Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:20

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:20

Cambiar schreef:
Een zadel mag zo wie zo niet op de schouderbladen liggen. http://www.paarden-blaadjes.nl/harnachement/img-zadel/zadel-zijkant.gif, ook niet deze met een veerboom. Die moet achter de schouderbladen liggen, anders ben je heel verkeerd bezig!

Dit plaatje klopt niet... Als een paard zijn voorbeen optilt roteert het schouderblad veel verder naar achter, dus kom je altijd op de schouder te zitten.
Een engels zadel (maar ook wel andere zadels) kan gewoon weg niet liggen waar het schouderblad bij een opgericht been het verst weg komt, want dan kom je bij bijna alle paarden voorbij het rondste punt van de buik... (en dan wil het zadel op de kont liggen... )
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2182.jpg
Leg maar een zadel achter het streepje.... Niet heel prettig rijden ;)
Nogmaals, we hebben het over engels he, dus in praktijk krijg je dit qua plaatsing (ff kort door de bocht...):
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2186.jpg
en tussen de lange strepen mag een zadel liggen
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2187.jpg
(en dan is het wel cruciaal dat de boom dus danig breed is dat het schouderblad eronder kan, maar da's nog wel eens een probleempje)
Maar elk paard is verschillend dus er zullen er ook wel zijn waarbij de schouder ervoor zit... Kijken naar het paard en zijn mechaniek...

Cambiar schreef:
De passer had het ook over de buikspieren, dat paard nu nog een hangbuikje heeft omdat het niet getraind is, maar als de spieren nog meer aanspannen van de buik, de lijn van de rug nog zal veranderen en het zadel nog meer zal 'rocken' en dus het probleem nog zal vergroten.

Pffff 8)7
Ga daar nu zelf eens over nadenken met daarbij je eigen lijf als test te gebruiken? Span je spieren aan bij je buik en kijk dan eens wat er met je rug gebeurd? Idem overigens met schouders vastzetten en loslagen en bekken vastzetten en losmaken.
(en als dat niet lukt moet je je paard maar even een bellylift laten doen, dan heb je meteen het antwoord!)

Soms denk ik dat jij je zo focust op de zadels en bomen dat je het mechaniek van het paard vergeet...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:42

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:19

Moragh schreef:
Cambiar schreef:
Een zadel mag zo wie zo niet op de schouderbladen liggen. http://www.paarden-blaadjes.nl/harnachement/img-zadel/zadel-zijkant.gif, ook niet deze met een veerboom. Die moet achter de schouderbladen liggen, anders ben je heel verkeerd bezig!

Dit plaatje klopt niet... Als een paard zijn voorbeen optilt roteert het schouderblad veel verder naar achter, dus kom je altijd op de schouder te zitten.
Een engels zadel (maar ook wel andere zadels) kan gewoon weg niet liggen waar het schouderblad bij een opgericht been het verst weg komt, want dan kom je bij bijna alle paarden voorbij het rondste punt van de buik... (en dan wil het zadel op de kont liggen... )
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2182.jpg
Leg maar een zadel achter het streepje.... Niet heel prettig rijden ;)
Nogmaals, we hebben het over engels he, dus in praktijk krijg je dit qua plaatsing (ff kort door de bocht...):
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2186.jpg
en tussen de lange strepen mag een zadel liggen
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2187.jpg
(en dan is het wel cruciaal dat de boom dus danig breed is dat het schouderblad eronder kan, maar da's nog wel eens een probleempje)
Maar elk paard is verschillend dus er zullen er ook wel zijn waarbij de schouder ervoor zit... Kijken naar het paard en zijn mechaniek...

Cambiar schreef:
De passer had het ook over de buikspieren, dat paard nu nog een hangbuikje heeft omdat het niet getraind is, maar als de spieren nog meer aanspannen van de buik, de lijn van de rug nog zal veranderen en het zadel nog meer zal 'rocken' en dus het probleem nog zal vergroten.

Pffff 8)7
Ga daar nu zelf eens over nadenken met daarbij je eigen lijf als test te gebruiken? Span je spieren aan bij je buik en kijk dan eens wat er met je rug gebeurd? Idem overigens met schouders vastzetten en loslagen en bekken vastzetten en losmaken.
(en als dat niet lukt moet je je paard maar even een bellylift laten doen, dan heb je meteen het antwoord!)

Soms denk ik dat jij je zo focust op de zadels en bomen dat je het mechaniek van het paard vergeet...

