voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:50

Mn zusje kon voor haar mixpony geen enkel passend zadel vinden heeft alles geprobeerd en we hadden nog nooit van boomloos gehoord
(mn zusje dacht eerst dat het zadel dan stuk was tjah als je er nooit van gehoord hebt XD)
xtje geprobeerd...... wonderzadel...... ge-wel-dig.. het paste zelfs nog op mijn giga paard van 1.83
naast dat t beter voor je paard is, is het ook geweldig voor je zit.
ik zou het veel mensen aanraden!

wie t boomloze zadel heeft uitgevonden..... die is geniaal :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:35

cynthiar schreef:
Ik had ook geen last van meebewegen van voor naar achter. Ik heb wel een rijbroek met kunstleren suede kont, en daarmee zit je op dat leer van barefoot helemaal vast.

Dit had ik ook! Vanmiddag voor het eerst gereden met mijn nieuwe zadel en ik kreeg echt PIJN aan mijn benen omdat mijn suede zitvlak tegenwerkt op het leer van mijn zadel. In het vervolg maar gewoon rijbroeken kopen zonder suede zitvlak dus.

Voorheen, in mijn boomzadels, kon ik niet zonder mijn suede zitvlak. Ik vond het voor geen meter zitten met zo'n ''gewone'' rijbroek. Nu moet ik wel.

Nadeel voor mij: Aanschaf nieuwe rijbroeken, naast een zadel en een duur dekje :Y)

cynthiar

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:14

Ik vond het juist wel prettig, zit je lekker vast
Ik heb wel het idee dat het wat minder wordt, het zadel wordt wat gladder.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:29

Zijn er ook mensen die zélf last van hun rug krijgen op het boomloze zadel? Ik ben begin dit jaar overgegaan op boomloos (Barefoot Cherokee met fenders) en mijn paard werd er niet anders om. Ze is een fokmerrie die door het jaar nogal veel veranderd, vandaar de keuze voor boomloos. Vooral de eerste twee weken had ik enórm last van mijn rug (net onder mijn ribbenkast). Ik heb een slechte rug (lichte scoliose onderin, 'bochel' (heel licht) tussen mijn schouders.Mijn rug 'knikt' zeg maar op de verkeerde plaats), maar zo erg had ik het met een ander zadel nog niet meegemaakt, ook niet met het testzadel (ook een Cherokee met fenders) Ik heb een maat één zadel (broekmaat 38) en heb gauw last van een stoelzit op een boomzadel. Ik hadhet idee dat dit op de boomloze beter was, maar na een tijdje mezelf eens teruggezien en dat viel me nog niet mee. Ik zat nogal ingezakt op het paard. Zodra ik probeerde weer rechtop de gaan zitten, was de pijn weer terug.
Na het afspenen van haar veulen was mijn merrie erg ingevallen; ik ben toen weer begonnen met het boomzadel, omdat dat in principe goed paste en met zo weinig bespiering als ze nu heeft lijkt het me fijner om met een zadel te rijden dat de druk beter opvangt. Na een poosje wennen, merk ik dat ikzelf op mijn boomzadel beter zit dan op mijn boomloze. De stoelzit die ik in het verleden had, is zo goed als weg, en ik kan ook langer rechterop zitten. Wat moet ik nu? Mensen tips/ideeën? Moet ik niet zeuren en het boomloze zadel erop en gewoon wennen? Of moet ik toch maar weer terug naar een boomzadel? Afwisselen is sowieso geen optie; omdat ik dan iedere zoveel tijd zit met twee weken rugpijn.
In verband met de crisis/paardenhandel op zijn gat wordt ze de komende jaren toch niet gedekt, dus die grote veranderingen in uiterlijk zijn voorlopig van de baan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:47

Rugpijn krijgen op een Barefoot is vrij bijzonder, in de meeste gevallen hèlpt het zadel juist heel erg tegen rugklachten :j

Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je op het zadel zit , is de pasvorm goed , zit de beugelophanging op de juiste plaats , ga je zelf netjes rechtop in het midden van het zadel zitten of ga je onderuitgezakt tever achter op de cantle zitten om 1 of andere reden...dan krijg je natuurlijk sneller last van je rug :)

