[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:06

Marein schreef:
Ik heb al een flink aantal pagina's gelezen, ik begin meer en meer overtuigd te raken van een boomloos, zeker voor mezelf en mijn tinkermeis. Nu nog mijn dochter overtuigen voor haar appie... (Voor de geïnteresseerden: zie het topic Beginnen van zero onder VVDD)

Maar hoe zit dat met het testen? Er zijn geen verkopers hier in mijn buurt van goede boomloze zadels. Je kan toch moeilijk een zadel kopen, met de vraag of je het eerst een 2'tal weken mag testen voor je definitief beslist?

Marein, ik stuur je een pb.

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:09

BuitenZinnig, tussen Marein en Jokari zit meer dan een half land.... die zitten niet in elkaars buurt ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:12

Pffft West-Vlaanderen - Vlaams-Brabant, dat is nu ook de wereld niet hé. :D

Mijn pony is een raar beest. :D
Ik vind de kussens van de Ghost best wel dik genoeg, dus heb al een paar keer met een ghost gereden zonder extra pad eronder (omdat ik wel een extra zadel maar geen extra pad heb haha). Nou, madame moet het dus niet weten hé. Hoe rond ze ook is, met een ruggengraatgootje, en ik weeg maar 62 kg : rijden zonder boomloze pad is not done volgens de jongedame.
Ze doet gewoon moeilijk bij het opzadelen. Rij ik met een goede pad onder het zadel, is het protest ook gelijk weer over. Net zoals toen bij mijn Iberica. De Iberica (mét inlages hé) zonder daaronder de Grandeurpad met Heavy Duty-inlages, daar moet ze gewoon niet van weten. Iberica + Grandeur : niets aan de hand.

Duidelijk is ze wel, dat is dan weer handig. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:42

Citaat:
Pffft West-Vlaanderen - Vlaams-Brabant, dat is nu ook de wereld niet hé.

Ik zei ook; Half lànd! niet Halve wereld LOL

Weet blij dat je pony duidelijk is, de mijne liep door, wat er ook aan de hand was.... -O-

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:52

Anoniem schreef:
Geen andere inlages erbij,helaas.

Is er iemand nabij arnhem/apeldoorn met een gewone ghost quevis of quilty?
Waar ik misschien eens in mag zitten, zodat ik kan voelen of t de moeite zou zijn ghost te gaan testen(ik twijfel tussen quilty of quevis!)

Ik heb wel de heavy duty en extra gummy. Misschien is dat wat voor je om extra te testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:40

Das lief, maar ik stuur het zadel ws morgen terug, heb het nu een weekje...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:17

Muppetmayo dat verhaaltje van boomloos en atrofie en andere schoftproblemen heb ik ook al vaak voorbij zien komen en ik geloof niet dat dit door een boomloos zadel komt..Zo heb ik een van mijn paarden een paar jaar geleden verkocht en erbij verteld dat ik boomloos reed en met barebackpad..Poosje later vertelde zij ook dat een zadelmaakster gezegd had dat hij atrofie bij zijn schoft had door het boomloze zadel waar ik mee reed..Nu had hij mij mij zeker geen atrofie bij zijn schoft en ik had al een jaar niet meer met mijn zadel gereden,maar alleen met barebackpad..Dus je snapt wel dat ik enorm moest lachen en dit soort verhaaltjes niet geloof..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:31

Atrofie rondom de schoft is eerder typisch iets van boomzadels juist, met de beugelophanging die vaak behoorlijk ver naar voren zit (bij de schoft) en het ruitergewicht dat door de boom ook voor en achter waar de ruiter zit, nog op het paard geduwd wordt.

Dan helemaal in combinatie met die beugelophanging ver naar voren, kan er best veel druk rond de schoft komen met het gemiddelde boomzadel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:21

Die van mij had vorig jaar najaar ook ineens terug vallende rugbespiering (en het jaar daarvoor ook in het najaar), maar die heeft dus cushing dus kan ook wat anders aan de hand zijn. Het hoeft niet altijd de schuld te zijn van een zadel. Kan zoveel oorzaken hebben.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:34

Wat leuk te lezen dat er meer mensen zich inlezen met betrekking tot boomloos.
Tot nu toe bevalt het goed voor ziezo en mij. Wel Kom ik er achter dat ik weer opnieuw moet leren zitten haha maar is goed voor mij. Ik rijd bv veel te actief licht. Daar kom ik nu achter . Nu vind ik zo langzaam aan mijn zit gelukkig.

