[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:49

Iemand bekend met een Heather Moffet FlexEE zadel, of ervaring mee?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:49

Sterre, het staat echt geweldig! :D Super mooi de combi bruin/zwart. Nu krijg ik wel héél veel kriebels tot m'n zadel er is :D

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:04

Marein schreef:
Voor mijn eigen tinkermeisje (sinds 3 weken bij mij, heeft nog geen zadel) ben ik al heel zeker: het wordt een boomloos zadel. Vooral omdat ze al wat spieratrofie heeft op de schoft. Heeft ook al 2 jaar niet meer gewerkt, ik ga haar opnieuw inwerken voor ik echt met haar ga rijden. En bitloos.

Nu nog de knoop doorhakken voor de appaloosa van mijn dochter... En mijn dochter overtuigen, want ze hoort natuurlijk de negatieve opmerkingen van haar lesgeefster en de zadelpasser.
Maar Chumani, de appie, staat nu een maand op rust omwille van haar rug. Gisteren 5 jaar geworden, een half jaar onder het zadel, en nu al rugproblemen - volgens de chiropractor te wijten aan het zadel... Hier ben ik echt helemaal niet blij mee.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit: dressuur, springen, western...? En hebben jullie ook wedstrijdambities of is het vooral lekker recreatief en genieten maar?

Sommige Ghostzadels zien er inderdaad leuk uit, maar ik ben de westernkant op gegaan en dan is er geen echt Ghostmodel wat zou kunnen. Ik had wel begrepen dat je fenders kon bestellen, maar ja, dan heb je nog geen fork en een echte westernlook.
Zelf vind ik de Bob Marshall heerlijk zitten (en in de winter gratis 'kontverwarming') en op mijn Barefoot Cherokee heb ik nu al twee vakanties heerlijke (lange) buitenritten gemaakt zónder pijnlijke spieren achteraf. Gewoon echt genieten dus.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:36

Cute! Alle Ghost zadels kunnen ook in kinder model besteld worden. Hier een Firenze Bambino in zwart lorica :)

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:37

Kwetal schreef:
BuitenZinnig, tussen Marein en Jokari zit meer dan een half land.... die zitten niet in elkaars buurt ;)

Whaha, net als van Friesland naar Limburg zeker ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:43

Babino is nog kleiner dan de piccolo dan? Miss leuk foto van normaal, piccolo en bambino naast elkaar ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:44

Ja, bambino is echt voor de mini maatjes onder ons en kinderen.
Helaas heb ik daar niet eerder aan gedacht, deze was op bestelling. Anders leuk idee!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:51

Mayflower_ schreef:

Ik heb er geen ervaring mee maar heb meegelezen op Facebook bij deze zadels en als je er een koopt kan je beter een van de wat nieuwere modellen kopen en niet een van die hele goedkope kunstof modellen..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:51

Zo, ik heb weer even bij gelezen.

Op dit moment ben ik bijna klaar met mijn opleiding tot Happy Athlete masseur. Deze vorm vaan paardenmassage richt zich op diepe inwerking in de spieren waardoor spierproblemen kunnen worden opgelost.

Een onderdeel van de cursus was het meenemen van je paard + je zadel. Dit hebben we vorige week gedaan. Er werd dan beoordeeld hoe goed je zadel op je paard past. Uiteraard was ik de enige met een boomloos zadel, de rest had het überhaupt nog niet eerder gezien. Wel was de cursusleidster enthousiast over boomloze zadels, omdat het vaker goed past en geen grote drukpunten geeft zoals een boomzadel wel kan doen.

Verder was ze ook te spreken over boomzadels met meer flexibiliteit / aanpasbaarheid, zoals de WoW. Met name de traditionele boomzadelmerken hebben vaak een te smal tussenkanaal en de kussens worden vaak te hard en/of te rond opgevuld, wat weer atrofie in de hand werkt.