Verder is het bepaald niet met zekerheid te zeggen dat een boomzadel "de druk beter opvangt" dan een boomloze , in de meeste gevallen is het eerder andersom doordat er al snel wat pas-problemen zijn met de boomzadels. Maar dat is natuurlijk in allerlei gevallen anders :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:04

ja ik kreeg er last van op mijn cheyenne
maar dat kwam gewoon omdat ik zelf hartstikke beroerd op mijn paard zat! (daardoor kreeg mijn paard ook drukplekken na een 1,5 jaar)
laat anders eens iemand die gecertificeerd Centered Riding instructrice/teur is je houding beoordelen. Spanning vasthouden kun je ook heel goed onbewust doen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:18

Ik heb ook een cherokee en had ook rugpijn. (Ik heb dan ook lichte vorm van scoliose.) Naarmate ik vaker er mee reed trokken de klachten weg. Merkte gewoon dat doordat het zitten weer nieuw was dat ik dat op de verkeerde manier ging compenseren met de spieren. Hoe meer ik op mijn eigen ontspanning en betere houding ben gaan letten gaat het nu pijnloos.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:42

Vaak merk je toch dat je op een Barefootje je spieren beter gaat trainen , waardoor rugpijnen juist minder worden.

En omdat je ook wat meer "paard" onder je zadel voelt wordt je rug vaak ook heerlijk los gewiegd tijdens een ritje en dat is natuurlijk ook heel fijn :)

SGBoogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:00

Nou staat er op marktplaats vaak geschreven; "omdat mijn paard het niet meer past.."
Ga ervanuit dat je niet zomaar je eigen maat neemt, en het dan wel moet passen..?

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:33

Haha SGBoogie, heb je profiel bekeken, maar volgens mij staan de bijschriften een beetje door elkaar.
Ik snap je laatste bericht niet helemaal. Bedoel je dat mensen zeggen dat hun boomloze zadel dan niet helemaal meer past? Ja, dat begrijp ik ook niet helemaal. Ik kan me dat met een boomzadel wel voorstellen, maar als een boomloos zadel eerst wel paste en daarna niet meer, dan moet er wel iets grotesk met je paard gebeurd zijn. Of bedoelen mensen dan dat ze zelf een andere maat zadel nodig hebben?
Over de rugpijn, ik merkte juist dat op de boomloze testzadels, de cherokee en de barrydale) mijn rugpijn verdween (heb inmiddels de Barrydale zwart-grijs, mt 1 besteld *\o/* ).
Laatst bijgewerkt door trijn op 01-12-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:34

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:37

Daphneeeej schreef:
Ik heb ook een cherokee en had ook rugpijn. (Ik heb dan ook lichte vorm van scoliose.) Naarmate ik vaker er mee reed trokken de klachten weg. Merkte gewoon dat doordat het zitten weer nieuw was dat ik dat op de verkeerde manier ging compenseren met de spieren. Hoe meer ik op mijn eigen ontspanning en betere houding ben gaan letten gaat het nu pijnloos.

Ja, ik merk ook dat na een tijdje rijden de rugpijn wegtrekt. Maar als ik dan kijk naar mijn houding (hoe die is op het moment dat de rugpijn weg is) dan zie ik dat die dan precies voldoet aan al die vooroordelen die er bestaan over boomloos rijden. Stoelzit, in elkaar gezakt enz enz. Ik was afgelopen maand genoodzaakt over te stappen naar mijn boomzadel, en hoewel ik daar de eerste keer ook weer als een krant opzat, heb ik nooit last van mijn rug gehad. Laatst weer eens een ritje geprobeerd met boomloos zadel en wham; alleen maar kunnen stappen van de pijn. Ik zou ze zo graag beide naast elkaar willen gebruiken; een (passend) boomzadel voor de dressuur dingen die ik (wil gaan) doen; en mijn boomloos voor de fijne buitenritten die ik altijd maak. (die heb ik met fenders en imo minder geschikt voor de dressuur, ook door mijn slechte houding)
Zo'n centered riding instructeur/trice is nog niet zo'n gek idee. Weet je misschien iemand in nw friesland? Ze/hij hoeft niet aan huis te komen; heb toch geen bak, maar als ik er geen uren voor hoef te rijden zou wel fijn zijn.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:07

Ook ik val weer even binnen met een vraag.. :+

De laatste tijd valt me iets op en ik vraag me af of de drukverdeling dan wel goed is. Naast de ruggengraat is het nat en zie je de vorm van de pad, dat zou dus goed moeten zijn. De ruggengraat is niet nat maar je ziet aan het einde wel dat het haar een beetje anders ligt.. Moet ik nu iets veranderen? Het voorste deel en middenste deel van haar ruggengraat zien er wel gewoon normaal uit.

