[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:00

Mijn paardje houdt zich ook prima met zijn rug. Zijn rugspieren zijn zeker al 2 cm opgekomen en nog heeft hij iets wat uitstekende doornuitsteeksels. Naast de schoft is hij ook prima opgevult (vooral in vergelijking met menig paard op onze stal). Ik betwijfel of er bij hem uberhaupt ooit een ingezokken ruggengraat gekweekt kan worden door spieren. Mogelijk alleen als ik hem vetmest verdwijnen de uitsteeksels in een geultje. Ik heb dan wel een boonmloos zadel met kussens om de ruggengraat goed te ontzien en zijn moeilijke iets weke rug te volgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:28

Het is deels genetisch en daar doe je niets aan. Mijn merrie heeft het alleen niet als er een veulen in zit, dan heeft ze een platte rug. Iets wat mijn heupen niet leuk vinden om op te rijden. Dus haar normale peervorm bevalt me prima :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:13

Ik heb me het heen en weer gezocht, ik weet 100% zeker dat ik een "zadel" heb gezien van opgevouwen dekens, zonder dat halve corsetje er onder. Ik vrees nu dat het op TV was, bij een of ander reisprogramma. Dat het is blijven hangen in het kader van "zie je wel, dat het kan" :o
Citaat:
@ Kwetal : je schreef dat je zelf nooit op een paard zou gaan rijden als hij gebouwd is met hoger liggende doornuitsteeksels, ook al is zijn rugbespiering verder goed. Waarom niet als er ook voor dat model paarden zat goede zadeloplossingen voor te vinden zijn?

Dat heb ik niet gezegd - ik gaf aan dat je bij zulke zichtbare doornuitsteeksels moet afvragen waar de lange rugspier is gebleven, dat je op zo'n paard niet moet gaan rijden. Ik ben bang dat de rest van mijn zin een beetje anders op Bokt is geland, dat dat hij er in mijn hoofd uitzag :P Dat
Citaat:
maar dan nog
sloeg er in mijn hoofd op dat je daar voorzichtig mee moet omgaan en het hoorde bij de volgende zin
Citaat:
Wanneer die iets uitstekende doornuitsteeksels door foam bedekt worden, zodat ze niet de volle mep van het ruiterskelet op zich voelen
Dus: vraag je af waarom die wervelkolom zo zichtbaar is, en als de spieren weg zijn, ga er dan niet op zitten. Wees voorzichtig met zichtbare doornuitsteeksels "en die hoeven niet perse een vrij kanaal, maar kunnen ook met zacht schuim afgedekt worden (mits ventilatie)"

Citaat:
Reden nummer 2 om (normale dunne!) dekjes los van de ruggengraat staand (dus opgetrokken) te willen is dat 95% van de dekjes midden over de rug een dikke naad heeft lopen. Wel netjes afwerkt, maar zo'n verdikking is altijd onregelmatig doordat de stof is opgevouwen/naar binnen is gerold voordat het aan de andere lagen is vastgestikt. Dat wil ik niet op de wervelkolom hebben liggen, zeker niet als daar druk op komt te staan doordat het zadel het omlaag trekt.

Dan is 95% van de dekjes niet goed geconstrueerd (hoezo kort door de bocht, Don 8-) )

Citaat:
Maar als we het dus over normale dekjes hebben: ik zie het probleem niet zo van dat opgetrokken dekjes de ruggenwervelvrijheid smaller maken: daar heb je het zadel dan toch al op aangepast?
Hoe zou jij dat anders doen als je een normaal du dekje onder een Trekker of (boom)zadel met een duidelijke kamer legt?

Zelfs "normale dekjes" van enige kwaliteit zijn minimaal 6-7mm dik, dan ben je dus bijna 1,5cm kwijt. Bovendien loop je kans op rimpeltjes. En heel eerlijk gezegd zou ik onder een Trekker (ondanks al hun reclame er over) géén dun dekje leggen. Ook niet een dekje met inlagen, maar ik zou daar toch graag een dekje onder zien met enig intern volume (om het zo maar te noemen) wol/vacht - stevig katoen, gewatteerd - in elk geval iets wat de randjes van de kussens met succes nivelleert.

