[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:10

Kwetal schreef:
MaritB schreef:
Coole hoes!

Ik heb zaterdag nog wat getest met de Torsion. Andere inlages, dikker aan de achterkant en voor enkel laags. Ipv de pommel had ik een handdoek gebruikt als opvulling :P
Dit zorgde nog steeds voor stoelzit. Toen legde ik een handdoekje een beetje opgerold onder mijn seatsaver en dat werd al een stuk beter.

Ik zou dus eigenlijk iets moeten maken dat mijn zitting hoger en smaller wordt. Dan kan ik er mee rijden.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen? :) Ik dacht misschien wat schuimrubber kopen en dat zo snijden dat het een zitting wordt. Dit onder de seatsaver doen, ik ben echter niet zo heel creatief, dus wordt spannend.

Is er trouwens een BF model wat smaller zit dan bijvoorbeeld Cheyenne? (en zit VPS smaller?)

Probeer een Ghost :o ;)

ghost zit idd een stuk smaller dan BF. zelfs op mijn kanon is het doenbaar ...

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:48

Ik denk dat ook ja. Maar het ligt ook voor een groot deel aan je eigen bouw i.c.m. het paard. Wat jij, Marit schrijft klinkt heel herkenbaar. Mijn paard is niet eens extreem xxl breed, maar mijn heupen protesteren al snel hevig. Ik heb jaren een boomzadel gehad wat bekend staat om de smalle zit, waar ik het overigens nooit op uit had gezocht. Altijd heerlijk in gezeten. Vorig jaar een tijdje alleen met bbpad gereden, maar dat kon ik lichamelijk echt niet aan. Ik heb op een aantal barefoots gezeten in mijn leven maar op mijn paard is dat voor mij geen optie. Ik kan op andere smallere paarden wel heerlijk in bepaalde* bf modellen zitten. (*modellen waar je met lange benen in kan)
De ghost zit voor een boomloos model verrassend smal. Ik moet wel ook het model met de wrongen naar voren gekanteld hebben zodat de beugels iets korter kunnen zodat de stand van mijn benen iets comfortabeler voor mijn heupen wordt.
Het is niet helemaal zalig hoor: Met buitenritten heb ik nergens last van, maar wanneer ik wat dressuur lukt het niet goed te zitten in galop. Dan heb ik echt het gevoel dat mijn heupen uit elkaar worden geduwd. Verplicht verlichte zit. :')

Zinzi_jewel

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:36

Berdien , ik zag alleen een foto van een meer zadel model .
En die vindt ik niet mooi passen ...
Ben een zever wat dat betreft

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:40

Berdien schreef:
[ Afbeelding ]
Mijn Barrydale op mijn merrie van 26. Met de (nog steeds gewéldige!) roze Kifrapad. Merrie is al jaren met pensioen, maar mocht gisteren mee op een stapritje. Zonder zadel is een gewisse dood :'), maar de BF van haar zoon past haar ook best aardig :))

Haar 'eigen' BF is nu zo'n tien jaar oud, maar wordt nog steeds fanatiek gebruikt. Niet meer door ons, hij ligt nu op een andere Tinker.

@zinzi -> dit is toch geen zadel model? :)

sorry berdien dat ik je bericht even quote ;-)

Marie508

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:32

Hoi, ik had een vraag. Ik wil een vliegen uitrijdeken kopen voor mijn pony. Ik heb een Barefoot Cheyenne. Past een gewoon uitrijdeken hierbij? Rijden er meer met een uitrijdeken bij hun boomloze zadel? :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:01

Ja hoor dat past prima. Ik heb een normale maat bij mijn barefoot Arizona nut.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:13

MaritB schreef:
Berdien schreef:
[ Afbeelding ]
Mijn Barrydale op mijn merrie van 26. Met de (nog steeds gewéldige!) roze Kifrapad. Merrie is al jaren met pensioen, maar mocht gisteren mee op een stapritje. Zonder zadel is een gewisse dood :'), maar de BF van haar zoon past haar ook best aardig :))

Haar 'eigen' BF is nu zo'n tien jaar oud, maar wordt nog steeds fanatiek gebruikt. Niet meer door ons, hij ligt nu op een andere Tinker.

@zinzi -> dit is toch geen zadel model? :)

sorry berdien dat ik je bericht even quote ;-)

Oow die was ik niet tegen gekomen idd
Dank je wel

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:13

Stravotopper : ja kan prima
Heb een Amigo vliegen uitrijdeken en past goed

Marie508

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:43

Bedankt voor de reacties :)!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:34

Afbeelding
Nieuw probeersel. De eerste indruk is niet verkeerd. Bovendien: paard is zo welgevuld vanwege het lanterfanten door gebrek aan een zadel, dat we toch echt aan het werk moeten.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 24-08-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:39

Wat is het nieuwe probeersel?