Hier trouwens helemaal geen rugpijn meer met een Barefoot. Ik had altijd snel last van m'n rug op gewone boomzadels maar nu niet meer. Ik ga er zelfs rechter op zitten! Normaal knikte ik heel erg in maar heb het idee dat dat nu ook beter wordt.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:35

Het kan zijn dat hij aan de achterkant een beetje beweegt, daardoor gaat het haar ook iets anders liggen. Ik weet zo gauw niet wat je eraan kunt doen, misschien een andere pad eronder?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:38

Ik heb de originele Barefoot pad er onder liggen. Dat zou voldoende moeten zijn toch? Dacht zelf dat er misschien nog andere inlages bij moeten of zo? Maar dat weet ik ook niet.

SGBoogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:49

trijn schreef:
Bedoel je dat mensen zeggen dat hun boomloze zadel dan niet helemaal meer past? Ja, dat begrijp ik ook niet helemaal. Ik kan me dat met een boomzadel wel voorstellen, maar als een boomloos zadel eerst wel paste en daarna niet meer, dan moet er wel iets grotesk met je paard gebeurd zijn. Of bedoelen mensen dan dat ze zelf een andere maat zadel nodig hebben?
Over de rugpijn, ik merkte juist dat op de boomloze testzadels, de cherokee en de barrydale) mijn rugpijn verdween (heb inmiddels de Barrydale zwart-grijs, mt 1 besteld *\o/* ).

Ja, ze hebben een boomloos zadel. Die verkopen ze: omdat hij niet meer past..
Maar dat zou toch eigelijk in principe niet moeten kunnen?

Ookwel, als ik een maat 1 koop, is dat dan ook meteen passend voor mijn paardje?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:05

dat komt omdat veel mensen nogsteeds het "boom"plaatje in het hoofd hebben.
een boomloos kun je gewoon aanpassen met de inlages.
waars hebben die mensen zelf zo'n dikke kont gekregen dat ze er niet meer inpassen :P

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 02:02

;) Dat is ook mijn idee minikatje

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:10

Kan iemand mij vertellen wat nu het grote verschil is tussen de Londen en de Lexington? Echt veel verschil zie ik namelijk niet.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:21

Ik vond de zit van de Lexington fijner, vanwege mijn kleine kontje. Daar zit je net wat meer opgesloten, heb ik het idee. Het zitvlak van de London was voor mij net te groot. Volgens mij voelt het, als je een normaal formaat bips hebt, alsof de Lexington je wat meer naar voren duwt. Maar daar heb ik zelf dus geen ervaring mee. Verder zijn de kniewrongen anders, maar daar heb ik niet veel van gemerkt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:23

De Lexington heeft een hogere cantle waardoor je sneller naar voren valt Misterylady! Ik vind 'm zelf juist door dat hoge ook minder mooi dan de London. Ik ben heeel blij met mijn London.. :+:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:02

Ik heb mijn ghost-cantle vervangen door kussenvulling. Grappig eigenlijk dat ik daar zelf helemaal geen verschil in merk!!

Heb zojuist de pad ook besteld. Ben heel benieuwd wanneer die binnenkomt (grandeur-ghost pad).

Niet dat ik veel kan rijden nu, maargoed, stel dat ik dat weer ga kunnen..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:35

Vraagje dames en heren.

Bij mijn boomloze zadel ontstaan er ACHTER mijn zadel wat gebroken haren.... Komt dit omdat het zadel dan eigenlijk een stukje te lang is? Mijn pad past precies onder het zadel, dus die komt er aan de achterkant niet onderuit.
Is hier een oplossing voor?

Groetjes:Y)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:09

achter het zadel? :+ of op het punt waar zadel en pad eindigen?

Dit had ik ook bij mijn cheyenne met budgetpad. Heb er toen een christ boomloospad onder gekocht. Toen was het over (echt schaap)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:36

Ik kom even binnen vallen, sorry...

Ik heb net een nieuwe Cherokee, super blij mee maar helaas ook mijn pony krijgt schuurplekken.
Nu wil ik dus een pad met echt lamsvel maar nu kan ik kiezen tussen een FRA of een Christ, hebben jullie ervaring met beide en welke vinden jullie beter??