[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:29

Ja heb ik nog!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:29

Heb Je een bericht gestuurd via FB , Susanne

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:45

Vraagje voor wat betreft de positie van verplaatsbare beugelophanging. Ik vind het op het oog nu ver naar voren hangen en kan hem bij mijn zadel gewoon naar achteren verplaatsen. Dat lijkt me voor mijn paard een makkelijke positie: weg van de trapezespier en het hele balanspunt ook verder naar achteren, mijn paard kukelt snel uit balans naar voren, dat luistert nogal nauw.
Maar wat betekent beugels verder naar achteren voor je zit op een zadel dat verder weinig steun aan de ruiter biedt? Ga ik dan vervolgens naar voren kukelen? Wegens verregaande krakkemikkigheid van de ruiter en een snel geïrriteerd overgevoelig paard wil ik niet te veel experimenteren. Wie heeft ervaring met verschillende stijgbeugelriemposities en kan hier wat zinnigs over zeggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:01

Mijn rug houdt niet van beugels die te ver onder me zitten, met oefening kun je je balans wel houden maar het is verre van een natuurlijke/prettige houding. Ik zit dus liever iets in stoelzit zodat mijn rug het paardrijden langer vol houdt en ik geen balansproblemen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:32

[***] en ik zijn intussen verder gegaan met de Trekker, nu voor het eerst in stap. Om precies te zijn 1 rondje door de bak plús een halve volte, dus nou niet echt zwaar getest, maar we hebben bewogen. 8-)

Minpunten:
- Het is nog steeds zwaarder dan de Ghost. 8-)
- Het zit wel duidelijk breder dan de Ghost. Niet echt een nadeel dat ons echt plaagt, maar waar ik bij de Ghost [***] geleerd had om halt te houden als ik mijn knieen wat meer aanlegde ik nu tot de ontdekking dat mijn knieen nu niet eens bij hem in de buurt kwamen. :+ Ik kan het zadel wel nog iets smaller maken door de padding die ik over de beugelhaken had gelegd dunner te maken of te verwijderen.
- Het heeft wel echt een hoger zitgevoel dan de Ghost, wat wel apart is want onder de Trekker zit 4cm kussens en onder de Ghost had ik 5-6 cm eronder zitten. Het voelt ook boomzadeliger: als ik in de Ghost mijn bekken kantelde dan voelde je dat meteen in de zitting bewegen, nu heb ik het gevoel dat als ik mijn bekken kantel, ik dat op een hard (maar wel zeer comfortabel opgevuld 8-) ) plankje doe.

Pluspunten:
- super afwerking met een heerlijk zachte zit
- wat ik echt de uitvinding van de eeuw vind zijn de grote open beugelhaken! _/-\o_ Beugels erafhalen of naar voren/achteren schuiven kost nu 1 seconde in plaats van minutenlang gepruts met dichte ringetjes.
- de grote singelpads (weet even niet hoe ze heten, maar het pannenkoekje waar de singelstoten doorheen gaan) zijn heel fijn breed maar toch dun. Ze verdelen de druk dus fijn voor [***] maar ze duwen mij niet van zijn romp af.
- Compleet egale zweetafdruk van voor naar achter, echt superfijn dat ik de kussens al meteen bij de eerste passessie zo rond kon kleven dat ze precies [***]'s rugwelving volgden.
- Met de Grandeur pad met vilt aan de onderkant is het zadel geen centimeter verschoven. +:)+

Verder loopt [***] ermee weg alsof hij nog nooit in zijn leven een zadelprobleem heeft gehad. Een beetje meer dankbaarheid of uiting van verbazing en enthousiasme over het feit dat we eindelijk iets passends hebben was leuk geweest, maar nee: dit is 'gewoon' zijn zadel. 8-)

Dan hier de bijbehorende fotospam, helaas niet tijdens het rijden omdat de fotograaf menselijk targetstokje moest spelen omdat [***] anders steeds van de hoefslag raakte en hopeloos verdwaalde in de bak. :(:)

Vóór het rijden:
Afbeelding

En we hebben een bilspier! 8-)
Afbeelding
Ook bij zo'n extreme beweging als op het opstapblok stappen blijft de achterkant aangesloten op zijn rug liggen. Ik had in het begin wel mijn twijfels over de singelstoten aangezien Ghost een 3punts singelbevestiging heeft die je fijn kunt verschuiven; de Trekker heeft heeft maar 2 singelstoten en die zijn gewoon direct op het zadel vastgenaaid, voelt wat primitief. Bij [***] werkt het blijkbaar, maar ik kan me voorstellen dat de singel bij anders gebouwde paarden dan ook op de verkeerde plek kan komen te liggen.

