Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:20

even ter info van een spaans zaldi schooler zadel
hieronder door mij getest, zowel in dressuur, als op buitenrit.
eigenlijk super voor beide.
je hebt ruimte voor je zit, waardoor je niet beperkt wordt in je vrijheid van je zit
maar je toch ook een soort `zeker` gevoel hebt in dit zadel
je kan er ook gewoon in lichtrijden.
Afbeelding

Afbeelding

en natuurlijk het heerlijke bontje----super voor lange buitenritten

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:04

Die Schooler heb ik al in het echt mogen zien, vond het een erg groot zadel (groter dan ik verwacht had). En lang ook. Heb je misschien de lengte van de kussens Nombrado?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:47

Ik zou graag fotootje van mijn paard willen zetten, ik vind hem nl nog steeds een beetje overbouwd, hij heeft dezelfde glooiing als mijn kwpner waar zoveel zadelleed mee was omdat door die rug zadels altijd iets naar voren glijden....ben benieuwd wat jullie vinden van de bouw of een barok zadel makkelijk te vinden is voor dit type paard ...mijn wens is om WE er mee te doen, dier kan in harde galop in een oogwenk stilstaan en zich op zijn hakken omdraaien, dus moet stevig zitten als hij denkt dit met mij te moeten gaan demonstreren als we gaan beginnen te rijden.... :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:13

nombrado schreef:

Bij deze foto rijst wel de vraag of het een anatomisch correcte zit ondersteunen kan.
Je hebt nul beenkontakt en de voetstand laat zien dat de twist/zit je niet vraagt/ondesteunt je bekken te kantelen.
Het kan een heel ongelukkige momentopname zijn maar dan nog is het een illustratie dat het dit toestaat.

Normaal heeft een type ´scooler´ een vlakke zit met brede twist wat voor veel vrouwen een diepe valkuil is. Als er wrongen ´voor steun´ op zitten is het een uitnodiging om in de valkuil te stappen.
Normaal gesproken is een type scooler alleen een goed idee als je minimaal bewust bekwaam bent in de anatomisch correcte zit.

Een española is een stap in de richting. Minder ´uitnodigend´ tot valkuilen is het nog steeds een relatief vlakke en brede zit. Om die reden heb ik de míjne destijds doorverkocht en ben ik naar de Gardian/Randonnee overgestapt. Let wel; met mannenheup en bewust van mijn on-/bekwaamheid in de anatomisch correcte zit. Nú zou ik op de española/scoolers prima uit de voeten kunnen, maar de ecuyers geven meer ruimte voor ontwikkeling/verbetering in het a-la-brida.

Enneh. ´Licht rijden´ hoort niet op dit topic; dat is voor wél engels type zadels. Dat is nu net de crux van het zadel als interface van een stijl.
Heel ontmoedigend na 115 paginas.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:38

russel schreef:
...mijn wens is om WE er mee te doen, dier kan in harde galop in een oogwenk stilstaan en zich op zijn hakken omdraaien, dus moet stevig zitten als hij denkt dit met mij te moeten gaan demonstreren als we gaan beginnen te rijden.... :o

WE? Wat is dat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:50

Huertecilla schreef:
nombrado schreef:

Bij deze foto rijst wel de vraag of het een anatomisch correcte zit ondersteunen kan.
Je hebt nul beenkontakt en de voetstand laat zien dat de twist/zit je niet vraagt/ondesteunt je bekken te kantelen.
Het kan een heel ongelukkige momentopname zijn maar dan nog is het een illustratie dat het dit toestaat.

Normaal heeft een type ´scooler´ een vlakke zit met brede twist wat voor veel vrouwen een diepe valkuil is. Als er wrongen ´voor steun´ op zitten is het een uitnodiging om in de valkuil te stappen.
Normaal gesproken is een type scooler alleen een goed idee als je minimaal bewust bekwaam bent in de anatomisch correcte zit.

Een española is een stap in de richting. Minder ´uitnodigend´ tot valkuilen is het nog steeds een relatief vlakke en brede zit. Om die reden heb ik de míjne destijds doorverkocht en ben ik naar de Gardian/Randonnee overgestapt. Let wel; met mannenheup en bewust van mijn on-/bekwaamheid in de anatomisch correcte zit. Nú zou ik op de española/scoolers prima uit de voeten kunnen, maar de ecuyers geven meer ruimte voor ontwikkeling/verbetering in het a-la-brida.

