Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:16

Buitenzinnig schreef:
Dus met meer inlagen er in en/of een extra dikke boomloze pad er onder, kan je hem gewoon gebruiken...zie Pmarena en diverse anderen.

Misschien idd. Maar met een extra boomloze pad er nog onder zit ik waarschijnlijk zo breed dat ik niet meer kan zitten. en ja, ik weet dat Morrie nog breder is ;)
Maar ik kon al niet zitten op een FRA bbp van ( syntetische ) wol, te breed.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:18

Ik heb nog andere zadels erbij en gebruik de christ ernaast,maar mijn uber gevoelige merrie reageert eer echt super op dus denk ik dat het echt niet verkeerd is..Wel heb ik een dikke wollen westernpad eronder dan heb je toch wat extra bescherming..Ik reed er eerst ook mee buiten,maar het is me net wat te flexibel,want mijn merrie kan zulke rare kronkels in haar rug maken als ze iets eng vind dat ik niet meer stabiel kan zitten..Dan heb ik echt wat stevigers nodig..Wel blijft het zadel dan super op zijn plek liggen,en dat heb je met de meeste boomloze modellen niet eens op een rond ruggetje..Mijn ene merrie heeft vlakke gangen en op haar zit het heerlijk :j maar mijn andere merrie gooit hoger op en stuwt veel meer achter en ik moet zeggen dat ik dan niet lekker door kan zitten en veel minder stabiel zit echt een groot verschil als ik ze na elkaar rij..Dus het ligt denk ik echt aan hoe en wat en denk dat je dat uit moet proberen..Ik ga trouwens mijn jonkies volgend jaar wel inrijden met de christ,daar lijkt hij me super voor :j

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:10

De Butterfly zit super stevig juist bij rare bewegingen, door de hoge achterboog en de dikke, zachte dijwrongen :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:24

@ pleiada, gelukkig heb ik geen ras dat hoog opgooit en stuwd, is een fjord.
Zat er ook aan te denken om mijn fjordje uiteindelijk met een schaap in te rijden, lijkt me voor het dier wel prettig.[ ze is pas 1.5 hoor, dus heb nog tijd zat om er over na te denken].

Denk dat ik er dan wel de HD inlages in zou doen, gewoon ook voor mijn eigen gemoedsrust.
Tja of mijn fjordje straks rare bewegingen gaat maken weet ik nog niet, mijn andere fjord die ik nu wel rijd, heeft daar niet zo'n last.
De butterfly gaat hem voor mij niet worden denk ik, heb liever een '' zadel'' met iets langere ''zweetbladen'' en de butterfly heeft wel hele korte.

Geloof dat ik wel overtuigt ben.
Ik ben ook zo'n twijfel miep, hoe vaak ik Don ook al niet een bericht heb gestuurd met mijn getwijfel. :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:25

Die van mij zit ook erg stevig hoor maar het blijft flexibel en mijn merrie kan zo idioot haar rug kronkelen(weet niet hoe ik het precies uit moet leggen)dat ik er op dat moment echt zo krom op kom te zitten dat ik op dat moment niet veel te vertellen heb..Je moet het voor je zien dat ik dan zo krom gezet wordt dat mijn ene been helemaal afsteekt,mijn andere been opeens 10 keer langer is en ik kompleet naar een kant hang terwijl de christ nog wel recht ligt(moet je nagaan :D hoe goed die dan blijft liggen)..Vroeger duwde ze mijn rug steeds in een kronkel maar sinds we rechtrichten heb ik veel meer te vertellen gelukkig..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:27

Ik denk dat inrijden met schaap echt veel fijner is inderdaad..Eerder deed ik het met gewoon bbp,maar dan is dat schaap veel stabieler en ik vind het een groot voordeel te voelen wat er onder je gebeurt met inrijden..

O en gewone rare bewegingen zit je prima uit hoor met dat ding,maarja dat beest van mij is een beetje raar :+
Laatst bijgewerkt door pleiada op 16-12-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:28

Citaat:
Ik ben ook zo'n twijfel miep, hoe vaak ik Don ook al niet een bericht heb gestuurd met mijn getwijfel.

:D :') :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:30

Dat je voelt wat er onder je gebeurt is zeker een pluspunt en kun je eventuele gekke bewegingen toch makkelijker voor zijn.
Rijd nu met barefoot met vps, is al een heel verschil met een boomzadel, maar door vps word het zadel toch wat stugger en is toch jammer.

Haha sorry Don :D :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:36

Kun je hem trouwens niet een keertje van iemand lenen en je andere paardje ermee rijden?Dan weet je hoe het voelt..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:08

Nee er woont niemand in de buurt met een fellsattel.
Maar volgens mij kan je hem bij Don ook uit proberen.
Misschien doe ik dat ook nog wel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:27

Klopt....

