[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:41

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen - Om wel iets toe te lichten over het voorboogje van de Ghost, dat ding is flexibel. Wat zou kunnen is wanneer je paard een hele hoge schoft heeft (met kuilen er naast) waardoor de voorkant van het zadel strak over de schoft ligt, dàn zou er schade kunnen zijn bij de schoft. (zoals een sok met een te strak boordje ondanks flexibiliteit een lelijke en pijnlijke striem kan achterlaten op je been) Ik vind het treurig dat een zadelmaker altijd de schuld neerlegt bij een zadel dat zij niet verkocht hebben, of een osteo beschuldigd van oppervlakkigheid. :n Het kan altijd gebeuren dat iemand uiteindelijk toch niet overweg blijkt te kunnen met een bepaald zadel. Onvoorziene omstandigheden, zoals wellicht ziekte (van zowel paard als de ruiter!!!) of conditieverandering door ander voer, training, dracht etc. kunnen altijd invloed hebben op de pasvorm van een zadel. Het gaat hier om JOUW paard en JOUW gevoel, wanneer iemand zich daar niet prettig bij voelt is het jammer dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:46

Jammer altijd, dat gedoe over boomloos. Herken het wel. Je "moet" vaak uitleg geven, veel mensen zijn snel bevooroordeeld....terwijl een boomzadel echt niet zaligmakend is.
Ook daar gaat veel mis.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:48

Zo, even een middagje met moeders de stad in en is er heel wat gebeurd hier. Ik ga helemaal mee met iedereen (behalve de zadelpasser).
Ik controleer en vul ook boomzadels bij. Ik verkoop dure op maat gemaakte zadels, zadels van de middenklasse (met boom) en goedkopere zadels, boomloos.
De boom bij de meeste zadels is het duurst, zeker bij een bepaald merk welke ik ook verkoop. Bij een boomloos zadel kan het vaak goedkoper, waardoor mensen vaak denken dat het slecht is.
Dat een osteopaat niet voelt dat er op die plek littekenweefsel zit vind ik een een rare uitspraak, zeker als jij goede ervaringen hebt met deze osteopaat. Zeker op de plekken waar het zadel ligt controleert een osteopaat het juist! Daar zitten de meeste problemen vaak.
Jammer dat je bijrijdster dat zomaar doet en niet gewoon met jou overlegt om dat te laten controleren! Ik kan mij ook voorstellen dat je er zelf bij had willen zijn.
Succes!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:49

Oh en Sonja, gefeliciteerd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:22

Dankje :)
Weer een jaartje ouder... vraag me af wanneer je iets van dat wijzer worden gaat merken :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 00:17

Ik kom maar even binnenvallen. Lees al wel een tijdje mee maar ben een complete leek op dit gebied. Ik zou graag wat meer willen weten dus heb daarom een paar vragen.
Voor degene die zin hebben mogen mij wat uitleg geven. In het topic of via pb, wat het makkelijkst is want wil niks verstoren :)

Goed ik zit te denken om een boomloos zadel aan te schaffen. Ik heb nu helaas geen geld voor een zadel maar mag nu een boomzadel lenen van de staleigenaresse. Deze past, is gecontroleerd. Maar dit zadel is natuurlijk niet van mij en ik kan niet rijden wanneer haar bijrijdster er is. Dus ik ben hard aan het sparen voor een zadel. Door omstandigheden moet ik er weer opnieuw voor sparen :) (vragen eventueel via pb).

Ik heb dus de keuze tussen een boomzadel of een boomloos. Vandaar mijn vragen.

Om te beginnen: hoe zit dat nu precies met de zogenaamde inlages en wat zijn het überhaupt. Kom het overal tegen maar begrijp niet exact wat ermee word bedoeld.
Hiernaast vraag ik me af hoe het precies zit met de maten. Als er een 'maat 2' of 'medium' wordt genoemd snap ik het verschil niet goed.

Ook begrijp ik dat er verschillende merken zijn zoals barefoot en ghost. Welke merken zijn er nog meer en wat zijn de voordelen of juist nadelen van de verschillende merken?
Ook vraag ik me af wat het verschil is tussen een duurder merk en bijvoorbeeld deze
(Om even wat te noemen wat qua prijs gewoon lager ligt)
Is een duurdere heel veel beter en waarom dan precies?

En als laatste..... Hoe bevalt een boomloos zadel bij langere ritten? Natuurlijk is dit vrij persoonlijk maar toch wil ik hier ook ervaringen over horen :)

Voor nu waren dit mijn vragen, wie er een leuk en vriendelijk verhaal kan maken voor een echte leek met wellicht nog wat extra informatie is van harte welkom!
Onthoud alsjeblieft wel dat ik er geen verstand van heb maar mijn best doe er wel verstand van te krijgen voordat ik zomaar iets aanschaf :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 00:33

Hallo ^-^ Hier zeker geen expert maar zal proberen uit te leggen wat ik zelf weet.
Inlages zijn opvullingen die in een speciaal dekje verwerkt zijn, ze zorgen ervoor dat het zadel niet op de ruggegraat komt te liggen doos dus de zijkanten grof gezecht op te hogen.

