Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:36

Ik heb mijn fairfax een klein jaar geleden kosteloos kunnen laten repareren: slecht onderhoud was niet het geval, en beweerden ze als fabrikant ook niet. Dus is de binnenzijde van de singel kosteloos vervangen. Sindsdien is ie goed gebleven: vanaf het begin af aan is deze leersoort beduidend zachter dan het oorspronkelijk materiaal, waarmee ik de singel kocht. Ik was de singel wel een aantal weken kwijt, denk aan een week of 8.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:07

Ik heb de fairfax vandaag voor het eerst echt in handen gehad, evenals die plastic variant. Wat een rotzooi zeg. In het echt zien ze er nog slechter uit dan op de foto. En STUG. Slecht afgewerkt. Een singel die 20 euro mag kosten. En dan ook nog het gezeur over onderhoud. Doe mij dan maar een Rossner, minder dan de helft van je geld en tenminste goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:09

meiske1577 schreef:
Marusch25 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (114 pagina's ) maar zijn er onder de fairfax gebruikers ook mensen waarvan de singel ondanks goed onderhoud scheurtjes vertoond??

Ik heb een reclamatie gestuurd naar fairfax waarbij ik als antwoord kreeg dat er waarschijnlijk zadel zeep is gebruikt en dat daardoor het leer dus "aangetast" is.
Hij kan ter reparatie wel tegen betaling.
Dat ga ik dus niet doen. Ten eerste vind ik het belachelijk dat een singel van dat kaliber aankoopbedrag blijkbaar niet tegen zadel zeep kan. Normaliter gebruik je dat juist om tegengaan van zweet te verwijderen en hard worden van leer te voorkomen. Daarnaast ga ik niet nog meer geld uitgeven voor een singel die nog geen jaar oud is. Dus misschien zijn er meer lotgenoten? ?
Benieuwd wat jullie hebben gedaan of misschien wel garantie hebben gekregen? ?

Even het topic teruglezen, je bent zeker niet de enige. Ik heb voet bij stuk gehouden en een nieuwe gekregen, dit zal waarschijnlijk ook met mijn leverancier te maken hebben.

En laat ze maar bewijzen dat je zadelzeep gebruikt hebt. Ik gebruik bijvoorbeeld nooit zadelzeep. Maar gewoon kraanwater, daarna drogen en invetten.
Je moet dus harder zijn. Ook de verkoper waar jij de singel gekocht hebt mag je aanspreken, die hoeft zich niet te verschuilen achter de fabrikant.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:44

Vandaag de Prolite singel uitgeprobeerd, paard vond het hel le maal niets. Ze was duidelijk opgelucht toen ik gewoon haar oude singel weer omdeed. Weer een ideetje van mij waar paard het niet mee eens is. Ik heb de normale variant en als ik het zo zie op mijn paard is ie ook enorm qua breedte, ik zou eerder voor narrow gaan ondanks dat ik absoluut geen smal paard heb. Of nog liever een MSFC F2, dus als iemand wil ruilen? Ik heb een 75 cm lengte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:47

neem dan gewoon die van 79,95 van Rossner. Superzacht, geen elastiek, maar wel een soort schuifsysteem om niet te strak te singelen, en leer wat niet scheurt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:43

germie schreef:
neem dan gewoon die van 79,95 van Rossner. Superzacht, geen elastiek, maar wel een soort schuifsysteem om niet te strak te singelen, en leer wat niet scheurt.

Zucht... weer een singel aan de al uitgebreide collectie toevoegen? Ik had niet heel veel goede dingen over die Rossners hier gelezen en over de Prolite wel, vandaar de aankoop. Ik heb ook een recht model MSFC, een 1, die is echt top. Ik heb nu alleen sinds kort een ander zadel waarbij de singelstoten nopen tot een iets anatomischer model, vandaar het Prolite-probeersel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:59

dianaw33 schreef:
germie schreef:

Zucht... weer een singel aan de al uitgebreide collectie toevoegen? Ik had niet heel veel goede dingen over die Rossners hier gelezen en over de Prolite wel, vandaar de aankoop. Ik heb ook een recht model MSFC, een 1, die is echt top. Ik heb nu alleen sinds kort een ander zadel waarbij de singelstoten nopen tot een iets anatomischer model, vandaar het Prolite-probeersel.

