Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:58

Handig om te weten want mijn dames hebben ook full altijd op z'n kleinst

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:47

Hi bokkers! Ik kom ook binnenvallen. Ik ben nog aan het bijlezen (alle 120 pagina's :P). Gezien geen enkel normaal hoofdstel past, probeer ik maar eens een anatomisch hoofdstel. Ik heb namelijk een quarter type. Breed plat voorhoofd, maar een kort hoofd. Ik zit dus telkens tussen cob en full in. Gezien ik nu telkens veel hoofdstel, weinig paard heb wil ik eigenlijk gaan voor bakstukken die aan de neusriem vast zitten. <120 euro zou prettig zijn. Verder wil ik gaan crossen, dus in het slechtste geval bij een weigering / vallen wil ik niet het hele hoofdstel zomaar af kunnen trekken. EN.. ik wil eigenlijk een hoge neusriem. Pony wordt onrustig van iets wat hem dichtsnoert. Het lijkt echt een onmogelijke zoektocht. :+

Iemand een advies? Ik ga natuurlijk ook nog verder het topic doorspitten.

Gaat om deze pony. (Dit hoofstel zit dus ook niet lekker. Te krap bij het kopstuk waardoor de bakstukken over het bot lopen en bij het bit heel veel poespas door bit + dikke neusriem + zowel bakstukken als neusriem stukje loopt)
Afbeelding

Edit: ik moet er dus mee mogen starten.
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 27-08-20 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:53

Kady1 schreef:
Handig om te weten want mijn dames hebben ook full altijd op z'n kleinst

Ps of sweden Pioneer valt ook enorm ruim

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:09

Ik heb hetzelfde probleem als elin, ik had nog een hoofdstel van een quarter liggen en die past mijn paard, maar ik wil er iets anatomisch bij.
Maat full bij de oren (kopstuk/frontriem), rest is maat kleine cob. Gelukkig heeft het bit vrij grote bitringen anders zou ze qua bakstukken maat pony passen :o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:59

Ik weet dat er een aantal hoofdstellen zijn welke je in verschillende maten kan bestellen, in ieder geval na Equibling.
Maar ook een optie: een full hoofdstel nemen en de bakstukken laten verkorten door de zadelmaker/tuigmaker/schoenmaker.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:30

Elin_ schreef:
Gezien ik nu telkens veel hoofdstel, weinig paard heb wil ik eigenlijk gaan voor bakstukken die aan de neusriem vast zitten. <120 euro zou prettig zijn. Verder wil ik gaan crossen, dus in het slechtste geval bij een weigering / vallen wil ik niet het hele hoofdstel zomaar af kunnen trekken. EN.. ik wil eigenlijk een hoge neusriem. Pony wordt onrustig van iets wat hem dichtsnoert. Het lijkt echt een onmogelijke zoektocht. :+

Dit specifieke hoofdstel is boven budget, maar kijk eens bij Portugese of Spaanse hoofdstellen. Die hebben niet zulke brede neusriemen, en de neusriem zit vast aan de bakstukken. Alleen niet anatomisch dan... durf ook niet te zeggen hoe de maten vallen. (Wel apart, onze quarter heeft cob-neigt-naar-pony maat, alleen de keelriem zit steevast op z'n langst :') )

Ik herken je probleem, ik zoek eenzelfde soort hoofdstel. Geen blingbling, geen brede of dikke (neus)riemen, en een hoge/Engelse neusriem. Maat is nog niet bekend, maar gezien de fijnheid van z'n hoofd zal het ook wel een tussenmaat pony/cob worden -O-

Had mijn oog op de Styx, tot ik inderdaad zag dat de "neusriem" maar half is. Helaas hebben de meeste anatomische modellen een sperriem (wat ik enigszins dubbel vind, aangezien uit onderzoek blijkt dat van alle types neusriemen de gecombineerde en lage neusriem de meeste druk geven), wat de zoektocht iets lastiger maakt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:03