Spieratrofie is toch echt iets wat meer veroorzaakt wordt door boomzadels dan door boomloze zadels. Ze had op de boomzadels die de anderen hadden meegenomen, toch veel op- en aanmerkingen. Het aanmeten daarvan komt gewoon veel nauwer en het wordt minder vaak aangepast op het paard dan zou moeten. Voor mij alleen maar een bevestiging dat ik goed bezig ben met mijn boomloosje. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:59

Hoe lang is de bambino? Zou het klein genoeg kunnen zijn voor shetten?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:01

Ik denk dat hij voor een Shetlander wat te groot is. De kussens zijn ongeveer 53 centimeter.

Dorientjuh, wat leuk!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:04

Mayflower_ schreef:

Ik heb er geen ervaring mee maar heb meegelezen op de pagina op Facebook en daar werd wel duidelijk dat je beter een van de nieuwere modellen kunt hebben ipv de goedkopere kunstof variant die er als eerste was..

Angeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:10

Hoi allemaal,

Ik ben op dit moment een cheyenne en een Cherokee aan het testen.
Nu kreeg ik gisteren van iemand te horen dat de cheyenne, een niet al te best zadel is.
Na een half jaar zou de hele rug kapot zijn gereden.
Vandaar ook de reden dat ze heel erg veel worden aangeboden.

Wat is er nu eigenlijk van waar?
Want ze staan idd veel aangeboden voor verkoop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:18

Dat gaat hem inderdaad niet worden. Zijn ook nog eens minishetten.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:27

Angeli68 schreef:
Hoi allemaal,

Nu kreeg ik gisteren van iemand te horen dat de cheyenne, een niet al te best zadel is.

:+ Even logisch nadenken.. Wat denk je zelf? Als er veel ruggen kapot werden gereden dan had Barefoot wel een claim en bestond het merk niet meer.
Ik merk dat veel mensen een Cheyenne kopen als 'instap' model.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:32

Angeli68 schreef:
Hoi allemaal,

Dan moet die van mij wel een hele kapotte rug hebben. En de winstpunten die ik in een ver verleden gehaald heb in de L2 met een oude vps loze Cheyenne kloppen dan ook niet. Hoewel ik volgens KNHS toch echt M1 ben geworden. :+

Oke start in tussen al jaren ook al niet meer, maar dat zeg niks.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:39

Wat een supergave foto's van die Ghost op de vorige pagina, staat beide paarden goed!

Leuk die kinder Ghostjes :) Heel erg jammer dat ze niet gaan passen op een shet, anders had ik nog wel een leuk slachtoffer staan hier }:)

Mayflower ik heb een FlexEE liggen, de kunststof versie, wat wil je weten? Ik vond het zelf een fijn zadel om op te rijden, helaas schoof het op mijn haflinger echt alle kanten op, hij ligt hier nu stof te happen en zou hem eigenlijk op de bokt markt moeten zetten maar iets met lui ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:39

De cheyenne staat veel te koop omdat dat het zadel is dat er al het langste is qua barefootzadels, één van de eerste betaalbare goede kwaliteit boomloze zadels is en het vaak als eerste boomloze zadel wordt aangeschaft (omdat het het goedkoopste barefoot model is en vaak te koop wordt aangeboden tweedehands). Als het principe boomloos bevalt, kijken mensen regelmatig toch door voor een zadel dat preciezer is wat ze zoeken (meer wrong, andere maat, geen zweetbladen, andere vorm, etc.)

Ook ik ben begonnen met een cheyenne. Bij mijn paard niet passend te krijgen, net als tig andere zadels, dus uiteindelijk rij ik nu met een barebackpad met extra dikke inlages (hd+moosegummy). Maar op zich was ik over het zadel erg content en had mijn paard een makkelijkere rug gehad, dan had ik het zeker aangehouden (de combi hoge schoft, brede schouders, spieratrofie naast de schoft en weinig rugspieren (door gebrek aan training) waardoor een uitstekende ruggengraat, is een ramp).