DD - die peervorm zien ze ook graag bij vrouwen :+

En nu ga ik iets nuttigs doen - een pakket dat al verkeerd was bezorgd en daarna is doorgezonden, is leeg geroofd. -O- %) -:(- Er zaten voor BuitenZinnig wat artikelen in voor Horse Event. Ik weet niet of BZ wil laten weten wat, het lijkt mij wel zinvol om hier en op Facebook te publiceren wat er is gejat, zodat wanneer iemand je die spullen aanbiedt, je de politie moet waarschuwen (of als je ze er mee ziet lopen) Het gaat niet om veel geld, maar het is wel erg vervelend. Het ding begon als doos en arriveerde bij Suzanne als blauwe vuilniszak met een etiket er op. Het kan ook in Zweden zijn gepikt (doos voor Zweden ging naar NL en doos voor NL ging naar Zweden :roll: )

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:20

Ja dat wil ik wel vermelden hoor. Evenals op facebook.

Het gaat om een glittertas (schoudertas) bijpassend bij het glitterzadel en een paar schoenen met het nep slangenleer.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:38

Jeetje! Wat erg!

Verzekerd verzonden? (en via welke vervoerder?)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:50

Van Zweden naar NL en in Nederland bezorgd door PostNL

De tas is van zwart leer en het zelfde materiaal als je pad van is gemaakt - (van Ghost) met een paar kleine details in gouden glitter.
De schoenen zijn ook zwart leer (het zijn stalschoenen/jodhpurs)
Afbeelding zoiets, maar dan de bovenkant slangenleer (nep)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:03

Hé getver, dat is om te rotten zeg. :n

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:10

Afbeelding

Deze tas zat gelukkig in de andere doos (maar de slang zit dus ook op de schoenen)

De andere tas heeft precies het zelfde model en is helemaal zwart, behalve het "wrongetje" en het randje langs de "zitting" die zijn van goud glitter.

Mocht je dus iemand zien met een dergelijke tas of zulke schoenen, maak een foto of zoiets en geef het aan. Ga niet de held uithangen, dat is het niet waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:16

Kwetal schreef:
Citaat:
@ Kwetal : je schreef dat je zelf nooit op een paard zou gaan rijden als hij gebouwd is met hoger liggende doornuitsteeksels, ook al is zijn rugbespiering verder goed. Waarom niet als er ook voor dat model paarden zat goede zadeloplossingen voor te vinden zijn?

Dat heb ik niet gezegd - ik gaf aan dat je bij zulke zichtbare doornuitsteeksels moet afvragen waar de lange rugspier is gebleven, dat je op zo'n paard niet moet gaan rijden.

Bedoel je dan hier: 'niet dat je op zo'n paard niet moet rijden?' :+
Even checken of we elkaar begrijpen: we vinden dus allebei dat als een paard een hoog liggende ruggengraat heeft door te weinig spieren (bijvoorbeeld atrofie), je er niet op moet gaan rijden, maar dat je er bij gezonde, normaal bespierde paarden met aangeboren hoog liggende doornuitsteeksels je er wel op kunt rijden, mits je oplet met zadel & co?

Er is vandaag trouwens ook een doos propvol Ghost panelen jouw kant op gegaan. :)
Wat enorm balen ook van die diefstal... Gelukkig zijn de Ghost schoenen en tas one of a kind; daar kunt je niet ongezien meer rondlopen.

