Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:42

Yole heeft volgens mij nog een brede malibaud te koop staan?

Esther is hier vanochtend langs geweest en ik heb Gaston Mercier zadels geprobeert. En er zojuist 1 gekocht :D Het zat gewoon in 1x goed en past op mn pony, dus wat wil ik nog meer :o

Zal van de week eens foto´s gaan maken :j

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:54

wat fijn laura...GM vind ik ook mooi maar veel te duur,helaas.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:06

Via Esther heb ik zo'n Corrector gehuurd. Ik ben net terug van een ritje uitproberen. Paard liep er prima mee. Hij was van top tot teen bezweet, behalve zijn ruggengraat.

Laura, foto's :)?

Levi_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:29

Ow, thanks Laura! Zal Yole even een pbtje sturen..
En wat leuk dat je zojuist een GM hebt aangeschaft! Congrats! Ben benieuwd naar de fototjes/ welke het is :)

Ja, jammer he dat het de smallere versie was. Hij zag er voor de rest nog wel mooi uit...
Ik moet eigenlijk sowieso iemand in de buurt (Harderwijk) even zoeken die ook zulke speciale zadels goed kan aanmeten, wel zo'n fijn idee.
Jammer dat Esther zo ver weg woont..

@ Moragh; da's waar, ze zijn zeker niet duur voor de kwaliteit die je ervoor krijgt, maar aan de andere kant áls ik hem tweedehands kan kopen doe ik dat toch liever omdat we wel op de centjes moeten letten ;) Dus ik zal eerst eens Yole benaderen. Maar ik zal je aanbod onthouden over afbetaling, thanks ;)

Btw, het stomme is dat ik dus al wel een correctorpad heb aangeschaft, kwam hem tweedehands voor een mooi prijsje tegen, vandaar.. Hopelijk kan ik die in de toekomst nog wel goed gebruiken..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:40

Levi_love schreef:
Ja, jammer he dat het de smallere versie was. Hij zag er voor de rest nog wel mooi uit...
Ik moet eigenlijk sowieso iemand in de buurt (Harderwijk) even zoeken die ook zulke speciale zadels goed kan aanmeten, wel zo'n fijn idee.
Jammer dat Esther zo ver weg woont..

Was ik vandaag nog... Is maar klein uurtje rijden...
Overigens bij een klant die ook nog een 38 Guardian heeft liggen die een lief nieuw baasje zoekt ;)

Levi_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:00

Grappig, ik zat net te kijken op google Maps en wilde net mn berichtje aanpassen..
Geen idee waarom, maar ik dacht dat Heelsum helemaal in het zuiden lag.. ;)

T punt is meer dat we het op dit moment gewoon niet zo breed hebben, en ik op zoek ging naar een zadel van max 400 euri tweedehands. Nu heb ik al een corrector gekocht voor 100, dus blijft er nog 300 over.
(da's niet echt veel, dus mocht de corrector niet persé nodig zijn verkoop ik die misschien weer verder zodat ik alsnog weer de 400 heb voor het zadel..)

Ik heb dus wel Malibauds tweedehands kunnen kopen voor die prijs (250 de ene, en 300 de andere) maar die waren dus sowieso te smal.

Ik hoef ook niet persé een Malibaud, maar wel een zadel waarbij je je paard gewoon goed onder je voelt bewegen, waar ik lange (endurance?) ritten mee kan maken maar die voornamelijk goed past op mijn paardje (met volgens mij een best wel lastig ruggetje)

Denk je dat dit uberhaubt mogelijk is om zo'n zadel te zoeken die ook past voor die prijs? Of kan ik dan beter nog een half jaartje doorsparen? Mocht je komen passen; heb je genoeg keuze in die prijsklasse? Of heb je eigenlijk voornamelijk nieuwe?

Wat een vragen hè ;)

Thanks alvast!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:10

In de prijsklasse van rond de 300,- doe ik niet veel nee... moet nog beetje BTW en winst ook af he...

Levi_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:15

Nee, precies, dat snap ik, jij moet ook gewoon je brood verdienen.

En als ik nu wel gewoon een passervice bij je laat doen & betaal, zodat ik weet welke goed passen, maar dat ik dan zelf op zoek ga naar die tweedehands? Of vraag ik nou iets heel doms? :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:06

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:14

Wilde de link net gaan plaatsen hier :D
Ben door de tentoonstelling geïnteresseerd geraakt in een Malibaud randonee. Lijkt me ideaal voor het spitse korte ruggetje van mijn paard. Maar zul je zien dat net dan greendistance twee weken op vakantie is... Geeft wel mooi wat bedenktijd :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:29

Levi_love schreef:
Nee, precies, dat snap ik, jij moet ook gewoon je brood verdienen.