Enneh. ´Licht rijden´ hoort niet op dit topic; dat is voor wél engels type zadels. Dat is nu net de crux van het zadel als interface van een stijl.
Heel ontmoedigend na 115 paginas.

Dat het lichtrijden niet "hoort" kan zijn in dit zadel
Voor echter ruiters die hun zit/bekken nog vast zetten en stuiteren is het wel handig ;)
Beter een beginnend lichtrijden en daarna na ontspanning, dan zitten stuiteren.
Overigens heeft de espanola dezelfde vorm boom/lepel als de schooler
enige is de zweetbladen en de wrong voor het zweetblad.
De zit is idd vlak en breed. Voor mij persoonlijk geen probleem, als zit "expert" en sportfanaat. (geef er tenslotte les in.)
De ecuyer geprobeerd...helaas, geen van mijn paarden wilde hieronder bewegen. Dus houd het op ;)
In de schooler (en de andere spaanse varianten als de espanola, etc. ) is er dus prima klassiek dressuur te rijden op zit en balans.
Dat was even mijn standpunt die ik hier wilde ventileren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:00

laura1986 schreef:
Die Schooler heb ik al in het echt mogen zien, vond het een erg groot zadel (groter dan ik verwacht had). En lang ook. Heb je misschien de lengte van de kussens Nombrado?

Ja, die heb ik
lengte is 52 cm
Ik heb hem ook op mijn zeer korte PRE Nombrado. Die volgens zeggen max kussens kan hebben van 41 cm.
Ze zijn er echter helemaal van terug aan het komen (en ik wist het al)
Dat de lengte van de kussens helemaal niet zo dramatisch als er beweerd wordt de afgelopen jaren.
Ze hebben er zelfs een onderzoek, recentelijk naar gedaan. dat verkorte brede kussens, die je nu veel ziet, juist teveel druk geeft rond het ribben gebied en dus beperking geeft bij het rompkantelen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:05

WE is Working equitation?

Bedankt voor je toevoeging HC.

Nombrado ook bedankt voor de centimeters, maar denk toch dat dit zadel (nu?) niet geschikt is.

Esther komt hopelijk snel langs met de GM´s, ben heeeel erg benieuwd naar die zadels en of ik daar nu zinvol mee uit de voeten kan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:14

Op die bovenste foto had er wat betreft positie van het zadel of de ruiter net zo goed een Engels zadel onder de ruiter kunnen liggen. En uiteraard kan je er dan goed klassiek dressuur in rijden, het ligt ook op de positie van een zadel voor voorwaartse rijstijl en er zit ook een soort-van Engelse boom in.
http://atelierdepravins.free.fr/images/ ... 0selle.jpg
Voor een paard wat voorwaartse rijstijl gewoon is, is de omschakeling naar iets als een Ecuyer net zo groot als voor een ruiter die dat gewoon is.

ps: leuke foto die tweede, happy ruiter.. dat zie je zo weinig bij rij-foto's, valt me steeds op.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 11-05-12 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:15

laura1986 schreef:
WE is Working equitation?

Ha! Doma Vaquera cometitiedinges.. Ja dat is leuk om te zien :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:41

Moragh schreef:
Cambiar: die Equiscan is toch niets meer dan gewoon zo'n malletje met van die armpjes?
Of zit daar nog extra techniek in?

Want op dat filmpje van jou vind ik het instrument nogal magertjes en statisch om echt als rugreferentie te dienen. Dan werk ik zelf liever met een mal van Equiform...
Daarin kan je dus ook de schouders tekenen en zie je ook hoe die staan in de romp. Beiden blijven natuurlijk statisch, maar ja, dat blijft zo...

Bij korte bars als bij een Malibaud roteren de schouderbalden bijna altijd al onder de boom door, dus dan hoef je niet heel veel ruimte daarvoor te rekenen....

Oeps en zei je nu u?????

Ik had nog niet geantwoord...neen, de equiscan is niet statisch hoor. Elke elementje van een armpje heeft een eigen graadmeter. Die armpjes worden vastgevezen op de maat van je paard.
http://www.equiscan.de/typo3temp/pics/bcf20f54e9.jpg
http://www.youtube.com/watch?gl=UG&feature=related&hl=en-GB&v=dt74sMtqX0w
Als je de data in de computer ingeeft nadat je je paard een paar keren opgemeten hebt, zie je de evolutie van zijn verandering (bvb vooraleer je een maatzadel laat maken). Ook kan je heel nauwkeurig zien waar het zadel niet aansluit op de paarde-rug.
De equiscan houdt vanzelfsprekend ook rekening met de stand van de schouders:
First, the Topographer PRO is positioned on the horse’s back with reference to the position of shoulder blades the thoracic vertebra.
Fully 98 angles taken of the back are measured as precise numerical values, including the top line and the lateral elements. Thanks to the precise ratcheting, the value that the arrow points to can always be read unambiguously.

Bron:http://www.equiscan.eu/index.php?id=169
Als de elementen in de computer ingevoerd worden, maken ze er een 3D voorstelling van:generate 3D-files of the individual measurement on the EQUIscan®-Online-Platform as described below

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:49

Nombrado, op die eerste foto lijkt het alsof de singelstoten niet recht naar beneden wijzen, maar schuin naar voren ligt. Lijkt me of dit zadel de singelplek meer naar achteren heeft zoals van mijn Riano.
Als die singelstoten schuin naar voren lopen en de singel er niet in het verlengde onder loopt, loop je het risico dat die het zadel naar voren trekken, dus risico dat het op de schouders getrokken wordt als het paard begint te bewegen.
Nog maar eens: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NB4JSTEK.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-05-12 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:58

ik spreek uit ervaring dat 'goed' lichtrijden op zadels die er niet voor zijn gemaakt(met name argentijnse en chileense zadels), onmogelijk is door 0 steun op je knieen.
ik heb al geen sterke knieen, waardoor ze wegslippen en ik dan terug val in het zadel. als ik wel genoeg kracht had kon het wel, maar jezelf vastklampen met je knieen is niet de bedoeling. daarom had ik vrij snel van lichtrijden afgezien.
ik heb alle mensen die ik heb leren rijden in Argentinië niet laten lichtrijden, omdat het toch meer gehobbel zou worden als doorzitten. ze hadden het allemaal zeer snel door.

doorzitten is ook beter voor je sixpack.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:00

Cambiar schreef:
Nombrado, op die eerste foto lijkt het alsof de singelstoten niet recht naar beneden wijzen, maar schuin naar voren ligt. Lijkt me of dit zadel de singelplek meer naar achteren heeft zoals van mijn Riano.
Als die singelstoten schuin naar voren lopen en de singel er niet in het verlengde onder loopt, loop je het risico dat die het zadel naar voren trekken, dus risico dat het op de schouders getrokken wordt als het paard begint te bewegen.

enige wat ik eigenlijk met dit paard moet, is een langere singel (deze is iets tekort voor hem)
de singelstoten liggen recht naar beneden
het zadel blijft goed op de plek liggen, gaat niet naar voren of naar achter.
Wb de foto, kan je zien dat het paard de verzameling in gaat.
wat dus inhoud dat hij achter zakt en voor omhoog komt.
dat lijkt dus optisch of de singelstoten dan naar voren wijzen, maar dat komt dus door de verzameling.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:04

Ik vroeg het me ook al af, zocht daarom andere foto's van je om beter te kunnen zien, maar vond er geen.
Ik gaf de opmerking omdat ik dat probleem had met een zadel.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:06

Ik heb de schooler ook ooit als testzadel gehad... Het zit idd als een huis, je kan er makkelijk in doorzitten en een bokje kan je zonder problemen uitzitten... maar dat was meteen ook het probleem dat ik had met dit zadel. Je zit op een interface die weinig beweging van het paard laat doorkomen naar je zit (en omgekeerd). Ik had het gevoel dat ik boven mijn paard zweefde. Wat me ook opviel bij dit testzadel, is dat de kussens vooraan al veel meer ingedrukt (platter) waren tov achteraan, waar ze nauwelijks enige vorm hadden aangenomen en niet ingedrukt waren... Maw de gewichtverdeling lijkt vooral vooraan plaats te vinden en niet midden-achter. Het was dan ook praktisch niet meer mogelijk om in dit specifieke testzadel op de juiste plaats te blijven zitten... Waarbij ik me ook de bedenking maak dat het, mbt het inrijden van zo'n zadel, in een nieuw kussenzadel erg belangrijk is dat het je toelaat in de juiste positie te zitten en dat je over een goede zithouding beschikt zodat de kussens zich op de juiste manier kunnen vormen... Meteen ook een aandachtspunt voor wie een 2de hands kussenzadel koopt... Even kijken hoe de kussens gevormd zijn, ze geven je wellicht een idee over hoe er in het zadel gereden werd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:09

yole schreef:
Meteen ook een aandachtspunt voor wie een 2de hands kussenzadel koopt... Even kijken hoe de kussens gevormd zijn, ze geven je wellicht een idee over hoe er in het zadel gereden werd.

Dat is inderdaad wel een goeie opmerking! Ik kan me ook wel voorstellen als je eentje overneemt van een ruiter die een totaal andere bouw heeft als jezelf, dat je dat inderdaad aan het zadel zal voelen.

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:23

yole schreef:
Ik heb de schooler ook ooit als testzadel gehad... Het zit idd als een huis, je kan er makkelijk in doorzitten en een bokje kan je zonder problemen uitzitten... maar dat was meteen ook het probleem dat ik had met dit zadel. Je zit op een interface die weinig beweging van het paard laat doorkomen naar je zit (en omgekeerd). Ik had het gevoel dat ik boven mijn paard zweefde. Wat me ook opviel bij dit testzadel, is dat de kussens vooraan al veel meer ingedrukt (platter) waren tov achteraan, waar ze nauwelijks enige vorm hadden aangenomen en niet ingedrukt waren... Maw de gewichtverdeling lijkt vooral vooraan plaats te vinden en niet midden-achter. Het was dan ook praktisch niet meer mogelijk om in dit specifieke testzadel op de juiste plaats te blijven zitten... Waarbij ik me ook de bedenking maak dat het, mbt het inrijden van zo'n zadel, in een nieuw kussenzadel erg belangrijk is dat het je toelaat in de juiste positie te zitten en dat je over een goede zithouding beschikt zodat de kussens zich op de juiste manier kunnen vormen... Meteen ook een aandachtspunt voor wie een 2de hands kussenzadel koopt... Even kijken hoe de kussens gevormd zijn, ze geven je wellicht een idee over hoe er in het zadel gereden werd.

Zou het kunnen zijn dat dit bewuste test exemplaar een test exemplaar geworden is omdat hij niet goed op de testgesubjecteerde (paard) lag?
Het is moeilijk om zadels voor jouw paard te beoordelen met hoe ze een ander paard passen, het is in deze net zoiets als schoenen passen.
Als ik de schoenen van mijn vrouw probeer is het resultaat geheid niet goed veel te klein en om over de verschillen in smaak :o maar te zwijgen, echter haar zitten ze en staan ze prima.
Dit is met zadels niet anders.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:44

even ter info
dit schooler zadel is nieuw, en passend gekocht op het paard.
een testzadel (die in omloop zijn) is nooit goed passend op je paard, is veelal een standaard maat boom en dus niet naar de maatstaven van je paard gemeten. Vandaar dat ik vanuit mijn shop niet met testzadels werk.
wb de kussens aan de achterzijde?
het belangrijkste dragende (gelijkmatige) deel van het zadel bij de kussens is de eerste 16 tot 18 cm....
alles wat erachter teveel inzakt, is in mijn ogen niet goed. (of een te smal zadel, die brugt en achter draagt)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:07

Mr_Smith schreef:
Zou het kunnen zijn dat dit bewuste test exemplaar een test exemplaar geworden is omdat hij niet goed op de testgesubjecteerde (paard) lag?
Het is moeilijk om zadels voor jouw paard te beoordelen met hoe ze een ander paard passen, het is in deze net zoiets als schoenen passen.

Ik volg even niet meer... Mijn bevindingen betreffende de schooler slaan niet op nombrado en haar schooler doch op een schooler die op mijn paard lag en waar wat de pasvorm betreft weinig op aan te merken was. Het heeft idd geen zin om een zadel te testen wat niet op je paard past... :)

Citaat:
een testzadel (die in omloop zijn) is nooit goed passend op je paard, is veelal een standaard maat boom en dus niet naar de maatstaven van je paard gemeten.

Waarom zou een testzadel nooit goed passend zijn? Weinig zadels zijn naar de maatstaven van je paard gemeten maar gewoon beschikbaar in een aantal standaardmaten... wat niet wegneemt dat een bepaalde maat wel op je paard past.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:20

yole schreef:
Waarom zou een testzadel nooit goed passend zijn? Weinig zadels zijn naar de maatstaven van je paard gemeten maar gewoon beschikbaar in een aantal standaardmaten... wat niet wegneemt dat een bepaalde maat wel op je paard past.

als ik vanuit zaldi praat
zijn er maten vanaf 28 boommaat tot 34.
dat zijn dus 7 verschillende boommaten
die heeft geen zadelboer allemaal op voorraad van 1 model.
Veelal hebben ze standaard maat, 31 of 32....maar niet breder of smallen
waardoor je niet een zuiver beeld kan krijgen of het zadel jou of het paard daadwerkelijk past.
dat is wat ik ermee bedoelde.

ik snap ook zeker het punt van mr smith
als zon zadel al zoveel verschillende paarden als paszadel heeft gediend? Kan er nooit sprake zijn van een objectieve beoordeling.
Het zadel vormt zich namelijk naar het paard (nieuw zadel) in 10 rijuren ongeveer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:26

PocoGaucha schreef:
ik spreek uit ervaring dat 'goed' lichtrijden op zadels die er niet voor zijn gemaakt(met name argentijnse en chileense zadels), onmogelijk is door 0 steun op je knieen.
ik heb al geen sterke knieen, waardoor ze wegslippen en ik dan terug val in het zadel. als ik wel genoeg kracht had kon het wel, maar jezelf vastklampen met je knieen is niet de bedoeling. daarom had ik vrij snel van lichtrijden afgezien.
ik heb alle mensen die ik heb leren rijden in Argentinië niet laten lichtrijden, omdat het toch meer gehobbel zou worden als doorzitten. ze hadden het allemaal zeer snel door.

doorzitten is ook beter voor je sixpack.

oeps...klees dit nu pas
en ga hier even op in.
het lichtrijden hoor je vanuit je bovenbeenspieren te doen.
niet vanuit je knieeen.
hetzelfde als met lopen. Je hoort te lopen vanuit je bovenbeen , niet vanuit je knieeen.
Lichtrijden (goed lichtrijden) heeft tevens alles met balans en evenwicht te maken.
pas als je dat eigen hebt gemaakt, kan je op de juiste manier heel eenvoudig lichtrijden.
Overigens hoor je maar ietsje uit je zadel te komen, niet heel veel.
tenslotte is het ooit bedoeld geweest de rug van het paard meer te ontlasten.

wb sixpack, ben ik absoluut niet met je eens.
dan heb je je bekken niet op de juiste manier in het middelpunt en gebruik je je fundament in je skelet niet goed.
je spieren is een afwisselend aanspannen en ontspannen, van zowel rug als buikspieren
verder balanceer je op je middelpunt... en die is lastig te vinden voor de meeste ruiters (wordt overigens ook nooit onderwezen in lessen helaas)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:59

nombrado schreef:
niet vanuit je knieeen.
hetzelfde als met lopen. Je hoort te lopen vanuit je bovenbeen , niet vanuit je knieeen.

Zoals ik geloof ik al eens opmerkte in dit topic, ik ben fysiotherapeut, en ik vraag me oprecht af wat je met het (door mij) dikgedrukte deel van dit citaat bedoelt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:34

Kuggur schreef:
nombrado schreef:
niet vanuit je knieeen.

Zoals ik geloof ik al eens opmerkte in dit topic, ik ben fysiotherapeut, en ik vraag me oprecht af wat je met het (door mij) dikgedrukte deel van dit citaat bedoelt.

wat begrijp je er niet van?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:18

je spieren zitten in je bovenbeen, maar je knie is je scharnierpunt, als je die niet op zijn plek kan houden, kun je niet goed lichtrijden. tenzij je veel kracht hebt en je dus kan vastklemmen met je knie, maar dat kan ik niet. en dat is niet de bedoeling.
bij argentijnse zadels is de beugelophanging zo ver naar voren zodat je onmogelijk kan gaan staan zonder je met je knieen vast te grijpen of ernstig met je onderbenen te bewegen. en dat wil je niet, want dan stuur je vage signalen naar je paard. op engelse zadels kom je met je voeten dicht bij je lichaam, dan hoef je alleen maar je heup te kantelen, en hop daar ga je al omhoog.
je zit zo ver achterover dat je gewoon niet omhoogkomt zonder ergens steun te halen. net als dat je op de grond zit, dan kun je alleen opstaan als je je gewicht of heel ver naar voren gooit, of als iemand je omhoogtrekt.