voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:41

ik heb de christ gehad, vond het een héérlijk ding. Goede kwaliteit, heb hem 1x gewassen en toen bleef hij ook mooi. heel fijn.
via buitenzinnig zijn christ-producten te bestellen :) maar dat wist je waarschijnlijk al

met FRA heb ik geen ervaring :n

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:47

dank je wel voor je antwoord! ben heel benieuwd naar ervaringen van de FRA...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:50

Lianne25 schreef:
Ik vind een boom ook veel lekkerder rijden & hij ligt ook beter

Dit is voor boomloze zadels?....

Er is verder niks mis met de ligging van mijn zadel. Het schuift niet ed.
En uhhhh ik heb er alles behalve een budgetpad onder liggen... Ten minste.. een pad van 134,95 vind ik niet echt budget {:)

Het is inderdaad waar het zadel en pad eindigen. Moet zeggen dat ik er vandaag al een stuk minder last van had, maar wat ik er anders mee heb gedaan? Naar mijn idee helemaal niets...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:03

Ik heb ook een lichte scoliose in mijn bovenrug en dat maakt het rijden niet geheel pijnloos. Ben er alleen niet uit of het bij het boomloze zadel erger is. Het boomzadel ligt ook op ons andere paard dus lastig te vergelijken.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:17

Kom weer even binnenvallen met een vraag. Onlangs heb ik het dressuurzadel (Euroriding Luxor) van onze dochter verkocht omdat het niet goed meer lag op haar paard. Momenteel rijdt zij met haar springzadel omdat we zoekende zijn naar een ander dressuurzadel. Onlangs heb ik voor mijn Tinka twee testzadels gehad (de Cherokee en de Barrydale, uiteindelijk de Barrydale besteld). Onze dochter heeft deze zadels ook getest op haar paard en ze was er zeer blij mee: ze zaten heerlijk en haar paard liep er zo ruim door. Nou kreeg ik onlangs een Barefoot Lexington aangeboden en dacht dat dat misschien wel een optie is. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen de London of de Lexington? Kan iemand mij wat vertellen over de verschillen door zijn/haar ervaring?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:19

Bij ons boomloos zadel krijg ik zo'n stoelzit ;(

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:22

Hier ook boomloze zadel liefhebbers. Mijn vriend en ik rijden boomloos maar voor onze andere paarden hebben wij engelse zadels. Wij willen andere zadels aanschaffen voor ze en bedachten dat we misschien voor alle paarden boomloos gaan. Nu merken wij helaas dat veel (onervaren) ruiters ontzettend scheef gaan hangen bij boomloos. Op het moment heeft onze Fjord mijn boomloos zadel als "vast"zadel omdat zijn eigen wat krapjes wordt. Maar 9 van de 10 mensen gaan scheef hangen, ikzelf heb dat niet op dit paardje, dan blijft alles mooi op zijn plek. Laatst iemand die wel 3 gaatjes verschil had in beugels tijdens een rit. Dat vind ik toch wel een lastig punt. Maar ook wij zitten met verschil in bespiering etc tijdens het jaar. ieder paard heeft een goede gelpad ter opvanging maar is niet ideaal natuurlijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:48

Lianne25 schreef:

barking against the wrong tree.
dit is een boomlooszadels topic ondertussen.
verder is dit niet echt onderbouwt, dus verder kunnen wij vrij weinig met deze mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 08:53

Lianne25 schreef:

Voor hoe lang ? Als je pony dikker of dunner wordt kan het zijn dat een boomzadel al niet meer goed ligt... Lekkerder rijden... tsja het zal wel, maar op een boomloos zadel voel je onder je wat je paard doet, je paard voelt wat jij doet en je zit op je paard in plaats van op een zadel... Maar goed, dat is slechts mijn bescheiden mening :-).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:11

ydnew schreef:
Hier ook boomloze zadel liefhebbers. Mijn vriend en ik rijden boomloos maar voor onze andere paarden hebben wij engelse zadels. Wij willen andere zadels aanschaffen voor ze en bedachten dat we misschien voor alle paarden boomloos gaan. Nu merken wij helaas dat veel (onervaren) ruiters ontzettend scheef gaan hangen bij boomloos. Op het moment heeft onze Fjord mijn boomloos zadel als "vast"zadel omdat zijn eigen wat krapjes wordt. Maar 9 van de 10 mensen gaan scheef hangen, ikzelf heb dat niet op dit paardje, dan blijft alles mooi op zijn plek. Laatst iemand die wel 3 gaatjes verschil had in beugels tijdens een rit. Dat vind ik toch wel een lastig punt. Maar ook wij zitten met verschil in bespiering etc tijdens het jaar. ieder paard heeft een goede gelpad ter opvanging maar is niet ideaal natuurlijk.

mijn ervaring daarin is, op boomloos moet je meer zelf zitten, je voelt veel meer, en je moet het zelf doen
en dat is lastig! :)

@jolindaa; sorry hoor. Maar ''budgetpad'' was destijds gewoon een product met die naam ''budgetpad'' dus wat pmarena verkocht. Ik had dus een product ''budgetpad'' onder mijn zadel liggen. Niks meer, niks minder.. Niet zo happen alsjeblieft...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:13

ydnew schreef:

Er zijn meerdere merken boomloos dan alleen Barefoot. O:) De ruiter gaat niet scheef zitten vanwege het boomloze zadel, maar omdat hij scheef/niet in balans is en het zadel dat niet meer corrigeert.
Uiteindelijk moet iedereen leren om in balans te zitten op het paard - wanneer dat gecorrigeerd wordt door een boom, wil dat nog niet zeggen dat de ruiter daar iets van leert.... Misschien is het zinvol om de onervaren ruiters eerst zitles te geven op een barebackpad?

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:22

Ik heb een barefoot cheyenne, en ik ben er heel blij mij.
Om aan het zadel te wennen heb ik de eerste keren zonder beugels gereden, dan leer je je zit te vinden. Daarna heb ik beugels eraan gehangen en het gaat prima (:

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:28

Roxjuu schreef:
@jolindaa; sorry hoor. Maar ''budgetpad'' was destijds gewoon een product met die naam ''budgetpad'' dus wat pmarena verkocht. Ik had dus een product ''budgetpad'' onder mijn zadel liggen. Niks meer, niks minder.. Niet zo happen alsjeblieft...

Oh ik hapte echt niet hoor! Was echt niet banketstaaf bedoelt of iets dergelijks :) wist ook niet dat het een "merk" was. Dacht meer aan een pad waarvan de prijs wat lager lag als een gemiddeld pad, haha. Excuus als het gemeen overkwam!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:18

het was een pad met lager dan gemiddelde prijs. Was erin babyblauw, babyroze en poep-bruin. Kostte 65 euro nieuw geloof ik :j
Al was ik puntje bij paaltje eigenlijk tevredener over die pad in combinatie met mij dan de christ :+
De christ liet op een of andere manier droge plekken zien, dus toen heb ik het zadel en de pad (veel te goedkoop) verkocht. Wel hielp de christ érg goed tegen die schuurplekken :j

ik zit hier nog altijd vol goede moed te wachten op m'n grandeur pad :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:33

Poepbruin >;)

Dat was camel / goudkleuring ja :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:36

pmarena schreef:
Poepbruin >;)

Dat was camel / goudkleuring ja :P

:') {:)
je weet wel wat ik bedoel :Y) :))
Het was wel een mooie poepbruin :j maar ik wist niet hoe ik het moest noemen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:18

ik wist niet eens dat er een bruine was. :P

ik heb ook een roze budget die ik er onder doe als die andere nat is. :P

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:58

Ik heb de roze en lichtblauwe budget pad, ik vind ze geweldig!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:26

Ik heb een blauwe, zelf verbouwd tot maatje 0 :D

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:39

Buitenzinnig schreef:
ydnew schreef:

Er zijn meerdere merken boomloos dan alleen Barefoot. O:) De ruiter gaat niet scheef zitten vanwege het boomloze zadel, maar omdat hij scheef/niet in balans is en het zadel dat niet meer corrigeert.
Uiteindelijk moet iedereen leren om in balans te zitten op het paard - wanneer dat gecorrigeerd wordt door een boom, wil dat nog niet zeggen dat de ruiter daar iets van leert.... Misschien is het zinvol om de onervaren ruiters eerst zitles te geven op een barebackpad?

Het nadeel is dat hier mensen komen die een buitenrit willen maken en niet eerst les willen. Vaak vinden ze zelf ook dat ze het allemaal wel kunnen en heb ik een rot zadel of het paard loopt niet goed, Dat het aan henzelf kan liggen komt in de meeste gevallen niet bij hen op maar hoe zeg je dat? Ik hou dan vaak maar wijselijk mijn mond... Niet iedereen is zo gelukkig. Over het algemeen hebben wij hier beginners en gemiddelde ruiters, de gevorderden ondervinden over het algemeen geen problemen met een boomloos zadel. Het lijkt mij voor een paard niet echt ideaal als er een paar uur iemand naar rechts of links hangt....zeer vermoeiend en niet best voor de rug.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:30

Ik heb de eerste 2á3 x rijden wel even moeten zoeken naar mijn balans. Dan niet in het naar links of rechts hangen, maar wel heel erg in het naar voren of achteren vallen. Omdat je er zo vrij in beweegt en ik voorheen met een dressuurzadel met extra diepe zit reed, was dit wel even wennen. Nu vind ik het echt een geweldig ding!
Peerd blij, baasje blij, helemaal goed!

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:11

Citaat:
Het nadeel is dat hier mensen komen die een buitenrit willen maken en niet eerst les willen. Vaak vinden ze zelf ook dat ze het allemaal wel kunnen en heb ik een rot zadel of het paard loopt niet goed, Dat het aan henzelf kan liggen komt in de meeste gevallen niet bij hen op maar hoe zeg je dat? Ik hou dan vaak maar wijselijk mijn mond... Niet iedereen is zo gelukkig. Over het algemeen hebben wij hier beginners en gemiddelde ruiters, de gevorderden ondervinden over het algemeen geen problemen met een boomloos zadel. Het lijkt mij voor een paard niet echt ideaal als er een paar uur iemand naar rechts of links hangt....zeer vermoeiend en niet best voor de rug.

Ik ben nog niet een echt ervaren boomloos zadelruiter, maar zou het misschien een optie zijn in ieder geval een boomloos zadel met een wat duidelijkere wrong te kiezen? Dan ziet de ruiter zelf ook aan de hoogte van de knieen t.o.v. de wrong, dat hij/zij niet recht zit. In de Cherokee van Barefoot is de wrong bijvoorbeeld meer aanwezig (en verplaatsbaar evt.) dan in de Cheyenne.

Off topic: Leuke site hebben jullie overigens, ziet er zeer uitnodigend uit!!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:44

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje en ik denk zomaar dat jullie misschien een antwoord hebben!
Na lang zoeken op internet was ik ervan overtuigd dat een boomloos zadel wel bij mij en mijn pony moest passen, zodoende een Barefoot Cheyenne gekocht, met vps en pad met inlages.
Het zadel lag als gegoten op mijn pony schoof niet tijdens het opstappen en zat lekker (na best vaak gelezen te hebben dat het wel even wennen is vond ik het meteen erg lekker zitten en had geen moeite met balans), totdat ik de hulp voor de galop dooraf, ik kreeg een complete rodeo... Nou dat het zadel stevig zit ben ik van overtuigd haha, ik heb hem gewoon uit kunnen zitten terwijl ik bij bok 1 mijn beugels al kwijt was.
Nu is het probleem dat ik dit niet gewend ben van mijn pony, ik heb hem zelf ingereden nooit problemen gehad met hem, hij is een werkwillige pony die altijd zijn uiterste best doet en ik moet zelf opletten dat ik hem niet overvraag want hij geeft bijna niks aan.
Zo nu en dan kreeg ik een klein bokje dan maakte ik mijn rijden af en ging ik even nader onderzoek doen en kwam tot de conclusie dat hij weer uit zijn zadel gegroeit was (ging bij hem heel snel kon zomaar na 5x rijden alweer helemaal veranderd zijn (mede daarom ook mijn keuze voor boomloos + het feit dat ik ervan uitvertuigd ben dat het echt beter voor het paard is)).

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat hij zo compleet uit zijn dak ging? Het zadel ligt goed, ik ging uit van pijn maar de pommel is niet te smal/breed en drukt niet op zijn schoft, na het rijden zag ik aan de "afdruk" van de inlages dat het gewoon netjes langs zijn ruggewervel lagen, ik heb nog gecontroleerd of er scherpe randjes en dingetjes in/op de pad zaten maar dit is niet het geval dus eigenlijk snap ik er gewoon helemaal niks van.

Het kan ook niet zijn dat hij kriegelig word van mij dichter op zijn rug want ik reed zo nu en dan zonder zadel en in het begin zat ik niet stevig stukje draven ging ik allekanten op en hij ging dan gewoon heel rustig draven tot ik mijn belans weer had en dan nam hij het normale tempo weer aan, later zat ik gewoon stevig en kon ik gewoon draven/galoperen zonder te schuiven, ik reed hem met dressuurzadels en heb ook een tijd met westernzadel gereden dus ligt ook niet aan dat er opeens iets totaal anders op zijn rug ligt.

Hij is ook niet geschoren, heeft geen deken op, hij heeft een lekkere wintervacht dus het is ook niet zo dat hij het koud had gekregen ofzo (daarbij rij ik in een geisoleerde binnenbak waar het gewoon lekker is).

Nou heel verhaal, ik hoop dat jullie misschien een idee hebben, enige wat ik kan bedenken is de singel ik heb er een FRA singel bij van elastiek die zou zich ten alletijden aanpassen aan je paard alleen vond ik hem er wat stug uitzien.
Gister heb ik gewoon mijn neopreen dressuur singel aan gedaan en heb alleen gestapt terug naar de basis gewoon puur op zit wat gestuurt en van de teugels afgebleven hij was vrij relaxed dus vandaag even kijken of ik wat meer kan vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:52

Het kan geen joligheid geweest zijn ?

Misschien een combinatie van factoren , wind / regen / kou , ander zadel , andere singel....even lekker knetteren :P

Ik vind de FRA singels ook gemeen stugge krengen , maar over het algemeen geven ze zeer goede resultaten. Als je niks raars voelt en ziet aan zadel en pad dan zou ik inderdaad nu even die singel er af halen om te kijken of paardlief dan weer normaal doet :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:00

Moet zeggen dat Moreno ook wel eens de kolder in zijn hoofd heeft als het weer snel verandert. Dan vooral van mooi naar slecht weer. Dan wil hij nog wel eens lekker uit zijn stekker gaan. Denk idd ook niet dat je het moet zoeken in een probleem.
Pas als hij dit blijft doen, kan het een probleem zijn. Ze doen allemaal wel eens gek toch :D