Thx voor tekeningen van de schouder. Ik staarde me wellicht blind op deze tekening:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SW6MAPM8.jpg
daar zie je dat zowel western als engels vooraan op dezelfde plaats achter de schouder moeten komen, maar achteraan dat de western veel verder over de rug komt te liggen (en zelfs over de 'center of motion' dat volgens de cursus vanaf de 16e lendenwervel begint...)

Dit is wat de zadelpasser me zei dat het probleem nog zal vergroten als paard de buikspieren gaat opspannen. Dan is hij het die de mechaniek vergeet...ik zeg maar wat hij me gezegd heeft...
Begrijp ook niet wat je bedoelt. Als je een belly lift doet, wordt de rug nog boller door de opgespannen buikspieren. Een zadel met rock (dus de bars die te bol zijn ten opzichte van de rug), gaat toch nog minder passen dan (en nog meer gaan schommelen)?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:35

Dat probleem met de zadelplek, daar heb ik me ook al vragen bij gesteld en geworsteld. Misschien leg ik dan het zadel te ver naar achteren en dat daarom de singelplek te ver naar achteren ligt?
M'n mooie zadel, die helemaal 100% pastte qua opening van boom vooraan, werd afgekeurd omdat m'n merrie haar singelplek zo gezegd te ver naar achteren zou liggen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4PJTQZGH.jpg
Klopt dit?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:50

Lijkt me weinig mis met de singelplek, integendeel zelfs... door de band bevindt die zich in een slechtere positie, nl. in de vouw van de voorbenen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:08

Dieet, spieren kweken en banaansingel? En dan na een jaartje alles nog eens bekijken ,-)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:11

yole schreef:
Dat telt... als je een foto plaatst mag je meedoen... :+ :D

Haha, dan zal ik morgen eens een foto plaatsen ;) Morgen gaat het zadel namelijk naar de zadelmaker.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:14

Cambiar schreef:
Thx voor tekeningen van de schouder. Ik staarde me wellicht blind op deze tekening:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SW6MAPM8.jpg
daar zie je dat zowel western als engels vooraan op dezelfde plaats achter de schouder moeten komen, maar achteraan dat de western veel verder over de rug komt te liggen (en zelfs over de 'center of motion' dat volgens de cursus vanaf de 16e lendenwervel begint...)

Owwwwwww 8)7 , ja inderdaad, de boom van een Engels zadel ligt op de schouder, tegen het schouderblad zelfs...doordat de takken lager komen van de Engelse zadelboom en dieper over de schoft valt, zal bij het opheffen van het voorbeen in draf, wat gepaard gaat met een achteruit roterend schouderblad, het schouderblad de onderkant van de takken raken.
Ik ben zelf geen Engelse zadelfan, heb er nooit echt op gelet omdat ik toch nooit zo'n zadel zou kopen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:34

Cambiar schreef:

Dit is wat de zadelpasser me zei dat het probleem nog zal vergroten als paard de buikspieren gaat opspannen. Dan is hij het die de mechaniek vergeet...ik zeg maar wat hij me gezegd heeft...
Begrijp ook niet wat je bedoelt. Als je een belly lift doet, wordt de rug nog boller door de opgespannen buikspieren. Een zadel met rock (dus de bars die te bol zijn ten opzichte van de rug), gaat toch nog minder passen dan (en nog meer gaan schommelen)?

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat die onderste tekening van het springende paard klopt met de echte mechaniek...
Ik denk dat dan ook het schouderblad onder het zadel zal vallen...
Is altijd moeilijk bij getekende plaatjes...
Is het werkelijk zo, of is het wat de tekenaar denkt/interpreteert.

En dan wat de zadelpasser zei (tesamen wat de cursus je vertelde): BLIJF VOOR JEZELF DENKEN EN NEEM NIET KLAKKELOOS DE FOUTEN VAN ANDEREN OVER.
Sorry dat ik dit met hoofdletters schrijf, maar ik zie dat te vaak gebeuren, bij paarden in het algemeen, maar bij zadels in het extreme.

Dan nog even over een zadel met rock (liever rock dan bridge!). Ik ga weer proberen je zelf te laten denken over de mechaniek... Ja een paard dat de buikspieren aanspant maakt de rug bol, maar blijft die rug ook bol?
En bij een paard die de rug (en dus buik)spieren niet aanspant, wat gebeurd daarmee? En in het extreem, een paard dat de rug hol maakt?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:40

Cambiar schreef:
Cambiar schreef:

Owwwwwww 8)7 , ja inderdaad, de boom van een Engels zadel ligt op de schouder, tegen het schouderblad zelfs...doordat de takken lager komen van de Engelse zadelboom en dieper over de schoft valt, zal bij het opheffen van het voorbeen in draf, wat gepaard gaat met een achteruit roterend schouderblad, het schouderblad de onderkant van de takken raken.

