voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:49

Nee is geen joligheid, als hij jolig is is het vooruitknallen oren dr op en gaan, hij is controleerbaar.
Vandaag weer opgezeten en meneer gedraagt zich als een ongeleid projectiel ik snap dr geen snars van (heb hem eerst nog aan de longe gehad en hij was super braaf dus ligt zowiezo niet aan het weer anders was ie aan de longe ook wel uit ze plaat gegaan).
Ik ga in iedergeval een extra set inlages bestellen en een bredere pommel, kijken of het verschil maakt zo niet dan gaat er weer gewoon een boomzadel op, helaas.

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:51

Okee , wraar maar wel lekker duidelijk dat hij het weer doet , dan kun je gewoon gaan uitsluiten als hij het weer doet :)

Steeds iets weglaten , dan merk je het probleem :)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:22

iemand die een boomloos op een fries heeft??

en iemand ervaring met paarden zadelmak maken met boomloos?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:49

Hiero ook boomloos op fries! Prima te doen hoor :)
Verder met inrijden geen flauw idee.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:22

Elisatjj, kan het niet zijn dat het verwarrend voor hem is? Ik bedoel, hij voelt wel een zadel, maar dan ook nog duidelijk jouw bewegingen? Heel raar hè. Maar ik bedoel, als jij zonder zadel rijdt dan voelt hij ook geen singel, geen zadel, alleen jouw bewegingen. Zou wel zonde zijn als je het boomloze op moet geven. Maar ik zou het ook niet weten. Misschien wel een idee, die extra dikke inlages...

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:19

trijn schreef:
Citaat:
Het nadeel is dat hier mensen komen die een buitenrit willen maken en niet eerst les willen. Vaak vinden ze zelf ook dat ze het allemaal wel kunnen en heb ik een rot zadel of het paard loopt niet goed, Dat het aan henzelf kan liggen komt in de meeste gevallen niet bij hen op maar hoe zeg je dat? Ik hou dan vaak maar wijselijk mijn mond... Niet iedereen is zo gelukkig. Over het algemeen hebben wij hier beginners en gemiddelde ruiters, de gevorderden ondervinden over het algemeen geen problemen met een boomloos zadel. Het lijkt mij voor een paard niet echt ideaal als er een paar uur iemand naar rechts of links hangt....zeer vermoeiend en niet best voor de rug.

Ik ben nog niet een echt ervaren boomloos zadelruiter, maar zou het misschien een optie zijn in ieder geval een boomloos zadel met een wat duidelijkere wrong te kiezen? Dan ziet de ruiter zelf ook aan de hoogte van de knieen t.o.v. de wrong, dat hij/zij niet recht zit. In de Cherokee van Barefoot is de wrong bijvoorbeeld meer aanwezig (en verplaatsbaar evt.) dan in de Cheyenne.

Off topic: Leuke site hebben jullie overigens, ziet er zeer uitnodigend uit!!

Leuk dat je de site leuk vindt! mijn vader en ik maken de site, dus persoonlijk! weet je iig waar je aan toe bent...

Maar met die wrong lijkt wel een idee...ik ga er iig even achteraan bij ruitersportzaken als ik in nl ben, ga 4 januari heen dus dan wil ik eens kijken of het nog een optie is om op boomloos over te schakelen of gedeeltelijk. iig even wat meer info inwinnen over merken etc...dat is hier toch allemaal lastiger in Portugal.

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:42

Milly_ schreef:
iemand die een boomloos op een fries heeft??

en iemand ervaring met paarden zadelmak maken met boomloos?

Ik heb ook een fries waar ik boomloos mee rijdt. Gaat prima.
Ik heb nu echter het zadel te koop wegens lichamelijke problemen van mijzelf, waardoor het zadel voor mij niet meer geschikt is.
Dus als je interesse hebt? ;)
Het is een Freeform dressage, in uitstekende staat!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:34

ik heb nog nooit boomloos gereden maar lijkt me echt iets voor mij omdat ik zowiso graag zonder zadel rijd, het close contact gevoel spreekt me erg aan, maar met een fries ben ik vrij onzeker omdat ze al zo moeilijk doorzitten omdat ze zo hoog opgooien, ik kan het natuurlijk moeilijk testen wat voor mij en men paard best past want hij is nog niet zadelmak :+
helaas valt dit zadel op dit moment buiten mijn budget veronie, ziet er wel een mooi zadel uit!ziet er ook vrij klassiek uit, zoiets wil ik in de toekomst ook wel

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:57

Ik weet niet of je in de buurt woont, maar als je niet ontzettend groot / zwaar bent mag je het concept boomloos op mijn fjordje uitproberen? Ik heb een ghost-standard :)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:28

weeg slechts 45 kilo en ben 1.56m :+ haha, maar ben van gent,belgie, dus is wat ver :D toch bedankt xx

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:25

Dan neem je toch een testzadel van mij, Barefoot Belgie, Loenhout, kijk maar even op mijn website of stuur me een mailtje, groetjes, Natasja

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:57

Ik heb het idee dat er een paar haartjes naast de ruggengraat, waar de inlages zitten.. wit beginnen te worden. Iemand enig idee wat ik kan doen? Het haar óp de ruggengraat zit aan het einde ook een beetje plat, heel anders dan de rest vd ruggengraat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:03

Wat voor pad en inlages heb je , en is de pad nog wel lekker zacht aan de onderkant ?