Yep, ons opstapblok is op de groei gekocht. 8-)
Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding
Het zadel ligt op precies dezelfde plek.
Ik kan de voorboom nog wat wijder zetten zodat de voorkant wat meer omlaag zakt.

Nog 1 vraag voor de Trekkerkenners: Omdat ik niet wil dat er druk komt op dat driehoekje tussen schoft, schouderblad en rugspier waar geen druk hoort te komen, heb ik de kussens nu aan de voorkant vrij breed geklit. Dat lijkt voor [***] prima te werken, alleen ligt de bevestigingsschoef van de voorboog aan de onderkant van het zadel nu bloot. Het kussen ligt namelijk precies daartegenaan, in plaats van dat het de schroef bedekt. De schroef raakt [***] verder niet, maar 'mag' die bloot liggen? Of hoort die voorboog altijd bovenop het kussen te eindigen, zodat het kussen die schroef altijd moet bedekken?
Ik zal eens kijken of ik morgen anders een foto kan maken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:33

De voorboog hoort inderdaad altijd op het kussen te liggen....
Maar verder toch prima nieuws???

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:42

Very nice :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:19

Kwetal schreef:
De voorboog hoort inderdaad altijd op het kussen te liggen....
Maar verder toch prima nieuws???

Very nice indeed! Ik durf al bijna te geloven dat we zomaar een zadel hebben :)

Wat de voorboog betreft kan ik de boog breder draaien en het kussen aan de voorkant dan weer hoger (over de schroef heen) plekken, dan komen we volgens mij op het hetzelfde uit als waar we nu zitten. Nog een keer sleutelen dus en dan zijn we er volgens mij. :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:48

Dit ziet er gaaf uit op die knappe Rio

Moet zeggen dat ik ook erg blij ben met m'n Barrydale
Zeker nu er wat rij uren opzitten .
T is lekker aan t zakken , en zit niet meer zo breed .
Vandaag met spijkerbroek gereden en voelde ook de randjes van de seat niet eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:07

Het mooiste vond ik trouwens aan onze nieuwe Trekker-ervaring dat ik ergens halverwege onze tocht over de hoefslag halthield bij C, [***] beloonde, om stap vroeg en [***] gewoon bleef staan en compleet relaxed over de koeien, konijnen en schapen in de andere weilanden uit bleek kijken, volledig op zijn gemak. Daarna moest hij toch weer aan het werk, maar dat vond ik een heel positief teken; onder zijn andere zadel/barebackpad/zonder zadel was hij wat haastig en hield hij wel op commando halt, maar stapte daarna wel steeds meteen weer aan. Nu was hij helemaal op zijn gemak, alsof ik en het zadel er niet eens waren. :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:12

Rio en de Trekker zijn echt een onwijs leuke combi! Ziet er super uit en het klinkt alsof Rio het er ook meer dan mee eens is :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:26

Vanavond toch maar weer eens de Ghost geleend om te testen.
Met 2 verschillende pads gereden. Eerst met de Ghost pad en inlagen waarvan de inlage zijn gehalveerd :P omdat de pony waarvoor het zadel
Is niet zo'n dik pakket nodig heeft en het lag daardoor minder mooi.

