[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:01

woepsie90 schreef:
MaritB schreef:
pleiada schreef:
Die ghost ziet er een stuk beter uit dan de torsion :j Je lijkt ook veel beter te zitten zo :)

Ja dat vind ik ook. Helaas, want dat betekend dat de torsion weer een nieuw huisje moet zoeken. En ik een fijne ghost. Maar goed, welk model weet ik dan ook niet. Dus zal wel even kijken om het e.a. te testen.

Het lijkt mij op zich wel fijn om zweetbladen te hebben maar misschien maakt het dan ook weer breder?

Op Facebook is net een Ghost Quilty te koop gekomen voor €250. Gisteravond ook eentje voor €350 geloof ik. Pagina heet "ruil en verkoopplaats barefoot/boomloos/bitloos", zoiets.

Ik vind het blote contact met korte zweetbladen wel fijn eigenlijk! Heb voor mn paard zijn comfort wel een lang pad eronder gedaan, het firenze model. Wie weet is dat een optie?
Succes!!

Gezien, maar ik zoek sowieso een piccolo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:02

:Y) plu
Kwetal schreef:
DubbelDun schreef:
De kussens horen gelijk te zitten en niet aan één kant uit te steken. Verderk lijkt mij dPulkuoie ruggengraatvrijheid erg smal.

Ioippoook
Zeker horen links en rechts gelijk te zitten, zowel parallel als op gelijke hoogte. Maar 6cm is voor de meeste paarden prima - als je een Ghost op een plat paard legt, buigt alles van elkaar af en gaan de kussens ook wijder staan. De kussens horen op de rugspier te liggen en niet op de ribben

Thanks voor je reactie dan zouden ze nu dus goed moeten liggen.

Dubbeldun: met een centimeter bedoel je? Dat sowieso niet.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:03

De Quilty op de facebookpagina is een prototype. Dat is niet erg, maar deze hebben een iets minder stevige opbouw als de nieuwe Ghost zadels. Dat kan wel even verschil geven. Daarbij kun je de zittingen ook niet wisselen.

Marit, ik heb op dit moment en barokko (met roma wrong, zwart met bordeaux), quevis (lichtbruin gladleer en lorica bruin zitting en wrongen) en roma piccolo (lorica, zwart met bruin) in de aanbieding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:23

Maartje1990 schreef:
Meten is weten :D . Een centimeter geeft zekerheid, maar als je die niet hebt dan kun je de afstand idd ook met je vingers naast elkaar meten, maar dan moeten het wel altijd dezelfde vingers zijn ;)
Als de pasdame 3 vingers zegt, maar die heeft bredere vingers dan jij hebt krijg je toch een andere afmeting.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:33

Buitenzinnig schreef:
Marit, ik heb op dit moment en barokko (met roma wrong, zwart met bordeaux), quevis (lichtbruin gladleer en lorica bruin zitting en wrongen) en roma piccolo (lorica, zwart met bruin) in de aanbieding.

Klopt het dat ik die Roma niet op facebook zie bij de aanbiedingen? Welke variant met lang zweetblad heeft ook alweer dezelfde wrongen als de quilty? :o dat vergeet ik altijd haha

@Marit, ik vind het heerlijk die korte zweetbladen! Veel contact met het paard, maar ik zit er niet minder stabiel door.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:35

DubbelDun schreef:
Maartje1990 schreef:
Meten is weten :D . Een centimeter geeft zekerheid, maar als je die niet hebt dan kun je de afstand idd ook met je vingers naast elkaar meten, maar dan moeten het wel altijd dezelfde vingers zijn ;)
Als de pasdame 3 vingers zegt, maar die heeft bredere vingers dan jij hebt krijg je toch een andere afmeting.

Ik weet niet waar en hoe ze precies gekeken heeft. Ze heeft verder ook niets ove vingers gezegt maar gebruik die naden als leidraad. En ik neem aan dat lillianne weet waar ze het over heeft.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:40

Bliksem schreef:
Buitenzinnig schreef:

Klopt het dat ik die Roma niet op facebook zie bij de aanbiedingen? Welke variant met lang zweetblad heeft ook alweer dezelfde wrongen als de quilty? :o dat vergeet ik altijd haha

@Marit, ik vind het heerlijk die korte zweetbladen! Veel contact met het paard, maar ik zit er niet minder stabiel door.

