[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:37

Mijn opblaasponybeest ken ik al langer dan vandaag, dus ik singel ook altijd in 3 keer aan. De singel zat ook strak toen het zadel op half zeven hing. Ga volgende keer het zadel nog iets meer naar achteren leggen en wellicht is mijn zit toch minder goed dan ik dacht. Kortom, er wordt aan gewerkt.

Bedankt voor de reacties zo ver.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:11

Welke lengte singel hebben jullie aan de zadels zitten? Omdat de singelstoten meestal vrij lang zijn, en ik wel een goeie lengte singel wil hebben zondag... :p

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:15

Barefoot Cheyenne 45 cm en westernsingel is geloof ik 26 inch maar geloof ook aan de lange kant. :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:16

Dat verschilt per zadel. Bij de London zat er een 50 cm aan, maar toen was ze nog wel wat dikker. Bij de Cheyenne zat er 60 cm aan en bij de Cherokee ook 60, maar daar had eigenlijk wel een langere aan gemogen. Dat terwijl de zweetbladen van de Cherokee wel langer zijn dus ik had eigenlijk verwacht dat ik een kortere moest hebben. Nu met de Arizona heb ik eigenlijk geen idee. Ik denk dat het een 65 cm is maar ik vind hem veel te kort, dus daar moet ik nog even een andere voor regelen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:28

Ik heb voor mijn cheyenne een elastische singel van 50 cm :)

Hij had niet langer mogen zijn! Komt natuurlijk wel door het elastiek

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:30

Ik heb voor mijn Atlanta een 125 cm. Met elastiek en daardoor eigenlijk net iets te lang. Of net niet, beide kanten op het laatste gaatje.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:42

Dan kom ik ook maar gelijk met een vraag.. voor een Bels, wat voor maat moet ik dan hebben. Ben van plan een cheyenne aan te schaffen, maar begreep van iemand hier dat barefoot zelf geen juiste maat singel heeft voor zo'n rond paard.. |o

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:13

Ik heb een tijdje met een Cheyenne gereden, daar zat een 75cm singel bij. Maar die was wel wat aan de korte kant. 85 of 90 was fijner geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:23

Dat is echt een kwestie van proberen, je kunt niet met zekerheid zeggen welke lengte "paard X" nodig zal hebben. Dikke kans dat je met een Bels met een Cheyenne al snel een 75 of 85 cm singel nodig hebt maar misschien nog wel langer....de ene Bels is de andere niet , net als het ene of het andere zadel dat nog best kan verschillen :)

Ik wil zelf altijd liefst een zo lang mogelijke singel, dat je nog maar iets van 2 gaatjes over hebt als je aangesingeld hebt, zodat je nog wat ruimte hebt voor wanneer het dier ietsje afvalt ofzo :P

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:50

pmarena schreef:
de ene Bels is de andere niet , net als het ene of het andere zadel dat nog best kan verschillen :)

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.. maar t is natuurlijk wel een verschilletje met de wat slankere paardjes.. en omdat ik van iemand begreep dat barefoot niet zulke lange levert.. ? maar zal eens even gaan kijken op de maten die jullie +/- doorgeven..

Bedankt in elk geval.. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:54

Ik gok in ieder geval op 75, 85 (die kan Barefoot leveren) of nog wat langere, maar dat is echt heel paard-afhankelijk :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:15

even een ideetje :) als je weet hoe lang een cheyenne over de breedte is , van puntje zweetblad, naar puntje zweetblad en de eerste twee gaten van de stoten, dan kun je met een meetlint op je paard nameten hoe lang de singel ongeveer gaat moeten zijn toch :?
dan weet je in ieder geval of barefoot een singel heeft die zou kunnen passen, of dat je echt een hele extreme maat nodig hebt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:23

Ik heb ook ooit geprobeerd de singel lengte op te meten, dat was geen succes :)
Ik heb voor mijn brede en grote Haf een FRA singel van 65 cm (is eigenlijk net wat te lang maar kan net) en voor onze C-pony een FRA van 35 cm. Ze hebben beide de Trekker zadel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:41

De XXL pommel past in mijn (oude) zadel! *\o/* Ik heb wel wat ruimte over in mijn pommelzak.

Gisteren voor het eerst mee gereden. Wel heb ik nog een beetje het idee dat mijn pad redelijk strak op de schoft ligt, terwijl ik dubbeldikke inlages heb. Of zou dat alleen mijn verbeelding zijn? Zou het kwaad kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:42

Hoelang blijven boomloze zadels in waarde? Heb er nu 2 liggen en acht de kans dat ik ooit nog op ponylief ga rijden best klein .. Nu zit ik mij dus af te vragen wat ik ermee moet. Ik ga er vanuit dat ponylief nog minstens 10 jaar mee gaat .. Kan ik ze dan niet beter nu verkopen? En moest er ooit een andere pony komen dat ik dan kijk wat mij leuk lijkt qua zadel?

Ergens zou ik het ook jammer vinden, want zeker de Stella vind ik heel erg leuk .. en ik kom waarschijnlijk toch weer met zelfde type pony thuis dus de kans dat het past is er ook natuurlijk .. Maarja, dat is over zoveel jaar hopelijk en wie weet wat voor leuke zadels er dan zijn :+

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:29

[***] schreef:
Hoelang blijven boomloze zadels in waarde? Heb er nu 2 liggen en acht de kans dat ik ooit nog op ponylief ga rijden best klein .. Nu zit ik mij dus af te vragen wat ik ermee moet. Ik ga er vanuit dat ponylief nog minstens 10 jaar mee gaat .. Kan ik ze dan niet beter nu verkopen? En moest er ooit een andere pony komen dat ik dan kijk wat mij leuk lijkt qua zadel?

Ergens zou ik het ook jammer vinden, want zeker de Stella vind ik heel erg leuk .. en ik kom waarschijnlijk toch weer met zelfde type pony thuis dus de kans dat het past is er ook natuurlijk .. Maarja, dat is over zoveel jaar hopelijk en wie weet wat voor leuke zadels er dan zijn :+

Heb je de zadels nieuw gekocht of 2dehands?

Wanneer je ze verkoopt zul je altijd verlies maken wanneer ze 2dehands zijn. En dat is natuurlijk ook niet echt leuk, kan je ze beter laten liggen denk ik!

Je kunt natuurlijk wel je huidige zadel (weet niet welke het is trouwens) inruilen voor een Stella :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:34

Ik geloof dat ze de Stella al heeft... Anders verkoop je er één en houd je de ander 'voor het geval dat'? Barefoots blijven wel redelijk wat waard tweedehands, maar als je ze nu verkoopt kun je er natuurlijk meer voor vragen dan wanneer je nog 2 jaar wacht. Maar dat is iets wat je zelf zult moeten afwegen :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:33

Als je tweedehands gekocht hebt zou je weer tweedehands kunnen verkopen.
Maar hier blijft mijn oude Barefootje toch echt liggen, ondanks dat ik hem al jaren niet gebruik en momenteel ook niet op mijn jonge pony omdat hij hem niet past.

Ik heb trouwens een 45cm Barefoot en nu een 50cm Westip singel aan mijn Trekker zadel. Maar die is lang zat.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:53

Ik heb ook een vraagje ivm de singels.
We hebben dus een Barefoot Cheyenne overgenomen, tweedehands dus.
Zat een Barefoot singel bij van (dacht van buiten) 35 cm, in elk geval een erg korte.
Zit wel elastiek in de singel.
Maar omdat er zulke lange singelstoten aan het zadel zitten, knellen die op de zijkant van zijn buik, door de korte singel.
Vind ik er niet comfortabel uitzien, dus kan ook niet lekker zitten denk ik.
Dus ik ga een langere singel bestellen, zowiezo.
We hebben dus een echt ronde tinker van 1,40m, welke maat van barefoot singel zou ik daar best voor gebruiken in combi met de cheyenne ? Heeft iemand een vergelijkbare maat van paard, ook rond, met hetzelfde zadel ?
Of gebruiken jullie gewoon een andere singel in combi met dit zadel ?

Maar dan nog, ik had hem goed aan gesingeld bij het opstappen, gaat goed door de elastiek.
Met een boomzadel singel ik aan bij opzadelen, buiten voor het opstappen nog een keer en dan na 10 tot 15 min stappen nog eens vanop het paard.
Met de korte barefoot singel kan ik natuurlijk niet vanop het paard aan singelen, want dan moet ik eronder gaan hangen. Is ook niet zo handig door het lederen lusje waar je singelstoot doorheen moet voordat hij door de gesp gaat, ook al zou het een langere singel zijn.
Dus ik singel op stal aan bij opzadelen.
Buiten voor het opstappen gekeken, maar bleek niet nodig te zijn.
Onderweg na 10 min vlot doorstappen maar afgestapt om aan te singelen, maar bleek nog steeds goed te zitten.
Is het normaal dat je met die barefoot singel met elastiek zo weinig moet aan singelen ?
Ik vond het maar raar... maar zadel is in elk geval goed blijven liggen en zat na het rijden nog steeds goed.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:57

Kun je geen schatting maken m.b.v. je oude singel? Dus gewoon kijken hoeveel ruimte je nog over hebt en schatten hoeveel meer singel je nodig hebt? Ik heb wel een tijdje een ronde Tinker (ja, echt rond) van 1.45 bijgereden en daarbij hadden we een 45 cm singel aan de Cheyenne. Durf alleen niet meer met zekerheid te zeggen hoeveel gaatjes we nog over hadden.

Over het aansingelen, het idee is dat je normaal aansingelt. Het elastiek is meer om met de bewegingen van het paard mee te gaan zeg maar. Het is dus niet zo dat je het zo strak mogelijk aan moet trekken, dan raakt het elastiek uitgerekt :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:59

Ik heb ook de Barefoot Cheyenne, en een Tinker van 1.38 m (wel veel te dik op dit moment). Ik heb een niet-elastische singel van 75 cm maar die is wel een beetje aan de lange kant. Ik heb voor de zekerheid wat gaatjes bij gemaakt in de enorm lange singelstoten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 05-12-13 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:00

Hier een singel van 45cm bij mijn Welsh Cob van 1.40m. Maar die is niet erg zwaar qua gewicht..

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:01

De oude singel hing aan het boomzadel en die heeft natuurlijk korte singelstoten, dus moet ook echt een lange singel aan.
Is eentje van 100 cm.
Ik zal dan eens moeten experimenteren met de lengte van de singel.
Met de korte barefoot heb ik in elk geval nog heel veel gaatjes over, want de singel zit echt onder zijn buik.
Zadel deed eerder dienst voor een ronde fjord, maar elk paard is natuurlijk anders van bouw en model.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:01

Ik ben voor mijn tonnetjeronde fjord toch bewust overgegaan naar een langere singel, maar als het goed ligt en blijft liggen zo ?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:02

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt