voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:15

De Pfiff heeft ook gewoon weinig schoftruimte helaas , dat is typisch iets voor de goedkopere zadeltjes :=

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:56

@Ellepel. Ik heb geen duidelijke foto, maar bij mijn barefoot cheyenne ligt de schoft helemaal vrij. Ik zorg ook altijd dat de pad daar goed omhoog getrokken is voor het aansingelen.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:00

@ trijn, Of hij het verwarrend vind weet ik natuurlijk niet, ik had het geniale idee om het vilt uit mijn oude westernpad te halen en daar de vorm van de inlages uit te knippen haha, nu heb ik dat vilt onder die foam inlages gelegd, super stevig! Hij bokt niet meer maar moet ik wel zeggen dat ik ook heel voorzichtig heb gereden omdat mijn eigen rug weer kapot is door die bokken (vorig jaar ongeluk met een ander paard gehad).

@ colinda_, ik zat dus zelf ook al te denken dat er misschien wat mis is met zijn rug, toch maar even laten checken binnenkort!

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:15

Idd een geniaal idee, vooral als het de oplossing zou kunnen zijn! Wel een goed idee van Colinda_ om zijn rug ook even te laten checken enne...... laat dan die ostheopaat meteen ook even naar jouw rug kijken ;)

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:19

Heb nog even een vraag...... (val een beetje in herhaling, maar kan eigenlijk niet goed vinden wat ik zoek..) als jullie zouden moeten kiezen tussen de Barefoot Londen of de Lexington, wat zouden jullie dan kiezen?
Ik ben voor onze vrij ronde KWPN merrie (zie profiel) aan het neuzen naar een dressuurzadel, maar kan er niet goed uitkomen. Hiervoor altijd gereden met een Euroriding Luxor, maar deze onlangs verkocht ivm niet meer goed passen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:19

trijn schreef:
Heb nog even een vraag...... (val een beetje in herhaling, maar kan eigenlijk niet goed vinden wat ik zoek..) als jullie zouden moeten kiezen tussen de Barefoot Londen of de Lexington, wat zouden jullie dan kiezen?
Ik ben voor onze vrij ronde KWPN merrie (zie profiel) aan het neuzen naar een dressuurzadel, maar kan er niet goed uitkomen. Hiervoor altijd gereden met een Euroriding Luxor, maar deze onlangs verkocht ivm niet meer goed passen.

Dat wil ik idd ook wel graag weten. Mijn gevoel zegt de lexington voor een jong paard omdat de achterzijde van de zitting dikker is en misschien daardoor betere demping voor de rug?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:24

bedankt, naaltje ghost hoeft niet,want die heb ik zelf ook en dat ligt perfect.
maar ik wilde er een ander zadel bij voor buitenritjes,de ghost geeft dan namelijk toch een druk plek bij de beugelophanging bij langere ritten.
deze pfiff is wel een heel net zadel,maar net bij de schoft zit het te strak.

ik heb even geen vergelijkingsmateriaal meer hoe het moet liffen en daarom was ik wel benieuwd dus of hier iemand een vergelijkbare foto voor me had.
de pommel krege ik gister met geen mogelijkheid uit het zadel,had namelijk nog het idee dat er misschien een smallere in moet.

en als het echt niet past dan baal ik haha, hopelijk kan ik het zadel dan weer verkopen :D

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:00

Volgens mij heeft dat niks met demping te maken izzy1985 :) Als je goede inlages hebt is het wel goed!

Ik twijfelde ook tussen de London en Lexington en ik heb nu de London in mijn bezit! Ik ben er echt super tevreden over.. :D De Lexington heeft een hoge cantle waardoor je snel naar voren valt en ik vind het er ook niet echt mooi uit zien. Ik ben iig heel erg blij met mijn keuze!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:21

De hoge achterkant van de Lexington is eigenlijk alleen fijn op van die opwaarts gebouwde sportpaarden.

Bij een paard dat een normale rug heeft die de achterkant van het zadel zelf al een beetje omhoog duwt , ben je beter af met de London of Barrydale in het algemeen :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:21

pmarena schreef:
De Pfiff heeft ook gewoon weinig schoftruimte helaas , dat is typisch iets voor de goedkopere zadeltjes :=

Niet generaliseren ;)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:22

Jeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj m'n zadel is er!!! Morgen ophalen *\o/* *\o/* Woehoew!!!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:21

Rianne_ schreef:
Volgens mij heeft dat niks met demping te maken izzy1985 :) Als je goede inlages hebt is het wel goed!

Ik twijfelde ook tussen de London en Lexington en ik heb nu de London in mijn bezit! Ik ben er echt super tevreden over.. :D De Lexington heeft een hoge cantle waardoor je snel naar voren valt en ik vind het er ook niet echt mooi uit zien. Ik ben iig heel erg blij met mijn keuze!