Dat klopt, die staat er (nog) niet op. Je kunt altijd even mailen hoor! De roma heeft dezelfde wrong als de Quilty. De Quevis en Firenze hebben ook dezelfde wrong.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:14

Maartje1990 schreef:
Ik weet niet waar en hoe ze precies gekeken heeft. Ze heeft verder ook niets ove vingers gezegt maar gebruik die naden als leidraad. En ik neem aan dat lillianne weet waar ze het over heeft.
Misschien dan toch maar even op de juiste manier nameten ;)

Ik ken Lilliane niet, maar ik ben laatst bij een zadelpas/inmeet-sessie geweest van iemand die ook goed aangeschreven staat. Maar die dame liet steeds meer steekjes vallen toen er meer paarden in/na-gemeten moeten worden. Het laatste paard werd al niet meer gecontroleerd op correcte/rechte bouw en de pasmal werd ook niet meer in het zadel gelegd ter controle, maar het zadel zo op de rug.
Dan hou ik het toch maar liever in eigen hand. :)

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:16

Dat was met boomloze zadels?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:21

Dat denk ik niet - de pasmal wordt meestal gebruikt bij boomzadels

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:28

Idd boomzadels, maar bij boomloos mag er ook geen druk op die plek zijn.
Ik gebruik mijn visgraat ook gewoon bij boomloze zadels en afhankelijk van de soort boomloos (meer of minder flexibel) kun je daar meer of minder kritisch naar kijken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:36

Dubbeldun: misschien was ik niet helemaal duidelijk. Tijdens de passessie liep het paard fijn onder dit zadel met de gangbare kussenafstand.

We hebben een tweedehands ghost gekocht, 2 x mee gereden paard liep minder lekker maar de kussens zaten er anders onder (minder ruggengraatvrijheid).

Ik heb nu, aan de hand van lillianes advies, de kussens zo (goed mogelijk) geplaatst al tijdens de passessie (dus de meest gangbare afstand). Vooralsnog niet opgereden maar ik neem aan 1. Dat lillianne weet wat ze doet en 2 dat het paard nu beter zal lopen nu dr kussens zijn aangepast.

Maar misschien was ik nieg helemaal duidelijk over dat de kussens eerst anders zaten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:47

Dat was wel duidelijk, maar het blijven aannames en geen meetresultaten. Maar mocht je paard toch niet zo lekker lopen als je zou willen dan is dit iig een ding om naar te kijken.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:50

Voor de zekerheid kun je een gediplomeerde zadelmaker of ostheopaat er naar laten kijken. Er zijn wel een aantal zadelmakers die ook wel naar boomloze zadels willen kijken. Zover ik weet is Liliane niet gediplomeerd in het passen van zadels namelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:57

Gediplomeerde zadelmakers zullen waarschijnlijk weinig kaas gegeten hebben van boomloze zadels...

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:08

Misschien niet allemaal, maar ze hebben wel allemaal veel kaas gegeten van kussenkanalen, van waar een zadel hoort te liggen en waar niet. Ze weten hoe je kunt bepalen hoe breed het kussenkanaal moet en mag zijnzodat het zadel niet op de ruggengraat en niet op de ribben komt te liggen. En dan heb ik het nog niet eens over de lengte van het zadel... Allemaal dingen die ook bij boomloze zadels heel belangrijk zijn.

Bovendien heb ik een tijdje terug eens rondgekeken naar zadelmakers die ook boomloze zadels bekeken voor klanten en ik heb er toch een aantal gevonden. Ze zijn er dus echt wel ;)
Laatst bijgewerkt door Runa op 26-08-16 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:09

Zadelmaker of zadelpasser is een vrij beroep. Je hoeft geen diploma te hebben om zadels te mogen verkopen of passen.
Ik heb liever iemand die kennis heeft van zaken. Of diegene nu een papiertje heeft of niet,dat maakt mij eigenlijk niks uit.
Heb genoeg mensen aan het werk gezien met diploma maar die niet bij mij langs hoeven komen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:10

Buitenzinnig schreef:
Zadelmaker of zadelpasser is een vrij beroep. Je hoeft geen diploma te hebben om zadels te mogen verkopen of passen.
Ik heb liever iemand die kennis heeft van zaken. Of diegene nu een papiertje heeft of niet,dat maakt mij eigenlijk niks uit.
Heb genoeg mensen aan het werk gezien met diploma maar die niet bij mij langs hoeven komen..

AMEN :o

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:16

:o? daar gaat het toch helemaal niet over?

Het lijkt mij gewoon belangrijk dat er even goed naar de ruggengraat van het paard wordt gekeken en dat dat vergeleken wordt met het kussenkanaal, en dan niet alleen op het oog, maar wel door iemand die verstand van zaken heeft. Want zover ik het lees, is dat nog niet gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:52

Afbeelding

Is dit hoe ze nu zitten? Want nu zitten ze dan duidelijk scheef: links loopt het kussen verder over de naad heen dan rechts. Verder vind ik de ruimte tussen de panelen ook wel heel erg smal. Het zou best kunnen zijn dat dit precies genoeg is als je een smalle Welsh A/B of hebt of bijvoorbeeld een brede Haflinger/Tinker waarbij de ruggengraat echt in een kuiltje ligt zodat het zadel nooit de wervels kan raken, maar bij alle andere paarden lijkt me dit te smal.