Citaat:
Reden nummer 2 om (normale dunne!) dekjes los van de ruggengraat staand (dus opgetrokken) te willen is dat 95% van de dekjes midden over de rug een dikke naad heeft lopen. Wel netjes afwerkt, maar zo'n verdikking is altijd onregelmatig doordat de stof is opgevouwen/naar binnen is gerold voordat het aan de andere lagen is vastgestikt. Dat wil ik niet op de wervelkolom hebben liggen, zeker niet als daar druk op komt te staan doordat het zadel het omlaag trekt.

Dan is 95% van de dekjes niet goed geconstrueerd (hoezo kort door de bocht, Don 8-) )[/quote]

Dat sowieso, 8-) Maar ook mijn Grandeur dekje of bijvoorbeeld mijn Sedelogic pad hebben een erg volumineuze rugnaad waarvan die aan de onderkant ook nog eens dubbel is. Aan de bovenkant heb je 1 lint als rugnaad, aan de onderkant liggen er twee lappen stof opgerold tegen elkaar in het midden van die rugnaad. Zo'n dikke, dubbele (en daardoor stugge) naad wil ik dus niet op de paardenrug hebben liggen.
Erg dom van zulke topmerken.

Met de Trekker gaan we nu eerst met de dunne dekjes aan de slag. Ik kan daarna altijd nog mijn oorspronkelijke plan uitvoeren: twee stukken schaap met klittenband om de kussens heen wikkelen, dan is het en nog zachter, en we houden het rugkanaal vrij. :j
Maar de Trekker kussens die ik heb zijn al van nature :+ zo ontzettend zacht en flexibel dat ik de kussens op zich zelf al flexibel en dempend genoeg vind.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:28

Citaat:
Even checken of we elkaar begrijpen: we vinden dus allebei dat als een paard een hoog liggende ruggengraat heeft door te weinig spieren (bijvoorbeeld atrofie), je er niet op moet gaan rijden, maar dat je er bij gezonde, normaal bespierde paarden met aangeboren hoog liggende doornuitsteeksels je er wel op kunt rijden, mits je oplet met zadel & co?

Als jij "co" als de ruiter ziet, dan ben ik dat met je eens :j

Citaat:
Er is vandaag trouwens ook een doos propvol Ghost panelen jouw kant op gegaan. :)

Oh grutjes, nog meer zadeltroep in mijn veel te kleine flatje :oo Ik denk dat ik het dan maar weer doorgeef aan BuitenZinnig :D
Citaat:
Wat enorm balen ook van die diefstal... Gelukkig zijn de Ghost schoenen en tas one of a kind; daar kunt je niet ongezien meer rondlopen.

Het is wel de bedoeling dat tas en schoenen een normaal onderdeel van Ghost worden (voor wie een leuke gadget bij zijn zadel wil - of gewoon goede Italiaanse schoenen :P )
Het kan natuurlijk ook rondbanjeren in Zweden.... we weten niet of die doos voor of na de grens is opengebroken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:50

O ja, de ruiter valt daar zeker ook onder. :j
Omdat ik ineens heel snel een vergelijkend warenonderzoekje moest doen naar de Trekker kwam ik langs een hoop Duitse fora maar wat je dan voorbij ziet komen... >;)
Die foto's van Trekkerpanelen die tot bovenop de schoft zijn geklit zijn tot daar aan toe, maar hoeveel mensen zijn er wel niet begaan met de kortheid van de paardenrug en omdat ze er zeker van willen zijn dat de kussens niet op de lendenwervels rusten kopen ze dan de kortste maat kussens... om daar vervolgens met de cantle helemaal op de uiterste achterkant van het zadel geschoven te gaan rijden, waardoor al het gewicht op die laatste, ingekorte centimeters komt te rusten. :x
Mensen zijn blijkbaar wel heel begaan met dat het zadel niet te groot mag zijn voor de paardenrug, maar dat het eigen achterwerk ook wel eens te groot zou kunnen zijn voor de paardenrug is niet iets wat vanzelfsprekend mee wordt genomen. Soms past het gewoon niet; op een paard dat 42 cm zadelruimte heeft kun je niet met een 18,5 inch zitmaat zadel rijden. Sommige merken verzinnen daar dan wel truukjes voor, maar eigenlijk is daar gewoon geen oplossing voor. Niet elke ruiter past op elk paard - zeker niet op de kortere en complexere ruggetjes.

