voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:46

MssMaris schreef:
Zijn er mensen (of ervaringen) met een dun dressuurdekje tussen het zadel en de pad? Ik zit me eens af te vragen wanneer je een dun dekje ertussen doet (ja ja, ik blijf een penny :o ) en je deze 'mee omhoog trekt' voor de ruggengraat vrijheid, of dit goed blijft zitten? En of het andere nadelen heeft?

Ik vraag me af of een gewoon dressuurdekje er wel goed onder past. Zeker als je er nog een pad met inlages onder hebt liggen. Volgens mij zijn de meeste dekjes namelijk aan de korte kant.
Je zou het gewoon zelf eens moeten proberen denk ik en kijken hoe het dekje zich gedraagt tijdens het rijden.

S_in_Balance

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:47

Ahja, daar zeg je wat.. qua maat. Hmm, voorlopig kan ik het nog niet zelf proberen tho (wel passen :D ) maar niet het rijden. Ben benieuwd of iemand hier zelf ervaring mee heeft?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:31

Aangezien er nog niet veel mensen met een barrydale zijn...
Zelf heb ik een veelzijdigheidsdekje maat full aangepast voor onder de Barrydale, maar die was toch wel een centimeter of 8 te kort. Ook als ik kijk naar het dekje wat Ylvie Fros (op de site van pmarena) onder haar barrydale heeft, dan past dat net aan. Leg je hier een pad met inlages onder, dan is hij voor zover ik dat in kan schatten, te kort. Ook lag het dekje (op het oog) niet echt netjes omhoog in het zadel.
joenohoe heeft ook eens een foto met een gewoon dekje gepost en dat was ook net aan te kort. Je zal dus heel erg op de lengte van een dekje moeten letten. Veel dekjes passen gewoon niet denk ik....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:20

Ik ben bang dat het dekje te veel gaat knellen op de schoft oid.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:15

Dat zijn dingen waar ik dus nieuwsgierig naar ben, of mensen daar ervaring mee hebben ;)
Onder welke barefoot dan ook trouwens, niet per definitie de barrydale :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:08

Als je wil kan ik het morgen testen onder mijn BF Cheyenne.
Ik heb een dun sjabrakje.

Wil je het ook rijdend? en in alle gangen? ;)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:21

Rengalop vooral graag :D :+

Maar ja als je gaat rijden ben ik wel benieuwd, heb je een dekje wat het helemaal dekt denk je? Ben vooral benieuwd naar als je hem dus tussen de pad en het zadel doet, goed meevormd naar de pad, of het dan na een x aantal minuten gaat zakken bv. Kun je misschien ook wat before and after foto's maken?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:26

Rengalop moet lukken :')
Maar dan ga ik er niet op :D

Ik zal testen of ik wat foto's kan maken, maar ik moet in het donker :roll:
Dus ik zal kijken wat ik kan doen.

Het zijn allemaal dressuur dekjes voor de informatie :P

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:31

Mocht je nou van de week in het licht gaan (weekend?) doe het anders dan? Ben wel erg benieuwd namelijk hoe het er ongeveer uitziet voor en na :o

Bedankt alvast in ieder geval! :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:53

Aaah, zaterdag moet wel lukken, dan heb ik les dus kunnen er foto's gemaakt worden.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:55

Thanks!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 01:38

voor als je met een dekje wil rijden kun je toch het beste zo een halfpad kopen?
Of tenminste dat had ik gelezen op de site.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:21

zwart!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:26

Trouwens! Moreno is vanaf vandaag ook meneer Boomloos :D
Ik heb niet getest. Ik was zó klaar met al die boomzadels en gezeur en rugpijn, dat ik gewoon een heleboel geld tegen de muur aan heb gekwakt voor een zadel met een pad met dubbeldikke memoryfoam.

Ik moet zeggen. Het bevalt me erg goed! Het zit alsof je op een dubbeldik matras zit! Pony was er ook blij mee naar mijn idee.
Ik moet wel even wennen denk ik. Toen ik net opstapte dacht ik dat ik voorover zou kukelen. Na een paar rondjes was dit wel weg, maar lichtrijden is eeeeeerug moeilijk. Is dat normaal :Y)?