Sorry vast ergens gelezen :o

Dan wordt het voor mijn paard idd de londen of de barrydale mocht die er ooit in het helemaal zwart of zwart met donkerbruin komen. Mijn paardje heeft een vrij vlakke rug zonder al te veel schoft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:15

Dames ik ben nog steeds aan het twijfelen hoor haha, maar heb nog de tijd wil het voor mijn paardje gaan gebruiken eventueel, en die is nu 2.5 en hoeft dus nog een jaar geen zadel op, maar wil me dus vast orienteren maar wat zijn jullie bevindingen van de Freemax dressage boomloos zadel of kunnen jullie me hier bij niet helpen

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:23

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 02:28

Ohhhh MssMaris, de jouwe wel.... jij hebt toch ook de Barrydale besteld? Mijn Barrydale is nog onderweg vanuit Duitsland. Zodra deze binnen is laat ik dochterlief deze gewoon eerst een poosje proberen op haar paardje (tenzij ik 'm natuurlijk zelf gebruik hè). Dan kan ik altijd nog later de Londen en Lexington bestellen als testzadel.

In ieder geval bedankt voor de reacties pmarena en rianne_!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:30

Buitenzinnig schreef:
pmarena schreef:

Niet generaliseren ;)

Komop , jij weet net zo goed als ik dat dat gewoon zo is , de Randolls , Pfiff enzo , en die el cheapo Marktplaats zadeltjes hebben gewoon als typisch kenmerk dat de ruglijn vrijwel recht is en er ook niet veel in de pommel gebeurd , waardoor ze gewoon niet geschikt zijn voor de wat meer aanwezige schoften :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:24

En dat is de schuld van de sukkels die ze zo laten maken - je kunt die fabrikanten nl. ook gewoon zeggen hoe het er wel uit moet zien.
Gek genoeg zie ik op de Spoga bij "onze Indische/Pakistaanse/Chinese vrienden" wel eens goed gelukte modellen liggen. Het is me een raadsel waarom die niet in de winkel zijn terug te vinden....

Die van Pfiff is echt een schande -O-

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:26

lijkt me dan toch dat ze liever voor de goedkope manier van in elkaar zetten kiezen (goedkope werknemers, goedkoop materiaal?)

ikzelf zie toch echt wel verschil in kwaliteit tussen de betere(en vaak net iets duurdere merken) dan de goedkope flutzadels. iedereen is natuurlijk zelf vrij in de keuze, maar ik denk dat het dan toch vaak om budget gaat en niet omdat mensen die zadels beter vinden (laat ik zo zeggen, dat kan ik me haast niet voorstellen)

als je een barefoot en een pfiff naast elkaar houdt dan vind ik de pfiff bijvoorbeeld nep lijken
maar wellicht zijn er andere mensen die denken dat je bij de bekendere merken betaald voor het logo ofzo?

met sinterklaas heb ik een prachtig gouden barefoot zadel gekregen.
Afbeelding
(en een gedicht van een paar a4tjes over de hoeveelheid zadels die izzy dit jaar op haar rug heeft gehad...:+)

(mijn moeder heeft haar eigen barefoot helemaal uit elkaar gehaald, overgetrokken en uitgeknipt :P groot compliment voor barefoot, ze heeft hem ook zelf weer in elkaar gekregen! :P (dat is normaal niet haar sterkste kant)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:34

Leuk gedaan, draakje!!! Knap van je moeder!!! :j

Over het laten maken van voordelige zadels: je kunt als opdrachtgever echt exact met die mensen overleggen waar je wat wilt hebben, de materiaalkeuze, de stiksels en de randjes en uiteraard de pasvorm..... Het kost dan wel iets meer, maar dat betaalt zich ook weer terug.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:46

zonde dat ze daar niet voor gekozen hebben. zeker als ik hoor dat het originele ontwerp zoveel beter is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:56

Al doende leert men. Het originele ontwerp - de Torsion - was vroeger ook niet zo goed en is steeds aangepast, dat doen ze nog steeds. Als er iets verbeterd kan worden, doen ze dat ook (als het goed is) Barefoot was vroeger net een Randoll en die hebben er flink achteraan gezeten om dat niveau te ontstijgen.

Dat Pfiff (Duitse groothandel) er voor kiest om rommel te blijven afleveren...tja.... ;(

De FreeMax is ook een kopie (van de Freeform) dat zie je aan het design. Dat is op sommige punten wel heel leuk, maar de details zijn toch minder (die zijn nog zoals het was bij Freeform, maar die ontwikkelen zich door.

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:14

Ik ga morgen mijn barefoot ophalen, maar zoals ik me eigenlijk nu afvraag.. Mijn paard is gescoren, kan ik nu nog wel gewoon uitrijdekens gebruiken met dit zadel?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:29

@ maartje, hihi dat heeft je mams leuk gedaan!

@ neoza, wat voor BF heb je gekocht? Meestal past het prima hoor!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:05

de meeste vliegendekens met uitsparing passen ook, denk dat een uitrijdeken dan ook geen probleem hoeft te zijn :)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:12

trijn schreef:
Ohhhh MssMaris, de jouwe wel.... jij hebt toch ook de Barrydale besteld? Mijn Barrydale is nog onderweg vanuit Duitsland. Zodra deze binnen is laat ik dochterlief deze gewoon eerst een poosje proberen op haar paardje (tenzij ik 'm natuurlijk zelf gebruik hè). Dan kan ik altijd nog later de Londen en Lexington bestellen als testzadel.

In ieder geval bedankt voor de reacties pmarena en rianne_!

Ja klopt! Een zwart/grijze heb ik *\o/*