[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:28

Hoe kort moet je zijn op de rug van je pony? Want ik heb wel naar Hidalgo gekeken, al spraken ze mij irl helemaal niet zo aan eigenlijk. Maar met een beetje normaal formaat zitten werd dit echt te lang voor mijn pony.
Barefoot vind ik zelf fijn zitten, maar ook te lang voor mijn pony..
Uiteindelijk is het na testen een Trekker geworden, kan qua lengte erop en er kan een volwassene in het zadel zitten.

Anoniem

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:31

Niet langer dan een 17 inch in een dressuurmodel. Nu ligt er een veelzijdigheid op, ook een 17 inch en die kan wel erop, maar voor het mooie mag hij korter. Er heeft ook heel even een wintec dressuur 17 inch op gelegen en deze paste wel mooi, was niet te lang, dus ik moet een beetje naar zo'n maatje moeten kijken :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:34

Het ligt er heel erg aan wat voor zadel je neemt. Als je bijvoorbeeld naar de Hidalgo Venice Special kijkt, deze heeft een diepere zit. In de 17,5" paste ik nog maar net (met mijn broekmaat 38). Toen ik op de Venice Islandic zat (de vlakke versie van de Venice Special), had ik alle ruimte. Dit was een 17". Het is dus erg afhankelijk wat voor zadel je wilt welke maat het wordt.
Het ideale is dat bij die 17" Islandic er kussens van 45cm. onder passen. Het is zelfs mogelijk om er nog kortere kussens onder te doen, al is het dan wel goed bekijken of het zadel niet over de kussens gaat hellen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:38

Die Milwaukee ziet er goed uit maar ik vraag me af of de drukverdeling beter of slechter is met kortere skirts, of doen die toch niet zo veel voor de drukverdeling?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:40

Wintec 17 inch is nog redelijk groot. Ik had een Wintec 17,5 inch erop, maar die was wel cm of 7 te lang.
soeske, maar ik zou niet in een 17 inch passen, helaas.

Voor ons is het dit geworden, al is dit nog een geleend zadel. ;)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:42

soeske schreef:
Het ligt er heel erg aan wat voor zadel je neemt. Als je bijvoorbeeld naar de Hidalgo Venice Special kijkt, deze heeft een diepere zit. In de 17,5" paste ik nog maar net (met mijn broekmaat 38). Toen ik op de Venice Islandic zat (de vlakke versie van de Venice Special), had ik alle ruimte. Dit was een 17". Het is dus erg afhankelijk wat voor zadel je wilt welke maat het wordt.
Het ideale is dat bij die 17" Islandic er kussens van 45cm. onder passen. Het is zelfs mogelijk om er nog kortere kussens onder te doen, al is het dan wel goed bekijken of het zadel niet over de kussens gaat hellen.

Dat is ook inderdaad prettig om te weten :)
Sowieso wil ik wel, met de aanschaf van het zadel, iemand erbij hebben die verstand heeft van deze zadels. Dan maar een vermogen neerleggen aan benzinekosten, maar dan weet ik wel dat de kennis juist is (in plaats van een zadelpasser die roept "het is boomloos, dus het is niks, misschien moet je eens een van mijn kieffers proberen") :+

Dat over de kussens heb ik inderdaad vaker gehoord, ook met boomzadels. Vandaar dat ik er dus ook een degelijke passer bij wil hebben, die kan beoordelen hoe klein de kussens mogen zijn :) Dat ga ik zelf niet op eigen houtje beoordelen en ermee wegrijden, ik heb best wat gezien maar niet genoeg om voor zadelpasser te kunnen spelen :)

Ik heb zelf een maat 34/36 en m'n bijrijdster zit nog in de kindermaatjes :+ Dus het hoeft geen gigantisch ruim zadel te zijn, dat scheelt! Maar ik wil eerst genoeg geld hebben gespaard om in 1x het zadel te kunnen aanschaffen en een pasconsult van iemand met verstand ervan :) Liever 1x goed dan 3x fout en dan met de ellende zitten :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:46

Maflinger_S schreef:
Die Milwaukee ziet er goed uit maar ik vraag me af of de drukverdeling beter of slechter is met kortere skirts, of doen die toch niet zo veel voor de drukverdeling?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik (nog) niet bekend ben met westernzadels. Wellicht is hier iemand die daar (voor mij) een antwoord op kan geven?

