Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:22

Ik wou graag af en toe bitloos rijden, op verschillende manieren. Ook heb ik een paardje wat onrustig is met haar hoofd en mond. Vanaf moment 1 loopt ze niet meer te rommelen met haar mond, en haar hoofd is ook een stuk rustiger, wat nog iedere keer beter wordt. Tijdens buitenritjes gaat het bit er in, in de bak heb ik nu kaakgekruist gereden (wat niet echt beviel) en kingekruist (wat erg goed beviel!).

Het enige wat ik jammer vind is dat de gespen goudkleurig zijn, en er ook niet met zilverkleurig te krijgen zijn, maar daar kan ik mij prima overheen zetten bij dit geweldige hoofdstel ;)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:58

Myca schreef:
Dat denk ik ook Mickyl, maar William gaat bij Horseware aan de bel trekken, dus misschien komt er nog een rectificatie.

Ja echt goed dat hij meteen actie heeft ondernomen! Hopelijk gaan ze er nu beter op letten, want zo blijven mensen het kopstuk verkeerd om doen.. Even afwachten maar! :)

@rien10: Ik heb het hoofdstel gekocht omdat de theorie erachter me heel erg aansprak. Dus dat het hoofdstel de gevoelige delen van het hoofd ontziet etc. Verder merkte ik aan mn paard ook dat hij het steeds minder leuk vond als ik met het hoofstel aan kwam zetten. Op het laatst probeerde hij zelfs weg te lopen. Met de Micklem merkte ik niet meteen verschil, maar na een paar keer rijden wel. Hij vind het niet meer vervelend als ik met het hoofdstel aan kwam lopen, neemt het bit beter aan en met rijden is hij ook rustiger in de aanleuning. Dus ik ben erg tevreden! Ik heb overigens de Competition en niet de Multi.

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:00

Zit op dit moment erg in twijfel. Om het hoofdstel aan te schaffen.
Het is voor een e-Pony met maat Cob het bit is nu op de ene hoogste gaatje, en de rest op eentje lager (3de van boven)
nu vraag ik me dus af of de maat Cob gaat passen. Iemand die mij dit kan vertellen of dit gaat lukken?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:08

Ik heb naar horsewaredekens.nl gemaild om advies wat betreft de maat.
Mijn haflinger heeft een kort, breed hoofd die normaal full heeft op het kortst.
Van dit hoofdstel heeft ze de standaart paard, die op het kortst zit. De andere riempjes passen net.
Bij horsewarendekens.nl mag je ook terug sturen of ruilen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:58

Nu ben ik in dit topic al een paar daagjes aan het volgen en heb ik een beetje research gedaan en dit lijkt echt wel een ideaal hoofdstel! Ik was eigenlijk opzoek naar een halsterhoofdstel, maar de multibridle is zoveel meer dan een halsterhoofstel!

Nu probeer ik mijn vriend er warm voor te krijgen, want normaal geven wij echt niet zoveel geld uit aan een hoofdstel :P Het enige probleem is dat ik bang ben dat het niet gaat passen :s Paardje heeft soms een cob en soms een full (zeer irritant). Zijn huidge hoofdtel is de neusriem op het derde gaatje, de bakstukken denk ik ook, maar de keelriem is op het laatste gaatje, en ik las dat de keelriem redelijk kort is? Iemand advies?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:06

Mijn paard zit ook op een kleine full en die past 'm goed, is zelfs op sommige plaatsen aan de krappe kant...

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:10

Hmm oké... Heb net gezien dat een lokale ruitershop hier dealer is van Horsewear... misschien hebben ze hem of kunnen ze hem bestellen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:11

advies: neem de full en dan is waarschijnlijk nog de keelriem kort, ik kreeg de tip dat deze heel makkelijk te verlengen is met 1 van de bitriempjes... werkt prima! En mocht je de bitriempjes nodig hebben, misschien is het dan de moeite om er een langer riempje aan te laten zetten (als de rest goed past natuurlijk) of er een sperriem aan op te offeren ;-)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:15

Oké! Eerst vriendlief het filmpje laten zien want hij verklaart mij gek om zo'n duur hoofdstel te willen kopen haha :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:15

Mijn kaakriem is veel breder leer dan de bitriemojes (multi) dus daarmee verlengen gaat niet. Los van het feit dat het bit daar aan hangt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:28

Interessante verhalen, leuk om te lezen!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:53

Interessant topic. Het hoofdstel klinkt erg functioneel, misschien dat ik er ook een aan ga schaffen voor mijn pony tegen de tijd dat ik op hem ga rijden. Ik hou dit topic even bij!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:18

Marije_jiplover schreef:
Mijn kaakriem is veel breder leer dan de bitriemojes (multi) dus daarmee verlengen gaat niet. Los van het feit dat het bit daar aan hangt.