Elin_ schreef:
Hi bokkers! Ik kom ook binnenvallen. Ik ben nog aan het bijlezen (alle 120 pagina's :P). Gezien geen enkel normaal hoofdstel past, probeer ik maar eens een anatomisch hoofdstel. Ik heb namelijk een quarter type. Breed plat voorhoofd, maar een kort hoofd. Ik zit dus telkens tussen cob en full in. Gezien ik nu telkens veel hoofdstel, weinig paard heb wil ik eigenlijk gaan voor bakstukken die aan de neusriem vast zitten. <120 euro zou prettig zijn. Verder wil ik gaan crossen, dus in het slechtste geval bij een weigering / vallen wil ik niet het hele hoofdstel zomaar af kunnen trekken. EN.. ik wil eigenlijk een hoge neusriem. Pony wordt onrustig van iets wat hem dichtsnoert. Het lijkt echt een onmogelijke zoektocht. :+

Iemand een advies? Ik ga natuurlijk ook nog verder het topic doorspitten.

Gaat om deze pony. (Dit hoofstel zit dus ook niet lekker. Te krap bij het kopstuk waardoor de bakstukken over het bot lopen en bij het bit heel veel poespas door bit + dikke neusriem + zowel bakstukken als neusriem stukje loopt)
[ [url=m/bE0EaW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets? https://www.premierequine.co.uk/Mobile/ ... 2x30820402

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:02

Afbeelding

Even binnenvallen, dit is een HH, zit ie goed?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:09

Ik vind de neusriem erg laag zitten, maar d’r zijn hier mensen met meer kijk er op

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:15

MarjanB schreef:
Ik vind de neusriem erg laag zitten, maar d’r zijn hier mensen met meer kijk er op

Ik dacht hetzelfde :j
Zou 1 of 2 gaatjes hoger proberen, zo te zien kan dat ook wel met de ruimte die je nog hebt voor het jukbeen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:28

Zou ook de keelriem een of twee gaatjes losser doen, en de neusriem hoger, en dan nieuwe foto plaatsen. En even voelen waar het weke deel van de neus begint/eindigd. Het lijkt er nu op te zitten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:56

Mag inderdaad één of twee gaatjes omhoog, en dan is de vraag of de sperriem nog mooi gaat zitten...

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:43

Hoi,
Ik vroeg me af wat de ervaringen met het Presteq hoofdstel zijn? Lukte het met bit-riempjes zonder clips? Reageren de paarden er goed op? Het ziet er wel fijn uit!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:51

Fillis schreef:
Elin_ schreef:
Gezien ik nu telkens veel hoofdstel, weinig paard heb wil ik eigenlijk gaan voor bakstukken die aan de neusriem vast zitten. <120 euro zou prettig zijn. Verder wil ik gaan crossen, dus in het slechtste geval bij een weigering / vallen wil ik niet het hele hoofdstel zomaar af kunnen trekken. EN.. ik wil eigenlijk een hoge neusriem. Pony wordt onrustig van iets wat hem dichtsnoert. Het lijkt echt een onmogelijke zoektocht. :+

Dit specifieke hoofdstel is boven budget, maar kijk eens bij Portugese of Spaanse hoofdstellen. Die hebben niet zulke brede neusriemen, en de neusriem zit vast aan de bakstukken. Alleen niet anatomisch dan... durf ook niet te zeggen hoe de maten vallen. (Wel apart, onze quarter heeft cob-neigt-naar-pony maat, alleen de keelriem zit steevast op z'n langst :') )

Ik herken je probleem, ik zoek eenzelfde soort hoofdstel. Geen blingbling, geen brede of dikke (neus)riemen, en een hoge/Engelse neusriem. Maat is nog niet bekend, maar gezien de fijnheid van z'n hoofd zal het ook wel een tussenmaat pony/cob worden -O-

Had mijn oog op de Styx, tot ik inderdaad zag dat de "neusriem" maar half is. Helaas hebben de meeste anatomische modellen een sperriem (wat ik enigszins dubbel vind, aangezien uit onderzoek blijkt dat van alle types neusriemen de gecombineerde en lage neusriem de meeste druk geven), wat de zoektocht iets lastiger maakt.

