[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:28

Excuses dat ik het topic binnen gewandeld kom, maar hier zitten de experts. Heb een barefoot over kunnen nemen van iemand. Nu is alleen de rits aan de voorkant stuk (het lopertje is eraf, of hoe noem je dat?) Is dat makkelijk te verhelpen?

Nu heb ik een hele brede haflinger waar het zadel op ligt. krijg je een xxl pommel in alle varianten van de barefoot? En heeft iemand deze voor een leuk prijsje toevallig?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:29

Hier nog een jeeej, heb net overeenkomst gemaakt voor een London :j

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:43

Ik ga zondag waarschijnlijk een torsion passen op mijn verzorgpaard, ik hoop zo dat hij past! Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:46

muppetmayo

Afbeelding
En dan bedoel je soms dat losse dingetje, want als het oogje van de ritssluiting zelf nog heel is kan je ook simpel een paperclip eraan doen. ;)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:55

Marcella ik bedoel idd dat hele gedeelte. Heb van tellsell achtig iets bij de kijkshop die losse ritsjes gezien, maar is dat stevig genoeg?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:58

Als dat hele gedeelte kapot is ben ik bang dat je dan gewoon het beste bij een schoenmaker een nieuwe rits in kan laten zetten. Zou alleen lipje kapot zijn dan kan je ook een paperclip gebruiken.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:10

Hmm jammer, had gehoopt dat het makkelijker te verhelpen zou zijn. Vorige eigenaar had er tyraps overheen zitten, niet mooi maar werkt prima. Echter wil ik ook nu een andere pommel in doen, dus dacht laat ik het maar gelijk verhelpen. Dat wat ik had gezien maar waarvan ik niet weet of het zou werken is fix-a-zipper.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:23

Ik heb vandaag voor het eerst met de Arizona gereden. De verkoper had gemaild dat er in het dekje dubbele inlages zaten en die was ik er vergeten uit te halen := Daarom lag het zadel zo idioot hoog en het schoof als een gek :+ Paard en ik zijn er wel meer dan tevreden over, zo'n mooie uitgestrekte draf als vanavond krijg ik er met de Cheyenne niet uit hoor :oo

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:02

Hmmm stond hier net een berichtje van Maflinger boven en nu niet meer.
Post maar effe aangepast

Wat is het grootste verschil tussen de Arizona en de Cheyenne eigenlijk dat je dit verschil nu merkt?
Of denk je dat het verschil is waardoor je dit nu merkt?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:06

Ik weet het niet precies. Aan de ene kant dacht ik, mijn Cheyenne had geen VPS en de test-Cherokee en de Arizona beide wel. Aan de andere kant merk ik ook duidelijk aan mezelf dat ik aan deze zadels meer steun heb en dat zal vast bijdragen aan de balans en bewegingsmogelijkheden van paardlief. Dus waarschijnlijk ligt het meer aan mij dan aan de zadels zelf :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:17

Cheyenne heeft zweetbladen en die heeft de Arizona niet dit kan voor sommige paarden ook een verschil zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:19

Onder de Cherokee en de London loopt ze ook een stuk fijner en ruimer (vergelijkbaar met de Arizona) dus ik denk zelf dan toch meer dat het te maken heeft met mijn geklooi in de Cheyenne :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:25

muppetmayo schreef:
Marcella ik bedoel idd dat hele gedeelte. Heb van tellsell achtig iets bij de kijkshop die losse ritsjes gezien, maar is dat stevig genoeg?

Wij hebben hier in de buurt een handwerkwinkel (naaigerief enz...)
Zij herstellen ook kleding, ritsen, zomen omnaaien, noem maar op.
Daar heb ik ook al verschillende keren een nieuw "wagentje" op een rits laten zetten, doen ze gewoon terwijl je staat te wachten en kost niet veel, dacht ik van 4 euro.
Misschien hebben jullie ook zo'n winkel in de buurt, dan kan je een vragen of ze een nieuw wagentje aan een rits kunnen zetten, een vraag kost niets ;-)
Ze zullen misschien wel raar opkijken als je met een zadel naar binnen stapt ipv met een broek, maar goed, als het werkt, dan werkt het.
Proberen waard :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:26

Ik had een berichtje geplaatst dat ik gisteravond voor het eerst met de Barefoot Arizona had gereden en dat ik met zadel en al van ponybeest afgedonderd was. Dat was een beetje flauw en ik had het weer weggehaald (daarop doelde Zilfstar in haar post hierboven).

Echter, dit is bij uitstek het topic om advies te vragen, dus hierbij poging 2 ...

Even wat achtergrondinformatie voor de beeldvorming: de Arizona ligt zo te zien goed op mijn paard en ik zit er ook best lekker op, vandaar dus deze poging tot herkansing. Ik vind die slanke zit door de VPS wel prettig. Ik ben bekend met vergelijkbare boomloze zadels: ik rijd al jaren naar tevredenheid met Bob Marshalls. Ik ben dus ook bekend met het western singelsysteem.
Wat er gisteren gebeurde: in de rechtergalop schoof mijn zadel, met mij er dus nog op, ineens na 3, 4 galopsprongen zo'n 45 graden naar beneden en daar was geen redden meer aan: the only way was down. Gelukkig is ponybeest niet zo groot dus die meter was wel te overbruggen.