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:43

Een jaar geleden kampte mijn verzorgpony met rugproblemen, daardoor zelfs kreupel bij aangespannen werk. Hij had niet meer passend boomzadel. Ingeruild voor een hopelijk passend boomzadel. Na behandelingen was hij weer hersteld en mocht weer rustig aan werk oppakken, weer rugproblemen binnen maand.
Ondertussen ingelezen in boomloze zadels en idd instap 2e hands cheyenne gekocht.
Resultaat? Pony die niet meer kreupel is geweest, rug is stuk beter. Merk dat door rijden rug alleen maar beter wordt. Dus voor ons geen boomzadel meer.

Ringen voorop zadel zijn erg handig. Hond mee genomen naast pony en ging super, paar haperingen als ze naar de andere kant moest. Kon dr mooi aan de ringen vastmaken met de lijn.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:02

Ik heb een vraagje, ik heb een Barefoot Cherokee waar ik heel fijn mee rijd, dus wil eigenlijk geen boomzadel meer. Maar mijn heup doet erg zeer bij lange ritten. Graag zou ik een Ghost testen, ik kan absoluut geen gedwongen houding aan met vooral mijn linker been. Ik heb maat 38/40 en mijn fjord heeft een korte rug. De Barefoot is een maat 1 waar ik net in pas. Ik zou graag verschillende modellen passen om het verschil te voelen, vooral tussen piccolo en 'gewoon' en tussen Firenze/Roma (graag model met lange zweetbladen).

Iemand een handig idee? En het liefst rijd ik er dan mee in mijn vakantie (7 t/m 14 juni :+).

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:32

muppetmayo schreef:
Wat een supergave foto's van die Ghost op de vorige pagina, staat beide paarden goed!

Leuk die kinder Ghostjes :) Heel erg jammer dat ze niet gaan passen op een shet, anders had ik nog wel een leuk slachtoffer staan hier }:)

Mayflower ik heb een FlexEE liggen, de kunststof versie, wat wil je weten? Ik vond het zelf een fijn zadel om op te rijden, helaas schoof het op mijn haflinger echt alle kanten op, hij ligt hier nu stof te happen en zou hem eigenlijk op de bokt markt moeten zetten maar iets met lui ;)

Ik wil weten of het het zadel goed aanpasbaar is, hoe is de zit? Is het met traagschuim (zoals ik overal op internet lees). Heeft het een smalle zit?

Roosyes schreef:
Ik heb een vraagje, ik heb een Barefoot Cherokee waar ik heel fijn mee rijd, dus wil eigenlijk geen boomzadel meer. Maar mijn heup doet erg zeer bij lange ritten. Graag zou ik een Ghost testen, ik kan absoluut geen gedwongen houding aan met vooral mijn linker been. Ik heb maat 38/40 en mijn fjord heeft een korte rug. De Barefoot is een maat 1 waar ik net in pas. Ik zou graag verschillende modellen passen om het verschil te voelen, vooral tussen piccolo en 'gewoon' en tussen Firenze/Roma (graag model met lange zweetbladen).

Iemand een handig idee? En het liefst rijd ik er dan mee in mijn vakantie (7 t/m 14 juni :+).

PB Teteltee eens. :)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:37

Teteltee heeft volgens de website geen piccolo om te testen...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:43

Mayflower_ ik vond het zadel niet super aanpasbaar, ik heb een type zonder kopijzer, hij wordt dus "vanzelf" breder en smaller. Het zadel zit wel echt super super zacht. Ik vind het zadel een smallere zit hebben dan de barefoot, maar minder smal dan mijn Ghost. Nu heb ik ookwel een heel breed paard dus daar kan het ook aan liggen... Hoop dat je hier wat aan hebt, vind het moeilijk om het uit te leggen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:44

Roosyes:

Buitenzinnig schreef:
Mocht je een afspraak maken met Teteltee en ze heeft een bepaalde zitting niet kan ik altijd even bij springen en een zitting opsturen.
Ze heeft nu de Roma normaal, quilty normaal, quevis piccolo, quilty piccolo met schaapzitting.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:48

Chips, ik had via pb al contact gehad maar dat ging al over morgen eventueel :+. Ik zal nog eens pb'en bedankt!