Lastig hè..
Ik vind eentje van hooks wel mooi

Afbeelding

Edit: alleen. Deze neusriem zit volgens mij zo hoog.
Ik wil het liefst zo min mogelijk harde inwerking..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:21

@ Elin, dat hoofdstel heb ik ook, op deze foto vind ik de neusriem ook écht te hoog, bij mij valt die lager.
"hard inwerken" is natuurlijk allemaal relatief, als dit hoofdstel namelijk niet past bij je paard zal je behoorlijk hard in moeten werken.
Afbeelding

Edit: https://www.eurodressage.com/2018/11/25 ... xcQ4tWGAs4
Volgens dit onderzoek zou je juist niet richting hoge neusriem willen, maar meer er "tussenin"

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:20

siskeh schreef:
@ Elin, dat hoofdstel heb ik ook, op deze foto vind ik de neusriem ook écht te hoog, bij mij valt die lager.
"hard inwerken" is natuurlijk allemaal relatief, als dit hoofdstel namelijk niet past bij je paard zal je behoorlijk hard in moeten werken.
[ [url=m/YS3yTP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: https://www.eurodressage.com/2018/11/25 ... xcQ4tWGAs4
Volgens dit onderzoek zou je juist niet richting hoge neusriem willen, maar meer er "tussenin"

Oh die is wel mooi! Alleen geen neusriem, dus ik denk niet dat ik daarmee mag starten.
Al start ik wel met cross waarschijnlijk met een Mexicaanse neusriem.

Lastig dit. Ik kan tot nu toe weinig hoge neusriemen vinden. Misschien toch eens wederom proberen met sperriem rijden. Die micklem combi vind ik namelijk super handig.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:23

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:45

Elin_ schreef:
Deze lijkt me ook mooi alleen wil ik die in het zwart :+
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... gJQ_vD_BwE

Misschien even een bericht aan EJ doen? Ik weet zeker dat ik hem in het zwart gezien heb namelijk, misschien (tijdelijk) uitverkocht?

Ook ik zoek door.. :')

Edit;
Bij Kramer hebben ze ze!
O.a.
deze. Geen geïntegreerde bakstukken maar ik vind het niet een gevalletje 'hoofdstel, waar ga jij met dat paard naartoe?'

Edit2;
voor een paar tientjes meer hebben ze er ook 1 met geïntegreerde bakstukken! Het is dat de mijne nog geen bit gewend is (en kan m dus niet passen) anders had ik direct die besteld... hopelijk zit hij t.z.t. nog in de collectie!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:29

Die eerste gaat eruit maar is een vervanger voor met zwarte stiksels. De 2e blijft in het assortiment zag ik in het F/W 2020 boek. Wel nieuwe namen gekregen.
Ik wil de vervanger van die 1e gaan proberen voor de schimmel. Die heeft nu nog een hooks, maar heb gemerkt dat hij op een hoge neusriem fijner is.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:56

Afbeelding

Hier ook een Lingus!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:07

ZoeyDercks schreef:
[ [url=m/9HNTsA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook een Lingus!

Oh bij jou zit de neusriem wel normaal!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:08

Fillis schreef:
Elin_ schreef:
Deze lijkt me ook mooi alleen wil ik die in het zwart :+
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... gJQ_vD_BwE

Misschien even een bericht aan EJ doen? Ik weet zeker dat ik hem in het zwart gezien heb namelijk, misschien (tijdelijk) uitverkocht?

Ook ik zoek door.. :')

Edit;
Bij Kramer hebben ze ze!
O.a.
deze. Geen geïntegreerde bakstukken maar ik vind het niet een gevalletje 'hoofdstel, waar ga jij met dat paard naartoe?'

Edit2;
voor een paar tientjes meer hebben ze er ook 1 met geïntegreerde bakstukken! Het is dat de mijne nog geen bit gewend is (en kan m dus niet passen) anders had ik direct die besteld... hopelijk zit hij t.z.t. nog in de collectie!

Welke is die met de bakstukken dan??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:16

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:34

En hij is er ook met bling frontriem en blinde sluitingen;

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... om-Ontario

Dit is degene die ik besteld heb.

Weet iemand een merk die losse keelriemen verkoopt? Ik weet PS of Sweden, maar die werken met het clipje van hun eigen frontriemen en moet je daar aan bevestigen, dat gaat niet bij dit hoofdstel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:04

De lingus staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje. Ik heb alleen al 4 hoofdstellen dus hij zal er voor het eerst nog wel niet komen ;)