Off topic: Leuke schoen trouwens! Ik hou altijd erg van profielschoenen rond de paarden, ik snap niet hoe mensen overeind blijven op al die gladde zolen, ik mis daar volgens mij de coordinatie voor. :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:57

Ik probeer dat te "ontzien" - het is net zo erg als de hele ijzerwinkel en een aansnoerneusriem. Of Een bodywrap zodat je je paard niet met je sporen beschadigd. En zo zijn er nog veel meer misverstanden (of oogkleppen en egoïstisch gedrag) IJslanders en Fjorden zijn geen gewichtsdragers - geen enkel ras is dat - wanneer jouw IJslander nog geen 400 kilo weegt, is het not done om daar met +80 kilo op te gaan zitten. "maar dat doen ze in IJsland ook" is geen goede reden om het zelf ook maar te doen. Een zadel moet de ruiter en het paard passen. Past de ruiter niet in het zadel dat op het paard past, dan is het een slechte combinatie. En het paard is de maatstaf, niet je ego. Met deze mening maak ik niet overal vriendjes, vrees ik. Overigens is een royaal bemeten achterwerk met dito dijen (de vrouwelijke peer-vorm) wel heel prettig voor het paard - die mensen verdelen hun gewicht over een groot oppervlak. <<)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 01:20

Ben benieuwd naar jullie mening, gaat er een Arizona maat 0 oppassen?
Op de foto met n cheyenne maat 0

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 07:27

Kwetal schreef:
Ik probeer dat te "ontzien" - het is net zo erg als de hele ijzerwinkel en een aansnoerneusriem. Of Een bodywrap zodat je je paard niet met je sporen beschadigd. En zo zijn er nog veel meer misverstanden (of oogkleppen en egoïstisch gedrag) IJslanders en Fjorden zijn geen gewichtsdragers - geen enkel ras is dat - wanneer jouw IJslander nog geen 400 kilo weegt, is het not done om daar met +80 kilo op te gaan zitten. "maar dat doen ze in IJsland ook" is geen goede reden om het zelf ook maar te doen. Een zadel moet de ruiter en het paard passen. Past de ruiter niet in het zadel dat op het paard past, dan is het een slechte combinatie. En het paard is de maatstaf, niet je ego. Met deze mening maak ik niet overal vriendjes, vrees ik. Overigens is een royaal bemeten achterwerk met dito dijen (de vrouwelijke peer-vorm) wel heel prettig voor het paard - die mensen verdelen hun gewicht over een groot oppervlak. <<)

Goed punt!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:08

Afbeelding

De burioni barrel onder mijn zadeltje..Echt een hele fijne stevige en degelijke pad :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:10

Leuk Pleiada!!! +:)+

En wat betreft de diefstal van de spullen uit een pakje voor BuitenZinnig....dat was een misverstand :oo :o lang leve Google Translate en een niet begrijpende Italiaan |o die dingen zitten in de volgende doos die naar NL gaat (ik had het "maar" 3x nagevraagd, of het al verstuurd was, of nog nagezonden zou worden, zodat we wisten wat we eventueel kwijt waren. Zijn antwoord "rubato" - oftewel gestolen. Zucht...... %) -O- )

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:20

Gelukkig zeg!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:50

Mooie set pleiada :j kleur van de pad is ook erg mooi!

Fijn kwetal, dat het weer terecht was! Ik keek al op facebook voor het bericht om te delen, maar niet meer nodig dus :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:44

Pippaa schreef:
Mooie set pleiada :j kleur van de pad is ook erg mooi!

