Daphneeeej schreef:Ik heb ook een cherokee en had ook rugpijn. (Ik heb dan ook lichte vorm van scoliose.) Naarmate ik vaker er mee reed trokken de klachten weg. Merkte gewoon dat doordat het zitten weer nieuw was dat ik dat op de verkeerde manier ging compenseren met de spieren. Hoe meer ik op mijn eigen ontspanning en betere houding ben gaan letten gaat het nu pijnloos.
Ja, ik merk ook dat na een tijdje rijden de rugpijn wegtrekt. Maar als ik dan kijk naar mijn houding (hoe die is op het moment dat de rugpijn weg is) dan zie ik dat die dan precies voldoet aan al die vooroordelen die er bestaan over boomloos rijden. Stoelzit, in elkaar gezakt enz enz. Ik was afgelopen maand genoodzaakt over te stappen naar mijn boomzadel, en hoewel ik daar de eerste keer ook weer als een krant opzat, heb ik nooit last van mijn rug gehad. Laatst weer eens een ritje geprobeerd met boomloos zadel en wham; alleen maar kunnen stappen van de pijn. Ik zou ze zo graag beide naast elkaar willen gebruiken; een (passend) boomzadel voor de dressuur dingen die ik (wil gaan) doen; en mijn boomloos voor de fijne buitenritten die ik altijd maak. (die heb ik met fenders en imo minder geschikt voor de dressuur, ook door mijn slechte houding)
Zo'n centered riding instructeur/trice is nog niet zo'n gek idee. Weet je misschien iemand in nw friesland? Ze/hij hoeft niet aan huis te komen; heb toch geen bak, maar als ik er geen uren voor hoef te rijden zou wel fijn zijn.