Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:@ Kwetal : je schreef dat je zelf nooit op een paard zou gaan rijden als hij gebouwd is met hoger liggende doornuitsteeksels, ook al is zijn rugbespiering verder goed. Waarom niet als er ook voor dat model paarden zat goede zadeloplossingen voor te vinden zijn?
sloeg er in mijn hoofd op dat je daar voorzichtig mee moet omgaan en het hoorde bij de volgende zinCitaat:maar dan nog
Dus: vraag je af waarom die wervelkolom zo zichtbaar is, en als de spieren weg zijn, ga er dan niet op zitten. Wees voorzichtig met zichtbare doornuitsteeksels "en die hoeven niet perse een vrij kanaal, maar kunnen ook met zacht schuim afgedekt worden (mits ventilatie)"Citaat:Wanneer die iets uitstekende doornuitsteeksels door foam bedekt worden, zodat ze niet de volle mep van het ruiterskelet op zich voelen
Citaat:Reden nummer 2 om (normale dunne!) dekjes los van de ruggengraat staand (dus opgetrokken) te willen is dat 95% van de dekjes midden over de rug een dikke naad heeft lopen. Wel netjes afwerkt, maar zo'n verdikking is altijd onregelmatig doordat de stof is opgevouwen/naar binnen is gerold voordat het aan de andere lagen is vastgestikt. Dat wil ik niet op de wervelkolom hebben liggen, zeker niet als daar druk op komt te staan doordat het zadel het omlaag trekt.
Citaat:Maar als we het dus over normale dekjes hebben: ik zie het probleem niet zo van dat opgetrokken dekjes de ruggenwervelvrijheid smaller maken: daar heb je het zadel dan toch al op aangepast?
Hoe zou jij dat anders doen als je een normaal du dekje onder een Trekker of (boom)zadel met een duidelijke kamer legt?
Kwetal schreef:Citaat:@ Kwetal : je schreef dat je zelf nooit op een paard zou gaan rijden als hij gebouwd is met hoger liggende doornuitsteeksels, ook al is zijn rugbespiering verder goed. Waarom niet als er ook voor dat model paarden zat goede zadeloplossingen voor te vinden zijn?
Dat heb ik niet gezegd - ik gaf aan dat je bij zulke zichtbare doornuitsteeksels moet afvragen waar de lange rugspier is gebleven, dat je op zo'n paard niet moet gaan rijden.
Citaat:Reden nummer 2 om (normale dunne!) dekjes los van de ruggengraat staand (dus opgetrokken) te willen is dat 95% van de dekjes midden over de rug een dikke naad heeft lopen. Wel netjes afwerkt, maar zo'n verdikking is altijd onregelmatig doordat de stof is opgevouwen/naar binnen is gerold voordat het aan de andere lagen is vastgestikt. Dat wil ik niet op de wervelkolom hebben liggen, zeker niet als daar druk op komt te staan doordat het zadel het omlaag trekt.
Citaat:Even checken of we elkaar begrijpen: we vinden dus allebei dat als een paard een hoog liggende ruggengraat heeft door te weinig spieren (bijvoorbeeld atrofie), je er niet op moet gaan rijden, maar dat je er bij gezonde, normaal bespierde paarden met aangeboren hoog liggende doornuitsteeksels je er wel op kunt rijden, mits je oplet met zadel & co?
Citaat:Er is vandaag trouwens ook een doos propvol Ghost panelen jouw kant op gegaan.
Citaat:Wat enorm balen ook van die diefstal... Gelukkig zijn de Ghost schoenen en tas one of a kind; daar kunt je niet ongezien meer rondlopen.
Kwetal schreef:Ik probeer dat te "ontzien" - het is net zo erg als de hele ijzerwinkel en een aansnoerneusriem. Of Een bodywrap zodat je je paard niet met je sporen beschadigd. En zo zijn er nog veel meer misverstanden (of oogkleppen en egoïstisch gedrag) IJslanders en Fjorden zijn geen gewichtsdragers - geen enkel ras is dat - wanneer jouw IJslander nog geen 400 kilo weegt, is het not done om daar met +80 kilo op te gaan zitten. "maar dat doen ze in IJsland ook" is geen goede reden om het zelf ook maar te doen. Een zadel moet de ruiter en het paard passen. Past de ruiter niet in het zadel dat op het paard past, dan is het een slechte combinatie. En het paard is de maatstaf, niet je ego. Met deze mening maak ik niet overal vriendjes, vrees ik. Overigens is een royaal bemeten achterwerk met dito dijen (de vrouwelijke peer-vorm) wel heel prettig voor het paard - die mensen verdelen hun gewicht over een groot oppervlak.
Kwetal schreef:Overigens is een royaal bemeten achterwerk met dito dijen (de vrouwelijke peer-vorm) wel heel prettig voor het paard - die mensen verdelen hun gewicht over een groot oppervlak.