yole schreef:Ik heb de schooler ook ooit als testzadel gehad... Het zit idd als een huis, je kan er makkelijk in doorzitten en een bokje kan je zonder problemen uitzitten... maar dat was meteen ook het probleem dat ik had met dit zadel. Je zit op een interface die weinig beweging van het paard laat doorkomen naar je zit (en omgekeerd). Ik had het gevoel dat ik boven mijn paard zweefde. Wat me ook opviel bij dit testzadel, is dat de kussens vooraan al veel meer ingedrukt (platter) waren tov achteraan, waar ze nauwelijks enige vorm hadden aangenomen en niet ingedrukt waren... Maw de gewichtverdeling lijkt vooral vooraan plaats te vinden en niet midden-achter. Het was dan ook praktisch niet meer mogelijk om in dit specifieke testzadel op de juiste plaats te blijven zitten... Waarbij ik me ook de bedenking maak dat het, mbt het inrijden van zo'n zadel, in een nieuw kussenzadel erg belangrijk is dat het je toelaat in de juiste positie te zitten en dat je over een goede zithouding beschikt zodat de kussens zich op de juiste manier kunnen vormen... Meteen ook een aandachtspunt voor wie een 2de hands kussenzadel koopt... Even kijken hoe de kussens gevormd zijn, ze geven je wellicht een idee over hoe er in het zadel gereden werd.
Zou het kunnen zijn dat dit bewuste test exemplaar een test exemplaar geworden is omdat hij niet goed op de testgesubjecteerde (paard) lag?
Het is moeilijk om zadels voor jouw paard te beoordelen met hoe ze een ander paard passen, het is in deze net zoiets als schoenen passen.
Als ik de schoenen van mijn vrouw probeer is het resultaat geheid niet goed veel te klein en om over de verschillen in smaak
maar te zwijgen, echter haar zitten ze en staan ze prima.
Dit is met zadels niet anders.