[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:48

Mooi missanita, fijn dat je er blij mee bent! Is die van je stalgenoot (weet haar forumnaam zo gauw niet) ook binnen?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:05

Ja was gelijk met de mijne!!

Had jij de orginele pad van ghost met de nog wat dunnere inlages gebruikt Met het passen bij onze knollies. Onze pads zijn zo dik Suzan had vann ook gereden en had hetzelfde met de pad als ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:20

Mkssanita -kan je de pad openmaken aan de bovenkant en zitten er dan 2 inlagen in??? Indien ja, kan je er 1 uithalen - leg de afgeronde kant naar je paard.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:32

Voor een klant te koop; Quilty piccolo :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:50

Ik ben weer wat aan het schuiven/opruimen in mijn zadelverzameling :o
Mijn Ghost wordt vervangen door dezelfde Ghost maar dan in het chocolade bruin (vind ik mooier staan op mijn Haflinger) dus die komt te koop. En de Barefoot Notting Hill van mijn andere pony mag ook weg.
Verder heb ik nog twee zadels waar ik over twijfel; mijn Trekker Pro Arte en een oude Barefoot Cheyenne Drytex... Er moet echt weer wat ruimte in de kasten, heb inmiddels dubbel zoveel zadels als pony's :oo

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:01

Swift schreef:
Ik ben weer wat aan het schuiven/opruimen in mijn zadelverzameling :o
Mijn Ghost wordt vervangen door dezelfde Ghost maar dan in het chocolade bruin (vind ik mooier staan op mijn Haflinger) dus die komt te koop. En de Barefoot Notting Hill van mijn andere pony mag ook weg.
Verder heb ik nog twee zadels waar ik over twijfel; mijn Trekker Pro Arte en een oude Barefoot Cheyenne Drytex... Er moet echt weer wat ruimte in de kasten, heb inmiddels dubbel zoveel zadels als pony's :oo

oeh, welke maat is de notting hill? :o

had je perongeluk dit gepbt, maar die heb ik dus verwijdert ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:51

Buitenzinnig schreef:

En alweer verkocht ;)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:02

Dat gaat snel, ik denk dat ik eruit ben. En maar eens een Ghost moet gaan testen!!
Een boomzadel trekt me helemaal niet, maar moet er toch een zadel bij en het liefst een smallere zit.

Zou ik met 38/40 lengte 1.75 in een piccolo passen? Mijn fjord is niet zo lang, ik pas precies in mijn barefoot maat 1! Alleen de Barefoot heeft al duidelijk lengte genoeg te zien aan de zweet afdruk en het feit dat haar rug niet zozeer diep is maar gewoon kort, dus er past gewoon niet veel op.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:28

Roosyes schreef:
Zou ik met 38/40 lengte 1.75 in een piccolo passen? Mijn fjord is niet zo lang, ik pas precies in mijn barefoot maat 1! Alleen de Barefoot heeft al duidelijk lengte genoeg te zien aan de zweet afdruk en het feit dat haar rug niet zozeer diep is maar gewoon kort, dus er past gewoon niet veel op.

jep. ik ben 3 cm kleiner, maar maat is ongeveer dezelfde. :) Past perfect.
Welke wrongen voor jou het beste gaan zitten, daar kan ik natuurlijk niet over oordelen, dat is persoonlijk. (ik zit het best in de Quilty, ter info)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:35

Buitenzinnig schreef:
Buitenzinnig schreef:

En alweer verkocht ;)

Ben ik even van m'n pony aan het genieten loop ik dit weer mis, die had ik wel graag willen hebben denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:19

Anoniem schreef:
Net na rijden met de cheyenne zag ik wel dat bij stijgbeugel ophanging grote droge plekken waren.
Wel echt grote plekken... Ruggengraat droog.
Zorgelijk? Er zitten dunne inlagen in de pad, is testzadel..

iemand?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:36

Kun je misschien dikkere inlages testen kan heel goed daar aan liggen. Lijkt Me dat die plekken daar niet horen. Al blijven droge plekken lastig te beoordelen soms. Had je ook een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:04

Geen andere inlages erbij,helaas.