Met hkm pad vond ik niet wat. Tot nu toe met orgineel pad
Gaat goed maar ben niet zo gewend aan strak aansingelen , en als ik dat n niet doe dan ga ik tijdens opstappen schuiven. Ook al gebruik ik altijd opstap kruk. Als ik strak doe.gaat het prima

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:42

Wat leuk, nieuwe boomloos-inlezers in het topic :)

Muppetmayo, jeetje wat een verhaal zeg. Lastig ook vooral dat je er zelf niet bij was, dan moet je het ook maar doen met wat er gezegd wordt achteraf.

ilaan schreef:
En als laatste..... Hoe bevalt een boomloos zadel bij langere ritten? Natuurlijk is dit vrij persoonlijk maar toch wil ik hier ook ervaringen over horen :)

Wat versta je onder langere ritten Ilaan? Ik rijd al jaren boomloos met mijn fjord en heel regelmatig ritten van 25 tot 45 km in vooral draf en galop. Dat gaat heel prima! :j Ik kom altijd thuis met een fit paard met losse rugspieren (die de dag erna vraagt of we wéér zo'n rondje zullen doen ;) ).
Het is inderdaad heel persoonlijk en uiteraard het belangrijkste dat jij en je paard je er lekker in/onder voelen, dan kun je er ook heus kilometers mee maken!

Ik ben hééélemaal in mijn nopjes, mijn Ghost is gisteren met de post gearriveerd! *\o/* *\o/*
Vandaag de eerste testsessie op de pony's, harstikke fijn!

Op mijn fjordenman, staat 'm goed he!
Afbeelding

We hebben er een heerlijk rondje bos mee gereden. Het leek eerst alsof ik met één been net een fractie dichter bij het wrongetje lag dan met het andere, maar dat is wellicht nieuwigheid want later had ik het gevoel niet echt meer.
Pony liep er superfijn mee weg, zo lekker dat zijn schouder hier helemaal vrijgelaten wordt!

En op mijn hafmeisje, wat een plaatje zo!
Afbeelding

Poging tot foto van opzij is lastig als je in je eentje bent :Y)
Afbeelding

En tijdens het rijden
Afbeelding

Ontzettend blij hoe het lag! De ligging is nog even zoeken, hafmeisje is echt enorm rond en plat qua rug en met een nog zo'n nieuw zadel is dat even wennen. Eerst te ver naar voren gelegd, toen weer goed gelegd. Het zit wel ontzettend lekker en zelf gaf ze echt aan er heel fijn onder te kunnen bewegen en mij ook goed te kunnen voelen. Superfijn!
De laatste vier weken hebben we vooral werk vanaf de grond gedaan en gereden met BBP, dus nu weer een zadel is wel echt een luxe zeg!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:50

Zadel staat mooi bij Bailey en Wente! Kom je zadel snel bewonderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:04

wauw....welke ghost is dat???

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:10

ook al zo`n stoer kleurtje staat je knollies goed!!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:14

Thanks Kitty en missanita!
DC, dit is de Roma Piccolo in bruin vetleer en zwart nubuck :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:14

Staat ze erg goed.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:23

Wat een plaatjes weer allemaal--HEBBUH!!!

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:35

Wauw! Hoe lang is de levertijd op een nieuwe ghost?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:55

2-4 weken, ga maar uit van 4...(dan kan het altijd nog meevallen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:27

Zo, mooi zadel zeg! En je beestjes zien er goed uit <3

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:55

raya00 schreef:
Thanks Kitty en missanita!
DC, dit is de Roma Piccolo in bruin vetleer en zwart nubuck :D

Leuk ik heb net andersom!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:09

Wauw, Raya, staat super!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:34

Zijn er eigenlijk al meer ervaringen met de RWC Dressage van Barefoot? Deze kwam vandaag in mijn gedachten voorbij in mijn zoektocht naar een geschikt boomloos zadel.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:42

Thx voor de reacties! Hoe meer ik lees, hoe meer overtuigd ik raak. Vooral omdat de negatieve commentaren komen van personen die er eigenlijk geen rechtstreekse ervaring mee hebben.

Gisteren heb ik Chumani's boomzadel terug meegegeven met de zadelmaker. Ze wilde het nog aanpassen, maar ik ben gewoon niet blij met dit zadel en heb het gevoel dat als we met dit zadel verder werken, we Chumani's rug helemaal naar de knoppen zullen helpen...

Voor mijn eigen tinkermeisje (sinds 3 weken bij mij, heeft nog geen zadel) ben ik al heel zeker: het wordt een boomloos zadel. Vooral omdat ze al wat spieratrofie heeft op de schoft. Heeft ook al 2 jaar niet meer gewerkt, ik ga haar opnieuw inwerken voor ik echt met haar ga rijden. En bitloos.

Nu nog de knoop doorhakken voor de appaloosa van mijn dochter... En mijn dochter overtuigen, want ze hoort natuurlijk de negatieve opmerkingen van haar lesgeefster en de zadelpasser.
Maar Chumani, de appie, staat nu een maand op rust omwille van haar rug. Gisteren 5 jaar geworden, een half jaar onder het zadel, en nu al rugproblemen - volgens de chiropractor te wijten aan het zadel... Hier ben ik echt helemaal niet blij mee.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:44

Trouwens, dat ghost zadel op de fjord en haf hierboven vind ik geweldig! Ligt ook heel goed op de rug, zo lijkt het op de foto's.