Ik doel op deze:
http://www.divoza.com/nl/rossner-dressuursingel-leder

Echt heel zacht leer. Die van MSFC is ook mooi.
Verder vind ik gewoon de simpele neopreensingels nog altijd fijn.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:37

Ik wilde graag een Fairfax aanschaffen, maar hoorde van het bedrijf waar ik hem wilde kopen dat ze met dit merk gestopt zijn. Zij gaven aan problemen te hebben met de voering van de singel, is dat wat hier ook genoemd wordt? Het leer dat gaat scheuren?
Is de prolite qua drukverdeling precies hetzelfde? En is deze singel echt zacht gevoerd? Ik heb een paard dat al wondjes krijgt van normale peesbeschermers, stugge halsters etc. dus kan geen harde singel gebruiken.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:52

Als je een fijne leren singel wil maar geen fairfax kan je ook die van zadelmakerij van Rijs proberen.
Ik heb mijn fairfax nu zo'n 3 jaar en hij blijft prima met af en toe schoonmaken met water en de rapide lederdressing.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:23

germie: Die ziet er een beetje uit zoals de MSFC die ik al heb, ik heb iets meer 'bocht' nodig op het moment. De vorm van de Prolite is prima, hij is alleen te breed, ik zou een smaller model willen proberen.

x_Milou: ik ken alleen de Prolite, de onderkant is idd zacht, verder vind ik hem hard. Van die Fairfax zie je schikbarende foto's met kapotte onderkanten langskomen.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:02

x_Milou schreef:
Ik wilde graag een Fairfax aanschaffen, maar hoorde van het bedrijf waar ik hem wilde kopen dat ze met dit merk gestopt zijn. Zij gaven aan problemen te hebben met de voering van de singel, is dat wat hier ook genoemd wordt? Het leer dat gaat scheuren?
Is de prolite qua drukverdeling precies hetzelfde? En is deze singel echt zacht gevoerd? Ik heb een paard dat al wondjes krijgt van normale peesbeschermers, stugge halsters etc. dus kan geen harde singel gebruiken.

Ik heb de prolite en ben er super tevreden over. Lekker zacht en weinig onderhoud nodig. Ik maak m na het rijden altijd ff schoon met een babydoekje

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:32

Van mij wint de Prolite ook geen schoonheidsprijs, maar ben wel tevreden over het comfort en onderhoud. Gewoon af en toe simpel met natte doek afnemen en klaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:55

dianaw33 schreef:
germie: Die ziet er een beetje uit zoals de MSFC die ik al heb, ik heb iets meer 'bocht' nodig op het moment. De vorm van de Prolite is prima, hij is alleen te breed, ik zou een smaller model willen proberen.

x_Milou: ik ken alleen de Prolite, de onderkant is idd zacht, verder vind ik hem hard. Van die Fairfax zie je schikbarende foto's met kapotte onderkanten langskomen.

En een Kentaur dan?
Ik heb dus de Rossner en al wel 15 jaar een Kentaur, ze hebben zo te zien nog niets aan het ontwerp veranderd, alleen de prijs flink omhoog gegooid:
http://www.equiporium.co.uk/kentaur-lau ... girth.html

Die Kentaur is ietsjes stugger dan de Rossner, maar nog steeds soepel, ik rij er mee in de blubber, regen, enz. en dan gaat ie af en toe gewoon onder de kraan en daarna wordt ie ingevet. De Kentaur is al echt intensief gebruikt, de Rossner is nieuwer.
Misschien hier dan ook eens naar kijken?