En daarna met BF pad (fysio gedeelte) dat lag minder fijn en liep ze ook minder mee. Met eerste pad klapperde het zadel een beetje maar ze liep er niet minder om.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:42

Mooie pony - en dan die ondergaande zon in zijn staart op de laatste foto <3

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:02

Bij de foto's met de ghost pad lijkt het wel alsof je een frontriser kan gebruiken, je onderbenen liggen op het zicht iets te ver naar achter en met je bovenlijf corrigieer je dat, zo lijkt het, denk ik?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:58

Zou ieman kunnen en willen beoordelen of deze kussens goed oder deze ghost zitten? Tijdens de passervice liep het paard er super onder maar nu liep die veel minder. De kussens leken er niet goed onder te zitten dus dit heb ik nu zo goed mogelijk proberen aan te passen (ik had toen aan lillianne gevraag hoe dat moest /waar die moeten dus dat heb ik proberen te doen). Maar wil toxh even weten of ze nu goed zitten. 1 kussen steekt aan de achterkant iets meer uit dan de ander. Weet niet of dat een probleem is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:05

De kussens horen gelijk te zitten en niet aan één kant uit te steken. Verder lijkt mij de ruggengraatvrijheid erg smal.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:51

Die ghost ziet er een stuk beter uit dan de torsion :j Je lijkt ook veel beter te zitten zo :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:22

pleiada schreef:
Die ghost ziet er een stuk beter uit dan de torsion :j Je lijkt ook veel beter te zitten zo :)

Ja dat vind ik ook. Helaas, want dat betekend dat de torsion weer een nieuw huisje moet zoeken. En ik een fijne ghost. Maar goed, welk model weet ik dan ook niet. Dus zal wel even kijken om het e.a. te testen.

Het lijkt mij op zich wel fijn om zweetbladen te hebben maar misschien maakt het dan ook weer breder?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:24

DubbelDun schreef:
De kussens horen gelijk te zitten en niet aan één kant uit te steken. Verder lijkt mij de ruggengraatvrijheid erg smal.

Ik heb ze nu gelijk zitten. Lillianne zei toen dat ikdie naden als leidraad moest nemen, dat heb is gedaan. Breeder was bij de meeste paarden niet nodig? Ik kom iig op ongeveer 6 cm ruimte uit (4 smalle vingers)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:26

@maartje: maar is dat bij het paard ook opgemeten ??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:29

DubbelDun schreef:

Ze zei dat die ruimte prima was voor beidde paarden waar toen op gepast is

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:35

MaritB schreef:
pleiada schreef:

Ja dat vind ik ook. Helaas, want dat betekend dat de torsion weer een nieuw huisje moet zoeken. En ik een fijne ghost. Maar goed, welk model weet ik dan ook niet. Dus zal wel even kijken om het e.a. te testen.

Het lijkt mij op zich wel fijn om zweetbladen te hebben maar misschien maakt het dan ook weer breder?

Ik vind zweetbladen wel fijn,voelt toch steviger maar kan niet zeggen dat het breder zit eigenlijk..Met korte zweetbladen rij ik dan ook liever met fenders,dat geeft ook een stabieler gevoel..Maar het is bij iedereen anders natuurlijk..Kijk anders ook even bij de advertenties hier van buitenzinnig,ze heeft best leuk aanbiedingen :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:48

DubbelDun schreef:

Zeker horen links en rechts gelijk te zitten, zowel parallel als op gelijke hoogte. Maar 6cm is voor de meeste paarden prima - als je een Ghost op een plat paard legt, buigt alles van elkaar af en gaan de kussens ook wijder staan. De kussens horen op de rugspier te liggen en niet op de ribben

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:50

MaritB schreef:
pleiada schreef:

Op Facebook is net een Ghost Quilty te koop gekomen voor €250. Gisteravond ook eentje voor €350 geloof ik. Pagina heet "ruil en verkoopplaats barefoot/boomloos/bitloos", zoiets.

Ik vind het blote contact met korte zweetbladen wel fijn eigenlijk! Heb voor mn paard zijn comfort wel een lang pad eronder gedaan, het firenze model. Wie weet is dat een optie?
Succes!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:58

DubbelDun schreef:
Maartje1990 schreef:
Ze zei dat die ruimte prima was voor beidde paarden waar toen op gepast is
Maar heeft ze het eerst ook nagemeten? :)