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:20

Ik heb zo'n aparte die van de raarste dingen schikt. en snel in een dribbel schiet.
Met de PP is ze veel meer ontspannen, en als ze weg schiet blijf ik gewoon zitten en het zadel ook op z'n plaats.
Een week of 3 terug nog. ik was een een leuk tempo aan het tölten en kwam bij een stuk weg waar water onderdoor gaat. ( geen brug, gewoon asfalt de weg lieg door)
en ineens... zoeffff zo naar de andere kan van de weg zijwaarts, ik schrik. wordt boos en zoeff zo weer terug. geen centje pijn en na 3 keer diep zuchten konden we weer zorgeloos verder gaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:24

Buitenzinnig schreef:
Klopt....

Doe je er dan ook HD inlages in/bij ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:42

Die heb ik niet - hij komt gewoon standaard....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:05

Vandaag pown met de Christ premium plus, dochter erop. Geen beugels, binnenbak voor onszelf. Pown aan de longe... Hoek achterin is eng. Dochter gaat er flink mee aan de slag, brengt rust en vertrouwen over, pown gaat er steeds beter langs, neusje naar beneden, kauwen... Dan wil ze los. Prima. Dus longe eraf, zelfde oefening (volte bij C in stap) alleen nu moet ze het zelf doen, zonder extra rem, zonder "life-line". Ze komt van de volte aan op de hoefslag, pown schrikt van niks, draait zich op arabierenwijze om en gaat er giga vantussen in galop... Mama's maag in een schroef, hartslag op 210... Tot ik zie dat dochter prima op de pony blijft zitten. Ze was iets uit balans, vindt dankzij de wrongen haar plekkie weer terug, gaat zitten en is vooral kalm. Pony is bij de A inmiddels en alweer in stap, draait zich om, ik zeg rustig " kom maar" en ze komt braaf naar me toe. Dochter heeft een "wauw" uitdrukking op haar snoet en wil toch weer aan de longe. Maar is niet echt onder de indruk haha. We doen direct de volte bij C weer... Pony is braaf. Gek beest.

Kortom, premium is nu volledig goedgekeurd :)

Daarna heeft dochter nog 20 minuten gereden, oa de draf, aan de longe alles. Dat wel. Nog flink wat voltes, afwenden, gebroken lijnen en heb haar even laten zien wat stelling vragen is en dat pony kan wijken ;) afgerond met tweemaal op het blok staan (met dochter erop) en een fiks galopje in de buitenbak en lekker uitstappen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:38

Afbeelding

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:57

Ik blijf bij de PP ook absoluut fijn zitten bij een schrikreactie of een klein vreugdebokje. Hij bokt wel nooit zo om me eraf te krijgen, dat is heel anders bokken en daar heb ik dan geen ervaring mee met de PP. Maar ook mijn paardje geeft aan (en dat doet ie altijd overduidelijk) dat dit "schaap" hem het beste bevalt, dus 2 x blij. Rijd gewoon met de inlages van Christ en zonder onderdekje, wil wel graag nog een dekje kopen met lamsvel onderkant.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:05

Top! stoere meid hoor!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:01

Wat heb je toch een stoere dochter zilfstar

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:30

Vandaag weer eens gered door de Iberica! *\o/* Drie vreugdebokken overleefd, met mijn gewone zadel zou ik eraf gelazerd zijn. :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:26

+:)+
Die van mij zijn ook al zo fris....

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:34

Voor een kennis van me, die ook is geïnteresseerd in een Christ Fellsattel, de vraag: hij heeft mega korte rug, hoge schoft en vanwege de leeftijd zie je de rugwervel al iets. Wel Pad zou je er onder kunnen gebruiken, zonder dat ie opligt en zo dat niets op de schoft druk?
Alvast bedankt voor eventuele suggesties

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:00

Mijn ervaring is DAT er niks op de schoft drukt omdat alles zacht is, meevormt en beweegt en er niks van harde delen in zit. Het gehele zadel vormt zich naar de rug van het paard. Als je bloot op je paardenrug kunt zitten kan dat ook hiermee zonder pad of wat dan ook. is mijn idee hoor. tenzij je beugels eraan geet hangen. Dan vind ik het een ander verhaal. maar zoals ik ermee rijdt en dochter ook met haar premium, dus beugelloos, is pad niet nodig. Vind ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:24

Met je eens Zilfstar :j

Ik heb nu wel eens even andere (dikkere) inlagen er in gedaan van hetzelfde materiaal en een dekje (knalrode Polypad met regenboograndje) klaargelegd voor er onder. De paarden zijn u zo gruwelijk goor, dat ik voor mijn eigen luiigheid maar even doe, anders blijf ik soppen...... :P

Nog niets kunnen/willen proberen, want wij hebben de zondvloed hier -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:32

Korte rug is geen probleem en de hoge schoft ook niet. Wat betreft ruggengraat hangt het er vanaf of hij met beugels wilt gaan rijden.