chelle_dora schreef:
Sowieso wil ik wel, met de aanschaf van het zadel, iemand erbij hebben die verstand heeft van deze zadels. Dan maar een vermogen neerleggen aan benzinekosten, maar dan weet ik wel dat de kennis juist is (in plaats van een zadelpasser die roept "het is boomloos, dus het is niks, misschien moet je eens een van mijn kieffers proberen") :+

Ik heb zelf een maat 34/36 en m'n bijrijdster zit nog in de kindermaatjes :+ Dus het hoeft geen gigantisch ruim zadel te zijn, dat scheelt! Maar ik wil eerst genoeg geld hebben gespaard om in 1x het zadel te kunnen aanschaffen en een pasconsult van iemand met verstand ervan :) Liever 1x goed dan 3x fout en dan met de ellende zitten :)

Goede instelling! Je kunt dan ook verschillende zadels proberen en bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:49

soeske schreef:
Maflinger_S schreef:

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik (nog) niet bekend ben met westernzadels. Wellicht is hier iemand die daar (voor mij) een antwoord op kan geven?

chelle_dora schreef:

Goede instelling! Je kunt dan ook verschillende zadels proberen en bekijken.

Precies! Het ene zadel is het andere niet, misschien dat een ander type zadel dan weer een stuk beter ligt op m'n pony. Blijven dieren met allemaal hun eigen vorm :) Dus dat wordt eerst even sparen, maar ben in ieder geval heel wat informatie rijker! Ik kan misschien wel via een stalgenootje een barefoot een keer uitproberen, maar zoals het er nu naar uitziet ligt mijn persoonlijke voorkeur wel bij Hildalgo. Ook door het fijne uiterlijk en het makkelijk aan kunnen passen. :) Maar op de eerste plaats komt de pony; eerst moet het op haar fijn liggen, en dan kunnen wij erop leren zitten :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:49

Met jouw maatje en als een 17 inch Wintec nog niet te lang is moet het wel lukken om te slagen, dan heb je denk ongeveer 50cm ruimte. Volgens mij kun je dan nog uitzoeken of het Hidalgo, Barefoot of toch wat anders gaat worden.
En spaartijd zorgt ook dat je nog wat kunt verdiepen. Altijd goed, want er zijn heel wat mogelijkheden.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:50

Het is inderdaad goed om verschillende zadels uit te proberen. Zou mooi zijn als je een BF van je stalgenoot kunt proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:54

Gewoon ergens beginnen met testen, dan kun je gaandeweg een beter beeld krijgen van wat je wel of niet wilt / kunt hebben :j

Fijn trouwens Soeske dat jij kussens gewoon kussens noemt +:)+

Dat gedoe met "panelen" her en der daar krijg ik echt jeuk van :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:58

Panelen klinkt zo... Ikea-kast achtig :')

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:01

pmarena, ja, bij panelen krijg ik altijd een beeld van de ouderwetse Cavelerie zadels voor me :P

Haha, Ikea-kast achtig :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:04

Juistem +:)+ Het staat altijd zo suf als mensen het over panelen hebben....

Het is dan net alsof het iets heel bijzonders is, en doet bvb. denken aan de panelen van een Equiflex zadel ofzo.
In ieder geval iets "stijfs"...niet gewoon een paar zadelkussens :P

Maar je ziet overal in webshops natuurlijk slechte vertalingen uit een andere taal, echt tenenkrommend af en toe := Hadden de Engelsen zadelkussens nou maar cushions ofzo genoemd in plaats van panels :P

Ik wilde zelf vroeger altijd graag dat Barefoot ook klittenbandkussens zou krijgen :j
Ben nu heel blij dat ze dat nooit gedaan hebben. Het is wel leuk hoor als je dingen aan kan passen, maar het is zo lastig om kussens precies symmetrisch onder een zadel te plakken...