Ik heb dit niet geprobeerd, maar volgens mij is mijn keelriem ook te breed voor de bitriempjes. Alleen, heb jij niet 4 bitriempjes bij je hoofdstel gekregen? Je gebruikt er toch maar 2 tegelijk?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:50

Ook hier zijn de bitriempjes smaller dan de keelriem, en ik heb inderdaad maar 2 bitriempjes gekregen bij de multi. Wel 4 bitclips.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:43

Bij mij is de kaakriem ook breder dan het bitriempje maar toch kan het. Ik heb het zo gedaan dat het precies aan de onderkant tussen de kaken valt, je ziet er niet eens wat van en het sluit mooi aan. Als het bitriempje breder zou zijn dan de kaakriem zou het niet passen maar zo heb je er echt geen last van. Een sperriem is ook smaller dan de kaakriem dus dat past ook gewoon...zolang het leertje maar door het gespje past en dat is bij mij het geval gelukkig. Het was gewoon een tip die ik wilde delen! ;-)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:46

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:53

Ilsje_007: dat is degene die ik heb! Prima hoofdstel, wel valt net als bij de originele de kaakriem wat kort uit.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:55

Myca schreef:
@Carolina1278, heb je een Multi of een Competition en een foto van je hoofdstel op jouw paard?

Inventief xXLianneXx , ik zou alleen dat Praxis ringetje draaien zodat hij met het schroefje naar buiten staat.
Ik heb een Competion en een Multi en de keelriem van de Multi is in dezelfde maat langer dan die van de competition.

ik heb het hoofdstuk aan beide kanten 1 gat laten zakken en bij het bit aan beide zijdes 1 gat strakker gedaan en hij maakt geen schuurplekken meer..dus met paardje met gevoelige huid, zoals die van mij iets losser laten op het hoofd.. ;)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:31

tisby schreef:
Ilsje_007: dat is degene die ik heb! Prima hoofdstel, wel valt net als bij de originele de kaakriem wat kort uit.

Fijn om te horen dat het hoofdstel bevalt. Hoe vind je de kwaliteit en de afwerking?

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:34

Ik vind bij het hoofdstel van Equiplay de kaakriem er erg raar uitzien, alsof die teveel richting de keel is geplaatst waardoor de riem halverwege de wang komt ipv bij de kaak? Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de kwaliteit en afwerking van dat hoofdstel is. Het scheelt indd veel in prijs.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:56

_Evanne schreef:
Ik vind bij het hoofdstel van Equiplay de kaakriem er erg raar uitzien, alsof die teveel richting de keel is geplaatst waardoor de riem halverwege de wang komt ipv bij de kaak? Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de kwaliteit en afwerking van dat hoofdstel is. Het scheelt indd veel in prijs.

Dat idee kreeg ik ook op de foto's op de website!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:20

Ik heb daar ook naar zitten kijken en ook bij het passen op mijn paard natuurlijk. Ik denk dat hij inderdaad wat meer richting keel zit maar hij past bij mijn paard op twee manieren, voor de kaak en achter de kaak ook (zie je ook op 1 vd foto's bij equiplay op de site) maar ik plaats hem voor de kaak zoals hij volgens mij door micklem bedoelt is. Ik ben tevreden over de afwerking en kwaliteit, het bovendeel van het kopstuk vind ik erg mooi en zacht maar de originele zal ongetwijfeld mooier en beter afgewerkt zijn maar daar is de prijs dan ook naar. Desalniettemin ben ik erg blij met mijn kopie!
ik kan vd week wel even een fotootje plaatsen als daar belangstelling voor is ;)

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:37

Ik had indd wel verwacht dat het wat minder zou zijn dan de echte, maar als het maar goed is.

Een foto zou ik wel fijn vinden, ben erg benieuwd hoe die keel/kaakriem zit!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:15

Heb gisteren mijn paard zijn hoofd gemeten en ik kom met veel dingen op de maten van full maar dat is de uiterste lengte...... Dus denk ik dat ik extra full nodig heb maar ja wie zegt dat ik het goed gemeten heb 8)7
Is er toevallig iemand die in de buurt van hoogezand (groningen) woont die eventueel langs wil komen zodat ik hem kan passen??

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:51

Dit is de foto die ik stuurde naar equiplay met de vraag inderdaad of de kaakriem wel goed zat. Toen kreeg ik het advies om die te verlengen met een bitriempje en daar heb ik nog geen foto van maar dan past de kaakriem dus voor de kaak langs.

Afbeelding

Mijn paard heeft normaal een maat full maar ze vroegen me alles op te meten omdat het hoofdstel groot valt. Dit is dus een maat cob die perfect past op de kaakriem na maar dat is nu ook opgelost.
Ik ben er blij mee, paardje loopt er lekker op en ik heb hem ook al gebruikt voor werk aan de hand.