Cook, W.R.: A solution to respiratory and other problems caused by the bit. Pferdeheilkunde, 16, 333-351, 2000

69. Cook, W.R.: Use of the bit in horses. Veterinary Record. July 13, 1998, p 676 (Vol 142, #24)
70. Cook, W.R.: Pathophysiology of Bit Control in the Horse. Journal Equine Veterinary Science 19: 196-204, 1999

1. Cook, W.R.: Clinical observations on the equine soft palate. British Equine Veterinary Association Bulletin, 1:5-9, 1962.
2. Cook, W.R. and Rossdale, P.D.: The syndrome of “broken wind” in the horse. Proceedings Royal Society of Medicine, 11:971-977, 1963.

meer dan 100 publicaties in tijdschriften

de hele lijst met al zijn publicaties en boeken is hier te vinden
Lijst
http://bitlessbridle.com/curriculum_vitae_2006.pdf

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:34

Tiarabunny, dat heeft denk ik ermee te maken dat een paard in een rare knik/boog/positie een heel andere houding heeft dan een paard dat zijn hoofd ontspannen lekker 'laat hangen'. Als een paard graast, houdt hij zijn hoofd ook naar grond, niks aan het handje.

Edit: Jeetje, wat zijn sommige bevindingen van Cook al oud! Waarom wordt er pas de laatste jaren écht iets met zijn bevindingen gedaan?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:37

Das waar.. Ben ik blij dat mijn paard zo loopt.. Alleen ja, ik heb dat bit nog steeds he..
Nouja.. Ik ga me erin verdiepen en dan kijk ik wel wat ik doe Knipoog Ik heb thuis nog 2 bitloze hoofdstellen hangen.. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:37

Dus als het op bijzetten aankomt, maakt het in principe niet uit of je dat nou met of zonder doet maar met een valse knip erin heeft een paard hoe dan ook last?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:41

Het lijkt me dat met bit schadelijker is dan zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:42

dejavu schreef:
Het lijkt me dat met bit schadelijker is dan zonder.

Want?