Afbeelding
Afbeelding

Geen commentaar :D Gewoon delen!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:27

MssMaris schreef:
Ahja, daar zeg je wat.. qua maat. Hmm, voorlopig kan ik het nog niet zelf proberen tho (wel passen :D ) maar niet het rijden. Ben benieuwd of iemand hier zelf ervaring mee heeft?

Heb hierboven een foto geplaatst. Ik heb een dressuurdekje ONDER mijn pad met inlages gelegd want ik vond een kleurtje toch wel leuk *\o/*

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:30

Is dat niet onverstandig ivm de ruggengraat vrijheid? Leuke foto's!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:31

Ik heb gekeken, maar omdat het pad met inlages OP het dressuurdekje ligt, is er niets aan de hand. Je moet wel een dressuurpad hebben wat blijft liggen. Van die goedkope schuifdingen is niet verstandig want dan schuift je boomloze pad ook mee.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:52

hee, de hackneyxfriesxfjord?
had jij laatst ook niet een topic over zadelleed?

ziet er goed uit :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:50

Jolindaa: gefeliciteerd met je aankoop , en wat een leuk paardje heb je :)

Wat voor inlage-pad heb je er nou onder liggen , hij ziet er zo apart uit qua vorm :?

Je maakt je (dure) pad zo wel redelijk nutteloos hoor , NOOIT iets ONDER je pad leggen want het dekje dat er nu onder ligt , trekt alleen maar strak over de rug of gaat tussen de ruggengraatvrijheid in kruipen.....dat heeft allemaal alleen maar een negatief effect ;)

Je kunt gerust een dekje tussen pad en zadel leggen als je dat echt graag wilt , maar hoe meer je gaat "stapelen" hoe groter het risico is dat de verschillende laagjes gaan schuiven ten opzichte van elkaar.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:03

Thanks voor je antwoord! Dit dacht ik al ergens gelezen te hebben maar wist het niet zeker! Jeuj penny blij :D
Weet iemand de maten van bv. de Lexingtonpad? (breedste stuk en hoogste stuk)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:15

@minikatje klopt! De hackneyxfriesxfjord, haha! En dat van het zadelleed-topic is waar!
Was er zo klaar mee dat ik besloot om een boomloos zadel te kopen. Juiste pommelmaat en klaaaaaar. Wil toch aankomend seizoen mee gaan draaien in de endurance dus dit kwam op alle vlakken goed uit!

@pmarena bedankt!

Klopt het dat je lichtrijden een stuk lastiger is om mee te beginnen? Is dat wennen of moet ik op een andere manier lichtrijden?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:16

Oh! Pad! Uhhhhh ik weet niet uit mijn hoofd welk merk het is! Eentje met twee dikke inlages van memoryfoam. Het pad ligt wat te ver naar voren hier. Hij past precies om mijn zadel!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:17

Ik moest ook wennen aan lichtrijden in het begin Jolindaa. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:08

Sodeletuut schreef:
Ik moest ook wennen aan lichtrijden in het begin Jolindaa. :j

Da's idd bekend, let je op dat je voldoende vanuit je bovenbenen lichtrijd? Dus het gevoel dat je je vanuit je knieën omhoog drukt. (Let op, het gevoel, het komt vanuit je bovenbenen. Dit komt je van de zomer weer van pas hé, lekker strakke benen. :D)
Je kunt dit oefenen door licht te rijden zonder beugels.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:44

Ooh ja lichtrijden zonder beugels kan ik wel. Moet zeggen dat ik dat in mijn dressuurzadel ook al deed want kreeg toen commentaar van mijn instructrice dat het slecht is om in je beugels te gaan staan vanwege drukkingen op 1 punt van het zadel.

Ik heb dat inderdaad gedaan vanmiddag, maar je kan eigenlijk niet anders in dit soort zadels, haha! Bovenal, zit je eigenlijk veel te lekker om licht te rijden :Y)