Als je witte haartjes krijgt langs de ruggengraat dan zit daar in principe wat te irriteren , een gemeen randje ofzo.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:08

De originele Barefoot London pad heb ik er onder. De inlages weet ik niet, ik heb 'm origineel over gekocht. Hij was nog vrij nieuw.. Onderkant is nog wel gewoon zacht ja. :) maar kan er wel eens met een borstel overheen gaan zodat 'ie weer helemaal glad is misschien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:10

Okee , dus wel met een bies over de ruggengraat , niet een model met gaten ? Die geven vaker zulke problemen namelijk. En ook gewoon vacht aan de onderkant ?

Als het het nieuwste model is met die zachte inlages dan kàn hij eigenlijk niet zulke plekken geven... daar is alles te zacht en netjes afgewerkt voor.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:14

Klopt, inderdaad met die bies over de ruggengraat en vacht aan de onderkant. :j
Misschien kijk ik er ook gewoon té veel naar en zie ik dingen die er niet zijn hoor. Het is ook geen hele duidelijke plek dus het kan best zijn dat ze op een plekje wat meer kleine witte haartjes heeft. Ik ben er gewoon altijd heel erg mee bezig en dan zie je soms ook dingen die heel normaal zijn maar waarvan je weer gaat denken dat het niet goed is.. :=

En hoe zit het dan met het haar achter bij de ruggengraat? Het voorste gedeelte ligt het haar mooi, alsof er niets tegenaan komt. Achter is het net alsof het haar wat platgedrukt is.. Moet ik er dan andere inlages (bij) in doen of maakt het niet uit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:18

Je kunt altijd even de halstertouw-test doen om te checken of de ruggengraatvrijheid nog voldoende is : dan zijn extra inlages niet nodig.

Kun je niet eens het probleem op foto zetten ? Dat is toch altijd duidelijker :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:19

Oke, dat kan ik inderdaad sowieso even proberen! Halstertouw er onder door, gaan zitten en kijken of ik het halstertouw er nog weer onder weg krijg toch?

Ja ik zal proberen dit weekend even een foto te maken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:20

Met halstertouw opzadelen , in de beugels gaan staan , en iemand anders (!) het touw er onder uit laten trekken , als je het zelf doet wordt de hoek zo raar :P

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:23

Oke, ik dacht dat je moest blijven zitten. Ja als je moet staan is het wel handig als iemand anders het touw er even uit trekt. :') Thanks!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:40

Het staan is vooral voor het idee van mensen die bang zijn voor teveel druk onder de stijgbeugelophanging : dat test je dan meteen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:41

die angst herken ik :P
maar je krijgt wel mooie benen van lichtrijden op de bovenbenen.

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:59

@elisatjj ; ik wil je niet ongerust maken, maar wat ik wel gemerkt heb in de jaren dat ik mijn paarden boomloos rij (7 jaar) je vaker sneller een pijnpunt kunt 'opsporen', dan wanneer je met een boomzadel rijdt. ik denk dat dit toch door de drukverdeling komt.
Heb meerdere malen mijn zadel wel eens uitgeleend, omdat bijv een paard niet voorwaarts wilde met een boomzadel en met mijn freeform helemaal niet meer vooruit wilde. dierenarts erbij en bleek idd iets niet goed te zitten in de rug.

begrijp me niet verkeerd en ik wil je ook echt niet ongerust maken, maar dit is wel mijn ervaring na 7 jaar full time boomloos rijden.

@Willy_; ik heb zelf mijn haflinger met boomloos zadel ingereden (freeform) en geen enkel probleem hiermee ervaren. Met friezen heb ik zelf geen ervaring.
Heel veel succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:29

mag ik vragen of jullie foto's hebben waar je goed de ligging van je boomloze zadel bij de schoft kan zien?
ik heb er net eetnje bij,( een pfiff,mooi zadeltje verder!)maar ik vind het allemaal wel erg strak op de schoft liggen.
het zadel zelf valt mee,maar hij drukt wel mijn hafpad flink op de schoft,en dat lijkt me nou net niet de bedoeling.

ben wel benieuwd dus of iemand me wat foto's kan laten zien zodat ik vergeljken kan

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:30

Ik kan er morgen wel fotos van maken? :) Ghost zadeltje. Wel nog met een niet fijne pad :D m'n grandeur-vriendje moet nog gemaakt worden