PocoGaucha schreef:je spieren zitten in je bovenbeen, maar je knie is je scharnierpunt, als je die niet op zijn plek kan houden, kun je niet goed lichtrijden. tenzij je veel kracht hebt en je dus kan vastklemmen met je knie, maar dat kan ik niet. en dat is niet de bedoeling.
bij argentijnse zadels is de beugelophanging zo ver naar voren zodat je onmogelijk kan gaan staan zonder je met je knieen vast te grijpen of ernstig met je onderbenen te bewegen. en dat wil je niet, want dan stuur je vage signalen naar je paard. op engelse zadels kom je met je voeten dicht bij je lichaam, dan hoef je alleen maar je heup te kantelen, en hop daar ga je al omhoog.
je zit zo ver achterover dat je gewoon niet omhoogkomt zonder ergens steun te halen. net als dat je op de grond zit, dan kun je alleen opstaan als je je gewicht of heel ver naar voren gooit, of als iemand je omhoogtrekt.
ow, oke
dus bij de argentijnse zadels wordt je dus eigenlijk in een stoelzithouding gedwongen?
net als westernzadels?
maar op mijn engelse zadel kantel ik niet mijn heup om licht te rijden hoor.
dit doe ik puur op mijn bovenbeenspier (zonder mijn knieeen vast te knijpen want dan staan ze stil