Ik heb trouwens een burioni barrel pad onder mijn western ghost..Zal een dezer dagen wel even een fotootje maken,maar wat een mooie pad zeg en ook mooie stevige vulling :j

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:41

pleiada schreef:
Wat is het nieuwe probeersel?

Ik heb trouwens een burioni barrel pad onder mijn western ghost..Zal een dezer dagen wel even een fotootje maken,maar wat een mooie pad zeg en ook mooie stevige vulling :j

Ik had even ruzie met het uploaden van een foto, hij is ondertussen gearriveerd. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:47

Ik zie het!Leuk zadel :))

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:51

En het zit super. Nu moet paard het nog super gaan vinden. Ze heeft net vorige week weer een 'goed passend" boomzadel compleet afgekraakt wat retour afzender kon dus ik ben benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:25

Ziet er Freeform-achtig uit.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:29

DubbelDun schreef:
Ziet er Freeform-achtig uit.

Klopt, dat is het ook, een van de weinige boomloos-merken die ik nog niet geprobeerd had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:36

Ik heb de lichtbruine kalfsleren gehad.
Op zich fijn zadel (lekker licht :D ) , maar het lag op de hoge schoft van mijn paard niet goed. Drukte teveel.
Ik heb er zelfs nog Trekker kussens onder gemaakt met klitteband, maar dat mocht niet baten .
De voorboog veerde zo erg dat het vooral met lichtrijden bleef drukken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:05

DubbelDun schreef:
Op zich fijn zadel (lekker licht :D ) , maar het lag op de hoge schoft van mijn paard niet goed. Drukte teveel.
Ik heb er zelfs nog Trekker kussens onder gemaakt met klitteband, maar dat mocht niet baten .

Mijn paard heeft wel schoft maar niet extreem, we gaan het zien. Die draf is bij mijn paard ook HET struikelblok bij alle boom- en boomloze zadels. Het is of glijden, schuiven, wippen en ergens iets afknellen, of het blijft liggen en wij kunnen haar draf weer niet uitzitten.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:09

dianaw33 schreef:
DubbelDun schreef:

Mijn paard heeft wel schoft maar niet extreem, we gaan het zien. Die draf is bij mijn paard ook HET struikelblok bij alle boom- en boomloze zadels. Het is of glijden, schuiven, wippen en ergens iets afknellen, of het blijft liggen en wij kunnen haar draf weer niet uitzitten.

Edit: ik ken iemand van wie haar paard zo extreem hoog opgooide in draf dat ze die gang maar gewoon oversloeg, misschien moeten wij dat ook maar gaan doen. Problem solved :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:38

Mits de galop wel lekker zit dan :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:41

dianaw33 schreef:
[ [url=m/T3qaVG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nieuw probeersel. De eerste indruk is niet verkeerd. Bovendien: paard is zo welgevuld vanwege het lanterfanten door gebrek aan een zadel, dat we toch echt aan het werk moeten.

Is ze echt zo fors of vertekend het beeld door de positie van fotograferen ?
Het ziet er bizar uit zo

Edit : freeform heb ik ook ooit geprobeerd .
Lag achterover op mijn dame ...
Op de jouwe ligt t iig recht

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:58

Zinzi_jewel schreef:
dianaw33 schreef:
[ [url=m/T3qaVG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is ze echt zo fors of vertekend het beeld door de positie van fotograferen ?
Het ziet er bizar uit zo

Edit : freeform heb ik ook ooit geprobeerd .
Lag achterover op mijn dame ...
Op de jouwe ligt t iig recht

Ze is tijdens het weideseizoen altijd te zwaar maar het vertekent, het ziet er inderdaad monsterachtig uit op die foto. Aan het werk, niet zo lang geleden:
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:12

Die is niet 'te zwaar' maar zwaar obesitas :oo zou er toch wat meer op letten.. heel ongezond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:20

Als ik denk aan mijn eigen fructaan-gevoelige paarden krijg ik de rillingen...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:27

Het ging is dit topic niet om het postuur van mijn paard maar om het zadel, toch? Dit overgewicht eet ze er letterlijk in een week aan en is er met een paar weken normaal rijden zo weer af. Buiten dat: Ik heb een breed klein kort en erg gespierd paard dat al snel te zwaar toont, zelfs zo erg dat ze ooit maar liefst 75 kilo ondergewicht had en vel over been was onder een dikke wintervacht omdat een staleigenaar vond dat ze veel te dik was.

En bij ons is alles fructaanarm paardengras. Dit was per ongeluk een rietkraag, die is nu afgezet.