Maat 2 houd in de zitting maat en de lengte van het zadel ik weet niet precies hoe ze overeen komen maar als ik naar mijn eigen bips ongeveer kijk denk ik dat een maat 2 een 18 inch is ongeveer.

Ik heb zelf alleen boomloos ervaring met barefoot ( Cheyenne) Dus heb verder niet echt verstand van barefoot zadels etc. Ik vond de Cheyenne heerlijk zitten alleen had ik met mijn uber korte beentjes wel weinig steun, bleef wil zitten met opzij springen etc maar had zelf persoonlijk toch liever wrongen gehad , je hebt nu ook zadeltjes met wrongen gelukkig( was overgens bij verzorgpaardje ). Mischien ga ik in de toekomst weer over op boomloos met huidige paardje maar mag ik eerst wel eventjes heeeel goed sparen hahaha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 00:34

Goedkoop is duurkoop ook bij boomloze zadels. Ik heb zelf zo'n merkloos ding gehad. Wat een ramp. Kartonnen doos zou nog beter zijn.

Misschien kan je op www.barefoot-saddle.nl al een deel van je antwoorden vinden in de faq ?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 01:08

Maartje1990 schreef:
Goedkoop is duurkoop ook bij boomloze zadels. Ik heb zelf zo'n merkloos ding gehad. Wat een ramp. Kartonnen doos zou nog beter zijn.

Misschien kan je op http://www.barefoot-saddle.nl al een deel van je antwoorden vinden in de faq ?

Heb dit wel doorgelezen maar zie liever vragen beantwoord van de gebruikers zelf.
Ik ben ook niet van plan zoiets goedkoops aan te schaffen maar vraag me af wat eraan verschilt dat dat bijvoorbeeld veel slechter/goedkoper is. Comfort voor jezelf of is het ook minder goed voor je paard bijvoorbeeld? Ik heb werkelijk geen idee maar wil wel graag erover leren.
Ben dat hele gezeur met boomzadels en het eindeloos passen best wel zat namelijk.

@ittheclown
Nouja het is even een uitgave maar dat is een boomzadel ook natuurlijk. Alles aan paarden is gewoon duur :')
Dankjewel :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 01:53

Het zaeltje uit je link is totaal niet gevormd naar de rug van het paard, verdeelt de druk slecht en bovendien word het schuim snel slecht waardoor het ding echt niks meer is.
Daarnaast zou ik sowieso aanraden te investeren in een goede pad met inlagen. Ook bij een zadeltje als hierboven beschreven dat in sommige gevallen 'kussens' heeft.

Barefoot-achtige modellen zijn vaak het meest toegankelijk wanneer je begint met boomloos. Zowel prijstechnisch als dat ze voor heel veel paarden geschikt zijn (te maken).

Verder geld, hoe stijver het zadel, hoe kritischer de pasvorm. Bijv. Trekker, Hidalgo, Heather Moffet, Freeform.

Ik heb al vanalles geprobeerd maar rijd nu vrij low-budget rond. Pad van de Agradi, gewone niet-rek singel, Randolls boomloos zadel, test-model wrongseatsaver er op. Wel 'dure' inlages, namelijk de Heavy Duty's van Barefoot. Vind die dingen hun geld echt waard.

Randolls zadels zijn eigenlijk een kopie van de oude modellen Barefoot.
Mankementen bij Randolls zijn de beugelophanging die na verloop van tijd soms vervangen moet worden en de wat weinige schoftruimte.

Een tweedehands Barefoot Cheyenne (basismodel) zou best een goede investering zijn. Je moet dan even letten op het achterboogje van het zadel; zit daar een ritsje dan heeft het zadel nog geen VPS (en is het echt een oudje én zijn HD-inlages of dubbele dikke inlages aan te raden).
VPS is het ruggenwervelbeschermsysteem van Barefoot. Je hebt dan minder dikke inlages nodig omdat er al een deel 'gootje' in het zadel zit en de laagjes zo zijn opgebouwd dat ze de druk beter verdelen.

Mijn Randolls heeft bijv. niks van dat alles, dat is echt een lapje leer wat dat betreft. Niks mis mee, maar VPS vind ik ook zeker geen overbodige luxe, vind het een van de goede dingen van BF. Ook is er steeds meer schoftruimte gekomen. Met redelijk recent een nieuwe lijn pommels (voorboogjes). Die heb je in verschillende maten voor verschillende bouw en bespiering rond de schoft.

Verder zijn de luxere modellen van BF een beetje,, voor ieder wat wils. De Lexington bijv. is achter wat opgehoogd voor erg opwaars gebouwde paarden. London en Cherokee hebben wrongen (ongeveer op dezelfde plaats) alleen anders van vorm voor meer dressuur of vz/recreatie. Sommige mensen houden van kniewrongen, anderen zijn we van de hogere dijwrongen (die voor je been liggen) weer anderen willen niets. Westernmodellen zijn meer close-contact aan de zijkant... hoewel de uitvoeringen in tuigleer lang moeten vormen. Sowieso moeten de nieuwe Barefoots echt worden ingereden. In het begin lijkt het vaak een torentje.

Ook moeten veel mensen (zeker in het begin) erg wennen aan het gevoel van barefoot. Een beetje als zonder zadel; je voelt veel meer paard. Kan gevoel van onbalans geven. Net als veelgehoord naar voren of achter vallen.
Of breed zitten. Sommige mensen (waaronder ik) nemen een tijdje pijn in de liezen voor lief (vaak gaat het over). Anderen spreken van veel heupklachten en gaan op zoek naar een zadel met meer A-vormige opbouw dus smallere zit.

Oh, en qua maat... je hebt bij Bf 0, 1 en 2. Wij hadden een 0 op onze C pony en dat paste goed. Ruiters tot maat 36 reden er mee weg. Op onze D hadden we een Cherokee maat 1 maar die bleef schuiven (naar wij denken door 'teveel zadel' -hoewel het best vaak goed gaat een maat 1 op pony's).
Nu valt de Randolls toevallig als 0,5 dus dat is ideaal.

Zelf zou ik met broekmaat 42/44 en stevige bovenbenen waarschijnlijk het best zitten in een maat 2.
Maat 1 zou wel gaan, maar dat is ook omdat ik het niet zo'n probleem vind om de pommel te raken. Ik zit er niet op immers. Sowieso is het aan te raden niet vanuit de voeten, maar vanuit je zit/bovenbenen licht te rijden en zo min mogelijk 'op te staan' uit het zadel.
Hoewel, springen en verlichte zit verpesten je paard ook niet ineens.

Naar mijn idee kun je minder fout doen met een boomloosje, dan met een boomzadel van dezelfde prijscategorie. Maar er zijn echt ontzettend veel verschillende merken, types, vernieuwingen, etc etc. Testen is een goed advies. Of je moet zeker zijn dat je je gekochte zadel voor dezelfde prijs weer kwijtraakt natuurlijk :) Maar ook met pads zijn er heel veel verschillen(de). Ik ben erg blij met mijn HAF pad, maar gebruik wel andere inlages. De pads van Barefoot en Grandeur zijn meesterlijk qua kwaliteit en mogelijkheden. Jaren en jaren gaan die hier al mee. Iemand hier maakte nieuwe pads met echt lamsvel, voor prijzen een stuk lager dan bijv. Christ die dat ook maakt.
Maar ook de goedkope pad van Agradi doet het prima. Minder kwaliteit nepwol aan de onderzijde, maar zeker bij mijn paardje telt meer wat ín de pad zit dan er onder heb ik het idee.

Lap tekst :P
(hoezo niks beters te doen om 2 uur 's nachts -_- )

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:56

Ik heb even een vraagje, ik ben enorm blij met mijn ghost Roma, maar kun je er ook een hafpad onder doen. Is dat voldoende of moet je een pad met losse inlages, de hafpad is best dik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:13

Waanders, er kan ook een HAF pad onder (mits dat past bij het type paard en jouw gewicht)

Ilaan, er is meer dan Barefoot alleen in de boomloze wereld :o allemaal met hun eigen voor en nadelen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:20

@ilaan: Ik heb in negen jaar tijd bijna alle boomloze A-merk zadels die hier in Nederland te krijgen zijn getest/gehad. Mijn Haflinger is echt extreem breed, met een korte rug, brede schouders en vroeger was hij ook nog eens flink overbouwd. Voor hem ben ik dus heel lang aan het zoeken geweest maar ook voor mijn C-pony met korte rug, rondgeribt, schoft en smalle schouders ben ik lang zoekende geweest. Het zadel moet natuurlijk in eerste instantie goed liggen op de pony maar ook de ruiter moet er goed op kunnen zitten. Bij mij Haf was dat nogal een lastig punt omdat hij extreem breed is en ik maar klein ben en na mijn zwangerschappen ook nog bekkenklachten heb gekregen. Ik zelf ben nu na alles geprobeerd te hebben voor uitgekomen op een Ghost, voor mij is dat een geweldig zadel omdat het erg smal zit en mijn Haflinger loopt er ook super onder.
Ik zelf heb eigenlijk altijd zadel tweedehands gekocht zodat ik uitgebreid en in alle rust kon passen en proberen, als het niks was verkocht ik ze weer door. Maar als dat niks voor jou is doet bokker Teteltee zadelpasconsulten waarbij ze met verschillende types boomloze zadels bij je langs kan komen zodat je kunt proberen wat het beste bij jou en jou pony past, misschien is dat een optie?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:28

