Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:46

Ik rijd namelijk altijd bitloos op verschillende haflingers. Mij lijkt dit hoofdstel daarom ook zeer geschikt omdat ik nu de keuze heb uit 3 bitloze mogelijkheden, zo kan ik dus per paard kiezen wat daar beste bij past. Ik heb nu een kingekruisd model en een vriendin van mij een sidepull. Ene paard loopt beter op de sidepull en andere op de kin gekruisde. De paarden lopen in de therapie lessen wel met bit (zijn van een zorgboerderij).
Ik lees dat het hoofdstel vrij klein valt!? Is het hoofdstel ruim verstelbaar want zou he graag op de meeste haflingers willen gebruiken, is cob of full dan beter?

Barbara wat vraag je voor jou hoofdstel? Is deze verder wel helemaal compleet met alles erbij excl de teugels dan?

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:50

je zou het even moeten opmeten, maar volgens mij past een maat full beter bij een haffie ivm de kaakriem?????

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:59

Ik heb ook een full om mijn haflinger zijn koppie en daarbij is de frontriem nog te klein (ik rijd dus zonder frontriem) en voor het mooie zijn de bithangers te kort, want ik heb de neusriem met bit eigenlijk een gaatje te laag hangen. Als ik dus bitloos aan de gang ga, maak ik eerst de bakstukken een gaatje korter, zodat de neusriem dan wel echt op de goede plaats op de neusrug ligt.
Ik ben dus eigenlijk nog op zoek naar een large horse competition (of multi) in bruin.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:22

Ik zou zeker een full nemen voor een haflinger, vooral voor de kaakriem inderdaad.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:31

Ja bij mij pony met n flinke kaak kan de kaakriwm ook maar net, verder heeft ze echt cob nodig. Ik denk dat hij voor een haflinger beter in full kan :)

Trouwens, viel me laatst op dat het bakstuk tegen dr oog aan schuift als ik aan de kaptoom longeer, gebruik geen frontriem maar zou dat uitmaken?

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:14

Dat zou wel voor meer stabiliteit zorgen denk ik... Misschien een andere frontriem erop maken? desnoods even uitproberen met een riempje of touwtje of het helpt?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:58

Ik heb even nog een vraagje!
Ik lees dat veel mensen tevreden zijn over de sidepull werking van het hoofdstel, dat de kaak gekruiste versie ook wel oke is maar soms de release wat stroef gaat (licht dit aan de soepelheid van het leer? ). Over de kin gekruiste versie lees is dat niet iedereen daar even over te spreken is. Ik zag ook dat er een soort kin kussentje tussen zit :?
Ik heb zelf met verschillende kin gekruiste hoofdstellen gereden en nog nooit een tussen stukje eraan gehad. Kan je deze makkelijk verwijderen of valt dan het hele idee weg?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:00

Het is geen kingekruist hoofdstel, het is een bandje dat onder de kin door gaat en links en rechts uit de ringetjes van de 'sidepull' komt.
Ik heb deze variant (nog) niet gebruikt, hij lijkt mij persoonlijk weinig toevoegen aan de sidepull werking.

Het gebrek aan release bij kaakgekruist zit hem in de brede webband banden. Ik heb kaakgekruist gereden met dik rond koord dat ik nog had liggen en toen was de release perfect. Ligt dus niet aan het leer, maar aan het webband dat te stroef door de ringetjes gaat en vastloopt.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:20

Marije, ik weet dat het een bandje is (neem aan dat het wel 2 bandjes zijn? ) en onder de kin doorlopen. Had op pagina 6 foto's gezien op een tinker en daar viel mij het kussentje op dat er onder zit. Ik kon daardoor niet goed zien hoe de kruising zit onder de kin.

Zonde dat die banden bij de kaak variant dan wat stroef gaan. Zag op een andere foto van die tinker op pagina 6 dat de banden van soort stof ofzo zijn.

EDIT: heb even betere foto's gezocht! Zie nu dat het 1 band is die wat jij al beschreef door de sidepull ringen door gaat. Ik dacht dat dit een kin gekruist bandje was maar die 2e riem is gewoon de kin gesp van het hoofdstel zelf!
Vraag me nu alleen ook af wat de werking is van die kinriem dan als die verder gewoon door de sidepul ringen gaat!?
Laatst bijgewerkt door Milky_Way op 11-06-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:27

Nee, het is 1 bandje, niks gekruist aan dus.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:30

Mijn vorige post al bijgewerkt :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:32

Ik snap die manier van gebruiken ook niet en derhalve heb ik die dus ook nog niet uitgeprobeerd.

Sidepull gebruik ik vooral veel als ik aan de hand werk, en ik moet nog op zoek naar mooier koord, om het kaakgekruiste vaker te gebruiken. Onder het zadel rijd ik nu vooral op trens, met bithangers en bitclips en hier reageert mijn haflinger heel fijn op.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:43

Enige wat ik dan denk ik dat de inwerken op de neus misschien wat scherper word op die manier met dat kin riempje, aangezien in de beschrijving van het hoofdstel de sidepull als mild word omschreven en die kinriem als medium.

Verder is het leuk dat er een bit aan kan maar ik zou dat voor eigen gebruik nooit gebruiken. Dat is alleen van toepassing als de eigenaar van de zorgboerderij een keuze wil maken om zowel bit als bitloos les te geven (wat in de toekomst waarschijnlijk gaat gebeuren, dan is het voor zijn gebruik wel praktisch met 1 hoofdstel).

EDIT: zie dat mensen het hoofdstel ook gebruiken voor handwerk inplaats van de academische kaptoom? Want als die daar ook goed voor is is dat wel weer een + puntje :D

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:11

Waar (op internet) kon je ook alweer een mooie maattabel vinden met de centimeters erbij? Ik zit erg te twijfelen in de maat die ik voor mij haflinger nodig heb...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:36

@vivi: ik gebruik de mijne idd als kaptoom voor werken aan de hand :j

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:15

Ik heb ook even een vraagje... mijn paardje is heel gevoelig op de huid en nu met de warmte krijgt hij kale plekjes onder het hoofstel van het zweet.. kan ik de micklem dan beter iets losser doen, of juist strakker zodat hij niet verder gaat schuren?? (Doet het ook met gewoon hoofdstel)

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:11

Kirstenn heb je het hoofdstel nog te koop?
Ik zou graag willen weten wat je ervoor wilt hebben.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:15

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:07

Ik heb hem nog, maar wacht eerst even op mn bruine versie. Die was niet direct leverbaar bij horseware dus geen idee wanneer die komt

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:00

Mijn hoofdstel is inmiddels ook binnen. Gister een klein testritje gemaakt en dat beviel erg goed! Het bit lag erg rustig in de mond (had de bitclipjes eraan) en de aanleuning was ook gelijk rustiger. Vanavond ga ik wat langer rijden en dan hoop ik nóg enthousiaster te zijn! :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:58

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:35

@Carolina1278, heb je een Multi of een Competition en een foto van je hoofdstel op jouw paard?

Inventief xXLianneXx , ik zou alleen dat Praxis ringetje draaien zodat hij met het schroefje naar buiten staat.
Ik heb een Competion en een Multi en de keelriem van de Multi is in dezelfde maat langer dan die van de competition.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:55

.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:17

Leuk om die foto zo te zien xXLianneXx, ik reed ook vaak met hackamore en heb nu ook een multi, (wel de imitatie van equiplay) en ik vroeg me inderdaad ook af of er een hack aan kon. Goed bedacht zo van je. Heb je die hackamore van de klassiekeruiter.nl? hij is mooi!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:21

.