Mijn vraag aan jullie is echter: wat kan ik doen om dit geschuif volgende keer te voorkomen?
- Onder de Arizona ligt een Barefoot pad met wollen onderkant (die schoof netjes mee naar beneden)
- Ik had goed aangesingeld (met off billet en tie strap en een gewone westernsingel)
- Mijn pony is rondgeribd met weinig schoft en mooi op gewicht. In het zadel zit een L-fork die zo te zien goed past (kaal gemeten)
- Ik word in de rechtergalop wel iets naar links geworpen door nog niet geheel rechtgericht ponybeest (wordt aan gewerkt).
- Ik heb regelmatig les (met voldoende aandacht voor mijn houding en zit).
- Ponybeest heeft vlakke gangen.

Vragen staat vrij en adviezen zijn welkom.

Eidt: zie nu dat ik mijn onderschrift misschien moet aanpassen :D.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:29

Hier laatst het zelfde probleem met de Arizona, Maflinger :))
Geloof alleen dat bij mij het aansingelen wel een probleem was, haha. Zat er zelf overigens niet op op dat moment, maar stalgenootje :+

Lees dus even mee!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:31

De mijne schoof gisteren ook, maar dat wijt ik voor nu even aan de dubbele inlages die ik vergeten was eruit te halen := Morgen even eruit halen en opnieuw proberen. Ben benieuwd, maar ook ik lees even mee (de hele tijd al maar goed)!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:58

Haha ohja, ik lees ook de hele tijd al mee.. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:02

Balen van dat schuiven zeg -O-

Op zich heb je bij boomloos / Barefoot dezelfde redenen waarom een zadel kan schuiven, als bij boomzadels.

Heel vaak leggen mensen hun zadel net iets te ver naar voren waardoor er een te groot stuk van de schoft onder het zadel ligt.

Of de singel zit raar, bvb. scheef of erg los. Ik hoor heel vaak dat mensen schrikken na het afstijgen omdat ze dan ineens zien dat ze nog wel een vuist tussen paard en singel kunnen doen :oo

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:18

pmarena schreef:
Balen van dat schuiven zeg -O-

Op zich heb je bij boomloos / Barefoot dezelfde redenen waarom een zadel kan schuiven, als bij boomzadels.

Heel vaak leggen mensen hun zadel net iets te ver naar voren waardoor er een te groot stuk van de schoft onder het zadel ligt.

Of de singel zit raar, bvb. scheef of erg los. Ik hoor heel vaak dat mensen schrikken na het afstijgen omdat ze dan ineens zien dat ze nog wel een vuist tussen paard en singel kunnen doen :oo

O:) O:) O:) :')
en ben me er nog bewust van ook := ach aj, singel is te lang maar het ligt :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:00

bij mij lag het in het begin aan mijn eigen zit, in de galop zat ik zelf niet stabiel waardoor ik met zadel en al schoof
nu is mijn zit dermate verbeterd door de arizona dat ik dat op het einde niet meer had
maar moest wel ook goed opletten dat ik voldoende aansingelde

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:15

Dat van die singel heb ik een paar keer gecheckt maar hij zat niet losser dan normaal. Moet wel zeggen dat ik even gevochten heb ermee, het aansingelen ging niet zo vloeiend := Vooralsnog denk ik dus dat het door de inlages kwam, het lag echt als een pakketje een meter boven mijn paard. Dus ik kijk er morgen wel even goed naar. Overigens ligt het ook gewoon aan mezelf want toen ik scheef zat lag ik er bijna naast, maar toen ik recht ging zitten had ik nergens meer last van :') Wat quibje ook al zegt dus.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:09

Ik zelf vond het erg on stevig zittn, nu ben ik ook een dun persoon dus schoof ik heen en weer

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:23

Espritfan schreef:
Ik zelf vond het erg on stevig zittn, nu ben ik ook een dun persoon dus schoof ik heen en weer

Welk zadel vond je niet stevig zitten dan? :+

Boomloos is er in verschillende maten he.. Ik heb maat 34 en schoof in een Barefoot maat 1, de 0 daarentegen zit heel fijn!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:27

pmarena schreef:

Is een bekend probleem met kampioen buik opblazen van een fjord. Doe nu vaak een stukje lopen en dan weer aansingelen, maar moet wel snel zijn met die slimmerik van mij. :+

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:39

Een groot voordeel van mijn Barefoot zadel dat hij meteen goed lag. Hij zat ook meteen erg comfortabel. Nadeel: voor mij zo comfortabel dat ik moest er voor moest oppassen dat ik er niet als een zoutzak bij zat.