Ik heb al een flink aantal pagina's gelezen, ik begin meer en meer overtuigd te raken van een boomloos, zeker voor mezelf en mijn tinkermeis. Nu nog mijn dochter overtuigen voor haar appie... (Voor de geïnteresseerden: zie het topic Beginnen van zero onder VVDD)

Maar hoe zit dat met het testen? Er zijn geen verkopers hier in mijn buurt van goede boomloze zadels. Je kan toch moeilijk een zadel kopen, met de vraag of je het eerst een 2'tal weken mag testen voor je definitief beslist?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:29

Ik heb al een flink aantal pagina's gelezen, ik begin meer en meer overtuigd te raken van een boomloos, zeker voor mezelf en mijn tinkermeis. Nu nog mijn dochter overtuigen voor haar appie... (Voor de geïnteresseerden: zie het topic Beginnen van zero onder VVDD)

Maar hoe zit dat met het testen? Er zijn geen verkopers hier in mijn buurt van goede boomloze zadels. Je kan toch moeilijk een zadel kopen, met de vraag of je het eerst een 2'tal weken mag testen voor je definitief beslist?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:35

@Marein Diverse leveranciers bieden ook de mogelijkheid tot het huren van een testzadel, mocht het bevallen kun je een nieuwe variant kopen. Verder is er een boomloze zadelpasservice van Teteltee hier op bokt. Dan komt ze langs met meerdere zadels en kan ook advies geven. Handig als je er zelf nog niet zo in thuis bent, of gewoon graag iemand mee wil laten kijken.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:54

Meld, zie website :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:58

Teteltee heb jij alle zittingen van de ghost?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:12

Mocht je een afspraak maken met Teteltee en ze heeft een bepaalde zitting niet kan ik altijd even bij springen en een zitting opsturen.
Ze heeft nu de Roma normaal, quilty normaal, quevis piccolo, quilty piccolo met schaapzitting.

Buitenzinnig

Marein schreef:

Mijn Belgische topografie is bar slecht, zit Jokari ruitersport bij jou in de buurt?

waanders

Bedankt kwetal. /3

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:14

Ooh bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Hier ben ik heel blij mee. Het wordt me allemaal iets duidelijker. Super! :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:17

Ilaan, je ziet vast de naam Teteltee wel eens voorbij komen. Zij kan bij jou langs komen en je heel veel uitleggen over de pads van Ghost, barefoot e.d. Je kunt ook de verschillende boomloze zadels voelen en proberen. Zo heb je een leerzame dag en kun je ook testen wat je fijn vind. Je kunt dan sparen voor een nieuwe of, als je een model heel fijn vind de bokt markt en marktplaats in de gaten houden.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:32

Sonja nog gefeliciteerd!

Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden. Jullie bevestigen exact mijn gevoel gelukkig. Zo heb ik toch meer het gevoel dat "ik er niet alleen voor sta". Ik heb gister ook uitgebreid met de osteo gebeld. Ik mag ook zijn nummer geven aan de zadelmaakster, kan hij uitgebreid uitleggen hoe en wat. Ik ben heel benieuwd of ze ook daadwerkelijk het "lef" heeft om ook te bellen.
Ik heb tegen de bijrijdster gezegd dat ik er hoe dan ook de volgende keer bij wil zijn. Als ze klachten heeft van het rijden dan heb ik daar alle begrip voor, maar wil wel weten hoe en wat. Mits ze zelf voor het zadel zorgt en regelmatig laat controleren of deze nog ok ligt, mag ze van mij met een ander zadel rijden.

Ik ben zelf nog helemaal heppiedepeppie met mijn Ghost, zo'n heerlijk zadel :) Wil ook nog een schaap zitting maar kan niet kiezen welke hihi.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:31

:wave: Ik meld me ook even. Heb hier een paar pagina's gelezen en het andere topic van Kwetal, en twee sites van Ghost en Barefoot. Daarna een fijne mail van Kwetal gehad waarbij ik wat meer over de oorsprong/geschiedenis van de zadels heb gelezen en de verschillen tussen de boom en boomloze. Heel erg fijn!

De site van Teteltee heb ik dus ook doorgekregen, die wil ik zeker gaan benaderen voor een passessie.