En waar ik heel tevreden mee was en ook heel intensief mee gereden heb, maar waarvan de singel wel na 5 jaar af is, is een neopreensingel in een soort banaanmodel:
http://www.equinewhispers.co.uk/horse-w ... girth.html
Kost hier 35 euro en daar doe je dan dus ook echt korter mee dan met leer. Maar misschien een optie voor hele gevoelige paarden. Geen lelijke singel om te zien overigens.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:12

Ik heb mijn Prolite ondertussen weer te koop staan want MAN wat een verzet! Een simpele leren singel van ouderwets rechttoe recht aan model doet het hier geweldig. Voor mij is dit echt het eind van het anatomische singelverhaal, ik ga niet verder uitproberen. Ik heb nog nooit zo'n boze merrie gehad 8)7

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:32

Hier juist erg positieve resultaten bij een wat eigenzinnige merrie. Met name meer schoudervrijheid.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:58

Ik heb gister de prolite singel gekocht. Vandaag meteen een rit van 15km ermee gereden. Maar wat een verschil. Merrie liep er heel blij en ruim mee. Zadel bleef ook goed stabiel liggen. Hiervoor had ik een leren, anatomische kentaursingel maar de prolite brengt voor haar toch een heel verschil. Erg fijn :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:24

germie schreef:
dianaw33 schreef:

En een Kentaur dan?
Ik heb dus de Rossner en al wel 15 jaar een Kentaur, ze hebben zo te zien nog niets aan het ontwerp veranderd, alleen de prijs flink omhoog gegooid:
http://www.equiporium.co.uk/kentaur-lau ... girth.html

Die Kentaur is ietsjes stugger dan de Rossner, maar nog steeds soepel, ik rij er mee in de blubber, regen, enz. en dan gaat ie af en toe gewoon onder de kraan en daarna wordt ie ingevet. De Kentaur is al echt intensief gebruikt, de Rossner is nieuwer.
Misschien hier dan ook eens naar kijken?

En waar ik heel tevreden mee was en ook heel intensief mee gereden heb, maar waarvan de singel wel na 5 jaar af is, is een neopreensingel in een soort banaanmodel:
Kost hier 35 euro en daar doe je dan dus ook echt korter mee dan met leer. Maar misschien een optie voor hele gevoelige paarden. Geen lelijke singel om te zien overigens.

Is zo'n neopreen niet te flexibel dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:03

Nee, geen last van gehad en ik heb er meerdere paarden mee gereden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:33

Heb die goedkopere ook gehad, bij mij geen succes. Vond het echt een flut ding, weinig stevigheid en ging daardoor alle kanten op behalve de goeie.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:25

Bedoel je nu de Prolite Cardy? Ik ben er juist wel blij mee!

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:06

Mijn prolite is ontzettend hard geworden. Hebben meer mensen hier last van?
Zodra ik de singel vochtig maak, wordt hij weer wat zachter. Maar zodra de singel is opgedroogd is het echt weer hard.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:43

DatBenIkNou schreef:
Bedoel je nu de Prolite Cardy? Ik ben er juist wel blij mee!

O nee bedoel niet de prolite, daar ben ik zeer tevreden over! Bedoel de singel uit deze link (post boven mij):

@ Flora: Wat raar, anders eens goed schoonmaken? Misschien komt het door zweet?

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:46

@ Cardy: ik heb de singel altijd goed schoongemaakt. De laatste tijd ook nog met een bontje ertussen gereden. Erg vuil is de singel dus niet.
Snap er ook niks van :(

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:27

Met zweed of kou wordt de Prolite wel wat harder. Met dragen gewoon weer soepeler dan.
Oh dacht al Cardy!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:45

Ik was heel tevreden met mijn Fairfax, die heb ik verkocht nadat het paard een ongeval kreeg en daardoor niet meer bereden wordt. Voor mijn andere paard heb ik overwogen de Prolite aan te schaffen zodra deze in bruin verkrijgbaar was. Maar door de slechte verhalen blijf ik toch bij mijn huidige singel, de anatomisch gevormde dressuursingel van TopFit Horsewear. Paard loopt er ook super mee en de singel blijft heel netjes en soepel. Hij is nu 1,5 jaar oud en wordt dagelijks gebruikt.