Is er iemand nabij arnhem/apeldoorn met een gewone ghost quevis of quilty?
Waar ik misschien eens in mag zitten, zodat ik kan voelen of t de moeite zou zijn ghost te gaan testen(ik twijfel tussen quilty of quevis!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:36

Heb alleen een picollo versie liggen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:09

daar past mijn kont niet in haha

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:36

Anoniem schreef:
daar past mijn kont niet in haha

Zo gigantisch ben je toch niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:40

Haha nee niet gigantisch maar mijn portie kont is goed aanwezig. Heb maat 42.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:02

Tja ... maar er zitten volgens mij meer mensen die kant op die al een Ghost hebben. Of je probeert af te spreken met Teteltee?? Kost ook geld, maar dan is er iemand bij die kijkt, als je dat liever hebt?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:23

Goedemiddag dames, sorry dat ik zomaar ineens weer binnen val maar ik heb een probleem waar ik jullie mening in nodig heb.
Ben in het bezit van een mooie nieuwe Ghost, en mijn haflinger loopt er echt heerlijk onder.
Vorige week is mijn haflinger weer door de jaarlijkse APK gegaan van de osteo, heeft niets noemenswaardigs kunnen vinden *\o/*

Afgelopen zaterdag heeft mijn bijrijdster zonder mijn medeweten een zadelmaker die op stal was aangesproken omdat zij niet lekker kan zitten op de ghost, en wilde weten of haar zadel op mijn paard aangepast kan worden.
De zadelmaakster geeft vervolgens na onderzoek aan dat bij de schoft zowel de wervels als spieren vast zitten, en heeft ook littekenweefsel (?) laten voelen waaruit dit zou blijken. Volgens haar komt dit door het boomloze zadel, en zou dit verdwijnen met rijden met een boomzadel. De druk zou niet goed verdeeld worden met de ghost, waardoor alle druk op de schoft zou komen.
Ik vind dit een erg vreemd verhaal. Ik heb de osteo nog niet kunnen spreken (wel voicemail ingesproken), maar dan had hij dit toch moeten voelen?
Antwoord van de zadelmaakster hierop is dat de osteo globaler zou kijken en dit vaak niet merkt.. Rest van de rug was volgens haar prachtig los en soepel. Het is overigens een top bekend staande osteopaat, ook ik heb altijd goede ervaringen gehad (en heb nog steeds) met hem.
Daarnaast vind ik het raar dat dan de rug van mijn haflinger naar mijn idee dan vast zou moeten zitten met piekbelasting op 1 punt, en niet de schoft toch? Ik zit tenslotte een heel eind verder.
Zadelmaakster zei hierop dat de druk op de schoft zou komen door het voorboogje wat op de Ghost zit.

Allemaal een erg raar verhaal, is er iemand die mij hier duidelijkheid over kan verschaffen? Heeft iemand enig idee of het echt kan dat alle druk op de schoft komt door dat voorboogje? (ik kan het me bijna niet voorstellen namelijk). En hoe kan het dat de rest van de rug zo enorm soepel is?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:41

Vrijwel elke dag komen op de homepage van bokt wel topics over negatieve ervaringen met zadelmakers naar voren bij de actieve berichten. Ik heb zelf ook verschillende pony's verschrikkelijk zien lopen en zich zien verhouden van de rugpijn met hun 'op maat gemaakte' zadels... Er zijn uiteraard ook goede zadelmakers maar er is ook een heleboel kaf onder het koren in die beroepsgroep.
Boomloos is in opkomst en dat is bedreigend voor de zadelmakers omdat ze dan niet meer nodig zijn (boomloos hoeft immers niet eens in de zoveel tijd opgevuld of aangepast te worden) en inkomsten mis lopen. Er zullen dus maar heel weinig traditionele zadelmakers zijn die boomloos goed vinden.
Het verhaal van druk onder het voorboogje is, zoals je zelf ook al aanvoelt, natuurlijk grote onzin. Je kunt dit zelf heel makkelijk testen; steek je hand er maar eens onder en ga na wat je voelt en of dat problemen zou kunnen veroorzaken. Als het goed is echt niet, bij mijn pony's absoluut niet in ieder geval.
Verder rij je nog maar zo kort met de Ghost dat het zogenaamde 'littekenweefsel' als het er al zit (wat ik ernstig betwijfel) onmogelijk door de Ghost veroorzaakt kan zijn.
Lekker met de Ghost blijven rijden, een goede gesprek met je bijrijdster hebben en je niks van deze onzin aantrekken zou ik zeggen :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:48

Wat Swift zegt!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:52

Dank je wel Swift je beschrijft echt precies mijn gevoel hierin! Toch wordt je erg onzeker als er een hele hoop stalgenoten bij hebben gestaan welke allen het verhaal gehoord hebben en het eigenlijk gek vinden dat ik nu gewoon door ga rijden met mn ghostje.
Ik gaf ook al aan, littekenweefsel is dat dan niet van een ander zadel, ik rij pas een maand of 5 met die ghost, maar volgens mevrouw had het littekenweefsel al weer weg moeten zijn en de spieren zachter. Op mijn beurt heb ik dan weer kennis van spieren, littekenweefsel kan helemaal niet wegtrekken, dus alleen nog maar meer vraagtekens. Ook het feit dat mijn osteo niets heeft gezegd erover geeft vraagtekens, maar toch ga je dan weer twijfelen.. zou de osteo het dan niet goed gezien hebben oid...
Volgens mijn bijrijdster hebben er veel meer mensen mogen voelen, en allemaal voelden ze dat litteken weefsel.
Mijn kennis van de ghost is dan te laag om het verhaal van het boogje te ontkrachten, ookal kon ik het me eigenlijk niet voorstellen.
Ik hoop dat ik deze week echt mijn osteo nog kan spreken, wellicht geeft dat een meer gerustgesteld gevoel. Overigens gaf mijn bijrijdster aan dat het zadel naar links glijdt terwijl mijn paard recht is en zij recht zit. Ook hier heb ik niets aan gemerkt, nu geeft ze aan dat dit is met schouder binnenwaards en met galop. Beide heb ik nog niet geprobeerd dus dat gaan we van de week weer doen.
Pffff ik wilde dat ik eens van dat zadel gezeur af was -O- :roll:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:15

Feit dat zij in bepaalde gangen of oefeningen naar 1 kant glijd/schuift lijkt mij eerder een teken dat zij bij het rijden van die oefeningen niet recht boven het paard zit evt in combi met miet recht zijn van dier bij deze oefeningen .
Makkelijk om het zadel er de schuld van te geven is mijn eerste gedachte daarbij
of dat klopt in dit geval weet ik niet, ik ben er niet bij :)

Maar ik zou idd me niet gek proberen te laten maken door van horen zeggen, jij was er niet bij en alles wat er gezegd is , heb jij gehoord van bijrijdster en omstanders.
Ik zou er nog eens met je osteo over babbelen en echt proberen bij je eigen gevoel te blijven

Wat me sowieso opvalt... de stelling dat een osteo maar oppervlakkig kijkt... als je een beetje een kundige osteo hebt kijkt die absoluut niet oppervlakkig ; maar juist heel gedetailleerd... een zadelmaker die dergelijke opmerkingen strooit scoort bij mij direct minpunten.

Edit : ik zou wel aangeven bij bijrijder dat er niet zomaar een ander zadel op mag ... zeker niet zonder overleg etc. Zelf doe ik hard mijn best om voor paardlief alles op een in mij ogen goede manier te doen.zou er niet blij van worden als er dan anders besloten word buiten mij om.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:23

Mensen hebben ook heel snel de neiging om als één iemand iets begint te roepen (of iets voelt) dat ook ineens allemaal te gaan roepen (of voelen) al helemaal als degene die het roept in hun ogen 'autoriteit' heeft. Het zou heel vreemd zijn als al die stalgenoten als leken allemaal dat zogenaamde littekenweefsel voelen en je osteopaat zou het niet voelen. De kans is vele malen groter dat ze graag interessant mee wilden doen en daarom het ook ineens allemaal voelden.
Ik vind zelf eigenlijk dat je geen zadel gezeur maar bijrijdster gezeur hebt :o Begrijp me niet verkeerd hoor, mijn bijrijdster (en inmiddels tevens vriendin) heeft ook heel veel inspraak over wat er met de pony gebeurt en welke spullen ze fijn vindt. Maar alles gebeurt wel in overleg met mij en uiteindelijk ben ik degene die beslist wat het beste is voor mijn pony en welke spullen we gaan gebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:39

Voor ik Swift haar laatste reactie las dacht ik ook ''nou, zadel gezeur, ik vind het bijrijdster gezeur'' Ik zou not amused zijn als ik een bijrijder zou hebben en die zonder overleg met mij maar even met de zadelmaker is gaan praten over haar zadel aanpassen etc. etc.

Een zadelmaker heeft mij ooit verteld dat je écht nóóit een barefoot moet gebruiken :roll: , de waarom was mij een beetje onduidelijk.