Zelf hou ik ook die twee naden aan als richtlijn, maar waar jij ze over de naad heen plakt (ik denk dat je het klittenband tegen de naad plakt?) plak ik de kussens zo dat de zijkant van het kussen precies boven de naad hangt. Het klittenband zit dus verder opzij. Op die manier krijgt je paard sowieso de hele rugnaad als ruggengraatvrijheid en dat is in de meeste gevallen genoeg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:09

RunA: een boomlooszadel met inlage gevulde kussens lijkt me toch niet vergelijkbaar met boomzadels waarbij de kussens met bijv wol gevuld zijn. Of zoals kwetal al zei de kussens gaan met ruiter gewicht nog iets uit een, bij boomzadels zal dit niet zijn. Dus iemand die daar geen ervaring mee heeft zal dan een foute conclusie trekken. De lengte bij boomloos en boomzadel maakt wel degelijk verschil uit. De ghosts mogen bijv meer naar voren en op de cantle/achterkant komt al geen druk. Totaal anders dan een boomzadel.

Goed ik heb er iig een goed en bekwaam iemand (met verstand van zaken!) bij gehad die ruime ervaring en goede referenties heeft. Daar hecht ik meer waarde aan dan een boomzadelmaker met papierdie af en toe eens naar een boomlols zadel kijkt.

xyzutu2 schreef:
[ Afbeelding ]

Is dit hoe ze nu zitten? Want nu zitten ze dan duidelijk scheef: links loopt het kussen verder over de naad heen dan rechts. Verder vind ik de ruimte tussen de panelen ook wel heel erg smal. Het zou best kunnen zijn dat dit precies genoeg is als je een smalle Welsh A/B of hebt of bijvoorbeeld een brede Haflinger/Tinker waarbij de ruggengraat echt in een kuiltje ligt zodat het zadel nooit de wervels kan raken, maar bij alle andere paarden lijkt me dit te smal.

Zelf hou ik ook die twee naden aan als richtlijn, maar waar jij ze over de naad heen plakt (ik denk dat je het klittenband tegen de naad plakt?) plak ik de kussens zo dat de zijkant van het kussen precies boven de naad hangt. Het klittenband zit dus verder opzij. Op die manier krijgt je paard sowieso de hele rugnaad als ruggengraatvrijheid en dat is in de meeste gevallen genoeg.

Ik heb ze in de tussentijd weer iets aangepast zodat het die ene kant niet meer uitstak en ook recht. Ik doe de kussens precies zoals jij beschrijft dus niet het klitteband tegen dat randje maar het kussen zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:19

Maartje1990 schreef:
Ik heb ze in de tussentijd weer iets aangepast zodat het die ene kant niet meer uitstak en ook recht. Ik doe de kussens precies zoals jij beschrijft dus niet het klitteband tegen dat randje maar het kussen zelf.

Kijk je er dan wel recht op?
Zoals ik het doe leg ik het zadel ondersteboven en kijk dan recht van boven en zorg dan dat de zijkanten van de kussens net de naad raken. Als je bij mij dus een foto recht van onderen neemt dan valt de naad dus precies samen met de rand van het kussen.
Bij nou stulpt het kussen in elk geval op deze foto's aan beide kanten over de naad heen, dus dan lijkt het alsof je er schuin op hebt gekeken bij het plakken, waardoor de kussens als je klaar bent toch smaller staan dan de naad.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:22

Maartje, alle dingen die jij nu opnoemt, kan een beetje zadelmaker zich ook wel bedenken hoor. Maar als je geen zadelmaker erbij wilt hebben, kun je dat ook gewoon zeggen hoor ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:01

Runa schreef:
Maartje, alle dingen die jij nu opnoemt, kan een beetje zadelmaker zich ook wel bedenken hoor. Maar als je geen zadelmaker erbij wilt hebben, kun je dat ook gewoon zeggen hoor ;)

Maartje1990 schreef:
Goed ik heb er iig een goed en bekwaam iemand (met verstand van zaken!) bij gehad die ruime ervaring en goede referenties heeft. Daar hecht ik meer waarde aan dan een boomzadelmaker met papierdie af en toe eens naar een boomlols zadel kijkt.

Zo te lezen is die erbij geweest?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:04

Ik meende dat ze daarmee Liliane bedoelde?