Dat laatste hoeft dus niet, als je maar oplet op de hoek van de schouders... (wat veel zadelpassers vergeten)
Maakt het soms wel moeilijk, maar goed, da's een ander verhaal...

(In het mechaniek verschilt het behoorlijk hoe de schouders van een paard in de romp passen. Je hebt schouders die vrij schuin staan (van de voorkant gezien / \) die makkelijk onder het zadel door roteren. Vaak moet je dan ook echt voelen waar het einde van het schouderblad zit omdat je het niet kan zien.
Bij schouders die meer parallel tov elkaar staan ( ||) steken de uiteinden van de bladen meer uit en deze lopen dan ook meer risico om tegen het kopijzer aan te butsen, dus daar moet je extra op letten in de breedte maat)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:29

emma525 schreef:
Wat leuk al die mensen zonder engels zadel. Ik weet niet of het telt, maar ik ga een cavaleriezadel laten opknappen. Al een oud ding van voor de 2de wereld oorlog. Maar ziet er nog goed uit.

Zo.n cavallerie-zadel is *\o/*
Heeft wel doorgaans lange panelen omdat het voor een rechthoekmodel paard van zestien/zeventien handen bedoelt is.
Er zijn aardig wat paneelvormen.
Leg het ook beslist op een woilach (zes laagjes woldek) of vergelijkbaar.

het si hét zadel wat bij een voorwaardse versie van a-la-brida past.
Perfect voor Chiron springen en alles wat in de Müsseler staat.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:36

Huertecilla schreef:
emma525 schreef:
Wat leuk al die mensen zonder engels zadel. Ik weet niet of het telt, maar ik ga een cavaleriezadel laten opknappen. Al een oud ding van voor de 2de wereld oorlog. Maar ziet er nog goed uit.

Zo.n cavallerie-zadel is *\o/*
Heeft wel doorgaans lange panelen omdat het voor een rechthoekmodel paard van zestien/zeventien handen bedoelt is.
Er zijn aardig wat paneelvormen.
Leg het ook beslist op een woilach (zes laagjes woldek) of vergelijkbaar.

het si hét zadel wat bij een voorwaardse versie van a-la-brida past.
Perfect voor Chiron springen en alles wat in de Müsseler staat.

Ik zal het eens uitzoeken. Mijn zadelmaker heeft zelf ook nog wat cavaleriezadels liggen, dus ik vertrouw hem er wel mee. Ik zal eens kijken naar zo'n woldek.
Enige niet orginele is dat er op de kussens/panelen leer is bevestigd. Ze moesten namelijk meer op Engelse zadels gaan lijken. Maar gelukkig zit de originele ''stof'' er nog onder. Ik maak vanmiddag wel even een foto.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:59

emma525 schreef:
Enige niet orginele is dat er op de kussens/panelen leer is bevestigd.

Een leerovertrek speelt geen rol. Als er veel vulspul als kussen onder het leer zit is dát wel verkeerd. Voor het V-kopijzer van ´engels´ is dat noodzaak, voor een paneelzadel een NoNo.

Zoals ik schreef is het extra *\o/* van een dergelijk zadel, dat het werk van Müsseler betrekking heeft op dát zadel. Je hoeft dus niets te ´vertalen´.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:13

Huertecilla schreef:
emma525 schreef:
Enige niet orginele is dat er op de kussens/panelen leer is bevestigd.

Een leerovertrek speelt geen rol. Als er veel vulspul als kussen onder het leer zit is dát wel verkeerd. Voor het V-kopijzer van ´engels´ is dat noodzaak, voor een paneelzadel een NoNo.

Zoals ik schreef is het extra *\o/* van een dergelijk zadel, dat het werk van Müsseler betrekking heeft op dát zadel. Je hoeft dus niets te ´vertalen´.

Okee, ik heb er niet heel veel verstand van.. :+ sorry als ik het ergens mis heb. Ik hoor het denk ik vanavond nog wel allemaal van mijn zadelmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:24

Helaas geen nu tijd om een 116 pagina's door te lezen, maar kennelijk nog een hele studie voor mij om als beginner met barok paard barok zadel te gaan zoeken......dier is nog niet ingereden, ben net bezig met longeren met zadeltje, maar omdat ik jaren leed met verkeerde zadels voor mijn kwpner achter de rug heb, nieuw aangemeten door zogenaamde zadelpassers,heb ik geen zin in weer drama's. Barokke zadels zie je dan 2e hands, maar valt dan ook nog niet mee, begrijp ik al, een kale boom moet je dan ook maar net hebben.

Dit wordt dus een onbekend terrein voor mij...

Laten we met veranderen denken aan spier ontwikkeling en niet aan vetzucht, ik verwacht een anda van net 4 nog wel iets te groeien en zeker nog breder te worden, en dan een boommaat te groeien...ben benieuwd of jullie zadelpassers kunnen aanbevelen, want veel vertrouwen in elke zadelpasser heb ik niet meer...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:48

vanavond gaat trouwens onze nederlandse koeienboeren wisselen met gaucho's. op sbs6 om half 9. kunnen jullie zadeltjes bewonderen haha:p. ben benieuwt hoe het ze afgaat. en of het een goede weergave is van wat ik heb meegemaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:19

russel schreef:
Helaas geen nu tijd om een 116 pagina's door te lezen

...

een anda van net 4

Je hebt nog tijd genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:08

Absoluut,! Zo zie ik het ook met het paard, manneke is pas 4 .eerst 4 examens doen en dan jullie topic eens doorworstelen en verdiepen op google met zadels, alleen jammer dat uitproberen van dit soort zadels wat minder makkelijk gaat worden, spoeling stuk dunner dan met europese zadels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:33

russel schreef:
alleen jammer dat uitproberen van dit soort zadels wat minder makkelijk gaat worden,

Laura heeft dat snel en efficiënt opgelost :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:51

Oei, Russel, ivm Spaanse zadels moet je geen kale boom op je paard passen hoor..., ik zei dat gewoon ivm westernboom omdat die over een groot draagvlak van de rug liggen en de bars moeten passen, maar dat blijkt nu zoals ik hier lees niet nodig te zijn.

@Moragh, ik nam zeker niet klakkeloos over wat die man me zei, lees m'n post nog eens, ik twijfelde zelfs aan zijn bewering. Ik wilde gewoon weten of de forty past of niet. Ik zei zelf dat ik niet akkoord ben met het feit dat het zadel schommelt doordat er teveel rock zit in de bars. Mijn merrie heeft geen zodanig rechte rug en als ik op haar kruip, dan zakt de rug nog wat door, dus....
De equiscan wiebelt volgens mij omdat de boom vooraan iets te wijd is en dat hij de equiscan daarin naar beneden duwt doordat er plaats voor is, wat dus, heb ik van u hier geleerd, goed is omdat mijn merrie denk ik wel een voorbeeld van schouders die meer parallel tov elkaar staan (bulldogtype) en ze dus plaats nodig zal hebben om die te bewegen, thx voor deze opmerking dus.
Als de forty toch past, zou ik voor haar graag een Guardian hebben (de espaniola heb ik nodig voor een ander paard).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:57

Cambiar: die Equiscan is toch niets meer dan gewoon zo'n malletje met van die armpjes?
Of zit daar nog extra techniek in?

Want op dat filmpje van jou vind ik het instrument nogal magertjes en statisch om echt als rugreferentie te dienen. Dan werk ik zelf liever met een mal van Equiform...
Daarin kan je dus ook de schouders tekenen en zie je ook hoe die staan in de romp. Beiden blijven natuurlijk statisch, maar ja, dat blijft zo...

Bij korte bars als bij een Malibaud roteren de schouderbalden bijna altijd al onder de boom door, dus dan hoef je niet heel veel ruimte daarvoor te rekenen....

Oeps en zei je nu u?????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:57

Moragh schreef:
Bij korte bars als bij een Malibaud roteren de schouderbalden bijna altijd al onder de boom door,

*\o/* de CorrecTor.

Overigens ´bars´ = panelen in goed NL ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:00

Cambiar schreef:
Oei, Russel, ivm Spaanse zadels moet je geen kale boom op je paard passen hoor..., ik zei dat gewoon ivm westernboom omdat die over een groot draagvlak van de rug liggen en de bars moeten passen, maar dat blijkt nu zoals ik hier lees niet nodig te zijn.

Ik geef het op.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:14

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:

Ik geef het op.

HC...je begrijpt me verkeerd, alstublieft...ik bedoel dat het niet nodig blijkt te zijn dat je persé een kale boom op je paard moet leggen om te weten of een westernzadel past...want in de praktijk is dat bijna on-mo-gelijk (Steele heeft wel van die malletjes, maar ook niet elke zadelmaker heeft die liggen http://www.equi-flex.com/images/horse1s.jpg). De zadelverkopers trekken nogal ogen als ik vraag of ze de kale westernboom kunnen meebrengen, zodat we eerst die even kunnen controleren.
Het staat zo in het boek, maar praktijk blijkt anders te zijn.