En als ik nu wel gewoon een passervice bij je laat doen & betaal, zodat ik weet welke goed passen, maar dat ik dan zelf op zoek ga naar die tweedehands? Of vraag ik nou iets heel doms? :o

Ja hoor, dat is geen probleem!

arno8 schreef:
Wilde de link net gaan plaatsen hier :D
Ben door de tentoonstelling geïnteresseerd geraakt in een Malibaud randonee. Lijkt me ideaal voor het spitse korte ruggetje van mijn paard. Maar zul je zien dat net dan greendistance twee weken op vakantie is... Geeft wel mooi wat bedenktijd :)

1 week maar ;)

Overigens moet ik echt nog ff naar die tentoonstelling, lijkt me erg leuk!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:34

Oh inderdaad :o
Had eigenlijk dezelfde vraag als Levi_love, dus dan is die ook beantwoord :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:54

@Levi Love, ik zie dat je beetje dezelfde weg bewandelt als ik gedaan heb. Had vroeger ook een kruising haf/Arabier waar ik een McClellan voor zocht :D, ze hebben geen makkelijke rug die kruisingen... .
Verder vraag ik me eigenlijk af of meneer malibaud de enige is die goeie McClellans maakt.
Ik vind deze van Phoenix heel erg leuk en hij heeft tenminste keuze uit veel meer boom-maten dan bij Malibaud en op voorhand controleert hij of de boom bij je paard past, hier voor mijn breedste merrie had hij toch een boom die beter paste dan de Malibaud: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PLPYAE7T.jpg.
Ook de kostprijs is lager, vind de Malibauds echt enorm gestegen van prijs de laatste tijd (van een 850 naar rond de 1000 euro voor een randonnée (oeps..ik zie al 1250 voor een forty, da's toch echt een enorm prijsverschil), de McPhoenix blijft maar rond de 835 kosten terwijl ze ook heel erg mooi afgewerkt zijn) Vroeger lagen de prijzen zo wat hetzelfde. Ik heb hier een cd liggen hoe hij toont hoe hij de McClellans maakt en ik schrok echt van de prachtige afwerking van het zadel. Ok, een harde zitting is misschien iets typisch voor een McCellan, maar zijn zadels zijn wel wat zachter qua zitting en er zit meer twist in de seat.
Alleen...ik weet echter niet of ze zo goed zijn als de Malibaud en waar het grote prijsverschil dan zit....er is ook geen mogelijkheid om er eentje te testen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 09:39

Cambiar schreef:
Verder vraag ik me eigenlijk af of meneer malibaud de enige is die goeie McClellans maakt.

Nee uiteraard niet, in dit topic is toch al heel wat voorbij gekomen...
Producenten zijn er genoeg, over de hele planeet verspreid. Maar als je geen niet-aangepast op het paard gokje wil wagen zijn de mogelijkheden inderdaad eerder beperkt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:10

Zo´n "gokje" is me simpelweg te duur.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:24

Kan ik me voorstellen. Wat kost een ticket naar IJsland tegenwoordig? :P

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:58

Kuggur schreef:
Zo´n "gokje" is me simpelweg te duur.

Met een goede template (of zelf gemaakt of met bv een Equiform) en goede foto's kan een zadelmaker van de kwaliteit van Malibaud of Phoenix of Guichard echt wel een passend zadel maken.

Levi_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:18

Moragh schreef:
Levi_love schreef:

Ja hoor, dat is geen probleem!

Super fijn! Dat ga ik even onthouden en overleggen met mijn man.
Moet je vaak hier in de buurt zijn?

Helaas hebben ze mn paard voor de vakantie buiten mijn weten om op de hengstenwei gezet met hééél hoog gras, dus toen ik nu net na de vakantie kwam kijken was hij ineens tonnetje rond geworden. Vet balen natuurlijk.
Dus nu is mijn zadel zoektocht even stilgezet omdat ik hem eerst maar op dieet moet zetten :Y)

Ik hoop dat paardlief er even van genoten heeft, want dit gebeurd dus niet nog een keer :+

@ Cambiar: ik kan niet echt ervaringen vinden over die Mc Phoenix, dus dat zou ik dan zelf persoonlijk niet zo snel doen..