Fijn kwetal, dat het weer terecht was! Ik keek al op facebook voor het bericht om te delen, maar niet meer nodig dus :)

In elk geval bedankt voor de goede intenties _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:32

Nou gelukkig maar +:)+

Mooi hoor die tas, Italiaans design :D

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 14:01

Met onze Cheyenne zijn we uiteindelijk op de 5e plaats van Nederland geplaatst met bestgaand onder het zadel bij de Trekpaarden!

Afbeelding
Afbeelding

Super zadel op een super paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 14:24

Kwetal schreef:
Overigens is een royaal bemeten achterwerk met dito dijen (de vrouwelijke peer-vorm) wel heel prettig voor het paard - die mensen verdelen hun gewicht over een groot oppervlak. <<)

Ik vraag me af of dat zoveel verschil maakt? Bij een zacht, flexibel zadel natuurlijk wel, maar bij een harder tot hard zadel zal de drukverdeling op de zitting hetzelfde zijn. Het enige andere wat ik dan zie gebeuren is dat iemand met meer achterwerk met de zitbeentjes verder naar voren zal zitten, en aangezien die het zwaartepunt van het gewicht zijn komt dat zwaartepunt dus verder naar voren te liggen. Dat kan een voordeel zijn omdat de achterkant van het zadel dan minder belast wordt. Los daarvan heb je in totaal natuurlijk meer gewicht op de zitting.
Qua dijbenen kan ik me wel voorstellend dat ronde dijen voor het paard comfortabeler voelen dan botjes, want je hebt puntdruk halverwege de dij aangezien het dijbeenbot rechtdoor loopt en het paard daar bol tegen de dij aan loopt. Als je meer spier/vetmassa hebt, dan kunnen je dijen ronder tegen het paard aanliggen. Maar dat geldt natuurlijk alleen als je benen los/soepel zijn, als je dijbenen rond & hard zijn van heb je hetzelfde probleem als met mensen die daar alleen bot hebben lopen - behalve dan dat er bij de botterige versie minder druk/gewicht via het dijbeen omlaag duwt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:42

Ik heb een trekker pro art classic maar weet niet hoe hij goed staat.. Is er iemand in groningen die er bij kan helpen??

Eventueel is het zadel te koop hij is in perfecte staat

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:02

Jij bent diegene met de Tinker hé? Op de foto's lag je Trekker alleszins al te veel naar voren. Je paard heeft echt nog ruimte om hem wat meer naar achteren te leggen. Nu ligt het zadel erg op de schoft en schouders. Sluiten de kussens netjes aan? Misschien kan je je foto's best eens hier plaatsen, dan kunnen we er met meerdere mensen van hieruit al naar kijken.

Overigens is dit zadel niet de Pro Arte, maar de Classic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:08

Heb je foto's van hoe hij ligt?
De richtlijnen ruwweg:
- de panelen 3 vingers na het schouderblad laten beginnen, dus vrij ver naar achteren
- de panelen aan de voorkant wat wijder/lager zetten: trek vanaf het bekken de ruglijn door naar voren over de schouder; tot die hoogte op de schouder mogen de panelen komen, niet veel hoger want dan klem je de trapeziusspier af
- naar achteren toe de panelen 6 cm uit elkaar klitten zodat je 6 cm ruggengraatruimte hebt
- de panelen mogen bij voorkeur niet verder komen dan de laatste borstwervel (waar nog een rib aan zit), dus niet op de lendenwervels liggen
Als je de panelen aan de voorkant voldoende wijd hebt geklit zodat de trapeziusspier vrij ligt dan kun je het zadel de juiste plek op je paard leggen; leg vervolgens 3 a 4 vingers op elkaar tussen zijn ruggengaat en de voorboog en draai net zo lang aan de voorboog tot het zadel zichzelf op die plek houdt (en dus niet weer omlaag zakt als je je vingers weghaalt).
Of het echt goed zit weet je natuurlijk pas als je erop zit, maar zo heb je in elk geval een goede basis te pakken. :)