Zelf haal ik altijd direct zadelkussens onder een boomloosje vandaan en doe er gewoon een pad met inlages onder, veel efficiënter :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:07

Het klopt dat het lastig is om de kussens er precies symmetrisch onder te doen. Gelukkig zitten er wel een soort van lijntjes (gestikt of een lijntje van de bevestiging van het klittenband wat op het zadel zit) op zodat je een beetje een richtlijn hebt.
Wat jij zegt kan natuurlijk ook. Ik merk echter dat mensen toch wel graag een "toonbaar" dressuurzadel willen als ze voor semi-boomloos gaan. Dan moeten de kussens (panelen :P ) natuurlijk niet missen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:09

Ha kijk, van die lijntjes zijn altijd fijn, dan heb je wat houvast +:)+

Ja dat is het hem ook :j Veel mensen willen een "normaal" uitziend zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:13

@Soeske: Maar dan moeten die lijntjes wel symmetrisch gestikt zijn, en dat zijn ze in elk geval bij mijn zadel niet. Kwam wel meer voor volgens degene van wie ik het zadel gekocht heb.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:16

Blijheid schreef:
@Soeske: Maar dan moeten die lijntjes wel symmetrisch gestikt zijn, en dat zijn ze in elk geval bij mijn zadel niet. Kwam wel meer voor volgens degene van wie ik het zadel gekocht heb.

Ja, klopt. Heb het nog niet meegemaakt, maar goed om te lezen, wel even iets om rekening mee te houden inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:27

Wat ik nu doe als ik de kussens wil verplaatsen (nu zitten ze symmetrisch) is;
-De kussens even omtrekken met een schoolbordkrijtje, zodat je goed kan zien wat de plek van de kussens is
-De kussens er onder uit halen
-De kussens er iets breder/smaller weer onder terug plakken, daarbij kijken dat ik qua positie naar voren/achteren gelijk zit aan het krijtlijntje (mijn kussens zijn iets korter dan mijn zadel)
-Op een paar plekken even nameten of ze symmetrisch zitten

Gelukkig hoeft dat niet zo vaak :)
De kussens vervangen door een goeie pad+inlages is wel iets wat ik in mijn hoofd houd :j Lijkt me toch nog weer wat extra flexibiliteit geven.

En voor zover iemand zich dat nog afvroeg; ik rijd voorlopig toch nog door met schaap er onder. Die leek wat dunner te worden, maar na overleg met de winkel waar ik hem gekocht heb moest ik gewoon wat fanatieker durven uit te borstelen. Was een beetje te voorzichtig en dan word hij niet schoon genoeg en daardoor minder fluffy.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:37

Blijheid schreef:
Wat ik nu doe als ik de kussens wil verplaatsen (nu zitten ze symmetrisch) is;
-De kussens even omtrekken met een schoolbordkrijtje, zodat je goed kan zien wat de plek van de kussens is
-De kussens er onder uit halen
-De kussens er iets breder/smaller weer onder terug plakken, daarbij kijken dat ik qua positie naar voren/achteren gelijk zit aan het krijtlijntje (mijn kussens zijn iets korter dan mijn zadel)
-Op een paar plekken even nameten of ze symmetrisch zitten

Gelukkig hoeft dat niet zo vaak :)
De kussens vervangen door een goeie pad+inlages is wel iets wat ik in mijn hoofd houd :j Lijkt me toch nog weer wat extra flexibiliteit geven.

En voor zover iemand zich dat nog afvroeg; ik rijd voorlopig toch nog door met schaap er onder. Die leek wat dunner te worden, maar na overleg met de winkel waar ik hem gekocht heb moest ik gewoon wat fanatieker durven uit te borstelen. Was een beetje te voorzichtig en dan word hij niet schoon genoeg en daardoor minder fluffy.

Bij wie heb jij je hidalgo dan gekocht? voor zover ik weet zijn er 3 verkopers in Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:41

Bij Charmaine, van hidalgo-zadel.nl

Mijn zadel was eerst hun testzadel :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:46

Toen ik mijn hidalgo nog had heb ik ook geprobeerd zonder kussens maar met pad te rijden..Dat was veel minder fijn..De kussens zijn blijkbaar best goed schokdempend want zonder voelde ik wat dat betreft echt een behoorlijk verschil..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:48

Blijheid schreef:
Bij Charmaine, van hidalgo-zadel.nl

Mijn zadel was eerst hun testzadel :)

Dat is de instructrice en zakenpartner van mijn schoonzus... Mijn broer heeft een paard van haar in bruikleen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:51

Zo het schuifprobleem is opgelost. Mevrouw zet nogal haar buik uit. Moet heel erg opletten met aansingelen. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:53

Ochjee....zo simpel? :P

Pleiada, sowieso zit er natuurlijk een flink verschil tussen bvb. dikke kussens onder een zadel en een dunne inlage in een pad :)