Oja, @ Moragh; wat ik me nog wel eventjes afvraag; Mn paardje is nu dus nog helemaal niet ingereden, heb er wel eens opgezeten zonder zadel, maar meer ook niet. Wilde hem vooral gaan trainen zodra ik een goed passend zadel voor hem heb. Maar vraag me nu toch een beetje af of dit nu wel slim is. Omdat hij daarna waarschijnlijk behoorlijk gaan veranderen in de bespiering. Of is dat goed te doen met de corrector? Of kan ik hem beter eerst trainen aan de hand en hem veel meenemen als handpaard op buitenritten voordat je hem komt opmeten? Blijft een beetje kip-ei effect want ik wil hem natuurlijk juist ook trainen door hem te berijden met een goed zadel :S

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:19

Moragh schreef:
Met een goede template (of zelf gemaakt of met bv een Equiform) en goede foto's kan een zadelmaker van de kwaliteit van Malibaud of Phoenix of Guichard echt wel een passend zadel maken.

Dat geloof ik best, maar zelfs dan heb ik er zelf nog niet ingezeten, laat staan écht uitgeprobeerd onder de omstandigheden waaronder ik een zadel gebruik, en dan voldoet een rondje in de bak als ik een keertje in NL langskom bepaald niet.
Zéker met dit type zadel dat duidelijk andere eisen aan de ruiter stelt dan wat ik tot nu toe gewend ben, blijft het een gok of het me bevalt. Een te dure gok om het risico te nemen.
Ik vind het jammer, want voor zover ik het kan beoordelen lijkt het me zeker een type dat zeer geschikt zou kunnen zijn voor mijn gebruiksdoel.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:31

@ Kuggur, dan zou ik toch leuke aanbiedingen op e-bay of bokt in de gaten houden.
Een klantje van mij wil haar Guardian voor een net prijsje een nieuwe baas geven....
Levi_love schreef:
Oja, @ Moragh; wat ik me nog wel eventjes afvraag; Mn paardje is nu dus nog helemaal niet ingereden, heb er wel eens opgezeten zonder zadel, maar meer ook niet. Wilde hem vooral gaan trainen zodra ik een goed passend zadel voor hem heb. Maar vraag me nu toch een beetje af of dit nu wel slim is. Omdat hij daarna waarschijnlijk behoorlijk gaan veranderen in de bespiering. Of is dat goed te doen met de corrector? Of kan ik hem beter eerst trainen aan de hand en hem veel meenemen als handpaard op buitenritten voordat je hem komt opmeten? Blijft een beetje kip-ei effect want ik wil hem natuurlijk juist ook trainen door hem te berijden met een goed zadel :S

Elk paard kan altijd van vorm veranderen... Minder vetjes/meer vetjes, maar vooral meer spiertjes/minder spiertjes... Als je paard qua skelet uitgegroeid is dan is het vooral dus zaak om het lijf zo constant mogelijk te houden...
Een corrector kan zeker wat buffer hierin geven, maar hoe representatiever je paard is als je een zadel aanmeet des te minder kans heb je dat er problemen gaan komen als je paard om wat voor reden dan ook wat zou veranderen.

Overigens is een paard dat opeens op een volle weide komt vaak dik in de buik en niet zozeer op de rug... (tenzij je er een hebt die echt heel snel opblaast, maar dan zit je tegen IR-achtige problemen aan)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:31

Ik hoop dat ik komend weekend mijn zadel weer terug heb. Hij moest opnieuw aangespannen, wat veters vervangen en hier en daar een reparatie.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:06

Levi_love schreef:
@ Cambiar: ik kan niet echt ervaringen vinden over die Mc Phoenix, dus dat zou ik dan zelf persoonlijk niet zo snel doen..

Ik ook niet, ik hoopte dat iemand er meer over weet, verschil van de bomen, geometrie... in vergelijk met de Malibauds. Gewoon, uit interesse, want nu heb ik wat ik nodig heb om de beginperiode te overbruggen.

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:28

Cambiar schreef:
Levi_love schreef:

Ik ook niet, ik hoopte dat iemand er meer over weet, verschil van de bomen, geometrie... in vergelijk met de Malibauds. Gewoon, uit interesse, want nu heb ik wat ik nodig heb om de beginperiode te overbruggen.

Ik kan helemaal niks vinden heb je een link Cambiar?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:09

Bandida schreef:
Kan ik me voorstellen. Wat kost een ticket naar IJsland tegenwoordig? :P

Een retourtje iets minder dan een halve malibaud...

@Laura: Proficiat! En welk model GM is het geworden?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:49

Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-12 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt